Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

Originally posted by -Tapi View Post
    Olipa fakiiri huoltomies! Olisipa itsellänikin tuollainen telepaattinen kyky!

Niin ja jo sadannen kerran: BMW:n tomaattiöljy on lifetime-lootissa uutena ruskeaa. Jokainen vanhankansan laatikon avaaja toteaa ensimmäisenä että onpas likaiset öljyt..
    Nimenomaan siis näin.

Comment

• TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

Niin ja jo sadannen kerran: BMW:n tomaattiöljy on lifetime-lootissa uutena ruskeaa.
      Ei se varsinaisesti ruskeaa ole vaan lähinnä kullanväristä kuten moottoriöljyt. Siis ainakin tuo Esson öljy oli tuollaista.

Tuossa kuva uudesta öljystä:
      E39 528iA

Comment

• KATKU
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 230
        • Vaasa

TEXAMATIC 7045E
        Tuotekuvaus
        Mikä on, Texamatic 7045E?
        TEXAMATIC 7045E on General Motors Dexron-IIIG -luokituksen
        täyttävä automaattivaihteistoöljy. TEXAMATIC 7045E on väriltään
        punainen neste, joka takaa korkean laadun moderneissa henkilöautojen
        sekä raskaan kaluston automaattivaihteistoissa, joissa
        vaatimuksena Dexron-IIIG -tuote.

Itse tilasin öljyt http://www.finnoleum.fi/ verkkokaupasta halvalla kun sain.
        Öljynä ylläoleva texamatic, joka käsittääkseni on laatikkoni ensiasennusöljy
        autona 530 da/99. Ne olivat väriltään punaista kuten esite sanoo. Vanhat öljyt 125 000 km ajosuritten jälkeen olivat tumman ruskeat.

Comment

• himonussija
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 392
          • Finland

Viime aikoina on tullut luettua VAG ja Volvo foorumeita ja sielläkin pohditaan näitä samoja juttuja, että kannattaako automaattiin vaihtaa öljyjä vai ei. Sama juttu monilla ulkomaalaisilla foorumeilla joita olen selannut. Aina tunnutaan pääsevän jonkun aasin sillan kautta samaan lopputulokseen, että vaihto kannattaa kunhan sen tekee oikein. Eli oikea öljymäärä sekä öljylaatu on tärkeää ja tehdään homma kunnolla alusta loppuun.

Taksimiehiä tulee toisinaan jututettua ja heiltä nyt jonkunlaisen käytännön kautta saadun mielipiteen olen kuullut, että vaihto kaikkiin automaatteihin 60-80 tkm välein taksikäytössä on järkevää. Tuttavapiiristä löytyy mittarikäytössä ollut Bemari ja pari Volvoa, joissa automaattilaatikko ja yli 400 tkm mittarissa. Säännöllisin välein vaihdettu öljyt laatikkoon eikä ole tarvinnut laatikkoa korjata. Noista nyt luulisi laatikon poikivan jos ongelmia olisi kun aika kovalla käytöllä ovat.

Comment

• marko.m
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 333
            • Keminmaa

Minulla on autona 525iA -91 bensa, tarkemmin 10/90 valmistunut peli. Kysymys kuuluu että onko tässä mallissa ZF 5HP18 laatikko? Oljynvaihto olis tarkoitus suorittaa joten mitä öljyä sinne olisi hyvä laittaa? Varaosaliikkeessä ilmoittivat että Mobil ATF220 kävisi mutta en uskalla luottaa varaosaliikkeen tietoihin. Miten sitten tuo vaihtotyö suoritetaan oikeaoppisesti? Olisko ohjetta?
            316i e46 -04.
            Ex. 525i e34 -91

Comment

• Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

Originally posted by marko.m View Post
              Minulla on autona 525iA -91 bensa, tarkemmin 10/90 valmistunut peli. Kysymys kuuluu että onko tässä mallissa ZF 5HP18 laatikko? Oljynvaihto olis tarkoitus suorittaa joten mitä öljyä sinne olisi hyvä laittaa? Varaosaliikkeessä ilmoittivat että Mobil ATF220 kävisi mutta en uskalla luottaa varaosaliikkeen tietoihin. Miten sitten tuo vaihtotyö suoritetaan oikeaoppisesti? Olisko ohjetta?
              ATF 320 olen itse laittanut noihin. Ohjeet olen raapustanut moneen kertaan tänne, ei kun lukemaan.

Last edited by Bmw Master; 11-07-2008, 07:18.

Comment

• Hene
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2002
                • 399
                • Joensuu

Originally posted by Bmw Master View Post
                ATF 320 olen itse laittanut noihin. Ohjeet olen raapustanut moneen kertaan tänne, ei kun lukemaan.

http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=467
                Paikallisessa merkkiliikkeessä heittivät ATF220 sisään. Hyvin on pelannu. Lootana mustakilpinen 5hp18. Öljyä meni jotain 6-7 litraa, viimeinen tiristys moottorin käydessä.
                X5 E53 3.0d

Comment

• Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

Originally posted by Hene View Post
                  Paikallisessa merkkiliikkeessä heittivät ATF220 sisään. Hyvin on pelannu. Lootana mustakilpinen 5hp18. Öljyä meni jotain 6-7 litraa, viimeinen tiristys moottorin käydessä.
                  Kyllä sekin käy, ATF320 yleensä halvempaa

Comment

• -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

Esson sun mauiden jälleenmyyjät kertovat mielellään että juuri heidän öljynsä on BMW:n ikiöljylootien ensiasennusöljy. Olen lukenut jo ainakin kolmesta merkistä jotka näin väittävät.

Punaista se ei ole, eikä yhtä vaaleaa kuin Esson öljy jota TJJ juuri laittoi. Se on tummempaa ja sen saaminen muualta kuin tehtaalta on erittäin epätodennäköistä. Merkkiliikkeenkään tiskille sitä ei todennäköisesti saa.

Tämä ei poista sitä tosiasiaa että jokaisen dexron III öljyn ominaisuudet ovat todennäköisesti riittävät tuolle lodjulle mutta sen todistaminen onkin vaikeaa muuten kuin ajamalla monta yksilöä "loppuun" eri öljyillä vertailukelpoisella tavalla.. Laatikko ei eroa voitelutarpeeltaan vanhoista mutta lisäaineilla on haettu jopa ympäristöasioita muiden yllättävien ominaisuuksien lisäksi.
                    ---

Comment

• Litium
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 43
                      • Helsinki

Vaihtakaa ne öljyt.

Tere
                      Kyllä vaihto kannattaa. Itselläni on 530dA M-Spört ja taulussa on 353tkm vaihdatin lootaan litkut 14tkm sitte ja ihan kivasti on pelannu. Lootahan on Steppi, en kyl tiedä vaikuttiko mitään. Kylmänä nykäsee hiukan kun vaihtaa kakkosen sisään mutta lämpösenä ei mitään oireita. Mutta tuohan on pikemminkin ominaisuus kuin vika. Ja ei sekään haittaa kun lähtee liikkeelle kylmänä niin laittaa stepillä matalilla kierroksilla kakkosta nii ei nykäse yhtään.
                      Taksimiehet tekee laatikon litkujen vaihtoja meseihin 80tkm välein, sehän nyt on sanomattakin selvää että mitkään öljyt ei ole ikuisia. !!

Comment

• marko.m
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2007
                        • 333
                        • Keminmaa

Originally posted by Bmw Master View Post

http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=467
                        Aika selvä homma mutta eikö laatikon saisi kokonaan tyhjäksi öljynlauhduttimen letkun kautta autoa käyttämällä? Volvossa toimii mutta miten BMW:ssä? Merkkiliikkeen ja varaosaliikkeen mukaan tuosta minun lootasta vaihdetaan vain 3litraa öljyä, mutta en oikein luota semmoseen että vaihdetaan 3 litraa ja 4-5 litraa jää vanhaa tavaraa sisään.
                        316i e46 -04.
                        Ex. 525i e34 -91

Comment

• Tomppa111
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 92

Tämä ei poista sitä tosiasiaa että jokaisen dexron III öljyn ominaisuudet ovat todennäköisesti riittävät tuolle lodjulle mutta sen todistaminen onkin vaikeaa muuten kuin ajamalla monta yksilöä "loppuun" eri öljyillä vertailukelpoisella tavalla.. Laatikko ei eroa voitelutarpeeltaan vanhoista mutta lisäaineilla on haettu jopa ympäristöasioita muiden yllättävien ominaisuuksien lisäksi.
                          Kyllä. Samaa 530d:n steppilaatikkoa käytetään muun merkkisissäkin autoissa mm. cadillacissa ja niissä vaatimuksena dexron III. Itse laitoin n. 260tkm:ia ajettuun steppiin dexron III:a ja sen jälkeen on tullut kilometreja n. 110tkm.

Comment

• Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

Originally posted by marko.m View Post
                            Aika selvä homma mutta eikö laatikon saisi kokonaan tyhjäksi öljynlauhduttimen letkun kautta autoa käyttämällä? Volvossa toimii mutta miten BMW:ssä? Merkkiliikkeen ja varaosaliikkeen mukaan tuosta minun lootasta vaihdetaan vain 3litraa öljyä, mutta en oikein luota semmoseen että vaihdetaan 3 litraa ja 4-5 litraa jää vanhaa tavaraa sisään.
                            Miksi se pitää saada tyhjäksi? Vaihda ölyt pari kertaa niin riittävä määrä vaihtuu. Eikä kannata ajaa vanhoja öljyjä niin loppuun, että ne olisi käyttökelvottomat jos sinne muutama litra jää.

Kannattaa tarkistaa vuotaako lauhdutin samalla, yleensä vuotaa.

Sieltä tulee ulos n.5-6l kun suodattimen vaihtaa.

Comment

• KATKU
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2006
                              • 230
                              • Vaasa

Esson sun mauiden jälleenmyyjät kertovat mielellään että juuri heidän öljynsä on BMW:n ikiöljylootien ensiasennusöljy. Olen lukenut jo ainakin kolmesta merkistä jotka näin väittävät.

Punaista se ei ole, eikä yhtä vaaleaa kuin Esson öljy jota TJJ juuri laittoi. Se on tummempaa ja sen saaminen muualta kuin tehtaalta on erittäin epätodennäköistä. Merkkiliikkeenkään tiskille sitä ei todennäköisesti saa.

Tokihan se voi olla niin ettei toi texaconin öljy olekkaan ensiasennusöljy.
                              Otin ennen öljynvaihtoa laatikon kyljestä numerosarjan ja astelin merkki tiskille kysymään mitä öljyä pitää laittaa. Myyjä löi koneelle numerosarjan ja sanoi että tässä on korvausketju ja numero on muuttunut kaksi kertaa ja uusin numero vei tähän kyseiseen öljyyn joka on sama, kuin Keimon postauksessa ensimmäisellä sivulla. Myös tis käskee laittamaan tätä samaa öljyä kaikkiin 530 da muistaakseni vuoteen 2004 asti, vaikka Keimon linkki käskee käyttämään uudemmissa texaconin toista öljyä.

Comment

• marko.m
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2007
                                • 333
                                • Keminmaa

Mites sitten jos sekoittaa vaikka sitä Mobil ATF 220 lootaan niin onko siitä haitaa kun vanha öljy tuskin on samaa?
                                316i e46 -04.
                                Ex. 525i e34 -91

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎