Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Clavurion View Post
    Käynnistetään auto, samalla öljypohjaan pumpataan (porakonepumppu) koko ajan tuoretta öljyä auton käydessä tyhjäkäynnillä.
    Kiitoksia kuvista ja ohjeista.

    Ja sitten olisikin "muutama" kysymys: mistä tuossa tietää millä teholla sitä uutta öljyä pitäisi pumpata? Paljon porakoneessa oli kierroksia ja pumpussa tehoa? Onko öljyn tarkistukselle erillistä reikää vai pelkästään tuo täyttöreikä?

    Ilmeisesti tulppasit laatikolle menevän letkun tuolla kirkkaalla letkulla? Millä tukit letkun toisen pään? Onko tuon oltava täysin ilmatiivis? Mikä noiden eri letkujen sisähalkaisija oli? Ostitko pohjaproppuun ja täyttöproppuun tiivisteet?

    Ja sitten vielä jos joku muu tietää: miten 528iA:n laatikko eroaa tuosta, siis lähinnä tuo täyttöpropun paikka, onko se samassa kohdassa?
    E39 528iA

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      Originally posted by TJJ View Post
      Kiitoksia kuvista ja ohjeista.

      Ja sitten olisikin "muutama" kysymys: mistä tuossa tietää millä teholla sitä uutta öljyä pitäisi pumpata? Paljon porakoneessa oli kierroksia ja pumpussa tehoa? Onko öljyn tarkistukselle erillistä reikää vai pelkästään tuo täyttöreikä?

      Ilmeisesti tulppasit laatikolle menevän letkun tuolla kirkkaalla letkulla? Millä tukit letkun toisen pään? Onko tuon oltava täysin ilmatiivis? Mikä noiden eri letkujen sisähalkaisija oli? Ostitko pohjaproppuun ja täyttöproppuun tiivisteet?

      Ja sitten vielä jos joku muu tietää: miten 528iA:n laatikko eroaa tuosta, siis lähinnä tuo täyttöpropun paikka, onko se samassa kohdassa?
      Käytössä oli bulkki porakonepumppu ja 500W kone. Hetken sillä saa ensin pumpata, että nestepinta nousee ylös laatikolle. Sitten virtaakin ihan sutjakkaasti. Sen verran kannattaa pumpata, että täyttöaukosta koko ajan hieman tihkuu yli. Koko öljymäärän kierrätyksessä ei muuten kovin kauan nokka tuhise. Ellei laatikossa ole mittatikkua, "merkkiviiva" on täyttöaukon alareunassa.

      Itse en tulpannut sitä laatikon paluuletkua mitenkään. Laitoin tuon letkun siihen varoiksi ja ohjasin keräysastiaan, kun öljynjäähdyttimelle menevien liitosten kiertosuunnasta ei ollut 100% varmuutta. Ei sieltä letkusta proseduurin yhteydessä mitään tullut, eikä ilmeisesti ollut mitään alipainettakaan. Jäähdyttimeltä tulevaan nysään 12 mm letku ja porakonepumpun liitosten mukaan 16(-19) mm letkut.

      Pohjapropun ja täyttöaukon plugin tiivisteinä oli kannan urassa O-rengas. En vaihtanut niitä, koska etukäteen ei ollut tiedossa tarkkaa kokoa ja näyttivät neitseellisiltä puhdistuksen jälkeen.

      Olettaisin, että täyttöpropun paikka selviää hieman päätä raapimalla, kun laatikon pohjaa kuikistelee.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • ks528
        Newbiemmer
        • Jul 2006
        • 26
        • Hamina

        Originally posted by TJJ View Post
        Kiitoksia kuvista ja ohjeista.

        Ja sitten olisikin "muutama" kysymys: mistä tuossa tietää millä teholla sitä uutta öljyä pitäisi pumpata? Paljon porakoneessa oli kierroksia ja pumpussa tehoa? Onko öljyn tarkistukselle erillistä reikää vai pelkästään tuo täyttöreikä?

        Ilmeisesti tulppasit laatikolle menevän letkun tuolla kirkkaalla letkulla? Millä tukit letkun toisen pään? Onko tuon oltava täysin ilmatiivis? Mikä noiden eri letkujen sisähalkaisija oli? Ostitko pohjaproppuun ja täyttöproppuun tiivisteet?

        Ja sitten vielä jos joku muu tietää: miten 528iA:n laatikko eroaa tuosta, siis lähinnä tuo täyttöpropun paikka, onko se samassa kohdassa?

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Minulla on 2/99 eli ilmeisesti tämä: http://bmwfans.info/original/E39/Lim...4/ill-24_0888/
          Suodatin lienee sitten tämä: http://bmwfans.info/original/E39/Lim...4/ill-24_0893/
          Ja täyttöruuvi lienee tässä tuo osa 4, mutta mikähän tuo osa 8 on? : http://bmwfans.info/original/E39/Lim...4/ill-24_0887/
          E39 528iA

          Comment

          • ks528
            Newbiemmer
            • Jul 2006
            • 26
            • Hamina

            Originally posted by TJJ View Post
            Minulla on 2/99 eli ilmeisesti tämä: http://bmwfans.info/original/E39/Lim...4/ill-24_0888/
            Suodatin lienee sitten tämä: http://bmwfans.info/original/E39/Lim...4/ill-24_0893/
            Ja täyttöruuvi lienee tässä tuo osa 4, mutta mikähän tuo osa 8 on? : http://bmwfans.info/original/E39/Lim...4/ill-24_0887/
            Joo mulla vanhempi -96 A5s310Z. Täyttöaukko suora putkenpätkä alla ei sivussa.

            Comment

            • Night-Wind
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 1534
              • 02

              Olen tätä aihetta lukenut sillon tällön, joten en nyt jaksa ruveta käymään uudestaan/kokonaan läpi. Joten kysytään simppeli kysymys, kun vaihdeltiin E36 316iA 8/91 äsken öljyt, suodatin ja tiivisteet, ehtoohan tossa meni mutta itse kyseinen vika ei muutaman kilometrin aikana tuntunut häviävän, joten voiko tämä ajan kuluessa hävitä? Kun olen jo tässä sanonut niin vaihteisto toimii ihan normaalisti ja normaaliajossa/D:llä ei huomaan mitään erikoista mutta esim. pakkovaihteilla pistää ykköstä silmään kiihdyttää sinne 20-30 heittää kakkosta, kiihdyttää sinne kuuteenkymppiin ja pistää kolmosta silmään niin luistaa aivan hitosti, harmi kun ei ole kierroslukumittaria mutta siis kierroksia on aivan vitusti ja kestää pari sekkaa kun löytää ton kolmosen. 1-2 tuntuisi normaalisti vaihtavan, D:llä tämä on myös eli ton 2-3 vaihto on v-mäistä. Itse prosessi sujui hyvin, vaikka tietenkin tunteja meni jonkin verran. Neljä litraa oli sen väristä litkua että en viitsi edes sanoa (lue: melkein mustaa) kun taas nykyset dexron kolmoset on melkein punaista. Vanhan suodattimen 'sieni osa' oli melkein ruskea kun taas uudessa keltainen + isomman öljypohjan alla on joku magneetti (joka kerää tietenkin kaikki metallihippuset/muut paskat) niin sitä paskaa oli varmaan joku 5mm siinä päällä. Toisesta pohjasta (pienempi) löytyi kullan värinen joku messinkiprikan puolikas (jäi todellakin pelottamaan mistä on tullut + missä mahdollinen toinen osa on) Isommassa laatikossa toisesta mutterista (matalemmalla olevalla) puuttui väliprikka, mietettiin sitten että onko siellä joku joskus mahtanut käydä. Outoa myös että löllöä tuli 4 litraa ja pistettiin myös saman verran vaikka 3 litraa kuuluisi vain mennä. Kolme litraa lisättiin auto sammuksissa + lopuksi litra auto käynnissä. Tuosta viasta vaan kyselin että voiko tuo häipyä ajan kuluessa vai pitääkö pistää auto paaliin ja ostaa manuaali ??
              ex: BMW E38 735iA -97
              ex: MB W211 E200CDI -03
              ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
              ex: BMW E39 528iA -96
              ex: MB W126 300SE -89
              ex: BMW E34 525iAT -95
              ex: BMW E36 316iA -91

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Night-Wind View Post
                Tuosta viasta vaan kyselin että voiko tuo häipyä ajan kuluessa vai pitääkö pistää auto paaliin ja ostaa manuaali ??
                Ajele n. 1000km ja vaihda sitten öljyt ja suodatin uudestaan. Paskaahan siellä jos se öljy mustaa oli. Onko öljyä nyt varmasti riittävästi, eli oikea määrä?

                Comment

                • arska84
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1356
                  • Seinäjoki

                  Originally posted by Night-Wind View Post
                  Olen tätä aihetta lukenut sillon tällön, joten en nyt jaksa ruveta käymään uudestaan/kokonaan läpi. Joten kysytään simppeli kysymys, kun vaihdeltiin E36 316iA 8/91 äsken öljyt, suodatin ja tiivisteet, ehtoohan tossa meni mutta itse kyseinen vika ei muutaman kilometrin aikana tuntunut häviävän, joten voiko tämä ajan kuluessa hävitä? Kun olen jo tässä sanonut niin vaihteisto toimii ihan normaalisti ja normaaliajossa/D:llä ei huomaan mitään erikoista mutta esim. pakkovaihteilla pistää ykköstä silmään kiihdyttää sinne 20-30 heittää kakkosta, kiihdyttää sinne kuuteenkymppiin ja pistää kolmosta silmään niin luistaa aivan hitosti, harmi kun ei ole kierroslukumittaria mutta siis kierroksia on aivan vitusti ja kestää pari sekkaa kun löytää ton kolmosen. 1-2 tuntuisi normaalisti vaihtavan, D:llä tämä on myös eli ton 2-3 vaihto on v-mäistä. Itse prosessi sujui hyvin, vaikka tietenkin tunteja meni jonkin verran. Neljä litraa oli sen väristä litkua että en viitsi edes sanoa (lue: melkein mustaa) kun taas nykyset dexron kolmoset on melkein punaista. Vanhan suodattimen 'sieni osa' oli melkein ruskea kun taas uudessa keltainen + isomman öljypohjan alla on joku magneetti (joka kerää tietenkin kaikki metallihippuset/muut paskat) niin sitä paskaa oli varmaan joku 5mm siinä päällä. Toisesta pohjasta (pienempi) löytyi kullan värinen joku messinkiprikan puolikas (jäi todellakin pelottamaan mistä on tullut + missä mahdollinen toinen osa on) Isommassa laatikossa toisesta mutterista (matalemmalla olevalla) puuttui väliprikka, mietettiin sitten että onko siellä joku joskus mahtanut käydä. Outoa myös että löllöä tuli 4 litraa ja pistettiin myös saman verran vaikka 3 litraa kuuluisi vain mennä. Kolme litraa lisättiin auto sammuksissa + lopuksi litra auto käynnissä. Tuosta viasta vaan kyselin että voiko tuo häipyä ajan kuluessa vai pitääkö pistää auto paaliin ja ostaa manuaali ??
                  ootko kekeillu nollata sen laatikon ja kyllä manuaali rules
                  BMW PREMIUM

                  BMW E46 318

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by arska84 View Post
                    ootko kekeillu nollata sen laatikon ja kyllä manuaali rules
                    Mahtaa tuo laatikko olla 4 lovinen ilman sähköhydrauliikkaa. Tuskin siinä paljoa nollattavaa?

                    Comment

                    • Night-Wind
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 1534
                      • 02

                      No luulisi sitä tarpeeksi olevan, siis 4l tuli ja 4l pistettiin. Miten/mistä tuo laatikon nollaus tapahtuu, jäi kiinnostamaan?
                      ex: BMW E38 735iA -97
                      ex: MB W211 E200CDI -03
                      ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                      ex: BMW E39 528iA -96
                      ex: MB W126 300SE -89
                      ex: BMW E34 525iAT -95
                      ex: BMW E36 316iA -91

                      Comment

                      • Night-Wind
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 1534
                        • 02

                        Nelilovinen juu, kuuspyttysissähän on viis pykälää.
                        ex: BMW E38 735iA -97
                        ex: MB W211 E200CDI -03
                        ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                        ex: BMW E39 528iA -96
                        ex: MB W126 300SE -89
                        ex: BMW E34 525iAT -95
                        ex: BMW E36 316iA -91

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Night-Wind View Post
                          No luulisi sitä tarpeeksi olevan, siis 4l tuli ja 4l pistettiin.
                          No entäs jos siellä olikin vajausta entisestään? Ja nyt on edelleen.

                          Onkos siinä mittatikkua?

                          Comment

                          • Night-Wind
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 1534
                            • 02

                            No tuo vajaus tuntuu asentajankin mielestä mahdottomalta koska syöttöaukosta tuli öljyä ulos auton ollessa käynnissä, siis kun pistettiin vielä litra. Mitään tikkua ei ikävä kyllä ollut.
                            ex: BMW E38 735iA -97
                            ex: MB W211 E200CDI -03
                            ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                            ex: BMW E39 528iA -96
                            ex: MB W126 300SE -89
                            ex: BMW E34 525iAT -95
                            ex: BMW E36 316iA -91

                            Comment

                            • arska84
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2006
                              • 1356
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by Night-Wind View Post
                              No luulisi sitä tarpeeksi olevan, siis 4l tuli ja 4l pistettiin. Miten/mistä tuo laatikon nollaus tapahtuu, jäi kiinnostamaan?
                              akun kenkä puoleksi tunniksi irti niin nollaantuu...
                              BMW PREMIUM

                              BMW E46 318

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by Night-Wind View Post
                                No tuo vajaus tuntuu asentajankin mielestä mahdottomalta koska syöttöaukosta tuli öljyä ulos auton ollessa käynnissä, siis kun pistettiin vielä litra. Mitään tikkua ei ikävä kyllä ollut.
                                Oliko auto vaakatasossa, laatikon lämpötila oli mitä?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎