Originally posted by teropa
View Post
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Itse lauhdutin putkineen voi jäädä sontaiseksi, koska huuhtelu tehdään tietääkseni laatikon lauhdutinletkuliittimistä. Ainakin ne olivat omassani roiskeisia kyseisen operaation jäljiltä. Ja kuulemma stepissä (5hp19) tuo on se paikka, josta se möhnä sitten irtoilee.E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
-
Pelimies tietysti huuhtelisi öljynjäähdyttimen ennen varsinaista (huuhtelu)öljynvaihtoa. Siihen vain pitäisi olla oma laitteensa, joka kierrättää lämmitettyä öljyä antamalla lyhyitä paineiskuja ja irrottaa kökön jäähdyttimen kennorakenteesta.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Noniin, tämä kuulostaa jo järkevältä. Eli lauhduttimessa seisova skeida irtoaa kun öljyt vaihdetaan. Eli se lauhdutin pitäisi jollain tapaa saada puhtaaksi ilman, että se paska kerääntyy sieltä laatikkoon uusien öljyjen mukana. Miten?
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
Olisiko jollain varmaa tietoa, käykö dexron3 sinne vai onko liukunopeuksissa eroja niin paljon, että kitkalevyt menee piloille? Hapokkaan hintaista tuo Esson öljy.Originally posted by Kentsu View PostVarmasti Dexron 3:lla toimii ihan hyvin ja miksipä ei jos tarkoitus vaihdella noita öljyjä jatkossakin. Itse laittaisin sitä Esson "ikiöljyä" mitä tehdas suosittelee, koodia en tietenkään muista mutta search auttanee...
Edit: tuollahan tuo on ensimmäisellä sivulla
http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...30&postcount=5
Jenkki sivustolla tosiaan suosivat normaali vaihtoa, ei flush vaihtoa. Suosivat vaihtamaan öljyt ensin ja hetken päästä öljyt sekä suodattimen. Perkele, kai se jonkun on pakko tätäkin kokeilla, ei kai ne vaihtolaatikot niin kalliita ole...
Rahamies vaihtaa uuden lauhduttimen, ne kun tahtoo n.200tkm kohdalla vuotaa muutenkin. Tai pesee vanhan vaikka liottimella ja kuumalla vedellä, ei sitä pakko öljyllä ole pestä.Originally posted by Clavurion View PostPelimies tietysti huuhtelisi öljynjäähdyttimen ennen varsinaista (huuhtelu)öljynvaihtoa. Siihen vain pitäisi olla oma laitteensa, joka kierrättää lämmitettyä öljyä antamalla lyhyitä paineiskuja ja irrottaa kökön jäähdyttimen kennorakenteesta.
Comment
-
Ei pöllömpi ajatus.Originally posted by Bmw Master View PostRahamies vaihtaa uuden lauhduttimen, ne kun tahtoo n.200tkm kohdalla vuotaa muutenkin.
E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Eli onko avain onneen: flushing-menetelmällä vaihto + tuliterä lauhdutin ($$$?)Originally posted by Clavurion View PostEi pöllömpi ajatus.

TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
Comment
-
Ensisijaisesti tuo jäähdytimen huuhtelu on tarkoitettu tehtäväksi tomaatin korjauksien yhteydessä, kun mahdollisesti vauriossa on irronnut enemmän paskaa, joka sitten jämähtää jäähdytimeen. Uuden/kunnostetun laatikon odotettu elinikä on pidempi, kun jäähdytin huuhdellaan.Originally posted by teropa View PostEli onko avain onneen: flushing-menetelmällä vaihto + tuliterä lauhdutin ($$$?)
Jos öljyt vaihtaa huuhtelemalla ehjään laatikkoon hyvän sään aikana, siitä jäähdyttimestä ei varmastikaan tarvitse huolestua.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Jenkeissä tuohon tosiaan oli joku spray, katselin siis taannoin JIM:iltä Kotimekaanikko-ohjelmaa jossa vaihdettiin uusi laatikko ja lauhdutin huuhdeltiin tuolla spraylla. Täytyypä tutkia löytyykö netistä tietoa mitä se oli. Mutta eikös siihen kävisi joku muukin liuotin ja sitten vaan paineilmaa perään ja vielä öljyllä huuhtelu. Toisaalta, jos lauhdutin ei ole kovin kallis, niin minä taidankin ostaa uuden...Originally posted by teropa View PostNoniin, tämä kuulostaa jo järkevältä. Eli lauhduttimessa seisova skeida irtoaa kun öljyt vaihdetaan. Eli se lauhdutin pitäisi jollain tapaa saada puhtaaksi ilman, että se paska kerääntyy sieltä laatikkoon uusien öljyjen mukana. Miten?
Comment
-
http://www.getautohelp.com/automotiv...cts/19002.htmlOriginally posted by TJJ View PostJenkeissä tuohon tosiaan oli joku spray
Comment
-
Mitä mitä, eikö teillä jo ole tallin nurkassa huuhtelulaitteita. KLIK
Linkissä muutenkin tarinaa aiheesta.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Siis, tässä kun näitä kolaroituja autoja kootaan myös käytetyillä purkuosilla, joutuu myös noita lauhduttimia vaihtamaan aina silloin tällöin purkuosina.Originally posted by TJJ View PostJenkeissä tuohon tosiaan oli joku spray, katselin siis taannoin JIM:iltä Kotimekaanikko-ohjelmaa jossa vaihdettiin uusi laatikko ja lauhdutin huuhdeltiin tuolla spraylla. Täytyypä tutkia löytyykö netistä tietoa mitä se oli. Mutta eikös siihen kävisi joku muukin liuotin ja sitten vaan paineilmaa perään ja vielä öljyllä huuhtelu. Toisaalta, jos lauhdutin ei ole kovin kallis, niin minä taidankin ostaa uuden...
Itse nämä automaatin lauhduttimet puhdistan joka tapauksessa aina. ja niin että ennen paikalleen laittoa moottorinpesuainetta kenno+putket täyteen yön ylitse ja ihan paineella vettä lävitse "vastakarvaan". Paineilmaa ja uutta laatikkoöljyä hieman läpi. Jo pari vuotta vanhoista lauhduttimista tulee sormenpään kokoisia "lima"/sakkaklönttejä jotka ovat kierrossa uusilla pesevillä öljyillä ilman puhdistusta.
Siis tuo flushing menetelmälläkään tehty öljyjen vaihto ei suinkaan poista kaikkia mahdollista laatikon sisäkuoriin/uumeniin jäänyttä sakkaa, vaan tuollaisessa kymmenkunta vuotta vanhassa laatikossa on jo aika kiinteää "pikeä" joka lähtee liikkeelle vasta kun 500-1000km on vaihdon jälkeen ajettu.
Eli tuo n.1000km:hän on se kriittisin vaihe jos/kun vanhaan laatikkoon vaihdellaan öljyjä, koska kiertoon JOKA TAPAUKSESSA liukenee se kaikki kiinteytynyt/pikeentynyt sakka mitä laatikon+lauhdutinjärjestelmään on kerääntynyt. Tämän sakan mukana lähtee liikkeelle myös kaikki isommat ja pienemmät metallipartikkelit jota laatikossa aina on ja jotka sitten hierovat kierrossa niin kauan kunnes ne lopulta jäävät toivottavasti uusittuun suodattimeen, tai löytävät jonkin uuden paikan asettua paikoilleen(toivottavasti ei siis venttiilikoneisto).
Eli tämä "paskashokki" tulee joka tapauksessa viimeistään 1000km:n ajosuoritteella öljyjen vaihdosta, riippumatta siitä miten vaihto on tehty.
Toki, mitä aikaisemmassa ja mitä pienemmän ajosuoritteen kohdalla vaihto tehdään, sitä vähemmän tavaraa liukenee kerralla kiertoon ja sitä pienemmät on riskit.
Eli tuo flushing menetelmäkään ei poista kaikkia riskejä, mutta toki se niitä pienentää ainakin ns."isompien kokkareiden" kohdalla.
Comment
-
Voikos nuo paskat lähteä kiertoon tai jotain muuta jännää tapahtua jos autolle antaa pitkästä aikaa vähän sandaalia? Ajelin tuossa joku päivä sitten reilun tunnin kaupunkiajoa ja kotiin tullessa ajoin (tottakai) suljettua rataa
, jolloin iski yllättävä tarve ajaa jonkun matkaa vajaa 200 lasissa. Kickdownilla työnsin pari kilsaa menemään ihan kunnon kierroksilla. Tuntuu että tuon jälkeen vaihteisto on toiminut pehmeämmin tai sitten olen luulosairas...
Comment
-
Toki kaikki on mahdollista, mutta kyllä tuo nyt jonkin pesevän elementin mielummin tarvii(uusi öljy tai liottimet), kuin että sieltä eri ajotilanteet saisivat mitään irtoamaan.Originally posted by himonussija View PostVoikos nuo paskat lähteä kiertoon tai jotain muuta jännää tapahtua jos autolle antaa pitkästä aikaa vähän sandaalia? Ajelin tuossa joku päivä sitten reilun tunnin kaupunkiajoa ja kotiin tullessa ajoin (tottakai) suljettua rataa
, jolloin iski yllättävä tarve ajaa jonkun matkaa vajaa 200 lasissa. Kickdownilla työnsin pari kilsaa menemään ihan kunnon kierroksilla. Tuntuu että tuon jälkeen vaihteisto on toiminut pehmeämmin tai sitten olen luulosairas... 
Olisiko laatikko oppinut elektronisesti jotain?
Comment
Comment