Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    Jaaha, lisätään omaa turpaa taas tähän soppaan.

    Jälleen kerran yksi onnistunut öljynvaihto suoritettu Zf 5HP-18 laatikkoon.
    Suodatin meni myös uusiin puihin sekä magneetit jne. putsattiin. Vanha öljy oli vähintäänkin mustaa ja valmista..Ongelmia laatikon kanssa ei kyllä ollut mutta vara on viisautta !

    Laatikko tosiaan toimi ihan okei ennen vaihtoa ja nyt voi sanoa että toimii vielä potenssiin kaksi edelliseen verrattuna..Tuhannen kilometriä on jo takana vaihdon jälkeen ja ei mitään ongelmia havaittavissa..
    Öljynvaihdon suoritin kolme kertaa, neljäs / tarkistuskerta antoi ymmärtää että laatikossa kiertää täysin uudet öljyt, kelpaa seuraavat 60tkm ajella.

    Kaikenkaikkiaan uutta öljyä laatikkoon meni n.10 litraa, luonnollisesti vanhaa suunnilleen sama määrä pois..Suodatin jne laskettu mukaan myös.
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • Tompa 79
      Newbiemmer
      • Sep 2008
      • 17

      No nyt on monta asian tuntiaa kehissä Kertokaahan mistä sen laatikon tyypin saa selville ja mitä öljyä :think Ite ajattelin vaihtaa öljyt tohon omaan vessaan 325 tds vm.94 kilsoja 340tkm laatikko taitaa olla jo kerran vaihdettu/rempattu.

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1638

        Mitäs öljyä uudemmat E60/E61:t syö vaihteiston osalta?

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          Originally posted by MarttiKK View Post
          Mitäs öljyä uudemmat E60/E61:t syö vaihteiston osalta?
          Shell ATF M-1375.4
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • S.P.R
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1009
            • Oulu area

            Originally Posted by MarttiKK
            Mitäs öljyä uudemmat E60/E61:t syö vaihteiston osalta?

            Shell ATF M-1375.4
            Minkälainen vaihto suositus näissä on?

            Comment

            • MarttiKK
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 1638

              Originally posted by Clavurion View Post
              Shell ATF M-1375.4
              Laakkoselta varmaan löytyy, mutta löytyykö öljyä muualta?

              Paljon maksaa peräpukamien hirttäminen Espoossa nykyään?

              Tuossa on Valvolinen ohjeistus sopivista ATF-nesteistä: http://tech.bentleypublishers.com/se...APR%202007.pdf

              E39:n laatikkoon suositellaan ATF Maxlifea Valvolinen tuotteista. Onkos kukaan kokeillut moista. Luulisi toimivan, jos uskaltavat sitä suositella.

              Edit 2: Castrolilta löytyy E60/E61:iin sopiva vaihteistoöljy, joka näyttäisi olevan MERCON V-luokituksen omaava: http://www.castrol.com/liveassets/bp...s_ImportMV.pdf
              Last edited by MarttiKK; 23-09-2008, 20:56.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                Originally posted by MarttiKK View Post
                Laakkoselta varmaan löytyy, mutta löytyykö öljyä muualta?
                Enpä ole asiaa tutkinut. Google taitaa olla ystävä, jos tuolle tarvetta tulee.

                Originally posted by MarttiKK View Post
                Paljon maksaa peräpukamien hirttäminen Espoossa nykyään?
                Laitaa privaa, niin hoidetaan kuntoon. Heitetään siihen vaikka tuubi KY-jellyä kaupantekijäisenä.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Tuollaista minäkin meinasin käyttää, mutta sitten aloin miettimään miten surkeaa sillä onkaan lisätä öljyä moottori käynnissä, joten ostin Bilteman sähköpumpun:
                  Toisen vaihdon tein sitten sähköpumpulla, tosin Biltemasta ei tuota löytynyt mutta vastaavan tyyppinen kuningaspumppu tuli hankittua eli King-merkkinen. Sen omat letkut riitti ihan ok vaikka aika ihmeellistä muovia ne oli, piti tosin jatkaa virtakaapeleita jotta sain pumpulle voimaa auton konehuoneesta.

                  Kun oikein tunnustelee niin kyllä tais Stepikkä vähän sivistyä tuosta vaihtosessiosta, mutta tosiaan toiminut se on tähänkin asti.
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Kentsu View Post
                    Kun oikein tunnustelee niin kyllä tais Stepikkä vähän sivistyä tuosta vaihtosessiosta, mutta tosiaan toiminut se on tähänkin asti.
                    Eikä muuta eroa? Ilmeisesti minä olen ainoa jolla parani laatikon öljynvaihdossa auton kiihtyvyys/vääntö 0-50km/h alueella, eteenpäinlähdön nopeus D-asennosta ja moottorijarrutuksen voimakkuus DS-asennossa? Tai ehkä haistelin liikaa noita öljyjä, ja se sekoitti pään niin, että yli 2kk myöhemminkin tuntuu yhä tuolta...
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by MarttiKK View Post

                      E39:n laatikkoon suositellaan ATF Maxlifea Valvolinen tuotteista. Onkos kukaan kokeillut moista. Luulisi toimivan, jos uskaltavat sitä suositella.
                      Jenkkifoorumeilla suosivat tuota. Ei sillä öljyn merkillä ole väliä, kunhan se on riittävää ominaisuuksiltaan. Olikos se nyt sitten dexron 3H ylittävää.

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Eikä muuta eroa? Ilmeisesti minä olen ainoa jolla parani laatikon öljynvaihdossa auton kiihtyvyys/vääntö 0-50km/h alueella, eteenpäinlähdön nopeus D-asennosta ja moottorijarrutuksen voimakkuus DS-asennossa? Tai ehkä haistelin liikaa noita öljyjä, ja se sekoitti pään niin, että yli 2kk myöhemminkin tuntuu yhä tuolta...

                      Ei me muut tehdä auton käytökssesstä noin tarkkoja analyysejä

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Eikä muuta eroa? Ilmeisesti minä olen ainoa jolla parani laatikon öljynvaihdossa auton kiihtyvyys/vääntö 0-50km/h alueella, eteenpäinlähdön nopeus D-asennosta ja moottorijarrutuksen voimakkuus DS-asennossa? Tai ehkä haistelin liikaa noita öljyjä, ja se sekoitti pään niin, että yli 2kk myöhemminkin tuntuu yhä tuolta...
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Ei me muut tehdä auton käytökssesstä noin tarkkoja analyysejä
                        Näinpä... Tieteellistä faktaa ei mulla ole esittää laatikon käytöksestä ennen vaihtoja joten en sen kummemmin ryhdy luukuttamaan tätä muutosta. Tuntemukset on nyt kuitenkin sellaiset että tämä kylmän lootan 1 -> 2 vaihto ei rykäise enää yhtä selvästi kuin ennen sekä jonkun verran (=vähän, paljonko lie mahdollista..?) pehmentyneet vaihdot. Steppipuolen vaihtoviive pieneni varmaankin myös vähän, olisi saanut vähentyä hiukan enemmänkin mutta kovaa askia tuosta ei tietenkään tule tekemälläkään. Kiihtyvyyksiä ym. en ole kellolla mittaillut kuten muutenkaan testaillut mittamenetelmillä eri olosuhteissa, ei taida montaa ohitustakaan olla tilillä noiden öljynvaihtojen jälkeen. Se on kuitenkin selvää että jossain määrin laatikon käytös parani, eikä missään nimessä ainakaan huonontunut. Kuitenkin, jos joku olisi vaihtanut laatikkooni öljyt + suodattimen salaa, en tiedä olisinko aamulla normiajossa työmatkalla huomannut että jotain parannusta on tapahtunut.
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Kentsu View Post
                          Kiihtyvyyksiä ym. en ole kellolla mittaillut kuten muutenkaan testaillut mittamenetelmillä eri olosuhteissa, ei taida montaa ohitustakaan olla tilillä noiden öljynvaihtojen jälkeen.
                          En ole minäkään mitannut, eikä sitä eroa ohituksissa/suuremmissa nopeuksissa huomaa. Sen vaan tuntee juuri tuossa kun lähtee paikaltaan nopeasti kiihdyttäen, siinä on selvä ero entiseen.

                          Tämä tosin on sitä samaa ilmiötä, josta kerroin jo Vanoksen remontin yhteydessä, siihen vaan ei Vanoksen O-renkaiden vaihto vaikuttanut mitenkään. Siis joskus auto tuntui tosi "tehokkaalta" mutta yleensä ei, öljynvaihdon jälkeen se on tuntunut lähes aina "tehokkaalta". Vain silloin kun visko on ottanut kunnolla kiinni, on ollut vähän sama fiilis kuin ennen oli jatkuvasti. Tiedä sitten johtuiko tuo öljystä vai menikö samalla joku maaginen johto/putki oikeaan asentoon...

                          Mutta tuon lisäksi sitten on yhä tuo moottorijarrutuksen lisääntyminen ja D-asennosta eteenpäinlähdön nopeutuminen (esim. risteyksestä lähtö), molemmat toki ovat ihan fiilisjuttuja.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Skorppi
                            Bimmer Rookie
                            • May 2003
                            • 120
                            • Turku

                            Mulla on nyt huollossa kaverin ´01 530ia, jossa luonnollisesti ZF 5HP19 laatikko, mittarissa 225tkm. Laatikossa on BMW 83 22 9 407 807 öljy, joka on esson valmistama LT 71141 luokituksen omaava öljy. Öljy maksaa Metro-autossa 25e/l. Motonetistä löytyy tuo Valvolinen LT 71141 luokiteltu öljy, jotka vaihdan nyt tuonne suodattimen kera. Valvolinen hinta 9,9e/l joka alkaa jo olla kohtuullinen.
                            ´13 F25 X3
                            Corvette C6 Coupe Supercharged

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Skorppi View Post
                              Mulla on nyt huollossa kaverin ´01 530ia, jossa luonnollisesti ZF 5HP19 laatikko, mittarissa 225tkm. Laatikossa on BMW 83 22 9 407 807 öljy, joka on esson valmistama LT 71141 luokituksen omaava öljy. Öljy maksaa Metro-autossa 25e/l. Motonetistä löytyy tuo Valvolinen LT 71141 luokiteltu öljy, jotka vaihdan nyt tuonne suodattimen kera. Valvolinen hinta 9,9e/l joka alkaa jo olla kohtuullinen.
                              Eihän Esson öljy ole kuin 2-4 euroa/l kalliimpaa, joten eikö kannattaisi laittaa sitä?
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Skorppi
                                Bimmer Rookie
                                • May 2003
                                • 120
                                • Turku

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Eihän Esson öljy ole kuin 2-4 euroa/l kalliimpaa, joten eikö kannattaisi laittaa sitä?
                                Niin en tiedä kannattamisesta, mikään ei takaa tuon esson olevan parempaa, se vain on saanut bmw:n kanssa hyvän sopparin aikoinaan. Itsellä varsin hyviä kokemuksia noin muuten Valvolinen tuotteista ja tässä kohtaa hintakin on kohdallaan.

                                Mistä olet kysynyt tuon esson öljyn hinnan?
                                ´13 F25 X3
                                Corvette C6 Coupe Supercharged

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎