Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Night-Wind
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 1534
    • 02

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Siihen KUULUU vaihtaa öljyt ja suodatin ihan normaali huolto ohjelman mukaisesti. N. 40tkm välein. Äkkiä vaihtamaan siis.
    No sieltä tuntui tulevan varmaa tietoa

    Onko tietoa mikä suodatin menee tonne, entä öljyt?

    Se "klunk" kuulostaa enemmän mekaaniselta välykseltä ja ei parane tästä. Katsele kardaania ja perää päästäksesi siitä eroon.
    Jahas, no mikähän siellä sitten olisi. Luullut että kuuluu tähän samaa vikaan toi D-juttu..

    Saako jostain internetin kautta tilattua noita öljyjä ja suodatinta?
    Last edited by Night-Wind; 02-09-2007, 12:21. Reason: .
    ex: BMW E38 735iA -97
    ex: MB W211 E200CDI -03
    ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
    ex: BMW E39 528iA -96
    ex: MB W126 300SE -89
    ex: BMW E34 525iAT -95
    ex: BMW E36 316iA -91

    Comment

    • Hammu
      Moderator
      • Nov 2006
      • 3971
      • Nurmijärvi

      Originally posted by Night-Wind View Post


      Saako jostain internetin kautta tilattua noita öljyjä ja suodatinta?
      Eikö nyt olis vaan helpoin mennä paikalliseen varaosaputkaan?

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Night-Wind View Post
        No sieltä tuntui tulevan varmaa tietoa

        Onko tietoa mikä suodatin menee tonne, entä öljyt?
        Öljyksi menee dexron2 tai dexron3 luokituksen omaava laadukas öljy. Esim. Teboil fluid-e, Mobil ATF 320 tai Mobil ATF 220. Noin 5 litraa luulisi riittävän.

        Suodatin merkkiliikkeestä osanumerolla 24111218899, maksaa n.30€.
        Tiiviste öljy pohjaa 24111421367.
        Propun tiiviste 24111219750.
        Sitten siinä on toinenkin proppu, en tiedä tarteeko sekin tiivisteen, mutta jos niin 24111218851.

        Osanumerot on real oem:stä katottu, eli voi olla virhettäkin kun aamu rapulassa yrittää katsoa...

        Tuunko vielä vaihtamaan ne öljyt sulle?

        Comment

        • juzba
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 118
          • E-P:n emäpitäjä

          tietääkö kukaan seinäjoenseudulla paikkaa jossa noita huuhteluvaihtoja tehtäisiin, bemun huollossa ei vaihdeta muutakuin se mitä tulee valuttamalla ulos ja silti hinta arvio oli 300-400eskoo suodattimineen
          Sillälailla eletähän nottei tartte vanhainkoris valehrella

          Comment

          • arska84
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1356
            • Seinäjoki

            Originally posted by juzba View Post
            tietääkö kukaan seinäjoenseudulla paikkaa jossa noita huuhteluvaihtoja tehtäisiin, bemun huollossa ei vaihdeta muutakuin se mitä tulee valuttamalla ulos ja silti hinta arvio oli 300-400eskoo suodattimineen
            Matalamäki.. Kaveri ainaki vaihto 525TD automaattiin tuola öljyt.. Siis hä? eikö oikeesti autokaari tee huuhtelemalla?? Muutenki hinta aika suolanen. Tais kaverilla olla matalamäen öljynvaihto noin 200€ suodattimineen
            BMW PREMIUM

            BMW E46 318

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7061
              • Turenki

              Itselläkin 311tkm ajettu automaatti. ÖLjy ei haise palaneelle ainakaan, laatikko toimii muuten ihan hyvin, mutta kaasu pohjassa kun kiihdyttää niin vaihtaa kovin töksähtävästi ykköseltä kakkoselle. Onko ihan ominaisuus vai vika? Ei tietoa onko öljyjä vaihdettu. Laatikon mallista ei oo tietoa, mutta se on jatkona 89 E34 M20B20 koneessa..
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • juzba
                Bimmer Rookie
                • Jun 2007
                • 118
                • E-P:n emäpitäjä

                Originally posted by arska84 View Post
                Matalamäki.. Kaveri ainaki vaihto 525TD automaattiin tuola öljyt.. Siis hä? eikö oikeesti autokaari tee huuhtelemalla?? Muutenki hinta aika suolanen. Tais kaverilla olla matalamäen öljynvaihto noin 200€ suodattimineen
                joo ton paikan tiesinkin, sinne ei vaan oikein tohi autoo viedä. tuntuu et siä toi huollon/korjauksen onnistumisprosentti on alle 50. ehkä paras tapaus oli ku kaverille vaihtoivat bemuun perämurikkaan öljyt niin ei päässy ees kotia asti ku murikka räjähti, bemu on vissiin aika nuuka mitä öljyä sin murikkaan pistää. eikä sinne oltu oikeaa öljyä pantu
                Sillälailla eletähän nottei tartte vanhainkoris valehrella

                Comment

                • Night-Wind
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 1534
                  • 02

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Öljyksi menee dexron2 tai dexron3 luokituksen omaava laadukas öljy. Esim. Teboil fluid-e, Mobil ATF 320 tai Mobil ATF 220. Noin 5 litraa luulisi riittävän.

                  Suodatin merkkiliikkeestä osanumerolla 24111218899, maksaa n.30€.
                  Tiiviste öljy pohjaa 24111421367.
                  Propun tiiviste 24111219750.
                  Sitten siinä on toinenkin proppu, en tiedä tarteeko sekin tiivisteen, mutta jos niin 24111218851.

                  Osanumerot on real oem:stä katottu, eli voi olla virhettäkin kun aamu rapulassa yrittää katsoa...

                  Tuunko vielä vaihtamaan ne öljyt sulle?
                  Joo kiitokset siulle vaan!!

                  Soittelin tossa Porin Rinta-Joupille niin yhteishinnaksi tuli suodattimelle, 4L öljyä (kuulemma 3L riittää koneen mukaan) + 2 noita tiivisteitä niin oliko jotain 130e + matkahuollon kulut, eli varmaan jotain 150e tulee tekemään ja tietenkin tarvii katsoa mitä itse varinainen asentaja ottaa tosta hommasta

                  Mulla on tullut nyt pikkuhiljaa, meen ukko huomas tänään että kun pistää R:ää silmään ja ilman kaasutusta antaa auton peruuttaa niin auto tärisee, mun mielestä se tulee edestä, mitä täältä luin juttua niin kardaanin nivel kuulemma puhki? Joku ns. rättinivel??

                  Kävin tossa paikallisessa liikkeessä ja kyselin noista kardaanin nivelistä niin oli samaa mieltä että kyseinen kolahdus D:lle ja pakkovaihteille pistäessä + nykyinen tärinä voi olla saman nivelen takana. Itse olen tällä siis noin 15tkm ajanut ja aina on toi kolahdusjuttu ollut, mietein että jos se nivel on jos silloin ollut huono ja jos nyt on mennyt pahempaan suuntaan -> tämä tärinä.

                  Huomenna kattellaan nivelet, pistän juttua sitten laatikon öljyn vaihdosta jos hyvin käy
                  ex: BMW E38 735iA -97
                  ex: MB W211 E200CDI -03
                  ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                  ex: BMW E39 528iA -96
                  ex: MB W126 300SE -89
                  ex: BMW E34 525iAT -95
                  ex: BMW E36 316iA -91

                  Comment

                  • arska84
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1356
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by juzba View Post
                    joo ton paikan tiesinkin, sinne ei vaan oikein tohi autoo viedä. tuntuu et siä toi huollon/korjauksen onnistumisprosentti on alle 50. ehkä paras tapaus oli ku kaverille vaihtoivat bemuun perämurikkaan öljyt niin ei päässy ees kotia asti ku murikka räjähti, bemu on vissiin aika nuuka mitä öljyä sin murikkaan pistää. eikä sinne oltu oikeaa öljyä pantu
                    Tarkoitatko matalamäkeä? Tämä kerta on kyllä ensimmäinen kun kuulen siitä jotain huonoa.. Kysyppäs täältä sellaselta nimimerkiltä kun jani1632 jos se osais neuvoa tai varmaan se vois osata nuo vaihtaakkin. On tietääkseni aika hyvä bemari tietämys
                    BMW PREMIUM

                    BMW E46 318

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      Tässä ohjeistusta E39 530d GM:n automaattilaatikon huuhteluöljynvaihtoon.

                      Pohjan muovisuojien jälkeen kannattaa irrottaa myös välijäähdyttimeltä lähtevä ilmaputki, jotta öljynjäähdyttimen liittimiin pääsee paremmin käsiksi. Irrotetaan alin öljynjäähdyttimeltä laatikolle menevä paluulinja. Pikaliittimen muoviholkkia painetaan liitintä kohti, jolloin metalliset kynnet painuvat runkoa vasten ja liitin irtoaa vetämällä. Noiden liuskakynsien alle pääsee ulkopuolelta roskia, jotka saattavat estää kynsien painumisen runkoa vasten. Turhan voimankäytön välttämiseksi liitin kannattaa ensin puhdistaa esim. spray-liuottimella ja paineilmalla muoviholkin välistä. Paluulinjaan liitetään letku, joka ohjataan keräysastiaan. Paluulinjan laatikolle menevän letkun voi halutessaan tulpata.

                      Käyntilämpimät öljyt tyhjennetään öljypohjan tyhjennysreiästä ja öljypohja irrotetaan. Puhdistetaan öljypohja, magneetti ja tiivistepinnat. Vaihdetaan öljynsuodatin, joka lähtee irti suoraan vetämällä. Varmistetaan, että vanhan suotimen mukana lähtevät myös tiivisteet (2 kpl). Kiinnitetään öljypohja (alkuperäisosana suodinpaketin mukana uudet pultit), kiristetään kiertävässä järjestyksessä (10 Nm). Täytetään öljypohjaan täyttöaukosta uudet öljyt.

                      Käynnistetään auto, samalla öljypohjaan pumpataan (porakonepumppu) koko ajan tuoretta öljyä auton käydessä tyhjäkäynnillä. (Toivottavasti olet tässä välissä kiinnittänyt uudelleen aiemmin irrottamasi ilmaputken. ) Samalla eri vaihteita voi käydä läpi. Yleensä paluulinjan öljyn ulkonäöstä näkee selvästi, kun koko öljymäärä on vaihtunut. Sammutetaan auto. Liitetään paluulinjan letku takaisin painamalla paikalleen. Käynnistetään auto ja täytetään öljypohja piripintaan.

                      Käytetään autoa tai käydään tekemässä ajolenkki, kunnes öljyt ovat käyntilämpimät (30-50 C), voidaan varmistaa esim. Carsoftin live-datalla (EGS). Tarkistetaan öljymäärä, auto tasaisella alustalla.
                      • Auto tyhjäkäynnillä
                      • Öljyn lämpötila 30-50 C
                      • Käydään vaihdevalitsimella kaikki asennot rauhallisesti läpi, jätetään P-asentoon
                      • Täytetään öljypohja piripintaan


                      Ohessa kuvamateriaalia operaatiosta. KLIK

                      Tarvikkeet:
                      Suodatinpaketti (Nro 6) 72€
                      Öljy: Petro-Canada ATF D3M (Dexron III –H), 20 litraa Voitelukeskus 69€ + tk

                      Ps. Jos joku on aikeissa tehdä saman operaation, voin myydä nurkista tuon porakonepumpun ja tarvittavat letkut.
                      Last edited by Clavurion; 09-09-2007, 20:26.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • KATKU
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 230
                        • Vaasa

                        Mites Clavurionin laatikko on nyt toiminut öljynvaihdon jälkeen.

                        Ittellä 530 da/99 ajettu noin 116.000 km. Laatikko on hiukan
                        karkea, eli nyppäsee hieman vaihtaessa. En tiedä onko normaalia
                        vai kuuluuko tämänikäiseen steppi laatikkoon. Ensimmäinen automaatti
                        meikäläisen hyppysissä.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          Originally posted by KATKU View Post
                          Mites Clavurionin laatikko on nyt toiminut öljynvaihdon jälkeen.
                          Aivan normaalisti on toiminut, no problem. Eihän tuossa ennen öljynvaihtoakaan ollut ongelmia. Aavistuksen pehmenivät vaihdot aiemmasta öljynvaihdon jälkeen.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • KATKU
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 230
                            • Vaasa

                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Aivan normaalisti on toiminut, no problem. Eihän tuossa ennen öljynvaihtoakaan ollut ongelmia. Aavistuksen pehmenivät vaihdot aiemmasta öljynvaihdon jälkeen.
                            Kommentoitko tota nyppäsyä, kuuluuko ton vaihteen vaihtumisen erottua
                            laatikon vaihtaessa. Oon vaan pannu merkille, kun on ollu uudempien autojen kyydissä, ei vaihteen vaihtumista huomaa oikeestaan ollenkaan.
                            Vai onko tämä vanhempi steppi vain toiminnaltaan karkea uusiin verrattuna.

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              Originally posted by KATKU View Post
                              Kommentoitko tota nyppäsyä, kuuluuko ton vaihteen vaihtumisen erottua
                              laatikon vaihtaessa. Oon vaan pannu merkille, kun on ollu uudempien autojen kyydissä, ei vaihteen vaihtumista huomaa oikeestaan ollenkaan.
                              Vai onko tämä vanhempi steppi vain toiminnaltaan karkea uusiin verrattuna.
                              Vähintäänkin hankala sanallisesti kuvata subjektiivista tuntemusta. Nyppää se vaihtaessa hieman, varsinkin jos on vääntöä pelissä tai öljyt ovat vielä kylmät.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • MakeJ
                                BTCF Member
                                • Jun 2005
                                • 324
                                • Hml

                                Öljyt vaihdettu

                                Nyt on tääläkin tomaattiin vaihdettu öljyt. Autona siin 530DA -99 mittarissa 270tkm. Itse ajettu noin 100tkm ja mitään tietoa ei ole onko öljyjä vaihdettu koskaan. Tuskimpa on.

                                Ennen öljynvaihtoa laatikko pelitti mielestäni hyvin. Joskus harvoin vaihtamisessa tapahtui pieni nykäisy, mutta useinmiten laatikko toimi moitteettaa. Öljyn vaihdon jälkeen laatikko tuntuu ehkä hiukan "kireemmältä" hyvässä mielessä. Vaihtaminenkin toimii mielestäni hiukan paremmin eli vieläkin huomaamattomammin. Vähän ihmeellinen humio oli myös se, että vaihdekeppi tuntuu liikkuvan kevyemmin

                                Öljyt vaihdettiin huuhtelu menetelmällä ja vanha öljy oli kuulemma valmiin näköäistä. Positiivista oli myös se, että laatikon pohjalla ei näkynyt mitään ylimääräistä purua.
                                E60 535dA LCI -07 M-sport
                                E39 530dAT -99 "M-sport"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎