Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    Originally posted by MajorDrake View Post
    http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi

    535d 2008
    "Remarks :
    Final drive (rear axel), Automatic transmission: lifetime oil filing"

    Lifetime onkin sitten mielenkiintoinen käsite,
    sitten kun se laatikon lifetime loppuu niin öljytkin loppuu?!?

    No jos se laatikko kestää öljyjä vaihtamatta vaikka sen 500tkm niin kannattaako? Jos autoa pitää sen 1-3 vuotta ja ajaa vaikka 100 -> 250tkm välin niin tuskin maksaa vaivaa. Ehkä se "loppukäyttäjä" siellä 500tkm jälkeisissä metreissä voittaa mutta mitä väliä :think
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      Kyllä ite oon sitä mieltä että bemari on varmaankin oikeassa siinä että öljyt kestää sen minkä laatikkokin. Mutta säännöllisesti vaihdettuna laatikon toiminta pysyy ripeänä ja kestää varmasti pitempään kun samoilla litkuilla ajen.
      Ja aina kun vaihtaa niin tekee vaihdon huuhtelemalla, siitä seuraakin varmasti paskashokki jos vaihtaa vain mitä öljypohjasta tulee. Sinne jää todella paljon vanhaa öljyä vielä sisään.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Supa View Post
        siitä seuraakin varmasti paskashokki jos vaihtaa vain mitä öljypohjasta tulee. Sinne jää todella paljon vanhaa öljyä vielä sisään.
        Eihän vanhan ja uudenöljyn sekoitus shokkia aiheuta. Moska lähtee liikkeelle vaihtoi ne öljyt miten vain. Jenkki foorumeilla jonkin verran kritisoivat huuhtelua, irroittaa enemmän skeidaa kuin perinteinen vaihto.

        Useampaan olen vaihtanut öljyt, eikä niistä yksikään ole vielä letannut. Sen olen huomannut, että uusi öljy irroittaa paljon moskaa, joten uusi vaihto pian on suositeltavaa.

        Taas pitäisi vaihtaa uuteen menopeliin öljyt, en tiedä huuhtelenko vain miten. Ensiksi ajattelin tuon lauhduttimen puhdistaa.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Eihän vanhan ja uudenöljyn sekoitus shokkia aiheuta. Moska lähtee liikkeelle vaihtoi ne öljyt miten vain. Jenkki foorumeilla jonkin verran kritisoivat huuhtelua, irroittaa enemmän skeidaa kuin perinteinen vaihto.

          Useampaan olen vaihtanut öljyt, eikä niistä yksikään ole vielä letannut. Sen olen huomannut, että uusi öljy irroittaa paljon moskaa, joten uusi vaihto pian on suositeltavaa.

          Taas pitäisi vaihtaa uuteen menopeliin öljyt, en tiedä huuhtelenko vain miten. Ensiksi ajattelin tuon lauhduttimen puhdistaa.
          Tottakai huuhtelu irrottaa enemmän skeidaa ja niinhän sen on tarkoituskin. Mutta tällöin skeida tulee ulos samantien.
          Ja mitä noita nyt on tullut huuhdeltua niin ainakin 5 litraa on tullut juoksutettua puhdasta kamaa läpi.

          Tokihan sinne jää vielä mitkä ei tuolla pelkästään irtoa mutta olisikin toki hyvä tehdä toinen huuhtelu suht nopeaan, sanotaan 50tkm päästä viimestään.
          Mutta tämä on tosin ihan oma mielipide, koulukuntia on monia näiden öljynvaihtojen suhteen
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14451
            • Oulu

            Olikos 5hp18 laatikoissa nämä ns. ikiöljyt? Oman auton huoltovihko näyttäs että laatikon öljyn vaihto kuuluu inspection 2:een. Alkas olla sen mukaan 60tkm ajettu öljyillä jos ne on viime insp. 2:ssa vaihdettu.

            Laatikko kyllä pelaa niinkuin kuuluu, mutta kannattaisiko vaihtoa harkita? :think
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by zener View Post
              Olikos 5hp18 laatikoissa nämä ns. ikiöljyt?
              Riippuu vuosimallista. Esim. e34:ssa ei ole missään, mutta e39:ssä ja facelift e36:ssä on.

              Laatikon pohjan täyttöropun reiässä on sellainen vihreä muovi tulppa jos on ikiöljyt.

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14451
                • Oulu

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Riippuu vuosimallista. Esim. e34:ssa ei ole missään, mutta e39:ssä ja facelift e36:ssä on.

                Laatikon pohjan täyttöropun reiässä on sellainen vihreä muovi tulppa jos on ikiöljyt.
                Joo, kyse siis sigun E32:sta. Ilmeisesti kannattaa siis vaihtaa. Täytynee tehdä jossain vaiheessa ZF:n ohjeiden mukaan vaihto. Tilavuus 10,5litraa... Mutta paljonko menee normaali vaihdossa ilman huuhtelua?

                EDIT: FAQ unohtu!
                Last edited by zener; 13-06-2010, 20:42.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • räpsä
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2010
                  • 62
                  • parkano

                  Mikähän on -96 e39 523Ia laatikon "koodi" numero? Tätä threadia lueskelin ja monenlaista numerosarjaa pyörii keskusteluissa.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by räpsä View Post
                    mikähän on -96 e39 523ia laatikon "koodi" numero? Tätä threadia lueskelin ja monenlaista numerosarjaa pyörii keskusteluissa.
                    zf5hp18

                    Comment

                    • Josunapalm
                      Bimmer Rookie
                      • May 2008
                      • 168
                      • Lappeenranta

                      ZF 5hp24:n öljyt vaihdettu huuhtelemalla. Autolla (öljyillä) ajettu 220000km. Sisään laitoin valvolinen max lifeä. Ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa ilmentynyt satunnainen nykäisy ja vaihteen hidas kytkeytyminen katosi.
                      Tuo hidas kytkeytyminen saattoi myös johtua öljynvajauksesta, koska vaihdon jälkeen huomasin öljynjäähdyttimen vuotavan. Tai ainakin se tiputtaa siitä syylärin välistä laatikkoöljyä, eikä se sinne kyllä pääse mistään muualta valumaan. Pitänee ilmeisesti irrottaa tuo syyläri tosta edestä, jotta näkee sinne öljynjäähdyttimelle.

                      Rupeaako nuo yleisestikkin vuotamaan? Onko muilla vastaavai tapauksia?
                      Vaihto varmaan on melko helppo kunhan ensiksi ottaa syylärin edestä pois.
                      Saako noita sieltä mistä tavallisiakin syyläreitä vai mistä porukka on noita hankkinut?

                      Eikös kellään ole öljyjä vaihtaessa ollut ongelmia saada irti niitä öljypohjan pultteja? Itse ainakin hajoilin niihin ihan kunnolla. Varmaan joku 10 piti porata kun muussaantu se kanta. Kahteen katkesi torxi pää ja niiden poraaminenkin rupesi olemaan hankalaa.

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Originally posted by Josunapalm View Post
                        Eikös kellään ole öljyjä vaihtaessa ollut ongelmia saada irti niitä öljypohjan pultteja? Itse ainakin hajoilin niihin ihan kunnolla. Varmaan joku 10 piti porata kun muussaantu se kanta. Kahteen katkesi torxi pää ja niiden poraaminenkin rupesi olemaan hankalaa.
                        Ei mikäli putsaa kannat ensin, katsoo että hylsy on pohjassa ja pysyy myös siellä sekä että käyttää laadukkaita työkaluja
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • räpsä
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2010
                          • 62
                          • parkano

                          No nyt on öljyt vaihdettu lootaan, laatikon käyttäytyminen muuttui pehmeämmäksi ja vaihto ripeämmäksi. Ulos tuli n.3,5 litraa lillinkiä ja uutta kamaa meni sisään n.5,5 litraa.
                          Taidan seuraavan 20000 kilometrin jälkeen tehdä taas saman homman (jos ei hajoo ennen). Tuo 5,5 litraahan on vain puolet kokonaistilavuudesta. Tulisi ainakin parempi mieli itselle kun ois suurin osa uutta öljyä. Eikä toi vaihto-operaatio maksanut kuin noin 200€, ja siihen kuuluu moottoriöljykin suodattimen kera. Laatikkoon meni Castrolin Transmax Z öljyä.

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1638

                            Originally posted by Casull View Post
                            Kiitos!

                            Väännetään nyt vielä vähän:

                            GA6HP26Z

                            E60/E61
                            525i, 530i from 8/03 production to present
                            545i from 8/03 production to present
                            550i all

                            The transmission fluid has a Condition Based Service interval of approximately 100,000 miles; please refer to SI. B00 07 02 for further information. Never mix any other oil with this transmission fluid when doing repairs or topping up.
                            Shell M-1375.4, BMW Part No.83 22 0 142 516.

                            Ja pätkä toisesta tiedotteesta, joka siis ilmeisesti ei sekään pidä alkuunkaan paikkaansa huolimatta siitä että on peräisin BMW:n omilta sivuilta:

                            (inttäminen on sitten kivaa!)
                            No Hemin kanssa se inttäminen onnistuu Se on ihan sama vaikka tulisi Frank BMW kertomaan, että öljyt kannattaa vaihtaa, niin ei se kerran ilmaisemaansa kantaa muuta.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by MarttiKK View Post
                              No Hemin kanssa se inttäminen onnistuu Se on ihan sama vaikka tulisi Frank BMW kertomaan, että öljyt kannattaa vaihtaa, niin ei se kerran ilmaisemaansa kantaa muuta.
                              Sitten kun se öljynvaihto on virallisessa huolto-ohjeessa/ohjelmassa niin asiahan on päivänselvä että ne kuuluukin vaihtaa.
                              Minä en sellaiseen vielä ole törmännyt, joten joku muu saa inttää ja mutuilla ihan niin kuin tahtoo.

                              Comment

                              • Josunapalm
                                Bimmer Rookie
                                • May 2008
                                • 168
                                • Lappeenranta

                                Oks tää nyt sitä "paskashokkia" sitten?


                                Viesti numero 8.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎