Niin siis GM:n tekeleessä ei ole tikkua vaan tikku löytyy ZF:n 4hp22:sista ja monista 5hp22:sta. Tikun puuttuminen (esim E36 ja E34 myöhemmät) ei tarkoita että loota olisi tarkoitettu "lifetime fill"-ohjelmaan vaan sen kertoo se lootan tyyppikilven taustaväri (sekä teksti lootan pohjassa olevassa kohokuviossa/tarrassa). Tikun olemassaolon toin esiin siksi, että sellaiseen lootaan voi oikeaoppisesti vaihtaa öljyt jopa tuollainen biiemdabljuu:n tyyppinen harrastaja
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kyllä, ainakin Hyvinkään Bemarilla olivat kovasti vastaan kun piti e34:seen öljyt vaihtaa.Originally posted by Hemi View PostSe nyt kuitenkin on huomioitava, että en ainakaan minä ole missään enkä kenenkään epäillytkään mustakilpisen ZF:n säännöllistä öljynvaihtotarvetta?
biiemdabljuu kuitenkin toi asian esille ikäänkuin näin olisi?
Vai onko?
Ei ole uudemmissa 5lovisissa.Originally posted by Janzki View PostE34:ssä taasen taitaa olla tikku Zf:n laatikoissa.
Last edited by Bmw Master; 23-05-2007, 09:43.
Comment
-
Siis se on joka tapauksessa riski, mikäli tarkkaa ja säännöllistä huoltohistoriaa ei ole(huoltokirjaton tuontiauto?).Originally posted by Bmw Master View PostKyllä, ainakin Hyvinkään Bemarilla olivat kovasti vastaan kun piti e34:seen öljyt vaihtaa.
Eli siis mikäli vaihtoa ei ole viimeiseen +150tkm:iin tehty, niin paali voi kuitenkin kutsua ennen laatikon loppumista vaikka vaihtoriskiä ei otettaisikaan. Täydellisen huoltohistorian Suomiautoon myös bemulla öljyt kyllä vaihdetaan mielellään mustakilpisiin laatikkoihin.Last edited by Hemi; 23-05-2007, 13:28.
Comment
-
Mitä tarkoitat uudemmissa? 16-pin malleissa..?Originally posted by Bmw Master View PostKyllä, ainakin Hyvinkään Bemarilla olivat kovasti vastaan kun piti e34:seen öljyt vaihtaa.
Ei ole uudemmissa 5lovisissa.
Noista laatikoista kun on vähän vaikea sanoa "uudemmissa" koska niitä on uudistettu vähän väliä.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
Keskustelu on ollut viimeiset päivät NIIN lapsellisella tasolla, että katson parhaaksi vetäytyä keskustelusta kokonaan. En tiedä millä oikeutuksella -Tapi järkkymättömiä "faktojaan" esittää ja arvostelee muiden tekemisiä ja sanomisia, en usko että ainakaan kokemuksen syvällä rintaäänellä. Näitä tekniikan teoreetikkoja löytyy kyllä aina viisastelemaan, mutta loppujen lopuksi relevanttia käytännön tietoa heiltä ei juuri löydykään. Omakohtaiset kokemukset luovat kuitenkin fiksulla ihmisellä ne näkemykset, joita täälläkin on tarkoitus kai jakaa. Kirjatieto ja kuulopuheet luovat taas sen hölynpölyn, joihin autoilua ainoastaan ajamalla harrastavat omat mielipiteensä sitovat."Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"
Comment
-
Mulla juuri pömpö laatikkoremontissa ja juttelin sitä ennen monen automaattikorjaajan kanssa ja he olivat jokainen sitä mieltä, että 150-200tkm ajettuun laatikkoon ei kannata vaihtaa paksujen öljyjen tilalle uusia notkeita öljyjä, koska sen jälkeen kovettuneiden stefojen ym alkaa laatikon paineet sekoilla ja sen tietää mitä siitä seuraa!!
Noi pömpön laatikot ovat korjaajien mielestä todella kestäviä ja niissä on yksi ainoa tyyppivika ja se on joku stefa joka alkaa päästelemään paineita väärälle puolelle jne.. Tämä sama vika esiintyi juuri minulla, aivan kuten he kaikki epäilivät.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
Mites kävi tuon autoliikkeen kanssa? Saitko niiden piikkiin?Originally posted by VolvoTDi View PostMulla juuri pömpö laatikkoremontissa ja juttelin sitä ennen monen automaattikorjaajan kanssa ja he olivat jokainen sitä mieltä, että 150-200tkm ajettuun laatikkoon ei kannata vaihtaa paksujen öljyjen tilalle uusia notkeita öljyjä, koska sen jälkeen kovettuneiden stefojen ym alkaa laatikon paineet sekoilla ja sen tietää mitä siitä seuraa!!
Noi pömpön laatikot ovat korjaajien mielestä todella kestäviä ja niissä on yksi ainoa tyyppivika ja se on joku stefa joka alkaa päästelemään paineita väärälle puolelle jne.. Tämä sama vika esiintyi juuri minulla, aivan kuten he kaikki epäilivät.
BMW PREMIUM
BMW E46 318
Comment
-
En ole ikinä kuullut semmoista, että öljyt paksuuntuu ajan myötä, yleensä siinä käy just toisinpäin. Se on kaikkien tomaattien ongelma, että käy kuumana->kumiset tiivisteet kovettuu->vaihteet alkaa luistamaan->kytkimet palaaOriginally posted by VolvoTDi View PostMulla juuri pömpö laatikkoremontissa ja juttelin sitä ennen monen automaattikorjaajan kanssa ja he olivat jokainen sitä mieltä, että 150-200tkm ajettuun laatikkoon ei kannata vaihtaa paksujen öljyjen tilalle uusia notkeita öljyjä, koska sen jälkeen kovettuneiden stefojen ym alkaa laatikon paineet sekoilla ja sen tietää mitä siitä seuraa!!
Noi pömpön laatikot ovat korjaajien mielestä todella kestäviä ja niissä on yksi ainoa tyyppivika ja se on joku stefa joka alkaa päästelemään paineita väärälle puolelle jne.. Tämä sama vika esiintyi juuri minulla, aivan kuten he kaikki epäilivät.
Poikeus taitaa olla 530dA:n laatikko, joka on mekaanisesti niin heikko. Jos tommoisesta löytyy vetokoukku ja lastu niin pitäis hälytyskellojen soida. 4. ja 5. ei kestä suuria vääntömomentteja.
Comment
-
E39 -01 sai tänään aamulla steppariinsa uudet öljyt+suodatimen Metrossa. Mittarissa oli vajaa 180tkm aitoa suomi-kilometria jotka ovat tullut suunnilleen suoralla tiellä ilman kaupunkiajoa.
Ensimmäisen 10km jälkeen tuntuu oikein hyvälle. Laatikko toimii just sen verran pehmeämpi kuin odotinkin. Mun mielestä 3=>4 vaihto oli vanhoilla öljyillä se jossa alkoi tuntumaan että "saisi toimia hieman pehmeämmin". Nyt se on oikein hyvän tuntuinen. Onko se sitten liian "kuminauhamainen"....en tiedä, en ole vielä ajanut niin paljoa.
Homma kannatti, tai siis "toistaiseksi näyttää hyvälle".
Käyttiksenä E39, harrasteena Chevy Camaro -70 SS/RS 4-speed
Comment
-
...
Ja sitten infoa hieman niille joilla on "pahamaineinen" 5HP30 eli A5S560Z..Kannattaa kattoa tarkkaan laatikon kyljestä laatikon/valmistajan numero, eli esimerkiksi 1055 000 029, ENNEN öljyn vaihtoa. Vaikuttaa mitä öljyä sinne pitää laittaa! Joko Esso LT 71141 tai Shell LA 2634. ZF:n mukaan väärä öljy voi aiheuttaa laatikon rikkoontumisen. Tuossa linkki: http://www.zf-group.com/pdf/5HP30.pdfsigpic
~Let Chaos Entwine On Defenceless Soil~
Comment
-
TotalBMW-lehdessä oli E38-juttu jossa juteltiin myön näistä "lifetime"-öljyistä. Vapaa suomennos:
"BMW ja ZF molemmat sanovat että se (siis laatikko) on suljettu eliajaksi mutta mitä tarkoittaa 'elinaika'? Mikään öljy ei kestä ikuisesti ja 100000 mailin jälkeen minkä tahansa laatikon öljy on aika sotkua ja filtteri aikalailla tukossa. Suosittelemme öljypohjan aukaisemista 60-100 tuhannen mailin jälkeen ja filtterin sekä öljyn vaihtoa.
Toinen iso juttu on 'trans flush' missä uusi öljy pumpataan jäähdytinputkien kautta kunnes vanha öljy on ulkona mutta se kannattaa tehdä vain jos tiputat öljypohjan ja vaihdat myös filtterin."
Itse en ota kantaa näihin lifetime-öljyihin kun mun autossa sellaisia ei ole eikä ole siis kokemusta aiheesta. Omaan autoon olen öljyt vaihtanut ja useampi 10tkm takana ilman ongelmia.Yamaha XJ750 ja XJ900
E32 730iA
ex E32 750iAL
ex E34 525tdsA Touring
Comment
-
Laatikko nollaukseen
Laakkosella katsoivat öljyt (5HP19) ja oli kuulemma riittävästi ja sopivan väristäkin vielä. Autolla siis ajettu pk-seudulla 120tkm. Ongelmahan on se, että aski on ruvennut vaihtamaan vähän karkeammin. Joskus saa ajaa tooodella pitkään, jotta se olisi ikään kuin lämmin. Silloinkin jos stepillä vaihtaa 5->4 kaasun asennosta riippuumatta, tuottaa se melko terävän nykäyksen.
Huollossa sanoivat, että seuraava helpoin ja halvin konsti kokeiltavaksi on laatikon "adaptaatioarvojen" nollaus. Kuulemma yhdelle huollon ukon 530D:lle se oli pitänyt tehdä jopa kahdesti, jotta alkoi toimimaan toivotusti. Tarvitseeko aski nollauksen jälkeen jotain oikeaoppista opetusajoa, jotta rupeasi toimimaan oikein? Voiko sen ryssiä jotenkin?
Tuon ajattelin koilla pikahuollon avustuskella seuraavaksi, mutta voiko tuota tehdä itse jollain OBD-II-piuhan ja ohjelmiston kanssa?E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
Onnistuu ainakin Carsoftilla: Special functions -> Adaptation values -> EGS -> Erase.Originally posted by E39-530A View PostTuon ajattelin koilla pikahuollon avustuskella seuraavaksi, mutta voiko tuota tehdä itse jollain OBD-II-piuhan ja ohjelmiston kanssa?
Siellä pääkaupunkiseudulla on useampia palstalaisia, joilla on koodausvehkeet.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Nuo laatikon ja ruiskun "opitut" arvot voi nollata ihan näillä carsoftin ohjelmalla ja tuolla bemarin diagnostiikka piuhalla. Omasta seiskasta piruuttani kokeilin ja kyllähän ne laatikon vaihtoajankohdat hieman muuttuivat alemmille kierroksille mitä ennen nollausta.-Aapo-
520da touring Lci M-sport -07
1600-2 -68 (kaveriprojekti)
Chevrolet Avalanche LTZ -09
Sea Ray 230 sundancer -94
Comment
Comment