Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by Hemi View Post
    öljynvaihtojen vuoksi, kuin että ne öljynvaihdot jätetään tekemättä.
    Joo, oikein tehtynä huolellisesti huuhtoen riskiä ei juuri ole, mutta väitän että lähes puolessa laatikojen öljyjenvaihdoissa kaikki ei mene käsikirjoituksen mukaan ja ongelmia syntyy (eli määrä, laatu, huuhtelumäärä?).

    Tämän takia life time filliin on siirrytty, edes merkkarilla ei tohelot asentajat osaa vaihtaa öljyjä.

    Comment

    • Macinaggio
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 119
      • Espoo

      Originally posted by Hemi View Post
      KAIKISSA takuupurkaamoketjun myymissä laatikoissa ON TAKUU!!!
      Eiköhän se Siperia viimeistään opeta näkemään minkälaisen laatikon mistäkin autosta uskaltaa myydä takuulla(=tähän kuuluu myös ilmoitettu kilometritakuu). Kaikkia laatikoita ja varsinkaan vanhemmista autoista ei suinkaan myydä takuulla, jolloin riskin määrittelee ostaja suhteessa maksettuun hintaan.
      Pääsääntöisesti täystakuulla myytävät laatikot ovat täyden luotettavan huoltohistorian, korkeintaan muutaman vuoden vanhoja ja alle 100tkm ajettuja autoja.
      No, ilmeisesti sinulla jossain on omaa tilastoa siitä kuinka paljon myydyistä automaateista palautuu takuun vuoksi takaisin myyjälle, jotta sinä voit kantaasi perustella millään muulla kuin romanttisilla mutumielikuvilla?
      Todellisuudessahan niitä palautuu takuupurkaamoketjussa VÄHEMMÄN kuin peruskorjatuissa laatikoissa.
      Kannattaako tosiaan esim.vuoden vanhoja ja 20-30tkm ajettuja BMW automaatteja "kierrättää" täysremontin kautta vaihto-osiksi?
      Missä ihmeen todellisuudessa sinä elelet?
      Minulla ei ole asiaan liittyen mitään tilastotietoja. Onko sinulla, jos omaa varmaa mielipidettäsi ei pidetä tilastona eikä faktana? Mielipiteeni purkuvaihteiston(kin) käyttön järjettömyyteen perustuu siihen faktaan, että vaihteiston valmistaja luokittelee 80 tuhatta ajetun vaihteiston paljon ajetuksi. Tämä tieto on jokaisen luettavissa korjaamokäsikirjasta, sen ensimmäisiltä sivuilta. Näin ollen purkaamosta saa paljon ajettujen autovanhusten luvatussa maassa rikkinäisen vaihteiston tilalle mitä todennäköisimmin "paljon ajetun" vaihteiston.

      Normaalilla tuurilla ja käytöllä auton suomalaisen käyttöiän aikana kulunee kaksi automaattivaihteistoa, joten jos 250-300 tuhatta ajetussa autossa automaattivaihteisto hajoaa, mielestäni se kannattaa vaihtaa kuluvilta osiltaan uudenveroiseen vaihto-osaan ja unohtaa sen jälkeen vaihteisto-ongelmat auton loppuiäksi mielummin kuin vaihdella takuuosia tämäntästä. Takuuna tai omaan piikkiin.

      Mainitsit, että purkaamojen suurimpina asiakkaina ovat vakuutusyhtiöt. Ne ovat asiakkaita, joiden ei tarvitse miettiä hinta/laatusuhdetta, vaan koko korvaussyteemin kantavana ajatuksena on korvata vahinko palauttamalla korvattava esine vahinkoa edeltävään tilaan. Tähän käytetty osa on juuri sopiva ja em. periaatteen mukainen. Sen sijaan yksityisellä kuluttajalla on usein toiveena saada maksamaansa hintaa vastaan esine aikaisempaa paremmaksi.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Tämän takia life time filliin on siirrytty, edes merkkarilla ei tohelot asentajat osaa vaihtaa öljyjä.
        Se on juuri näin.
        Jos kuluttajat eläisivät oikeasti tätä päivää ja jättäisivät ne öljynvaihdot kokonaan tekemättä, ei koko ongelmaa olisi.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Macinaggio View Post
          Minulla ei ole asiaan liittyen mitään tilastotietoja. Onko sinulla, jos omaa varmaa mielipidettäsi ei pidetä tilastona eikä faktana? Mielipiteeni purkuvaihteiston(kin) käyttön järjettömyyteen perustuu siihen faktaan, että vaihteiston valmistaja luokittelee 80 tuhatta ajetun vaihteiston paljon ajetuksi. Tämä tieto on jokaisen luettavissa korjaamokäsikirjasta, sen ensimmäisiltä sivuilta. Näin ollen purkaamosta saa paljon ajettujen autovanhusten luvatussa maassa rikkinäisen vaihteiston tilalle mitä todennäköisimmin "paljon ajetun" vaihteiston.

          Normaalilla tuurilla ja käytöllä auton suomalaisen käyttöiän aikana kulunee kaksi automaattivaihteistoa, joten jos 250-300 tuhatta ajetussa autossa automaattivaihteisto hajoaa, mielestäni se kannattaa vaihtaa kuluvilta osiltaan uudenveroiseen vaihto-osaan ja unohtaa sen jälkeen vaihteisto-ongelmat auton loppuiäksi mielummin kuin vaihdella takuuosia tämäntästä. Takuuna tai omaan piikkiin.

          Mainitsit, että purkaamojen suurimpina asiakkaina ovat vakuutusyhtiöt. Ne ovat asiakkaita, joiden ei tarvitse miettiä hinta/laatusuhdetta, vaan koko korvaussyteemin kantavana ajatuksena on korvata vahinko palauttamalla korvattava esine vahinkoa edeltävään tilaan. Tähän käytetty osa on juuri sopiva ja em. periaatteen mukainen. Sen sijaan yksityisellä kuluttajalla on usein toiveena saada maksamaansa hintaa vastaan esine aikaisempaa paremmaksi.
          Tämä sinun yhtälösi/olattamasi perustuu kuitenkin illuusioon siitä että tehdaskorjatut laatikot olisivat täysin ongelmavapaita, vaikka näin ei todellakaan ole.
          Se tehdaskorjattu laatikko on jo kertaalleen hajonnut syystä jota kukaan ei oikeasti tiedä, jolloin on usein niin että näistä korjataan pelkät syntyneet vauriot ja itse vauriot synnyttänyt vika jää edelleen vaikuttamaan.
          Ok, takuuaikana laatikon vaurioituminen toki korvataan uudella laatikolla, mutta seisonta ja se kaikki kallis x2 tai jopa x3 vaihtotyö jää kuluttajalle.
          Myös purkuosaa käyttäen voi toki helposti saada autonsa aikaisempaa paremmaksi, mikäli valitsee sen vähemmän ajetun vaihto-osan(ja nyt puhutaan sen ikäisistä autoista missä ajosuorite on luotettavasti todennettavissa).
          Eli kuka ihme sitten ostaa se "paljon ajetun" laatikon, mikäli sellaista ei halua autoonsa laittaa???
          Purkaamoilta löytyy toki myös näitä jo kertaalleen vaihdettuja ja sen jälkeen vähän ajettuja laatikoita(=sisään ajettuja), joista on huoltokirjamerkinnät.
          Itse ostin mm.tuossa reilu kuukausi sitten -05 X5:n purkulaatikon joka oli...ei tehdaskorjattu, vaan tehdasuusi ja jolla oli ajettu 9tkm ennen auton purkua.
          Kuitenkin tämäkin oli edullisempi kuin "tehdaskunnostettu" piilovikainen miina.
          Eli on kummallista että kuluttajat "pakotetaan" ostamaan purkuosa joka ei kuluttajalle kelpaa? Eiköhän sen päätöksen tee kuitenkin kuluttaja itse, mistä hän milloinkin haluaa maksaa.
          Se toki tässä on hauskinta, että useinkin nämä kokonaisen auton ostajat "näkevät" ja ostavat autonsa nimienomaan "kunnon" mukaan, eikä ajettujen kilometrien?
          Eli röntgenkatse kyllä toimii kokonaista autoa ostettaessa, mutta ei sitten enään pelkkää käytettyä laatikkoa ostettaessa????

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3599
            • Raisio

            Mikä sitten näitä automaatteja hajoittaa jos ko yksilöihin ei ole tehty yhtään öljyvaihtoa? Esimerkkejä löytyy riittävästi.

            lähes aina auton hyvyyden mitaksi tulee kilometrit eli 250tkm ajettu loota on aina huonompi/kuluneempi kuin esim 150tkm... vai pitääkö sittenkään paikkaansa.

            Miksi esim pari/kolme vuotiaasta taksista "sulaa" joku vaihdepakka vuorollaan kun sen ei pitäs orkkiöljyllisellä tapahtua jne...

            Pitäskö vaihdelaatikon ikää mitata vaihtojen määrällä eli kuinka monta kertaa loota on eri vaihteen joutunut kytkemään päälle/pois.

            Korttelitaksissa vaihteisto vaihtaa varmaankin 10 kertaa enemmän vaihteita esim 100tkm aikana kuin jossain toisessa yksilössä jossa vedellään pitkää maantiematkaa.

            Totuus uskoakseni on ettei kukaan pysty kertomaan miten pitkään minkäkin käytetyn bemun automaatti kestää jos se on arvio/kokeiluhetkellä kunnossa oli toisesssa ikää/kilsoja enemmän tai vähemmän.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              Niin, mikä on taas sitten tehdaskunnostettu? Perämettän piilopirtissä sovellettu yksilö vai kunnon tehdasolosuhteissa uudelleen pesty, rakennettu ja testattu yksilö. Mistäs bemari ottaa tehdaskunnostetut latikkonsa jos semmosen marmorilta tilaa? Nyt hei vähä järkeä niihin juttuihin!
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • Macinaggio
                Bimmer Rookie
                • Jan 2010
                • 119
                • Espoo

                Originally posted by Hemi View Post
                ...Eli röntgenkatse kyllä toimii kokonaista autoa ostettaessa, mutta ei sitten enään pelkkää käytettyä laatikkoa ostettaessa????
                Myönnän avoimesti ettei minulle synny minkäänlaista mielikuvaa irrallisen puhtaaksi pestyn käytetyn vaihteiston kunnosta, mutta autoon asennettuna voin päätellä millaisessa kunnossa se ehkä on ja pääseehän sitä autossa kokeilemaankin.

                Onhan automaattivaihteisto aika monimutkainen kokonaisuus, mutta ei siinä mitään mystiikkaa ole. Kuluneet, luistavat kytkinpakat lienevät yleensä peruskorjauksen syy ja niiden ennenaikaiseen kulumiseen voi olla syynä kovan käytön lisäksi vika venttiilistössä tai itse vaihteiston ulkopuolella sen ohjauselektroniikassa tai jopa moottorinohjausjärjestelmässä. Mutta josko nyt rajoitutaan vaihteiston kuorien sisäpuolisiin vikoihin, koska ulkopuoliset viat eivät korjaudu purkuosankaan käyttämisellä. Minä luotan täysin siihen että ammatikseen automaattivaihteistoja korjaava asentaja osaa tarkistaa vaihteiston kunnon ja että siihen vaihdetaan kaikki tarpeelliset osat ja tästä ammattitaidosta olen valmis maksamaan. Autoja purkavan henkilön ammattitaito taasen lienee siinä että hän tuntee alaa, osaa hankkia oikeasta paikasta sellaisia osia, jotka menevät kaupaksi jne., yksinkertaistettuna osaa ostaa halvalla ja myydä kalliilla. Tietysti purkuosissa joskus voi tehdä löytöjä, kuten kerroit, mutta ei se mitenkään automaattista ole. Onnettomuuksiin joutuu Gaussin jakauman perusteella enimmäkseen keskinkertaisesti hoidettuja autoja keskimääräisellä ajokilometrimäärällä.

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17529
                  • Turku

                  Originally posted by Laku View Post
                  Popcornit on valmiina ....
                  Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa. Ei mulla muuta.
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Macinaggio View Post
                    ... Onnettomuuksiin joutuu Gaussin jakauman perusteella enimmäkseen keskinkertaisesti hoidettuja autoja keskimääräisellä ajokilometrimäärällä.
                    Kuitenkin sillä "Gaussin käyrällä" niihin onnettomuuksiin joutuu 99%:sti tomivilla laatikoilla olevia autoja....joista asiakas voi sitten valita sen vähemmän tai enemmän ajetun laatikon.
                    Vika päällä olevien laatikoiden öljyistä taas tunnistaa 95% vikaantuneista laatikoista.
                    Ainoa seulan läpi pääsevä olisi mahdollisesti vikainen ja juuri 100km sitten vaihdetuilla öljyillä kolaroidun auton laatikko. Kuinka todennäköistä(kuoleeko salamaniskuun jo todennäköisemmin)?
                    Eli, purkulaatikko on joka tapauksessa otettu AINA ajosta, takuukilometrilukemalla, öljyt tarkistettuna. Kuinka todennäköistä tämän jälkeen on saada rikkinäinen aski, muutakuin fantasioissa?
                    Ok, koska mikään ei tässä maailmassa ole 100% varmaa, niin varmasti tässäkin maassa yksi tai kaksi vikaista automaattia menee takuupurkaamoketjun seulastakin läpi, mutta sitähän varten näissä kaikissa on se TAKUU.
                    Edelleen väitän että näitä nykyisiä tehdaskorjattuja vaihteistoja palautuu ja vaihdetaan jo takuuaikana moninkertainen määrä, mitä oikeasti takuulaatikkoja tulee takaisin.
                    Suomessa jopa isoimmillakin takuupurkaamoilla voi mennä vuosia että yhtään takuulaatikkoa tulee vian vuoksi takaisin.
                    Toki sisään tulee myös paljon ajettuja rikkinäisiä laatikoita, mutta näitähän ei takuulaatikkoina koskaan myydäkkään, vaan korjattavaksi/varaosiksi.

                    Comment

                    • kalkkuna
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 864
                      • vaajakoski

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Kerrotko hieman tarkemmin koska ja mistä purkaamosta myytyjä osia "olet nähnyt" mistä uskosi on loppunut? Takuu?
                      Vai onko nämä juuri niitä osia mistä "kaverit ovat kertoilleet"?
                      Asiakkaiden itse korjaamolle tilaamia "vähän ajettuja huippuhyviä" moottoreita tai laatikoita. Sitä en tiedä mistä purkaamoista ne on tulleet mutta takuu paikoista kuitenkin. Kaikki ei ole edes välttämättä ollut oikeita osia. Omin silmin nähtyjä ja olen jopa päässyt ihan koskettelemaankin.
                      Jos mun tarvis vaihtaa laatikko tohon omaan miinaan niin se menis näin. Auto laakkoselle tehdaskunnostetun laatikon vaihtoon ja siinäpä se. Takuuta 2v eikä tarvi sormiaan paskata jos se loota porsii. Maksaa varmaan yhtä paljon kun koko auto mut ei mahda mitään. Tai vaihtoehto B auto muutetaan manuaaliksi ja sen tekisin itse.
                      VW sharan 1,8T
                      e30 318i 4d -89 projekti
                      e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        ATP-Berlin myöntää vuoden takuun ilman km rajaa heidän kunnostamiin laatikoihin.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by kalkkuna View Post
                          Asiakkaiden itse korjaamolle tilaamia "vähän ajettuja huippuhyviä" moottoreita tai laatikoita. Sitä en tiedä mistä purkaamoista ne on tulleet mutta takuu paikoista kuitenkin. Kaikki ei ole edes välttämättä ollut oikeita osia. Omin silmin nähtyjä ja olen jopa päässyt ihan koskettelemaankin.
                          Eli sinulla ei oikeasti ole mitään tietoa mistä näitä "huippuhyviä laatikoita ja moottoreita" oikeasti on tullut?
                          Toki jonkinlaisen takuun voi kuka tahansa antaa vaikka ei Suomen takuupurkaamoketjuun kuuluisikaan, mutta jos on silloin tullut ostettua loppuun ajettua paskaa, niin kenenköhän vika se oikeasti silloin on?
                          Sanotaanko niin, että minä puolestani olen ostanut....ehkä satoja on liipittelua, mutta yli sata moottoria ja vaihdelaatikkoa tässä viimeisen
                          15-vuoden aikana pääosin takuupurkaamoketjun firmoilta ja AINA olen tähän asti saanut tasan sitä mitä olen ostanut ja mistä olen maksanut.
                          yhtäkään konetta tai laatikkoa ei vielä tätä kirjoittaessa ole tarvinnut palauttaa.
                          Pääosin jopa nämä oman riskin ilman takuuta myydyt laatikot/koneet, ym.palikat(usein siksi koska historiatietoja ei ole+osa on testaamaton) ovat olleet nekin 99%:sti kunnossa.
                          Eli me voimme nyt puhua täysin eri asiasta mikäli sinulla ei ole jyväksikään heittää FAKTATIETOA mistä ja minkä osan takuupurkaamosta olet selkeästi viallisen osan saanut? Eikö takuu toiminut ja etkö saanut tilalle virheetöntä osaa? Kenestä se väärän osan saaminen on johtunut(Takuupurkaamoketjulta saat aina varmasti oikean osan antaessasi alustanumeron ja mahdollisesti ko.osan varaosanumeron).
                          Näitä täydelliseen tietämättömyyteen ja ihmeellisiin omiin mielikuviin rakentuvia kauhujuttuja toki joistan 70-luvun "Romuttamoista" riittää, mutta heti kun oikeasti pitäisi olla hieman ihan oikeaa taustaa....muisti yleensä alkaa siinä kohtaa pätkimään.
                          Näissä tarinoissa pääosin vieläpä unohtuu se tosiasia että kaikissa takuupurkaamoketjun myymissä osissa on AINA AUTOMAATTISESTI TAKUU, ellei sitä myyntiehdoissa toisin mainita. Eli jos on viallisen osan saanut, se toki vaihdetaan tai rahat palautetaan. Viallista osaa ei siis saa kukaan...paitsi ne romanttisen mielikuvitusmaailman ja tarinoiden surkimukset.
                          Todellinen tämän päivän takuupurkaamoketjun viallisten takuuosien palautusprosentti liikkuu promilleissa, ei prosenteissa, joten on perin kummallista että ne osuu juuri henkilöille jotka eivät ikinä ole takuupurkaamosta ostaneet osaakaan?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Thuppu View Post
                            ATP-Berlin myöntää vuoden takuun ilman km rajaa heidän kunnostamiin laatikoihin.
                            Ja niin todella pitääkin.
                            mm.tässä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=176286
                            ...mutta tiedossahan on että erityisesti näitä tehdaskorjattuja X5:n laatikoita saa rahdata edes takaisin lähes joka kerran, ja artisti maksaa vaihtokulut.
                            Last edited by Hemi; 30-09-2011, 21:56.

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Ja niin todella pitääkin.
                              mm.tässä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=176286
                              ...mutta tiedossahan on että erityisesti näitä tehdaskorjattuja X5:n laatikoita saa rahdata edes takaisin lähes joka kerran, ja artisti maksaa vaihtokulut.
                              Niin, tuossahan on yksi(1) tapaus.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • Bullitt
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 2786
                                • Turku

                                2 ATB-berliinin laatikkoa laitettu mun korjaamolla. Ne kuuluisat ensimmäinen ja viimeinen. Löytyy ihan suomestakin osaavia laatikonkorjaajia, niin en näe mitään syytä tilata paskaa ulkomailta.


                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎