Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esa`pentula
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1390
    • Tampere

    tässäpä tämä pakka:



    tässä pari lisää:

    Comment

    • BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3822
      • California

      mitkäs laatikot sitten on kestäviä? Itse ainakaan luota lainkaan noihin dieselien yhteydessä oleviin laatikoihin, tämäkin foorumi täynnä topiceja joissa kummastellaan niiden räjähtämistä

      Mul on karvan verran alle 500tkm ajettu 528ia E39 ´96 ja sen tomaatti pelaa kuin ajatus. Tiedä sitten onko sitä joskus sörkitty, mutta kunnossa se on.
      Last edited by BMW; 19-07-2011, 21:56.
      P
      R
      N
      D

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Originally posted by BMW View Post
        mitkäs laatikot sitten on kestäviä?
        Kaikki saa rikki ja dieseleitä on automaattina paljon enemmän ku bensoja. Turha jännittää, ei ne askirempat perushuoltoon kuulu yhdessäkään automallissa.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • eri-ernesti
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2009
          • 241
          • Hämeenlinna / Mikkeli

          Originally posted by Cell View Post
          Kaikki saa rikki ja dieseleitä on automaattina paljon enemmän ku bensoja. Turha jännittää, ei ne askirempat perushuoltoon kuulu yhdessäkään automallissa.
          Samaa mieltä. Kaikki saa rikkomalla rikottua. Manuaaliaskeissa rikotaan kytkimet ja synkat. Näin ainakin itse ajattelen...
          VOOORT
          K7 gsx-r 1000 rata

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by esa`pentula View Post
            Kyllä ne on arkipäivää, viikoittain tulee korjattavaksi. Vähemmän gm askeja mulla on ollut huollossa, reilusti myös x5 ja 7 sarjan askeja.
            Paljonkos tuollainen laatikon korjaaminen noin suunnilleen tänä päivänä kustantaa? Otetaan esimerkiksi vaikka tuollainen seiskan aski. Itse kun olen kuullut kauhutarinoita, että jopa 5000€ on joku saanut laihdutettua lompakkoaan, kun on laatikko pettänyt.

            Ihan mielenkiinnosta, tuleeko näitä E38:n askeja paljon korjattavaksi ja paljonko mahdollisesti on ollut auton mittarissa, kun laatikko on mennyt?

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              Surullisen kuluisa GM:n laatikko olis marmorilta otettuna kustantanut n. 5ke plus tonttu päälle asennuksesta. Korjausarviot tais silloin kun itse niitä kyselin muutamasta paikasta olla 2-3,5ke välillä.
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • esa`pentula
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2009
                • 1390
                • Tampere

                Originally posted by Ramzez View Post
                Paljonkos tuollainen laatikon korjaaminen noin suunnilleen tänä päivänä kustantaa? Otetaan esimerkiksi vaikka tuollainen seiskan aski. Itse kun olen kuullut kauhutarinoita, että jopa 5000€ on joku saanut laihdutettua lompakkoaan, kun on laatikko pettänyt.

                Ihan mielenkiinnosta, tuleeko näitä E38:n askeja paljon korjattavaksi ja paljonko mahdollisesti on ollut auton mittarissa, kun laatikko on mennyt?
                kyllä noita seiskoja on jonkun verran ollut + 2 omaa olen ostanut askirikkonaisena. 220-290tkm on ollu semmone haarukka yleensä. kyllä ne hinnat on yleensä sielä 3000e paikkeilla maksimissaan ollut, riippuu vähän mitä osia on mennyt ja tarviiko venttiilikoneisto lähettää saksaan (n.800e) tai korjata turbiini (n.700e).

                Originally posted by BMW View Post
                mitkäs laatikot sitten on kestäviä? Itse ainakaan luota lainkaan noihin dieselien yhteydessä oleviin laatikoihin, tämäkin foorumi täynnä topiceja joissa kummastellaan niiden räjähtämistä

                Mul on karvan verran alle 500tkm ajettu 528ia E39 ´96 ja sen tomaatti pelaa kuin ajatus. Tiedä sitten onko sitä joskus sörkitty, mutta kunnossa se on.
                528; siellä on varmaan sitten ZF 5hp18. think so.

                itse kallistun 5hp24 ja 5hp19 puolelle vahvuudessaan ja voimankestossa. tosin 6hp26 alkaa olemaan jo metallilevyiltään, pakoiltaan yms kovilta osilta vahvempia joten odotan niiden kestävän enemmän rasitusta ja lämpöä.

                eniten on ollut bmw:n askeista ZF 5hp18, ZF 5hp30 ja GM 5L40E

                GM:än askeissa (esim 5L40E) tuntuu olevan tehonkesto aika max. vakio 530D, 730D ja x5 3LD. tässäkin yksi x5 juuri lastutettu, ajettu pari viikkoa ja aski leiponut. pakan akseli oli vääntynyt viinipullon korkinavaajan muotoiseksi. itselleni en ottaisi gm:än askia mihinkään autoon.
                Last edited by esa`pentula; 19-07-2011, 22:23.

                Comment

                • BMW
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 3822
                  • California

                  Aijaa mä luulin et E39:sissä tuo steppilaatikko on eri kuin esim. E36/34?
                  P
                  R
                  N
                  D

                  Comment

                  • esa`pentula
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2009
                    • 1390
                    • Tampere

                    dunno, oli vain mutustelua moottoritilavuuden perusteella. muistaakseni joku 528 oli 5hp18 korjauksessa, voi olla että muistan väärinkin.

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2017
                      • Kangasala

                      Eiköös 730d aski oo zf:ää ollu
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      • esa`pentula
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2009
                        • 1390
                        • Tampere

                        jep, 5hp24. 530D:ssä useimmiten GM 5L40E.

                        Edit: onko kaikki 730d zf askilla?
                        Last edited by esa`pentula; 20-07-2011, 09:29.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by BMW View Post
                          Aijaa mä luulin et E39:sissä tuo steppilaatikko on eri kuin esim. E36/34?
                          Vanhojen e39:en steppilaatikko on zf5hp18, eli sama kuin e34/e36. Pakkojen osanumerot on eri, joten pientä eroa. 9/98 lähtien zf5hp19.

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Originally posted by esa`pentula View Post
                            GM:än askeissa (esim 5L40E) tuntuu olevan tehonkesto aika max. vakio 530D, 730D ja x5 3LD.
                            juu, E39 530d:lla takana reilu 200 tkm originaalilaatikolla, josta n 50 tkm +230hp/550Nm ja 70 tkm +260 hp/+650 Nm.. On se heikko.. Vielä vaan pelittää päivittäin.

                            Toki kaiken saa rikki taitamattomuudellaan.

                            Noissa tomaatinpurkukuvissa näkyi yhdessä taustalla hammasrataspari päätylevyssä. oliko Eatonin kompura? Mitä niissä kuluu ja onko syytä huoltaa?
                            ---

                            Comment

                            • esa`pentula
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2009
                              • 1390
                              • Tampere

                              En sitä väitä, etteikö voisi kestääkkin. Huollosta ja ajotavastahan se on kiinni enimmäkseen.

                              Juu, eaton m90. Ei oo asiakkaan, ihan omia hommia. Kai noissa kovimmalla on se kumi joka tulee rattaan päähän, voisin kuvitella. Omasta m62 vaihdoin kaikki laakerit ja stefat, ei ollut mitään syytä eikä näyttänyt kulumaakaan olevan, mutta parempi ne oli vaihtaa kun ahdin oli pöydällä. Huoltosarja makso sen 100e ja uudet öljyt tuli vielä mukaan joten ei todellakaan paha kun ahtimen yhteis hinnaksi tuli 350e sisältäen kaikki laakerit, stefat ja öljyt.

                              Edit: gm ilmoittaa max tehon kestoksi 360nm. suositushan se vain on, mutta naurettavan pieni.
                              Last edited by esa`pentula; 21-07-2011, 10:04.

                              Comment

                              • ritariässä
                                BTCF Member
                                • Jan 2006
                                • 3599
                                • Raisio

                                Mitäs eroa e39 5hp18 ja 5hp19 stepeillä?

                                Rakenteellisesti 5hp19 parempi vai pelkästään pikkasen parempi vääntökestollisesti kuin 5hp18?!?

                                Entäs e39 540 -99-> steppi ( 5hp24?) vahva vai alimoitoitettu ko malliin?
                                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎