Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macinaggio
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 119
    • Espoo

    Originally posted by Hemi View Post
    Jotta tämä väitetty yhtälö...siis: Ilman öljynvaihtoa laatikko hajoaa?...toteutuu, pitäisi väittämälle olla jotakin faktaa edes siemenperunaksi?
    Eli onko tosiaan niin että öljyjen vaihtamattomuus tarkoittaa laatikon rikkoutumista ja öljyjä vaihtamalla se kestää isältä pojalle?
    Eli, on selvää että öjyn vaihtokerta ON halvempi kuin laatikon vaihtaminen, mutta miten nämä liittyy toisiinsa?
    Voidaan myös ajatella niin että mikäli näistä joka tapauksessa hajoaa laatikoita, kannattaako sitä öljyäkään vaihdella kun laatikon vaihdossa ne joka tapauksessa pitää uusia?
    Mistä siis löytyy se FAKTA joka kertoo että vain x5 300€ öljyjä vaihtelemalla ko.laatikot kestävät lähes "ikuisesti"?
    Minulla on ZF5hp19:n korjaamokäsikirja ja siinä sanotaan että vaihteistoöljyn vaihto ennen 10 vuotta on tarpeetonta. Samassa opuksessa todetaan toisaalta, että jos vaihteisto tulee korjattavaksi mistä tahansa syystä, paljon ajetussa vaihteistossa (=yli 80 tkm) pitää joka tapauksessa vaihtaa kytkinlevyt kun loota on auki. Tästä voisi päätellä että jos automaattilaatikkoa haluaa (yli)huoltaa, se pitää avata 80 tkm välein ja vaihtaa sekä kytkimet että öljy.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by kalkkuna View Post
      Ei oo siemenperunoita. Ja tehdaskunnostettu laatikko maksaa taas paljon enemmän kun joku purkaamon laatikko. Monesti vaan on aika pommeja nuo purkaamojen hyväksi väitetyt osat. Mut ei niitä öljyjä ole pakko kenenkään vaihtaa jos ei tahdo.
      Entä millä yhtälöllä takuupurkaamojen kannattaa myydä takuulla "pommilaatikoita"? Onko tällaisesta jotain tutkimusta tai kiistatonta näyttöä johon nyt tämä väitteesi perustuu?
      Ok, toki purkaamot myyvät käytettyjä laatikoita, mutta että ne myyvät tietoisesti ns."pommilaatikoita"?
      Miksi minä alasta jotain oikeasti tietävänä, en tällaisesta tiedä yhtään mitään, vaan juuri automaattilaatikoiden osalta itse asiassa juuri päinvastoin.
      Eli takuupurkaamot ovat juurikin automaattilaatikoiden suhteen ERITTÄINKIN kriittisiä ja varovaisia...vai mitä luulet kuinka monta kertaa saat myytyä mm.hyville vakiasiakkaille, eli vakuutusyhtiöille laatikoita jotka osoittautuvat "pommeiksi"?
      Eli nämähän oikeasti menee aika monen seulan läpi, ennen kuin niitä myydään takuulaatikkoina(kilsat+huoltohistoria+testaus+ölj yanalyysi/suodatus).
      Näin ollen automaattilaatikoiden viallisena palautuminen on ainakin takuupurkaamoketjulla TODELLA harvinaista.
      Väitänkin että peruskorjatuista löytyy itse asiassa x3 enemmän vikaisia askeja kuin näistä.....mikäli nyt välttämättä ei halua sitä hyllyn halvinta,+400tkm ajettua ja ilman takuuta myytyä askia kokeiluun?

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        Ihan oikeestikko purkulaatikoista otetaan jopa öljyanalyysit? Lähetetäänkö ne oikein labraan vai lirautetaanko kaljatuoppiin tilkka ja katotaan suurennoslasilla valoa vasten? Luulenpa et ei kumpikaan oo kovin yleinen käytäntö..?
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          Originally posted by Hemi View Post
          Eli nämähän oikeasti menee aika monen seulan läpi, ennen kuin niitä myydään takuulaatikkoina(kilsat+huoltohistoria+testaus+ölj yanalyysi/suodatus).
          Oi perkele, nyt tulikin legendaarista
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Thuppu View Post
            Ihan oikeestikko purkulaatikoista otetaan jopa öljyanalyysit? :
            Tämänkin ymmärtää tai ei sitten ei halua ymmärrärtää...
            Ei tietenkään kemiallista analyysia, vaan kun öljyt poistetaan laatikosta ne suodatetaan jolloin nähdään öljyn seassa/kierrossa oleva metallipurun ja kytkinmateriaalin määrä, josta voi hyvinkin tarkasti kaikki muut muuttujat huomioon ottaen määritellä laatikon kulloisenkin kunnon.
            Eli, lähinnä niin että onko laatikko kilometrejään vastaavassa kunnossa vai onko siellä juuri tapahtumassa jotain.
            Rautalangasta vielä, analysoidaan siis kierrossa=kolarihekellä olevan muun kuin puhtaan öljyn määrä...=analyysi/suodatus? Miten tämän muuten voi ymmärtää jos haluaa ymmärtää?
            Last edited by Hemi; 29-09-2011, 15:42.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by Hemi View Post
              Tämänkin ymmärtää tai ei sitten ei halua ymmärrärtää...
              Ei tietenkään kemiallista analyysia, vaan kun öljyt poistetaan laatikosta ne suodatetaan jolloin nähdään öljyn seassa/kierrossa oleva metallipurun ja kytkinmateriaalin määrä, josta voi hyvinkin tarkasti kaikki muut muuttujat huomioon ottaen määritellä laatikon kulloisenkin kunnon.
              Eli, lähinnä niin että onko laatikko kilometrejään vastaavassa kunnossa vai onko siellä juuri tapahtumassa jotain.
              Rautalangasta vielä, analysoidaan siis kierrossa=kolarihekellä olevan muun kuin puhtaan öljyn määrä...=analyysi/suodatus? Miten tämän muuten voi ymmärtää jos haluaa ymmärtää?
              Aiemmin olet kertonut, että laatikot otetaan irti lauhduttimineen/letkuineen ettei tippaakaan alkuperäistä öljyä pääse ulos. Muutenhan sinne pitäisi laittaa uutta öljyä ja se aiheuttaa paskashokin.

              Selvästi vastustat öljynvaihtoa, jotta laatikot hajoaisi ja pääsisit eroon varastossasi olevista laatikoista.

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17529
                • Turku

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Selvästi vastustat öljynvaihtoa, jotta laatikot hajoaisi ja pääsisit eroon varastossasi olevista laatikoista.
                Arvasin, että Hemi älähtää tuohon purkamokommenttiin ja takuulla tähänkin . Popcornit on valmiina ....
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • Keke71
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2007
                  • 340
                  • Kiiminki

                  Itse takuupurkamolta laatikon ostaneena voin sanoa että öljyt oli sisällä. Laatikon vaihdon teki wetteri, joka suositteli että vaihdetaan öljyt ja suodatin. Sanoin että ei, lisätään vain öljyä jos on tarpeen. Laatikko toimii hyvin.
                  E39 540iA Touring

                  Comment

                  • r.w.
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2007
                    • 2510
                    • Länsirannikko

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Jotta tämä väitetty yhtälö...siis: Ilman öljynvaihtoa laatikko hajoaa?...toteutuu, pitäisi väittämälle olla jotakin faktaa edes siemenperunaksi?
                    Eli onko tosiaan niin että öljyjen vaihtamattomuus tarkoittaa laatikon rikkoutumista ja öljyjä vaihtamalla se kestää isältä pojalle?
                    Tämä asia on väänetty sinulle rautalangasta tuhat ja yksi kertaa, mutta taidat olla porukassa se ainoa, joka ei vaan halua ymmärtää. Tässähän ei ole nyt ollenkaan kyse siitä, että se aski räjähtäisi kappaleiksi ilman säännöllistä öljynvaihtoa, vaan siitä, että jossain vaiheessa auton elinkaarta se käytetty ikiöljy alkaa olla enemmän tai vähemmän epäkuranttia kamaa, joka näkyy negatiivisesti vaihteiston toiminnassa ja kiihdyttää kulumisprosessia entisestään.

                    Ihan samaan tapaan auton imuvuodot, ilmamassamittari tai vaikka lambdaviat vaikuttavat negatiivisesti auton toimintaan. Kukaan ei esitä sinulle tilastoa tai tutkimusta siitä, paljonko ko. asiat korjaamattomina vaikuttavat tekniikan kokonaiskestoon, eikä tee sitä askiöljyjenkään kohdalla. Mm. ajomukavuuteen ne vaikuttavat kuitenkin merkittävästi.

                    Sillä täystuhon ajalla ja paikalla ei ylipäätään ole tuon taivaallista merkitystä tämän asian kanssa. Koko tavoite öljyhuollolla on saada tuote toimimaan toivotulla tavalla koko elinkaarensa ajan - ja tällä tarkoitan sitä todellista elinkaarta jonka ajoneuvo käytössä on, enkä sitä BMW:n markkinointiosaston laskemaa.
                    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                    Comment

                    • Vilikki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 6309
                      • Raahe

                      mites jos huonoon laatikkoon on joku vaihtanut juuri ennen purkaamolle joutumista uudet öljyt, kuinka se analysoidaan :think
                      BMW e36 316i Turbo Compact

                      Comment

                      • kalkkuna
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 864
                        • vaajakoski

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Entä millä yhtälöllä takuupurkaamojen kannattaa myydä takuulla "pommilaatikoita"? Onko tällaisesta jotain tutkimusta tai kiistatonta näyttöä johon nyt tämä väitteesi perustuu?
                        Ok, toki purkaamot myyvät käytettyjä laatikoita, mutta että ne myyvät tietoisesti ns."pommilaatikoita"?
                        Miksi minä alasta jotain oikeasti tietävänä, en tällaisesta tiedä yhtään mitään, vaan juuri automaattilaatikoiden osalta itse asiassa juuri päinvastoin.
                        Eli takuupurkaamot ovat juurikin automaattilaatikoiden suhteen ERITTÄINKIN kriittisiä ja varovaisia...vai mitä luulet kuinka monta kertaa saat myytyä mm.hyville vakiasiakkaille, eli vakuutusyhtiöille laatikoita jotka osoittautuvat "pommeiksi"?
                        Eli nämähän oikeasti menee aika monen seulan läpi, ennen kuin niitä myydään takuulaatikkoina(kilsat+huoltohistoria+testaus+ölj yanalyysi/suodatus).
                        Näin ollen automaattilaatikoiden viallisena palautuminen on ainakin takuupurkaamoketjulla TODELLA harvinaista.
                        Väitänkin että peruskorjatuista löytyy itse asiassa x3 enemmän vikaisia askeja kuin näistä.....mikäli nyt välttämättä ei halua sitä hyllyn halvinta,+400tkm ajettua ja ilman takuuta myytyä askia kokeiluun?
                        Vittu aivan sama saatana. Lähinnä bemu2000:selle vastailin. Itse vaan olen sitä mieltä että 300e on vähemmän rahaa kun 1500e. Mulle on aivan sama. Kukin tekee omalleen mitä tahtoo. Olen nähnyt verrattain paljon erilaisia huippuhyviä purkaamo osia. Usko on vaan mennyt niihin täysin. Tehdaskunnostettu maksaa mansikoita mutta sillä on oikeasti HYVÄ takuu.
                        VW sharan 1,8T
                        e30 318i 4d -89 projekti
                        e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                        Comment

                        • Macinaggio
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 119
                          • Espoo

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Entä millä yhtälöllä takuupurkaamojen kannattaa myydä takuulla "pommilaatikoita"? Onko tällaisesta jotain tutkimusta tai kiistatonta näyttöä johon nyt tämä väitteesi perustuu?
                          Ok, toki purkaamot myyvät käytettyjä laatikoita, mutta että ne myyvät tietoisesti ns."pommilaatikoita"?
                          Miksi minä alasta jotain oikeasti tietävänä, en tällaisesta tiedä yhtään mitään, vaan juuri automaattilaatikoiden osalta itse asiassa juuri päinvastoin.
                          Eli takuupurkaamot ovat juurikin automaattilaatikoiden suhteen ERITTÄINKIN kriittisiä ja varovaisia...vai mitä luulet kuinka monta kertaa saat myytyä mm.hyville vakiasiakkaille, eli vakuutusyhtiöille laatikoita jotka osoittautuvat "pommeiksi"?
                          Eli nämähän oikeasti menee aika monen seulan läpi, ennen kuin niitä myydään takuulaatikkoina(kilsat+huoltohistoria+testaus+ölj yanalyysi/suodatus).
                          Näin ollen automaattilaatikoiden viallisena palautuminen on ainakin takuupurkaamoketjulla TODELLA harvinaista.
                          Väitänkin että peruskorjatuista löytyy itse asiassa x3 enemmän vikaisia askeja kuin näistä.....mikäli nyt välttämättä ei halua sitä hyllyn halvinta,+400tkm ajettua ja ilman takuuta myytyä askia kokeiluun?
                          Tässä on taas esimerkki purkuosasta, jota purkaamot hautovat hyllyissään täysin suotta. Ei ole mitään järkisyytä vaihtaa rikkinäistä automaattivaihteistoa toiseen samanlaiseen, koska mitään takuuta purkuosan toimivuudesta ja kunnosta ei voi kukaan antaa millään perusteella. Auton, puhumattakaan sen yksittäisestä kuluvasta osasta, todellista ajokilometrimäärää ei kukaan purkaamonsetä voi todentaa millään konstilla. Kuten tässä ketjussa jo todettu, öljykin voi olla hiljattain vaihdettu, eikä senkään perusteella siis voi vetää mitään vikaantumisen poissulkevaa johtopäätöstä. Kuka antaisi asentaa autoonsa käytetyt jarrupalat? Entä siinä tapauksessa että edes kulutuspintojen paksuudesta ei olisi mitään tietoa? Ainoa järkevä kierrätystapa purku automaattivaihteistolle on suoraan täysremontin kautta vaihto-osaksi. Varmaankaan purkuosien myymiseen ei välttämättä tarvitse liittyä tahallista asiakkaan huijausta.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Aiemmin olet kertonut, että laatikot otetaan irti lauhduttimineen/letkuineen ettei tippaakaan alkuperäistä öljyä pääse ulos. Muutenhan sinne pitäisi laittaa uutta öljyä ja se aiheuttaa paskashokin.

                            Selvästi vastustat öljynvaihtoa, jotta laatikot hajoaisi ja pääsisit eroon varastossasi olevista laatikoista.
                            Ensinnäkin, silloin kun tuon kirjoitin on säännökset muuttuneet niin että nyt on kaikki purkuajoneuvot tehtävä nesteettömiksi.
                            Erityisesti näin kun auto tulee Saksasta tai Ruotsista, jolloin purkuajoneuvoiksi myytävät autot valutetaan nesteettömiksi.
                            Uusi täyttöhän tehdään huuhtelemalla, ihan kuin tavallinenkin vaihto, jolloin riski paskashokkiin on minimaalinen.
                            Ok, täällä saa kyllä vielä laatikoita öljyineen jos/kun sen ottaa ns.suoraan purusta ja jolloin öljyn laatu tsekataan irroitetusta lauhduttimesta+putkistosta.
                            Toisekseen, en milloinkaan ole sanonut että automaatit otettaisiin irti lauhduttimineen, koska se on jo fyysisesti mahdotonta.
                            Kolmanneksi. Voin todellakin luvata että takuupurkaamoketju myy laatikoita ENEMMÄN juurikin näiden epäonnistuneiden öljynvaihtojen vuoksi, kuin että ne öljynvaihdot jätetään tekemättä.
                            Joo, oikein tehtynä huolellisesti huuhtoen riskiä ei juuri ole, mutta väitän että lähes puolessa laatikojen öljyjenvaihdoissa kaikki ei mene käsikirjoituksen mukaan ja ongelmia syntyy (eli määrä, laatu, huuhtelumäärä?).

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Macinaggio View Post
                              Tässä on taas esimerkki purkuosasta, jota purkaamot hautovat hyllyissään täysin suotta. Ei ole mitään järkisyytä vaihtaa rikkinäistä automaattivaihteistoa toiseen samanlaiseen, koska mitään takuuta purkuosan toimivuudesta ja kunnosta ei voi kukaan antaa millään perusteella. Auton, puhumattakaan sen yksittäisestä kuluvasta osasta, todellista ajokilometrimäärää ei kukaan purkaamonsetä voi todentaa millään konstilla. Kuten tässä ketjussa jo todettu, öljykin voi olla hiljattain vaihdettu, eikä senkään perusteella siis voi vetää mitään vikaantumisen poissulkevaa johtopäätöstä. Kuka antaisi asentaa autoonsa käytetyt jarrupalat? Entä siinä tapauksessa että edes kulutuspintojen paksuudesta ei olisi mitään tietoa? Ainoa järkevä kierrätystapa purku automaattivaihteistolle on suoraan täysremontin kautta vaihto-osaksi. Varmaankaan purkuosien myymiseen ei välttämättä tarvitse liittyä tahallista asiakkaan huijausta.
                              KAIKISSA takuupurkaamoketjun myymissä laatikoissa ON TAKUU!!!
                              Eiköhän se Siperia viimeistään opeta näkemään minkälaisen laatikon mistäkin autosta uskaltaa myydä takuulla(=tähän kuuluu myös ilmoitettu kilometritakuu). Kaikkia laatikoita ja varsinkaan vanhemmista autoista ei suinkaan myydä takuulla, jolloin riskin määrittelee ostaja suhteessa maksettuun hintaan.
                              Pääsääntöisesti täystakuulla myytävät laatikot ovat täyden luotettavan huoltohistorian, korkeintaan muutaman vuoden vanhoja ja alle 100tkm ajettuja autoja.
                              No, ilmeisesti sinulla jossain on omaa tilastoa siitä kuinka paljon myydyistä automaateista palautuu takuun vuoksi takaisin myyjälle, jotta sinä voit kantaasi perustella millään muulla kuin romanttisilla mutumielikuvilla?
                              Todellisuudessahan niitä palautuu takuupurkaamoketjussa VÄHEMMÄN kuin peruskorjatuissa laatikoissa.
                              Kannattaako tosiaan esim.vuoden vanhoja ja 20-30tkm ajettuja BMW automaatteja "kierrättää" täysremontin kautta vaihto-osiksi?
                              Missä ihmeen todellisuudessa sinä elelet?

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by kalkkuna View Post
                                Vittu aivan sama saatana. Lähinnä bemu2000:selle vastailin. Itse vaan olen sitä mieltä että 300e on vähemmän rahaa kun 1500e. Mulle on aivan sama. Kukin tekee omalleen mitä tahtoo. Olen nähnyt verrattain paljon erilaisia huippuhyviä purkaamo osia. Usko on vaan mennyt niihin täysin. Tehdaskunnostettu maksaa mansikoita mutta sillä on oikeasti HYVÄ takuu.
                                Kerrotko hieman tarkemmin koska ja mistä purkaamosta myytyjä osia "olet nähnyt" mistä uskosi on loppunut? Takuu?
                                Vai onko nämä juuri niitä osia mistä "kaverit ovat kertoilleet"?

                                Originally posted by kalkkuna View Post
                                Olet siis sitä mieltä että kaikissa tehdaskunnostetuissa laatikoissa on itse vika korjattu, eikä vain oireita? No, ihan oikeassa elämässähän juuri tämä on se tehdaskunnostettujen ongelma, jolloin useinkin näiden askien käyttöelinkaaret jää lyhyiksi, mikäli toimivat alun alkaenkaan.
                                Tälläkin saitlla on ollut tehdaskorjattujen laatikoiden totaalisia tilttejä, mutta ainakaan itse en muista yhtäkään takuupurkaamolta ostetun takuulaatikon juttua tiltistä.
                                Ok, tehdaskorjatuissakin on takuu joka laatikon osalta toki toimii, mutta ne edestakaisin vaihtokulut jää artistille. Käytännössä yksi susilaatikko ja parin askin vaihtötyöt...ja sitten todellakin tuo tehdaskorjattu maksaa mansikoita....

                                .
                                Last edited by Hemi; 30-09-2011, 12:22.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎