Laitanpa omatkin kokemukset ketjun jatkoksi, oli senverran hyödyllinen threadi.
Auto on siis 131tkm ajettu e46 330Xia GM laatikolla 5L40E/A5S390R
Ensimmänen ongelma tuntui olevan löytää öljyn myyjä joka suostuu myymään 20L astian mitään kunnollista öljyä järkevään hintaan. Oulun seudulta en löytänyt ensimmäistäkään, autovaraosaliikkeissä selataan kirjaa pitkään ja lopuksi arvataan 20X yhden litran purkin hinta.
Pohjanoteeraus oli kuitenkin A1 autoväri joka mainostaa nettisivullaan olevansa Redline, Valvoline Maxlife, ja Gulf jälleenmyyjä.
Menee paikalle kysymään niin: "Ei me voida tilata Redlineä eikä Maxlifeä. Tai kyllä me voitaisiin mutta ei tilata".
Mainostaa olevansa pohjois-suomen Gulf tukkumyyjä, ei kuitenkaan ole kun pikku purkkeja ja 20L astian hinnaksi ilmoittaa reilu 300e.
Mä osoitan hyllyssä olevaa litran purkin hintalappua ja totean että on aika hintava kun 20x litran purkki tulisi reilusti halvemmaksi?
"Ei me voida tietää paljonko se tulee meille maksamaan niin ei me voida tietää mihin hintaan me se voidaan myydä"
WTF?
Mainostaa olevansa tukkumyyjä? Olisi tietenkin pitänyt arvata ettei maalikaupasta kannata mennä kyselemään vaikka kuinka mainostaisivat...
Sittenpä ei jäänytkään muuta vaihtoehtoa kun alkaa tilaamaan kauempaa, www.voitelukeskus.fi palvelualttius yllätti erittäin positiivisesti.
Illalla laitoin mailin, heti ensimmäisenä aamusta soittivat ja oikein mielellään halusivat myydä, toisin kuin paikalliset kauppiaat.
20L Petro-Canada DuraDrive oli 126e + 15e postikuluja + ALV eli yht. 173,45e kotiintuotuna. (postin kautta)
Petro-Canada D3M olisi ollut 90e + pk.
Molemmat on varmasti hinta-laatu suhteeltaan erittäin hyviä, esim DuraDrive pohjautuu samaan perusöljyyn kun paljon kalliimmat Dex-VI laadut.
Vaikka monella tuntuu D3M toimineen oikein hyvin, otin kuitenkin tota kallimpaa. Eihän näita kuitenkaan vaihdeta kun kerran...
DuraDrivellä näkyy olevan myös henkilöauto luokitukset (BMW: 7045E, LA2634, LT71141), D3M on kai enempi raskaan kaluston öljy.
Voitelukeskuksella olivat kovasti kiinnostuneita mihin käyttöön tulee ja miten osasin tulla DuraDriveä kyselemään.
Menee kuulemma hyvin kaupaksi BMW kuskeille, joku vois varmaan käydä kyselemässä BTCF:lle sponssia :-)
Suodatinpaketti(tiiviste+pultit) marmoritiskillä 108e, Motonetissä pelkkä suodatinelementti 24,90e.
Paitsi että Motonetissä ne ei tietenkään tiedä mikä osa sopii mihinkin...
Kun tuli sekin selvitettyä niin:
19-0273 vastaa BMW 24117557070
19-0274 vastaa BMW 24117557071
Eli mun autoon tarjoavat just sitä väärää GM suodinta...
Päällisin puolin ainut ero on imuaukossa, jälkimmäisessä on erillinen muoviosa joka tulee öljypohjaa vasten. Ilmeisesti öljypohjia on kahden mallisia.
Tuli ostettua sekä tarvikeosa että originaali, muuten identtisiä mutta tarvikkeessa näytti olevan pikkasen huonompi työn jälki kanttauksissa.
kuva kuva
Kun osat on kasassa niin auto pukkien päälle ja purkamaan.
Nelivetoisessa lisäbonuksena täyttö/tarkistus proppu on laatikon oikealla puolella, eli pakoputken vieressä joten sormien polttamisen vaara lisää jännitystä :-)
Kannattaa tehdä jonkinlainen mutkaputki millä saa lisättyä öljyä silloinkin kun auto on käynnissä ja vieressä oleva pakoputki on kuuma.
Entinen omistaja oli kai yrittänyt jo vaihtaa öljyjä, mutta kuitenkin päättänyt vain nuljata tarkistuspropun kannan (joka on muutenkin tiukassa), niin ei auttanut kun ottaa putki pois edestä että pääsee vääntämään kunnon työkaluilla. (tämän takia kannattaa aloittaa aina täyttöpropun avaamisella...)
Ensin laskin vanhat pikimustat öljyt pois, täytin uudella ja käytin käynnissä, D ja R parikertaa jotta vähän isompi osa öljystä vaihtuu.
Sitten toisen kerran öljyt pois(nyt jo vähän punertavaa), ja öljypohja irti.
Magneetissa oli aika reiluisti mönjää, muualla öljypohjassa hyvin vähän. Molempien putsaus ja kasaan uuden suodattimen kanssa, ja oikea määrä öljyä sisään, tarkistus lämpimänä ja käynnissä.
Suodattimen kaulan tiivisteet jää reikään, kannattaa varata valmiiksi joku koukku millä niitä kaivaa ulos.
Kun öljyä jäi vielä ja on toinenkin suodatin hyllyssä, niin toistan operaation jossain vaiheessa että tulee varmasti kaikki vanha töhnä pihalle.
Uusilla öljyillä laatikko tuntuu vaihtavan ihan yhtä hyvin kun aikaisemminkin, eli niinkuin kuuluukin. :-)
Pienellä mielikuvituksen käytöllä voisi tuntea että toimisi jopa paremmin, mutta lienee blasebo efekti...
Jälkeenpäin kuulin että Suomenautohuolto jälleenmyy Petro-Canadaa Oulussa, sieltä voi käydä kyselemässä jos ei halua tilata postiin.
Auto on siis 131tkm ajettu e46 330Xia GM laatikolla 5L40E/A5S390R
Ensimmänen ongelma tuntui olevan löytää öljyn myyjä joka suostuu myymään 20L astian mitään kunnollista öljyä järkevään hintaan. Oulun seudulta en löytänyt ensimmäistäkään, autovaraosaliikkeissä selataan kirjaa pitkään ja lopuksi arvataan 20X yhden litran purkin hinta.
Pohjanoteeraus oli kuitenkin A1 autoväri joka mainostaa nettisivullaan olevansa Redline, Valvoline Maxlife, ja Gulf jälleenmyyjä.
Menee paikalle kysymään niin: "Ei me voida tilata Redlineä eikä Maxlifeä. Tai kyllä me voitaisiin mutta ei tilata".
Mainostaa olevansa pohjois-suomen Gulf tukkumyyjä, ei kuitenkaan ole kun pikku purkkeja ja 20L astian hinnaksi ilmoittaa reilu 300e.
Mä osoitan hyllyssä olevaa litran purkin hintalappua ja totean että on aika hintava kun 20x litran purkki tulisi reilusti halvemmaksi?
"Ei me voida tietää paljonko se tulee meille maksamaan niin ei me voida tietää mihin hintaan me se voidaan myydä"
WTF?

Sittenpä ei jäänytkään muuta vaihtoehtoa kun alkaa tilaamaan kauempaa, www.voitelukeskus.fi palvelualttius yllätti erittäin positiivisesti.
Illalla laitoin mailin, heti ensimmäisenä aamusta soittivat ja oikein mielellään halusivat myydä, toisin kuin paikalliset kauppiaat.
20L Petro-Canada DuraDrive oli 126e + 15e postikuluja + ALV eli yht. 173,45e kotiintuotuna. (postin kautta)
Petro-Canada D3M olisi ollut 90e + pk.
Molemmat on varmasti hinta-laatu suhteeltaan erittäin hyviä, esim DuraDrive pohjautuu samaan perusöljyyn kun paljon kalliimmat Dex-VI laadut.
Vaikka monella tuntuu D3M toimineen oikein hyvin, otin kuitenkin tota kallimpaa. Eihän näita kuitenkaan vaihdeta kun kerran...
DuraDrivellä näkyy olevan myös henkilöauto luokitukset (BMW: 7045E, LA2634, LT71141), D3M on kai enempi raskaan kaluston öljy.
Voitelukeskuksella olivat kovasti kiinnostuneita mihin käyttöön tulee ja miten osasin tulla DuraDriveä kyselemään.
Menee kuulemma hyvin kaupaksi BMW kuskeille, joku vois varmaan käydä kyselemässä BTCF:lle sponssia :-)
Suodatinpaketti(tiiviste+pultit) marmoritiskillä 108e, Motonetissä pelkkä suodatinelementti 24,90e.
Paitsi että Motonetissä ne ei tietenkään tiedä mikä osa sopii mihinkin...
Kun tuli sekin selvitettyä niin:
19-0273 vastaa BMW 24117557070
19-0274 vastaa BMW 24117557071
Eli mun autoon tarjoavat just sitä väärää GM suodinta...
Päällisin puolin ainut ero on imuaukossa, jälkimmäisessä on erillinen muoviosa joka tulee öljypohjaa vasten. Ilmeisesti öljypohjia on kahden mallisia.
Tuli ostettua sekä tarvikeosa että originaali, muuten identtisiä mutta tarvikkeessa näytti olevan pikkasen huonompi työn jälki kanttauksissa.
kuva kuva
Kun osat on kasassa niin auto pukkien päälle ja purkamaan.
Nelivetoisessa lisäbonuksena täyttö/tarkistus proppu on laatikon oikealla puolella, eli pakoputken vieressä joten sormien polttamisen vaara lisää jännitystä :-)
Kannattaa tehdä jonkinlainen mutkaputki millä saa lisättyä öljyä silloinkin kun auto on käynnissä ja vieressä oleva pakoputki on kuuma.
Entinen omistaja oli kai yrittänyt jo vaihtaa öljyjä, mutta kuitenkin päättänyt vain nuljata tarkistuspropun kannan (joka on muutenkin tiukassa), niin ei auttanut kun ottaa putki pois edestä että pääsee vääntämään kunnon työkaluilla. (tämän takia kannattaa aloittaa aina täyttöpropun avaamisella...)
Ensin laskin vanhat pikimustat öljyt pois, täytin uudella ja käytin käynnissä, D ja R parikertaa jotta vähän isompi osa öljystä vaihtuu.
Sitten toisen kerran öljyt pois(nyt jo vähän punertavaa), ja öljypohja irti.
Magneetissa oli aika reiluisti mönjää, muualla öljypohjassa hyvin vähän. Molempien putsaus ja kasaan uuden suodattimen kanssa, ja oikea määrä öljyä sisään, tarkistus lämpimänä ja käynnissä.
Suodattimen kaulan tiivisteet jää reikään, kannattaa varata valmiiksi joku koukku millä niitä kaivaa ulos.
Kun öljyä jäi vielä ja on toinenkin suodatin hyllyssä, niin toistan operaation jossain vaiheessa että tulee varmasti kaikki vanha töhnä pihalle.
Uusilla öljyillä laatikko tuntuu vaihtavan ihan yhtä hyvin kun aikaisemminkin, eli niinkuin kuuluukin. :-)
Pienellä mielikuvituksen käytöllä voisi tuntea että toimisi jopa paremmin, mutta lienee blasebo efekti...
Jälkeenpäin kuulin että Suomenautohuolto jälleenmyy Petro-Canadaa Oulussa, sieltä voi käydä kyselemässä jos ei halua tilata postiin.
Comment