Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pietu78
    Newbiemmer
    • Jul 2011
    • 2
    • Kempele

    Laitanpa omatkin kokemukset ketjun jatkoksi, oli senverran hyödyllinen threadi.

    Auto on siis 131tkm ajettu e46 330Xia GM laatikolla 5L40E/A5S390R

    Ensimmänen ongelma tuntui olevan löytää öljyn myyjä joka suostuu myymään 20L astian mitään kunnollista öljyä järkevään hintaan. Oulun seudulta en löytänyt ensimmäistäkään, autovaraosaliikkeissä selataan kirjaa pitkään ja lopuksi arvataan 20X yhden litran purkin hinta.
    Pohjanoteeraus oli kuitenkin A1 autoväri joka mainostaa nettisivullaan olevansa Redline, Valvoline Maxlife, ja Gulf jälleenmyyjä.

    Menee paikalle kysymään niin: "Ei me voida tilata Redlineä eikä Maxlifeä. Tai kyllä me voitaisiin mutta ei tilata".
    Mainostaa olevansa pohjois-suomen Gulf tukkumyyjä, ei kuitenkaan ole kun pikku purkkeja ja 20L astian hinnaksi ilmoittaa reilu 300e.
    Mä osoitan hyllyssä olevaa litran purkin hintalappua ja totean että on aika hintava kun 20x litran purkki tulisi reilusti halvemmaksi?
    "Ei me voida tietää paljonko se tulee meille maksamaan niin ei me voida tietää mihin hintaan me se voidaan myydä"
    WTF? Mainostaa olevansa tukkumyyjä? Olisi tietenkin pitänyt arvata ettei maalikaupasta kannata mennä kyselemään vaikka kuinka mainostaisivat...

    Sittenpä ei jäänytkään muuta vaihtoehtoa kun alkaa tilaamaan kauempaa, www.voitelukeskus.fi palvelualttius yllätti erittäin positiivisesti.
    Illalla laitoin mailin, heti ensimmäisenä aamusta soittivat ja oikein mielellään halusivat myydä, toisin kuin paikalliset kauppiaat.

    20L Petro-Canada DuraDrive oli 126e + 15e postikuluja + ALV eli yht. 173,45e kotiintuotuna. (postin kautta)
    Petro-Canada D3M olisi ollut 90e + pk.

    Molemmat on varmasti hinta-laatu suhteeltaan erittäin hyviä, esim DuraDrive pohjautuu samaan perusöljyyn kun paljon kalliimmat Dex-VI laadut.

    Vaikka monella tuntuu D3M toimineen oikein hyvin, otin kuitenkin tota kallimpaa. Eihän näita kuitenkaan vaihdeta kun kerran...
    DuraDrivellä näkyy olevan myös henkilöauto luokitukset (BMW: 7045E, LA2634, LT71141), D3M on kai enempi raskaan kaluston öljy.

    Voitelukeskuksella olivat kovasti kiinnostuneita mihin käyttöön tulee ja miten osasin tulla DuraDriveä kyselemään.
    Menee kuulemma hyvin kaupaksi BMW kuskeille, joku vois varmaan käydä kyselemässä BTCF:lle sponssia :-)

    Suodatinpaketti(tiiviste+pultit) marmoritiskillä 108e, Motonetissä pelkkä suodatinelementti 24,90e.
    Paitsi että Motonetissä ne ei tietenkään tiedä mikä osa sopii mihinkin...

    Kun tuli sekin selvitettyä niin:
    19-0273 vastaa BMW 24117557070
    19-0274 vastaa BMW 24117557071
    Eli mun autoon tarjoavat just sitä väärää GM suodinta...

    Päällisin puolin ainut ero on imuaukossa, jälkimmäisessä on erillinen muoviosa joka tulee öljypohjaa vasten. Ilmeisesti öljypohjia on kahden mallisia.

    Tuli ostettua sekä tarvikeosa että originaali, muuten identtisiä mutta tarvikkeessa näytti olevan pikkasen huonompi työn jälki kanttauksissa.
    kuva kuva

    Kun osat on kasassa niin auto pukkien päälle ja purkamaan.
    Nelivetoisessa lisäbonuksena täyttö/tarkistus proppu on laatikon oikealla puolella, eli pakoputken vieressä joten sormien polttamisen vaara lisää jännitystä :-)
    Kannattaa tehdä jonkinlainen mutkaputki millä saa lisättyä öljyä silloinkin kun auto on käynnissä ja vieressä oleva pakoputki on kuuma.

    Entinen omistaja oli kai yrittänyt jo vaihtaa öljyjä, mutta kuitenkin päättänyt vain nuljata tarkistuspropun kannan (joka on muutenkin tiukassa), niin ei auttanut kun ottaa putki pois edestä että pääsee vääntämään kunnon työkaluilla. (tämän takia kannattaa aloittaa aina täyttöpropun avaamisella...)

    Ensin laskin vanhat pikimustat öljyt pois, täytin uudella ja käytin käynnissä, D ja R parikertaa jotta vähän isompi osa öljystä vaihtuu.
    Sitten toisen kerran öljyt pois(nyt jo vähän punertavaa), ja öljypohja irti.
    Magneetissa oli aika reiluisti mönjää, muualla öljypohjassa hyvin vähän. Molempien putsaus ja kasaan uuden suodattimen kanssa, ja oikea määrä öljyä sisään, tarkistus lämpimänä ja käynnissä.
    Suodattimen kaulan tiivisteet jää reikään, kannattaa varata valmiiksi joku koukku millä niitä kaivaa ulos.

    Kun öljyä jäi vielä ja on toinenkin suodatin hyllyssä, niin toistan operaation jossain vaiheessa että tulee varmasti kaikki vanha töhnä pihalle.

    Uusilla öljyillä laatikko tuntuu vaihtavan ihan yhtä hyvin kun aikaisemminkin, eli niinkuin kuuluukin. :-)
    Pienellä mielikuvituksen käytöllä voisi tuntea että toimisi jopa paremmin, mutta lienee blasebo efekti...

    Jälkeenpäin kuulin että Suomenautohuolto jälleenmyy Petro-Canadaa Oulussa, sieltä voi käydä kyselemässä jos ei halua tilata postiin.
    Last edited by Pietu78; 04-08-2011, 22:35.
    e46 330xiA 2001

    Comment

    • afafaf
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1144
      • Tornio

      en jaksanu ettiä enempää vastausta,mut ongelma tämmöinen,ensimmäinen automaatti alla,ja laatikko tekee kylmänä sen että ei vaihda isompaa,vaikka kierrokset nousee(luistaa?)..mut muutaman 100m ku ajaa varovasti niin taas alkaa pelaamaan ihan ok,onko öljyt vähänä vai mitä tuolle voin tehdä,paikoillaan jos kaasuttelee vähän aikaa niin alkaa pelaamaan ja vaihtaa heti niinku pitää ku liikkeelle lähtee..

      ei ole tosiaan nuitten automaattien kans tullu värkättyä ollenkaan..

      ja mitä öljyä tuonne voin lisätä,vai joudunko vaihtamaan öljyt?

      auto 320cia -93

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 938
        • Espoo

        Originally posted by afafaf View Post
        en jaksanu ettiä enempää vastausta,mut ongelma tämmöinen,ensimmäinen automaatti alla,ja laatikko tekee kylmänä sen että ei vaihda isompaa,vaikka kierrokset nousee(luistaa?)..mut muutaman 100m ku ajaa varovasti niin taas alkaa pelaamaan ihan ok,onko öljyt vähänä vai mitä tuolle voin tehdä,paikoillaan jos kaasuttelee vähän aikaa niin alkaa pelaamaan ja vaihtaa heti niinku pitää ku liikkeelle lähtee..

        ei ole tosiaan nuitten automaattien kans tullu värkättyä ollenkaan..

        ja mitä öljyä tuonne voin lisätä,vai joudunko vaihtamaan öljyt?

        auto 320cia -93
        Jos ei varsinaisesti luista (liikaa), niin pitäisi olla normaalia. Kylmänä nämä kierrättävät konetta/laatikkoa, jos lähdet heti ajoon, jotta öljyt lämpiäisivät. Itse kun annan minuutin näin kesäkeleillä käydä ilman polkemisia, niin melkein heti normalisoituu.

        Voihan se olla aiheellista tarkastaa öljymäärä, jos historiasta ei ole tietoa.
        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Pistää hiutaleen päälle ja vaihtaa manuaalisesti 2-3-4 ekat kilometrit niin ei tartte kierrätellä. Laatikko lämpenee niin pelaa nätisti sen jälkeen.

          Comment

          • mtavinen
            Newbiemmer
            • Jul 2006
            • 22

            Osaakohan kukaan kertoa syytä moiseen "vikaan"

            Auto on 320da e91 ja laatikko toimii muuten hienosti, mutta kun kerrankin antaa tossua kunnolla ja palaa normaaliin ajotyyliin, niin laatikko jää, ikään kuin "sportti" asetukselle joksikin aikaa. Eli vaihtaa oikein potkasemalla? Ja tuo palautumisaika tuntuu liian pitkältä. Kiitos!

            Comment

            • |foder|
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 7087
              • Forssa

              Suositelkaa! Tähän ketjuun tekstiä kertynyt jo miloonasti joten yksittäisten tietojen noukkiminen välistä vaikeaa.
              Sigun seiskan laatikkoon tarvis vaihtaa öljyt plus suodatin. Asun forssassa ja täällä ei ole ainuttakaan liikettä johon voisi viedä.
              Mielestäni paras olisi flushing-menetelmällä vaihto.
              Missä siis luotettava liike tekemään tämä toimenpide ja suodattimen vaihto? Onko tässäkin järkevintä kääntyä merkkiliikkeen puoleen ja maksaa itsensä kipeäksi? Lähin olis hämeenlinnassa autokeskuksella, onko tuo hyvä vain onko jotein muuta fiksua paikkaa tre-turki-pks?

              Laatikko siis vaihtaa hitaasti ja vaihteiden valinta erittäin hidasta. Kyseessä sigun seiska.

              E: Suosituksen yhteydessä jos hinta tiedossa öljyt,suodatin ja vaihto, yhteensä?
              Last edited by |foder|; 11-08-2011, 14:58.
              Nyt:
              E82 135i -11

              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by mtavinen View Post
                Osaakohan kukaan kertoa syytä moiseen "vikaan"

                Auto on 320da e91 ja laatikko toimii muuten hienosti, mutta kun kerrankin antaa tossua kunnolla ja palaa normaaliin ajotyyliin, niin laatikko jää, ikään kuin "sportti" asetukselle joksikin aikaa. Eli vaihtaa oikein potkasemalla? Ja tuo palautumisaika tuntuu liian pitkältä. Kiitos!
                Laatikko menee sportille hetkeksi. Jää odottamaan tossutatko lisää. Noin ne kaikki steppilaatikot toimii.

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by |foder| View Post
                  Suositelkaa! Tähän ketjuun tekstiä kertynyt jo miloonasti joten yksittäisten tietojen noukkiminen välistä vaikeaa.
                  Sigun seiskan laatikkoon tarvis vaihtaa öljyt plus suodatin. Asun forssassa ja täällä ei ole ainuttakaan liikettä johon voisi viedä.
                  Mielestäni paras olisi flushing-menetelmällä vaihto.
                  Missä siis luotettava liike tekemään tämä toimenpide ja suodattimen vaihto? Onko tässäkin järkevintä kääntyä merkkiliikkeen puoleen ja maksaa itsensä kipeäksi? Lähin olis hämeenlinnassa autokeskuksella, onko tuo hyvä vain onko jotein muuta fiksua paikkaa tre-turki-pks?

                  Laatikko siis vaihtaa hitaasti ja vaihteiden valinta erittäin hidasta. Kyseessä sigun seiska.

                  E: Suosituksen yhteydessä jos hinta tiedossa öljyt,suodatin ja vaihto, yhteensä?
                  Älä missään nimessä vie merkkiliikkeeseen, maksat itsesi kipeäksi ja työtä ei tehdä tuolla huuhtelu-menetelmällä. Merkkihuollossa vaihdetaan vain ne nesteet, mitä ropusta ulos tulee.

                  Jos haluat kunnolla huuhdella laatikon, mikä on erittäin suositeltavaa paljon ajetuissa autoissa, itse kääntyisin Powermaticin suuntaan. Paikka sijaitsee Vantaalla, joten ei aivan vieressä, mutta tuleepahan homma hoidettua kunnolla, enkä ole kuullut kenenkään haukkuvan kyseistä paikkaa. Myös Tampereella esim. Benkara tekee huuhteluöljynvaihtoja, mutta koska kyseisestä paikasta on paljon tullut myös moitetta, suhtautuisin varauksella kyseisen firman palveluihin, koska sen laatikon uusiminen ei ole halpaa hommaa ja siksi en itse veisi sitä huollettavaksi sellaiseen paikkaan, minkä työn laatu on vaihtelevaa.

                  Hintaa operaatiolle tulee hieman vaihtelevasti 300-450€. Tähän vaikuttaa paljon se, tuoko asiakas omat öljyt ja tarvikkeet, kuin myös huoltopaikan valinta. Powermaticin hinta on useimpien kokemusten mukaan ollut luokkaa 400-450€.

                  Comment

                  • |foder|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 7087
                    • Forssa

                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Hyvä neuvo...
                    kiitos, otan tuonne powermaticiin yteyttä. käyn silloin tällöin pk seudulla joten menis ns. samalla.
                    Nyt:
                    E82 135i -11

                    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                    Comment

                    • Oratow
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2006
                      • 117

                      Osaiskos joku 5Hp18-amatimies kertoa seuraavaan jotain?

                      Arveluttaa hitusen, että onkohan tuo oman e36 328iA:n laatikko kajahtamassa. Moottorijarruttaessa pakkovaihteilla kakkosasennolla vaihdos 2-->1 nytkäyttää niin, että tukka lähtee. Automaattiasennossa ei tunnu mitään erikoista. Muuten laatikko toimii kuin ajatus, kilsoja on tiettävästi 192 tkm ja neitseelliset öljyt sisällä.

                      Comment

                      • Vibaa
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 581
                        • Vaasa

                        Originally posted by Oratow View Post
                        Osaiskos joku 5Hp18-amatimies kertoa seuraavaan jotain?

                        Arveluttaa hitusen, että onkohan tuo oman e36 328iA:n laatikko kajahtamassa. Moottorijarruttaessa pakkovaihteilla kakkosasennolla vaihdos 2-->1 nytkäyttää niin, että tukka lähtee. Automaattiasennossa ei tunnu mitään erikoista. Muuten laatikko toimii kuin ajatus, kilsoja on tiettävästi 192 tkm ja neitseelliset öljyt sisällä.
                        Ihan normaalia, moottorijarrutus tuon tekee. Pakottamalla kakkosvaihteenc vaihtokohdat muuttuvat jne. jolloin iskee ykköstäkin niin paljon aikaisemmin joka tehostaa moottorijarrutusta hyvin voimakkaasti.

                        Saathan manuaalillaki samanlaista effektiä latomalla hyvin pientä sisään moottorijarrutukseen
                        sigpic
                        E34 530iA

                        Comment

                        • mr81
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2010
                          • 300
                          • PK-seutu

                          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                          Uusimmassa Autobildissä (15/2011) juttua automaattivaihteiston huollosta.
                          E65 730d '08 Monaco blue
                          Ex: E60 523iA '08

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by mr81 View Post
                            http://imageshack.us/photo/my-images...aihteisto.png/

                            Uusimmassa Autobildissä (15/2011) juttua automaattivaihteiston huollosta.
                            Taattua autobild paskaa.

                            Comment

                            • isa
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2005
                              • 40
                              • Espoo

                              523 iat stepin öljynvaihto +200 tkm

                              Moi,

                              Voin sanoa että kannattaa vaihtaa. Minulla steppura ja ajettu 220 tkm. Nyt vaihtaa paljon paremmin ja luistaminen väheni selvästi.
                              Vaihto tehtiin Powermaticilla huuhtelemalla. Vanha öljy oli tosi likaista.

                              \I
                              F10 530i 2012, Havanna Metallic
                              Ex523 iA Touring , 3/2000 , Titansilber

                              Comment

                              • ritariässä
                                BTCF Member
                                • Jan 2006
                                • 3599
                                • Raisio

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Taattua autobild paskaa.
                                Perustele!

                                Mielestäni jutussa oli tuotu esille huomionarvoisia asioita jotka on oleellisia tekijöitä jos tehdään kunnollinen öljynvaihto automaattiin. Yleisjutuissa ei koskaan voida esitellä jokaisen merkin omia erikoisvaatimuksia.

                                Jutussa kuitenkin tuotiin se tärkein eli huuhteluvaihto esille.
                                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎