Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lao
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2010
    • 278
    • Tampere

    Mulla otti Powermatic 450e vaihtotyöstä, öljypohjasta ja öljystä. Onko tuo nyt sitten kallista vai ei.... Ainakin laatikkoremonttiin nähden edullista.

    Vaihdetaanhan moottoriöljytkin yleensä ennen kuin moottoriin tulee varsinaisesti vikaa

    Comment

    • hattiwatti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 255
      • Vantaa

      Originally posted by lao View Post
      ZF 6HP26 öljynvaihto, huuhtelu, öljypohja, synt.öljy 12L = 450e lukee kuitissa
      Kiitti tiedosta lao!

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by TKGL View Post
        Käyn tänään hakemassa Valvolinen MaxLife ATF öljyä 20L. Hinta on 8€/l.

        Tämä täyttää LT-71141 -luokituksen ja paljon ulkomalaisilla foorumeilla tätä käyttävät.

        Vaihtotyö tehdään Benkaralla.

        Saas nähä luistaako ens talvena.
        Muista nollata adaptive arvot vaihdon jalkeen.

        Comment

        • TKGL
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2009
          • 260
          • Tampere

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Muista nollata adaptive arvot vaihdon jalkeen.
          Täytyykö tämä tehdä piuhan päässä, vai onnistuuko kotikonstein?

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Ramzez View Post
            Ensinnäkin itselläni on kokemusta pääsääntöisesti vain e38:n automaateista, joten mitään yleispätevää perustelua en pysty tässä esittämään, mutta mitä olen noista kokemusta kartuttanut, ei yksikään e38, johon on öljyt vaihdettu, ole hajonnut sen vuoksi.

            Tietysti "oikea" öljynvaihtotapa on mielipidekysymys, .
            Ei kai kolme autoa voi edustaa kattavaa otantaa ko.tilanteesta?
            tosin jos sille linjalle lähdetään että pelkästään omat kokemukset todistaisivat asiasta jotain, voin puolestani käsi raamatulla luvata että minulla taas on tasan päinvastaisia kokemuksia ja "vähän" enemmän kuin kolmesta tapauksesta. Eli omiin tai yhteenkään myymääni bemarin viheälätkäiseen en ole milloinkaan öljyjä vaihtanut, eikä minulla ole koskaan ollut yhtäkään laatikkorikkoa? ....oikeasti...eihän tämä todista mitään.
            Se "oikea" vaihtotapakaan EI ole milipidekysymys, kysy vaikka BMW Suomelta? Kaikki muu kuin tehtaan/maahantuojan virallinen kanta on mutuilua ja ennen kaikkea pitkälti taikauskoa.
            Ihan aikuisten oikeasti, me emme tiedä onko oikeasti kuitenkin niin että nuo öljynvaihdot itse asiassa lyhentää laatikon käyttöikää.
            Kun tätä ei tiedetä, on jokainen 400€ "öljynvaihtoarpa" tyhjä ja siis täysin hukkaan heitettyä rahaa.
            Lisäksi, se mikä kuitenkin tiedetään on se että jokaisessa öljynvaihdossa on pieni riski akuuttiin venttiilikoneiston solenoidiventtiilin jumiin, joka tuhoaa laatikon kytkinpakan muutamassa sekunnissa. Eli on kiistaton tosiasia että nimenomaan öljynvaihdossa se sedimentti lähtee liikkeelle ja peseytyy KOKONAISUUDESSAAN uudelleen kiertoon, josta ei tarvita kuin yksi metallihiukkanen ko.solenoidiventtiiliin ja tuho on varma.
            Se kuinka paljon nuo miljoonat kiertoon vapautuvat metallihiukkaset loppujen lopuksi laatikkoa kuluttavat enemmän kuin uudesta öljystä saatu hyöty kuittaa takaisin, on sekin balanssi toteen näyttämättä.
            Eli ihna yhtä hyvin me voimme "loogisesti" spekuloida jokaisen öljynvaihdon lyhentävän ko.laatikon käyttöikää 100tkm:llä kuin että se käyttöikää pidentäisi. Ok, sehän voi olla "fifti/sixti"...mutta se mikä on 100% varmaa, on turha kuvitella että se uusi öljy olisi oikeasti "uutta" ja puhdasta heti vaihdon jälkeen, vaan oikeasti se on hyvin tehokasta hiontaöljyä.
            Kuitenkin ZF, GM ja BMW: tuhannet inssit ovat sitä mieltä että joka tapauksessa ainakaan hyötyjä ei vaihdoista saavuteta, niin miksi ihmeessä niitä pitäisi sitten vaihdella kun kerran mutua kummempaa ei kenelläkään ole esittää.
            Ei ole esuttää edes sitä mikä sieltä laatikosta ihan oikeasti "rikkuu" jos/kun öljyjä ei vaihdeta???


            Originally posted by Ramzez View Post
            Lähdetään nyt vaikka siitä liikkeelle, että ZF:n ja Bemarin insinöörit ovat tuskin ajatelleet, että jotkut pohjoisen köyhät suomalaiset ajavat niillä laatikoillaan mielellään jonnekkin puolen miljoonan rajapyykille, ehkä pidempäänkin. Useimmissa muissa maissa moinen auto ja sen laatikko olisi ollut jo kauan aikaa sitten metallijätettä. Eli nämä ikiöljyt on suunniteltu toimimaan luultavasti n. 300 tkm, koska sen jälkeen nuo laatikkorikot ovat yleistyneet selvästi. .
            Tähän "logiikkaan" vielä....eli jos kerran bemun insinöörit "tuskin ovat ajatelleet" sitä kuinka paljon mm.täällä Suomessa autoihin keskimäärin tulee kilometrejä ja näin ollen ovat laittaneet laatikkoonkin vain 300tkm kestävät öljyt, miksi ihmeessä sen saman auton muut osat moottorista perämurikkaan kestää sen yli puolimiljoonaa?
            Eli onkon TOSIAAN NIIN että BMW:llä oikeasti kaikki perustekniikka rakennetaan kestämään sen 300tkm?...vai onko niin että se kyllä muuten kestää sen 500-600tkm mutta laatikkoon he sitten piruuttaan ovat laittaneet öljyt jotka sen tuhoavat puolimatkan krouvissa? Miksi ihmeessä?
            Miksi bemun nykyiset bensa ja diesen kutoskoneet kestää "maailman tappiin" jos kerran BMW:n inssejen mielestä ne kaikki on paalissa jo 300tkm:n kohdalla?
            Huomaatko logiikassasi "pienen" ristiriidan?

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by TKGL View Post
              Täytyykö tämä tehdä piuhan päässä, vai onnistuuko kotikonstein?
              Piuhan päässä, mutta pitäisi toki tuolla Benkaralla onnistua.
              E39 528iA

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by Hemi View Post
                Ei kai kolme autoa voi edustaa kattavaa otantaa ko.tilanteesta?
                tosin jos sille linjalle lähdetään että pelkästään omat kokemukset todistaisivat asiasta jotain, voin puolestani käsi raamatulla luvata että minulla taas on tasan päinvastaisia kokemuksia ja "vähän" enemmän kuin kolmesta tapauksesta. Eli omiin tai yhteenkään myymääni bemarin viheälätkäiseen en ole milloinkaan öljyjä vaihtanut, eikä minulla ole koskaan ollut yhtäkään laatikkorikkoa? ....oikeasti...eihän tämä todista mitään.
                Se "oikea" vaihtotapakaan EI ole milipidekysymys, kysy vaikka BMW Suomelta? Kaikki muu kuin tehtaan/maahantuojan virallinen kanta on mutuilua ja ennen kaikkea pitkälti taikauskoa.
                Ihan aikuisten oikeasti, me emme tiedä onko oikeasti kuitenkin niin että nuo öljynvaihdot itse asiassa lyhentää laatikon käyttöikää.
                Kun tätä ei tiedetä, on jokainen 400€ "öljynvaihtoarpa" tyhjä ja siis täysin hukkaan heitettyä rahaa.
                Lisäksi, se mikä kuitenkin tiedetään on se että jokaisessa öljynvaihdossa on pieni riski akuuttiin venttiilikoneiston solenoidiventtiilin jumiin, joka tuhoaa laatikon kytkinpakan muutamassa sekunnissa. Eli on kiistaton tosiasia että nimenomaan öljynvaihdossa se sedimentti lähtee liikkeelle ja peseytyy KOKONAISUUDESSAAN uudelleen kiertoon, josta ei tarvita kuin yksi metallihiukkanen ko.solenoidiventtiiliin ja tuho on varma.
                Se kuinka paljon nuo miljoonat kiertoon vapautuvat metallihiukkaset loppujen lopuksi laatikkoa kuluttavat enemmän kuin uudesta öljystä saatu hyöty kuittaa takaisin, on sekin balanssi toteen näyttämättä.
                Eli ihna yhtä hyvin me voimme "loogisesti" spekuloida jokaisen öljynvaihdon lyhentävän ko.laatikon käyttöikää 100tkm:llä kuin että se käyttöikää pidentäisi. Ok, sehän voi olla "fifti/sixti"...mutta se mikä on 100% varmaa, on turha kuvitella että se uusi öljy olisi oikeasti "uutta" ja puhdasta heti vaihdon jälkeen, vaan oikeasti se on hyvin tehokasta hiontaöljyä.
                Kuitenkin ZF, GM ja BMW: tuhannet inssit ovat sitä mieltä että joka tapauksessa ainakaan hyötyjä ei vaihdoista saavuteta, niin miksi ihmeessä niitä pitäisi sitten vaihdella kun kerran mutua kummempaa ei kenelläkään ole esittää.
                Ei ole esuttää edes sitä mikä sieltä laatikosta ihan oikeasti "rikkuu" jos/kun öljyjä ei vaihdeta???




                Tähän "logiikkaan" vielä....eli jos kerran bemun insinöörit "tuskin ovat ajatelleet" sitä kuinka paljon mm.täällä Suomessa autoihin keskimäärin tulee kilometrejä ja näin ollen ovat laittaneet laatikkoonkin vain 300tkm kestävät öljyt, miksi ihmeessä sen saman auton muut osat moottorista perämurikkaan kestää sen yli puolimiljoonaa?
                Eli onkon TOSIAAN NIIN että BMW:llä oikeasti kaikki perustekniikka rakennetaan kestämään sen 300tkm?...vai onko niin että se kyllä muuten kestää sen 500-600tkm mutta laatikkoon he sitten piruuttaan ovat laittaneet öljyt jotka sen tuhoavat puolimatkan krouvissa? Miksi ihmeessä?
                Miksi bemun nykyiset bensa ja diesen kutoskoneet kestää "maailman tappiin" jos kerran BMW:n inssejen mielestä ne kaikki on paalissa jo 300tkm:n kohdalla?
                Huomaatko logiikassasi "pienen" ristiriidan?
                No sinun kanssa tästä asiasta vääntäminen tuntuu olevan mahdoton ratkaista, moni onkin sitä täällä jo ennestään yrittänyt... Jos nyt sanotaan kuitenkin niin, että olen kahteen omistamaani seiskaan öljyt vaihtanut ja ne ovat toimineet moitteetta ja yhä niin tekevät. Lisäksi olen useaan muuhun autoon myös tutustunut, joko tuomalla ne Saksasta ja myynyt eteenpäin tai ollessani auttamassa kaveria, joka on ollut itselleen seiskaa hankkimassa, on minulla vähän enemmän kokemusta näistä laatikoista, kuin vain kolmen auton osalta. Näistä muutamiin oli myös öljyt vaihdettu ongelmitta. Eli jos öljynvaihto aiheuttaisi ongelmia, olisi tähän mennessä jo niistä pitänyt jotakin kuulua. Se, että öljynvaihto on rahan haaskausta, niin olkoon sitten. Tuen ainakin suomalaista yrittämistä. Ei tee minulle konkurssia.

                Kuten aiemmin totesin, jos laatikko ei saa minkäänlaista huomiota, niin yhtä hyvin se voi hajota monen muun seikan takia, ei pelkästään huonojen öljyjen takia. Luulisi myös niiden tuhansien inssien siellä tehtaalla harkinneen sitäkin, että luotettaviinkin osiin voi tulla vikaa, joten joissakin tapauksissa voi tulla eteen laatikon öljynvaihto, jos esim. laatikko alkaa vuotaa. Jos öljynvaihto olisi poissuljettua, niin pitäisikö tällöinkin laatikko vaihtaa? Kyllä se öljynvaihtokin on täytynyt ottaa huomioon.

                Mitä tulee yleensä luotettavuuteen, epäilen, että laatikko olisi tarkoituksella suunniteltu hajoamaan 300 tkm kohdalla, vaikka muu auto kestäisikin pidempään. Tosiasia on kuitenkin se, että seuratessani nettiauton e38 tarjontaa, niissä yksilöissä, missä laatikko on vaihdettu kilometrit ovat yleensä olleet +250 tkm, harvemmin alle sen. Eli jonkun täytyy mättää, että näin on. Jos laatikon olisi tarkoitus kestää saman, kuin muu autokin, niin näiden laatikkorikkojen pitäisi olla reilusti harvinaisempia. Kuitenkin monta kertaa todennäköisemmin, on autoon vaihdettu laatikko, kuin moottori.

                Comment

                • esa`pentula
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2009
                  • 1390
                  • Tampere

                  luoja.. meinaatko, että askin öljyjä ei oikeasti kannata vaihtaa? riskinä tietenkin on, että esim painesolkku menee tukkoon, mutta on myös riskejä mitä tapahtuu jos öljyjä ei vaihdeta.

                  tässä pari:

                  - kitkalevyistä lähtevä tomu menee venttiilikoneistoon (suodain suodattaa ennen venakoneistoa suurimman osan) ja saa esim karan jumittamaan.
                  - pakkojen mäntien tiivisteiden väliin menee shaissea ja kun mäntä liikkuu niin tiiviste kuluu nopeammin, tämän jälkeen tulee ohivuotoja ja alkaa luistamaan enemmän. mikä tarkoittaa helvetisti enemmän paskaa kiertoon.
                  - venttiilikoneiston karan jumittumisesta aiheutunut liian kova paine pakassa, seurauksena mäntä ampuu yli ja rikkoo esim lukkorenkaan tai tiivisteen. tästä seuraa isompia rikkoja kovissa osissa.
                  - sakkanen öljy kuluttaa öljypumppua tai tukkii kanavia

                  ja jos se aski vuotaa lauhduttimesta tai kardaanin päästä niin kannattaa tarkistaa onko sitä enää tarpeeksi, petollisin syy on liian vähäinen öljy.

                  vaikka tehtaat väittäisivät, ettei öljyjä oikeasti kannata vaihtaa niin voin väittää, että se ei ainakaan lyhennä askin käyttöikää JOS sen tekee SÄÄNNÖLLISESTI. tosin asia on erikseen jos 300tkm takana ja menet vaihtamaan öljyt, kaikki lähtee kiertoon ja tukkii vaikka suodattimen. ja kyllä, tälläisiäkin tapauksia on ollut, että auto ei liiku eteen eikä taakse pelkästään sen takia, että suodatin tukkeessa.

                  isoin vaikuttajahan askin ikään on KULJETTAJA. ei sitä automaattilaatikkoa ole tehty väkinäiseen kuminpolttoon ja askien kokoaikaiseen rämpyttämiseen. eikä tehtaan antamat tehosuositukset ole turhaan. kannattaa miettiä lyökö sinne esim. x5 3L diisseliin sitä lastua kun 5L40E:n tehonkestot on jo muutenkin suht rajoilla.

                  Comment

                  • bmw525tds
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2010
                    • 94
                    • North Pole

                    Kun en ole perehtynyt automaattilootien sielunelämään joista löytyy "ikiöljyt" olisi mukava tietää pari asiaa.

                    -Miksi tämä "ikiöljy" on otettu käyttöön jos tiedetään että se kestää vain sinne 300tkm? Eikä sitä saisi edes vaihtaa

                    -Miksei tätä ikiöljyä käytetä kaikissa automaattilaatikoissa jos se kestää kerta "ikuisuuden"?

                    Tähän "logiikkaan" vielä....eli jos kerran bemun insinöörit "tuskin ovat ajatelleet" sitä kuinka paljon mm.täällä Suomessa autoihin keskimäärin tulee kilometrejä ja näin ollen ovat laittaneet laatikkoonkin vain 300tkm kestävät öljyt, miksi ihmeessä sen saman auton muut osat moottorista perämurikkaan kestää sen yli puolimiljoonaa?
                    Sanoppas sinä sitten miksi se laatikko hajoaa siinä 300tkm korvilla, jos se kerta on tehty kestämään samoilla öljyillä yhtäpitkään kun moottori tai perämurikka, eli sinne 500-600tkm. Itse en näe mitään järkeä siinä et rakennetaan auto muuten niin että se kestää sen puolimiljoonaa, mut sitte tehään tommonen vaihelaatikko johon on suunniteltu 300tkm kestävät öljyt, eikä niitä saa vaihtaa, eli vaihteisto hajoaa sen takia koska nämä inssit on suunnitellu helkkarin hyvän laatikon joka kestää 600tkm, mutta sitten on laitettu semmoset öljyt jotka kestää 300tkm, eikä niitä saa vaihtaa. Onpa kerrassaan viisaasti suunniteltu laatikko.

                    En tiedä sitten ymmärsinkö oikein nuo hemin postaukset, ku puolessa välissä jo meinasin nukahtaa ku niin pitkiä viestejä.

                    Comment

                    • TKGL
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2009
                      • 260
                      • Tampere

                      Nyt on ZF 5HP19 laatikon öljyt vaihdettu huuhtelemalla. Valvolinen MaxLife ATF öljyt meni vanhojen tilalle. Suodatin ja suodattimen tiiviste vaihdettiin myös.

                      Öljyt ostin Pirkanmaan autotaito -pajalta. Litrahinta varsin kohtuullinen 8€ kun pumppasivat tynnyristä 20l purnukkaan. Tuo Valvoline kaiken lisäksi täyttää valmistajan mukaan tuon laatikon laatuvaatimukset. Öljylle tuli siis hintaa 100€.

                      Vaihtotyön teki Benkara. En ollut vieressä kyyläämässä, mutta kyllä heidän pitäis homma osata oikein tehdä. Työlle tuli hintaa 150€. Suodatin + tiiviste 50€.

                      Koko homma siis 360€.

                      Benkaran työn laatuun en voi ottaa kantaa, mutta palvelu oli taas tylyä, mutta asiatonta. Mekaanikkojen kanssa kommunikointi ei oikein suju millään kielellä. Ei ainakaan sillä kotimaisella. Kun yritin kysellä, että näkeekö jostain onko öljyjä vaihdettu joskus ennen, Benkara ystävällisesti pyysi odottamaan toimiston puolella antamatta vastausta itse kysymykseen

                      Palvelutiskillä sentään vähän parempaa palvelua. Ja autoa haettaessa pääjehukin tervehti ilosena. Joka tapauksessa kynnys Benkaralla asioimiselle nousi taas hieman.

                      Vaihdelaatikko toimii öljyjyn vaihdon jälkeen aivan yhtä hyvin kuin ennenkin. Raportoin tänne, jos tilanne muuttuu.

                      Varsinasen hyödyn nään varmaan vasta talvella. Jos vaikka se kylmänä luistaminen lakkais.

                      EDIT: Hyvistä vinkeistä huolimatta unohdin erikseen mainita, että nollaavat adaptaatiot. Tiedä sitten nollasivatko, mutta hyvin tuo tuntuu toimivan.
                      Last edited by TKGL; 15-07-2011, 16:31.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Originally posted by TKGL View Post
                        EDIT: Hyvistä vinkeistä huolimatta unohdin erikseen mainita, että nollaavat adaptaatiot. Tiedä sitten nollasivatko, mutta hyvin tuo tuntuu toimivan.
                        Tuo ei ole niin haitallista, laatikko kyllä muuttaa adaptaatioita jatkuvasti.

                        Se laatikko tuskin varsinaisesti luistaa, olis pakat ollu aikaa sitten sileänä. Vaihtoa voi sitten venyttää tms., oletko kokeillut toista vastaavaa? Kylmänähän noi käyttää hetken kovia kierroksia että päästöt putoais nopeasti.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • TKGL
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2009
                          • 260
                          • Tampere

                          Originally posted by Cell View Post
                          Tuo ei ole niin haitallista, laatikko kyllä muuttaa adaptaatioita jatkuvasti.

                          Se laatikko tuskin varsinaisesti luistaa, olis pakat ollu aikaa sitten sileänä. Vaihtoa voi sitten venyttää tms., oletko kokeillut toista vastaavaa? Kylmänähän noi käyttää hetken kovia kierroksia että päästöt putoais nopeasti.
                          Ongelma mulla oli siis alle -15 pakkasilla, että eka kilometri tai kaks laatikko kierrätti tosi korkeille kierroksille ja vaihdot olivat aika karuja. Auton nopeuskaan ei mielestäni korreloinut mitenkään kierrosluvun kanssa. Tosin talvesta on jo aikaa ja muistu mulla on surkea.

                          Myös P->D ja P->R vaihdot olivat hitaita. Aluks ei meinannu tapahtua mitään.

                          Laatikon vähän lämmittynä kaikki pelas OK ja kesällä ei mitään hämminkiä.

                          Vastaavaa samanlaista en ole kokeillut. Voihan se toki olla, että sen on tarkotus tollalailla kierrättää, jotta saadaan katit sun muut nopeesti lämpösiks.

                          Mukavahan se on muutenkin autoa ylihuoltaa, joten ei mennyt toi 300€ hukkaan.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by TKGL View Post
                            Vastaavaa samanlaista en ole kokeillut. Voihan se toki olla, että sen on tarkotus tollalailla kierrättää, jotta saadaan katit sun muut nopeesti lämpösiks.
                            Kyllä tuo minullakin pakkasilla kierrättää alussa, siis pitää 1. vaihdetta sisällä hiukan turhan pitkään. Mutta ei tuota minulla tapahdu kuin n. 200 metrin matkalla. Muistelen jostain dokumentista lukeneeni, että tuo on tehtaan suunnittelema juttu. P->R viive ilmenee hirmupakkasilla (-25 ja enemmän) aamulla ekassa käynnistyksessä, peruutuksen jälkeen D kuitenkin menee heti päälle. Kovilla pakkasilla 3. vaihde menee kylmänä hiukan töksähtäen päälle, ongelma katoaa n. 2km ajon jälkeen, mikään muu vaihde ei töksähdä. Muistikuvani on, että tuo on ollut aina tuollainen. Tarkistin öljyn tasot tänä kesänä ja lisäsin hiukan (2dl) öljyä.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • b mutteri kasa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 1462
                              • Area 03

                              Mikäs se suositeltava öljynvaihtoväli on?Itsellä ZF 6HP19Z laatikko ja kilometrejä kertynyt jo 125tkm.Nyt ruvennut mietityttämään kun tätä ketjua on lukenut,josko sittenkin vaihdattais nuo vaihdelaatikon öljyt.Eli löytyykö näille ZF 6HP vaihteistoille jostain dataa/huolto-ohjelmaa,jossa ilmoitetaan tehtaan toimesta öljyn vaihtoväli?
                              Last edited by b mutteri kasa; 15-07-2011, 16:19.
                              BMW F11 530 dA VOLL
                              Carbon-schwarz Metallic

                              BMW E30 325i Sport

                              Comment

                              • TKGL
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2009
                                • 260
                                • Tampere

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Kyllä tuo minullakin pakkasilla kierrättää alussa, siis pitää 1. vaihdetta sisällä hiukan turhan pitkään. Mutta ei tuota minulla tapahdu kuin n. 200 metrin matkalla. Muistelen jostain dokumentista lukeneeni, että tuo on tehtaan suunnittelema juttu. P->R viive ilmenee hirmupakkasilla (-25 ja enemmän) aamulla ekassa käynnistyksessä, peruutuksen jälkeen D kuitenkin menee heti päälle. Kovilla pakkasilla 3. vaihde menee kylmänä hiukan töksähtäen päälle, ongelma katoaa n. 2km ajon jälkeen, mikään muu vaihde ei töksähdä. Muistikuvani on, että tuo on ollut aina tuollainen. Tarkistin öljyn tasot tänä kesänä ja lisäsin hiukan (2dl) öljyä.
                                Voi tosiaan olla, että tossa ei ollut mitään vikaa, mutta ei haittaa.

                                Töistä kun lähdin ja uskalsin vähän enemmän antaa kaasua laatikko toimi kyllä niin pehmeesti, että ei ole ikinä toiminu (odottaa Hemiä kertomaan miten tämä ilo loppuu 2000km kohdalla ).

                                Laskin jotenkin ihan päin P:tä ton huollon hinnan. Todellinen hinta oli siis 360€ ei 300€.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎