Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by snakerock View Post
    Moro!

    Elikkä semmonen tappaus että turbiini kävi huollosa ja kuuluu 5hp18 laatikkoon ja nyt pitäs saaha varmistettua että turbiini on oikia tuohon laatikkoon, tietääkö kukkaan miten sen pystyy varmistaan? Turbiini mennee laatikkoon ja laatikko konneeseen turbiinin kans, mutta turbiinin mutterit ei osu ihan kohilleen vetolevvyyn muutaman millin heittää.:think Heitto on n. 4mm reijän keskeltä keskelle. Elikkä reikä on säteen suunnasa muutaman millin pielesä ku osat on paikallaan.
    Olikohan nuo reijät ihan symmetrisesti vetolevyssä ja turbiinissa.

    Koita pyöritellä turbiinia jos alkaisi osumaan jossain kohtaa.

    Comment

    • snakerock
      Bimmer Rookie
      • Jul 2011
      • 51
      • Pohojois-Pohojanmaa

      On ne symmetriset. Otin vetolevyn irti ja kokkeilin irrallaan sovittaa turbiiniin sitä niin yhen reijän ku laittaa kohilleen kaks on melekeen reijän verran pielesä eli tuo turbiini on jonku muun autosta. Ei auta ku maanantaina alakaa selevittään että misähän se mun turbiini on, ovat ilimeisesti sekottaneet huollosa ne.

      Comment

      • luikas
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 644
        • Oulu area

        Kokemuksia E39 530iA:n vaihteistoöljyjen vaihdon jälkeen

        Tuli käytettyä oma kosla öljyvaihdossa huuhtelumenetelmällä. Ennen vaihtoa oli n. puoli vuotta sitten lisättyä öljyä kun oli vajetta, jonka huomasi pienenä vaihteenvaihdon epäröintinä. Vanhat öljyt olivat yllättävän mustat mutteivat haisseet käryiseltä, öljypohjan öljyt olivat mustemmat kuin öljynlauhduttimelta tulleet öljyt. Öljypohjan magneeteissa oli muutaman millin kerros kökköä, muttei mitään metallisilppua.
        Sisään laitettiin muistaakseni valvoline max life LT71141 tyyppistä öljyä, kaikkineensa vaihtotyöhön meni n. 6l öljyä. Tiiviste ja suodatin vaihdettiin luonnollisesti. Vaihteiston tunnustarra oli vihreä.

        Tuntuma vaihdon jälkeen oli erittäin hyvä, vaihteet vaihtuvat huomaamattomasti ja nykimättä, mitä aiemmin saattoi vähän ilmetä. Seurataan tilannetta esim. kylmänä lähdettäessä, mutta alkuvaikutelma oli hyvä ja mielestäni kannattava teko. Ajomäärä vaihtohetkellä 169tkm. Auton vm. 2002.
        Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
        Past:
        F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
        F31 318d xdrive -14
        F07 530d GT-11
        E90 330xda LCI -09
        E70 X5 3,0sd M-Sport -07
        E39 530d M-Sport -03
        E39 530iA M-Sport -02
        E39 528i -97
        E30 320i -88

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Originally posted by luikas View Post
          Tuli käytettyä oma kosla öljyvaihdossa huuhtelumenetelmällä. Ennen vaihtoa oli n. puoli vuotta sitten lisättyä öljyä kun oli vajetta, jonka huomasi pienenä vaihteenvaihdon epäröintinä. Vanhat öljyt olivat yllättävän mustat mutteivat haisseet käryiseltä, öljypohjan öljyt olivat mustemmat kuin öljynlauhduttimelta tulleet öljyt. Öljypohjan magneeteissa oli muutaman millin kerros kökköä, muttei mitään metallisilppua.
          Sisään laitettiin muistaakseni valvoline max life LT71141 tyyppistä öljyä, kaikkineensa vaihtotyöhön meni n. 6l öljyä. Tiiviste ja suodatin vaihdettiin luonnollisesti. Vaihteiston tunnustarra oli vihreä.

          Tuntuma vaihdon jälkeen oli erittäin hyvä, vaihteet vaihtuvat huomaamattomasti ja nykimättä, mitä aiemmin saattoi vähän ilmetä. Seurataan tilannetta esim. kylmänä lähdettäessä, mutta alkuvaikutelma oli hyvä ja mielestäni kannattava teko. Ajomäärä vaihtohetkellä 169tkm. Auton vm. 2002.
          6 litraa? No ei sitä ainakaan huuhdeltu, taidettiin vaihtaa vaan öljypohjassa olleet öljyt.
          Jos huuhdellaan niin 20 litran astiasta jää yleensä muutama litra yli.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • luikas
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 644
            • Oulu area

            Originally posted by Supa View Post
            6 litraa? No ei sitä ainakaan huuhdeltu, taidettiin vaihtaa vaan öljypohjassa olleet öljyt.
            Jos huuhdellaan niin 20 litran astiasta jää yleensä muutama litra yli.
            Itse seurasin vierestä kun työtä tehtiin, paineilmalla lauhduttimen putkiin+ välissä autoa käyttämällä työ tehtiin. Tiedä sitten paljon kuuluisi mennä n. 10l oli minullakin arvio/kuulopuheiden perusteella. Punaista sielä loppupeleissä tuli vaan ulos. 8,3l on ilmeisesti kokonaistilavuus ja 3,3l täyttömäärä.

            1. Tyhjennysroppu pois 2. Öljypohja + suodatin irti 3. Uusi suodatin + tiiviste + pohja takaisin kiinni 4. Täyttö / huuhtelu 5. Öljyn määrän tarkastus, autokäyntiin vaihteita läpi käyden, tarkastus. 6. Homma valmis. Suurinpiirtein näin se meni.

            E: tuo 15-20l on varmaan huuhdeltu pariinkin otteeseen?
            Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
            Past:
            F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
            F31 318d xdrive -14
            F07 530d GT-11
            E90 330xda LCI -09
            E70 X5 3,0sd M-Sport -07
            E39 530d M-Sport -03
            E39 530iA M-Sport -02
            E39 528i -97
            E30 320i -88

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by luikas View Post
              Itse seurasin vierestä kun työtä tehtiin, paineilmalla lauhduttimen putkiin+ välissä autoa käyttämällä työ tehtiin. Tiedä sitten paljon kuuluisi mennä n. 10l oli minullakin arvio/kuulopuheiden perusteella. Punaista sielä loppupeleissä tuli vaan ulos. 8,3l on ilmeisesti kokonaistilavuus ja 3,3l täyttömäärä.

              1. Tyhjennysroppu pois 2. Öljypohja + suodatin irti 3. Uusi suodatin + tiiviste + pohja takaisin kiinni 4. Täyttö / huuhtelu 5. Öljyn määrän tarkastus, autokäyntiin vaihteita läpi käyden, tarkastus. 6. Homma valmis. Suurinpiirtein näin se meni.

              E: tuo 15-20l on varmaan huuhdeltu pariinkin otteeseen?
              WTF? Paineilmaa? Öljyä sinne lauhduttimen putkiin kuuluu työntää. Veljen 530ia:sta kun huuhtelin, niin meni n.25l. Kokonaistilavuus on jotain 12-13l(?).

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Kokonaistilavuus on jotain 12-13l(?).
                9,2 litraa.
                E39 528iA

                Comment

                • luikas
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 644
                  • Oulu area

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  WTF? Paineilmaa? Öljyä sinne lauhduttimen putkiin kuuluu työntää. Veljen 530ia:sta kun huuhtelin, niin meni n.25l. Kokonaistilavuus on jotain 12-13l(?).
                  Hupsista,eli paineella öljyä ei paineilmaa aivopieru pääsi
                  Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                  Past:
                  F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                  F31 318d xdrive -14
                  F07 530d GT-11
                  E90 330xda LCI -09
                  E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                  E39 530d M-Sport -03
                  E39 530iA M-Sport -02
                  E39 528i -97
                  E30 320i -88

                  Comment

                  • E.K.
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2010
                    • 494
                    • Helsinki

                    Originally posted by luikas View Post
                    Hupsista,eli paineella öljyä ei paineilmaa aivopieru pääsi
                    Mulla meni jotain 16-17 litraa ennenkuin ulostuleva oli väriltään sama kuin sisään menevä petrocanada... 530D -02 ja mittarissa oli jotain 169 tkm.

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3599
                      • Raisio

                      Heh, jos "huuhtelemalla" menee noin 6 litraa ja vaihteiston kokonaisöljytilavuus on useita litroja suurempi, niin siellähän on vanhaa öljyä joukossa. Missäs moinen huuhtelu tehtiin???
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        1200 viestin vääntämisen jälkeen villi idea. Jos se salkku toimii niin mitä jos vaan tyytyy kerran tarkastamaan sen määrän ja lisäämään? Suurella osalla tässäkin kysyjistä se loota on luonnollisen elinkaarensa ehtoopuolella. Ni mitä sinne enää puuttumaan , ottaa pienimmällä riesalla ne loput kilsat irti mitä siitä saa.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          Originally posted by petrolhead View Post
                          luonnollisen elinkaarensa ehtoopuolella.
                          Ihan hirveän usein se aski ei lopu suoranaisesti kuluvan osan loppumiseen, kuten kytkinpakkojen loppumiseen tai laakerin hajoamiseen, vaan ne ovat seurauksia. Hetkelliset hydraulipiirin häiriöt sen sijaan ampuu tiivisteitä ja rumpuja, hakkaa vaihteita tai kytkee useamman vaihteen jne. Siksi näitä öljynvaihtoja kannattaa tehdä vaikka kaikki vielä toimisikin, eikä mitään samanlaista elinkaarta ole kuin normaalilla mekaanisella voimansiirrolla joka selvästi kuluu.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • leka1
                            Newbiemmer
                            • Oct 2006
                            • 14

                            Tänään vaihdettiin tuohon minun 530d vm.2002 autoon vaihteistoöljyt, hieman kiinnosti mten paljon on sakkaa öljypohjassa ja magneetissa... autolla ajettu 220tkm ja vaihteistoöljyn vaihdosta ei tietoa (vaihteistona siis gm ja vihreällä lätkällä)

                            Noh, ensin huuhdeltiin laatikko ja sitten öljypohja pois suodattimen vaihtoa varten... yllätyin positiivisesti kun siellä ei ollut mitään silminnähden, rätillä kun pyyhkäisi niin hieman se tummui pölystä mutta hyvin vähän ja entinenkin öljy oli minun mielestä aika puhdasta siihen nähden että sillä on tod. näk. ajettu tuo reilu 200tkm.

                            Ainuun eron öljynvaihdon jälkeen huomasin että turbiinilukko toimii ehkä hitusen herkemmin, eli lukitsee suurimman vaihteen nopeammin, sitä en tiedä onko se vaan korvien välissä vai lukitseeko se sen oikeasti nopeammin :think

                            Jännityksellä nyt ajellaan näitten ristiriitaisten mielipiteiden johdosta, mutta otin sen asenteen että riskihän se on pierastessakin...

                            Comment

                            • snakerock
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2011
                              • 51
                              • Pohojois-Pohojanmaa

                              Moro!
                              Mitenkäs se viimenen öljyn tarkastus/lissäys tehtiin tuohon zf 5hp18 eli pitikö auton olla käynnisä ja ölijyä sissään niin kauan ku alakaa valumaan ulos vai sammuksisa? lämpötilanhan piti olla 40-50 astetta ja rämpätä vaihteet läpi aina lissäyksien välillä. Oon kerran lukenu läpi tän viestiketjun ja sielä josaki varmaan oli ohojeet mutta ku ei muista niitä tarkasti ja ei jaksas alakaa sellaan uuestaan läpi. Sitte peräölijyt aattelin vaihtaa laitetaanko sitäki niin palijo että alakaa täyttöaukosta valumaan ulos?:think

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                Originally posted by snakerock View Post
                                Moro!
                                Mitenkäs se viimenen öljyn tarkastus/lissäys tehtiin tuohon zf 5hp18 eli pitikö auton olla käynnisä ja ölijyä sissään niin kauan ku alakaa valumaan ulos vai sammuksisa? lämpötilanhan piti olla 40-50 astetta ja rämpätä vaihteet läpi aina lissäyksien välillä. Oon kerran lukenu läpi tän viestiketjun ja sielä josaki varmaan oli ohojeet mutta ku ei muista niitä tarkasti ja ei jaksas alakaa sellaan uuestaan läpi. Sitte peräölijyt aattelin vaihtaa laitetaanko sitäki niin palijo että alakaa täyttöaukosta valumaan ulos?:think
                                Kyllä näissä kaikissa voi nyrkkisääntönä pitää:
                                *Öljyn lämpötila 30-50 C
                                *Auto käynnissä
                                *Vaihdekaavio käydään läpi
                                *Täytetään piripintaan ja tulppa kiinni ennen auton sammuttamista
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎