Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rawpower
    Bimmer Rookie
    • Jul 2011
    • 54
    • Siilinjärvi

    Onko kellään muuten kokemusta redlinen öljyistä noissa 530d laatikoissa? Olisi mielenkiintoista kokeilla tuota Redlinen D4 ATF:ää

    D4 ATF täyttää vaatimukset Dexron III, Mercon V, Toyota T-IV, Honda Z-1, Nissan Matic-J, Allison C-3 ja C-4, Caterpillar TO-2, Voith, ja ZF. Myös manuaalivaihteistoihin (GL-4), esim. Mercedes ja BMW
    30% korkeampi kuumaviskositeetti ja haihtuvuus vain 1/3 verrattuna vastaavaan mineraali-ATF:iin. Erinomainen kylmäjuoksevuus.

    Uskaltaako tuota kokeilla tuohon ZF 6HP19 laatikkoon? Vai pitäisikö sen olla tuota uudempaa Redline D6 ATF öljyä?

    D6 ATF täyttää uudet Dexron VI, Mercon SP, Toyota WS, ja Mercedes NAG-2 luokitukset. D6 ATF on ohuempi versio D4 ATF:sta. Dexron VI luokituksen mukaan viskositeetti on uutena matalampi (6.4 cSt vs 7.5 cSt) kuin vanhalla Dexron III-luokituksella, mutta käytössä kummankin sallitaan madaltuvan samaan 5.5 cSt arvoon, joten D6 ATF on yhteensopivaa vanhoihin Dexron III -vaihteistoihin. D6 ATF täyttää myös GL-4 pintapaineen keston, joten se sopii hyvin manuaalivaihteistoihin, joihin suositellaan ATF:ia.

    Niin, oliko kellään kokemuksia?
    BMW E61 530xda -06

    Comment

    • Mik@
      BTCF Member
      • Jul 2010
      • 1413
      • Nurmes

      Originally posted by rawpower View Post
      Onko kellään muuten kokemusta redlinen öljyistä noissa 530d laatikoissa? Olisi mielenkiintoista kokeilla tuota Redlinen D4 ATF:ää

      D4 ATF täyttää vaatimukset Dexron III, Mercon V, Toyota T-IV, Honda Z-1, Nissan Matic-J, Allison C-3 ja C-4, Caterpillar TO-2, Voith, ja ZF. Myös manuaalivaihteistoihin (GL-4), esim. Mercedes ja BMW
      30% korkeampi kuumaviskositeetti ja haihtuvuus vain 1/3 verrattuna vastaavaan mineraali-ATF:iin. Erinomainen kylmäjuoksevuus.

      Uskaltaako tuota kokeilla tuohon ZF 6HP19 laatikkoon? Vai pitäisikö sen olla tuota uudempaa Redline D6 ATF öljyä?

      D6 ATF täyttää uudet Dexron VI, Mercon SP, Toyota WS, ja Mercedes NAG-2 luokitukset. D6 ATF on ohuempi versio D4 ATF:sta. Dexron VI luokituksen mukaan viskositeetti on uutena matalampi (6.4 cSt vs 7.5 cSt) kuin vanhalla Dexron III-luokituksella, mutta käytössä kummankin sallitaan madaltuvan samaan 5.5 cSt arvoon, joten D6 ATF on yhteensopivaa vanhoihin Dexron III -vaihteistoihin. D6 ATF täyttää myös GL-4 pintapaineen keston, joten se sopii hyvin manuaalivaihteistoihin, joihin suositellaan ATF:ia.

      Niin, oliko kellään kokemuksia?
      Ei ole redlinestä kokemusta mutta entä tämä:http://www.ebay.de/itm/20L-Getriebeo...item27bf0f07c1 ei ole pahan hintaista ja pitäisi ainakin käydä. Omassa 6hp26:ssa oli tuota ravenolia.
      Edit siis mulla oli tätä:http://www.ebay.de/itm/7L-Getriebeol...item27bf0eed6e mutta eikö lie aika samaa tavaraa kun kerran käy myös tuohon 6hp19.
      Last edited by Mik@; 25-10-2011, 23:16.
      E61 520Da

      Comment

      • rawpower
        Bimmer Rookie
        • Jul 2011
        • 54
        • Siilinjärvi

        Tänään vaihdettiin laatikon öljyt huuhtelemalla ja mitä nyt muutaman kerran autolla sen jälkeen ajanut niin kyllähän se vaihtaminen jouhevammin pelaa. Laatikko ei oireillut millään tavalla, mutta aikaisemmin autoon ei ollut öljyjä vaihdettu ja autolla ajettu 188tkm. Tarkoitus olis kuitenkin vielä useampi vuosi autolla ajaa niin lähdin sitten vaihattamaan nuo öljyt.

        Ja ulos tullut öljy oli mustaa todella mustaa, palaneen hajua ei onneksi ollut. Mutta kyllähän se oli jo käyttöiänsä ehtoopuolella.

        Maaningalla Konehuolto siekkisellä käytin ja kyllä pakko sanoa, että asiantuntevaa ja mukavaa palvelua sai. Juttua riitti ja kyllä tietoa ja taitoakin tuntui olevan. Ehdottomasti jatkossakin tulen käyttämään paikan palveluita jos tarvetta ilmenee..
        BMW E61 530xda -06

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by rawpower View Post
          ...Ja ulos tullut öljy oli mustaa todella mustaa, palaneen hajua ei onneksi ollut. Mutta kyllähän se oli jo käyttöiänsä ehtoopuolella.
          Se öljy oli tasan samalla elinkaarensa kohdalla kuin itse laatikkokin, ei todellakaan käyttöikänsä "ehtoopuolella"....tai sitten on jo laatikkokin loppu ja vaihto täysin turha.
          Todellisuudessahan siinä öljyssä on sille asetetut ominaisuusvaatimukset vieläpä laatikon kytkinlevyihin nähden n.1.5x kertoimella, joten ne laatikon kytkinpinnat ovat kokonaan hävinneet siinä vaiheessa kun öljyissä on vielä riittävät ominaisuudet vaatimusten suhteen.
          Ei se dieselmoottorinkaan öljy ole "käyttöikänsä ehtoopuolella" vaikka se heti ensimmäisen tuhannen kilsan ajon jälkeen on pikimustaa.
          Laatikkoöljyjen laatu on toki tuossa kohtaa aavistuksen laskenut suhteessa uusiin öljyihin, mutta ko.laatikkoahan ei ole suunniteltukaan toimivan uusien öljyjen laatuvaatimuksilla, aivan kuten ei moottorejakaan.
          LL-laatikkoöljyt noilla kilsoilla saa vasta aavistuksen "hikeä pintaan", vaikka vähän tummuvatkin, niin kuin kuuluukin.

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3452
            • Janakkala

            Originally posted by rawpower View Post
            Tänään vaihdettiin laatikon öljyt huuhtelemalla ja mitä nyt muutaman kerran autolla sen jälkeen ajanut niin kyllähän se vaihtaminen jouhevammin pelaa.
            Laatikko ei oireillut millään tavalla, mutta aikaisemmin autoon ei ollut öljyjä vaihdettu ja autolla ajettu 188tkm.
            Tarkoitus olis kuitenkin vielä useampi vuosi autolla ajaa niin lähdin sitten vaihattamaan nuo öljyt.
            MOI
            Niin mikäs 530D sinulla siis on? Ja mitkä öljyt laitoitte? Paljonko kului / meni öljyä tuolla "huuhtelu" tavalla? Tehtiinkö se jollakin vaihteistoöljynvaihto koneella?
            Itse en ole lähtenyt noihin huuhtelumenetelmiin, korkeintaan laskenut öljynjäähdyttimelle menevät putket tyhjäksi.
            Näinkin saa kuitenkin vaihdettua öljyt ihan hyvin lähestulkoon kokonaan.
            Ja vaihteiston mukautuma arvot kannattaa aina nollata öljynvaihdon jälkeen
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • rawpower
              Bimmer Rookie
              • Jul 2011
              • 54
              • Siilinjärvi

              Originally posted by Spetke View Post
              MOI
              Niin mikäs 530D sinulla siis on? Ja mitkä öljyt laitoitte? Paljonko kului / meni öljyä tuolla "huuhtelu" tavalla? Tehtiinkö se jollakin vaihteistoöljynvaihto koneella?
              Itse en ole lähtenyt noihin huuhtelumenetelmiin, korkeintaan laskenut öljynjäähdyttimelle menevät putket tyhjäksi.
              Näinkin saa kuitenkin vaihdettua öljyt ihan hyvin lähestulkoon kokonaan.
              Ja vaihteiston mukautuma arvot kannattaa aina nollata öljynvaihdon jälkeen
              E61 530xDa -06 on autona.. Öljynä oli joku amerikkalainen D6 ATF, 10€/litra joten hinta ei ollut paha kun vertaa esim. siihen marmorin öljyyn joka on vissiin jotain 25€/litra. Öljyä meni huuhteluineen 12 litraa, eli vähän päälle 2 litraa meni siihen huuhteluun kunnes ulos tuleva öljy oli täysin punaista.

              Itse huuhtelutapahtumaa en päässyt näkemään kun istuin autossa ja auto oli ilmassa nosturilla. Käynnistelin aina kun halusivat ja sit täyttövaiheessa piti kelata vaihteita läpi. Ei tullut sitten kysyttä tarkemmin, mutta jollain ne täyttöaukosta paineella sitä uutta öljyä sisään huuhteli. Ja kyllähän tuolta vielä sitä vanhaa öljyä aika reilusti lähti, joten jos haluaa kaiken vanhan öljyn pois niin huuhtelemalla näköjään pitäisi tehdä.

              Mites muuten nuo vaihteiston mukautuma arvot nollataan?
              BMW E61 530xda -06

              Comment

              • Raine
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2603
                • N/A

                ..........
                Last edited by Raine; 16-05-2013, 20:45.
                ///Motorporot

                Comment

                • Koippa
                  Newbiemmer
                  • Mar 2003
                  • 24
                  • Seinäjoki

                  Öljyä zf 6hp laatikoille

                  Onko kellään kokemuksia? Lupaavat ainakin että täyttää samat vaatimukset kuin orkkis shell M1375.4.

                  525da

                  Comment

                  • Macinaggio
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 119
                    • Espoo

                    [QUOTE=Hemi;2544915]
                    Todellisuudessahan siinä öljyssä on sille asetetut ominaisuusvaatimukset vieläpä laatikon kytkinlevyihin nähden n.1.5x kertoimella, joten ne laatikon kytkinpinnat ovat kokonaan hävinneet siinä vaiheessa kun öljyissä on vielä riittävät ominaisuudet vaatimusten suhteen.
                    QUOTE]

                    Huolto-ohjeiden perusteella on helposti pääteltävissä että kytkinpinnat on laatikon heikoin lenkki ja öljynvaihto siten tarpeetonta. Mutta mistä olet löytänyt tai saanut selville tuon kertomasi mitoitusperusteen?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      [QUOTE=Macinaggio;2557344]
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Todellisuudessahan siinä öljyssä on sille asetetut ominaisuusvaatimukset vieläpä laatikon kytkinlevyihin nähden n.1.5x kertoimella, joten ne laatikon kytkinpinnat ovat kokonaan hävinneet siinä vaiheessa kun öljyissä on vielä riittävät ominaisuudet vaatimusten suhteen.
                      QUOTE]

                      Huolto-ohjeiden perusteella on helposti pääteltävissä että kytkinpinnat on laatikon heikoin lenkki ja öljynvaihto siten tarpeetonta. Mutta mistä olet löytänyt tai saanut selville tuon kertomasi mitoitusperusteen?
                      Kysytään puolestaan sinulta, että onko sinulla jossain tieto että ZF/GM/BMW:n insinööriosasto olisi tässä kohtaa käyttänyt alle yhden olevaa varmuuskerrointa ja että tämä on myös sitten ylemmissä portaissa hyväksytty? Miksi yleensäkkään suunnitella vaihdelaatikon kestämään kilometrejä siis enemmän kuin siihen laitettujen öljyjen, kun kuitenkaan öljyjä ei ole suunniteltu vaihdettavan?
                      Eli voitaisiin rakentaa laatikoita paljon halvemmalla kuin nykyisin tehdään?
                      Mitähän BMW:n osakkeen omistajat tästä sanoisivat?

                      Comment

                      • Macinaggio
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 119
                        • Espoo

                        [QUOTE=Hemi;2557728]
                        Originally posted by Macinaggio View Post

                        Kysytään puolestaan sinulta, että onko sinulla jossain tieto että ZF/GM/BMW:n insinööriosasto olisi tässä kohtaa käyttänyt alle yhden olevaa varmuuskerrointa ja että tämä on myös sitten ylemmissä portaissa hyväksytty? Miksi yleensäkkään suunnitella vaihdelaatikon kestämään kilometrejä siis enemmän kuin siihen laitettujen öljyjen, kun kuitenkaan öljyjä ei ole suunniteltu vaihdettavan?
                        Eli voitaisiin rakentaa laatikoita paljon halvemmalla kuin nykyisin tehdään?
                        Mitähän BMW:n osakkeen omistajat tästä sanoisivat?
                        Ei hajuakaan. 1.5 vain tuntui niin luotettavalta, että ihan vakavissni kysyin. Hihasta kun putkahtaa yleensä kakkonen. Tuplasti parempi, puolta pienempi jne.

                        Comment

                        • r.w.
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2007
                          • 2510
                          • Länsirannikko

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Se öljy oli tasan samalla elinkaarensa kohdalla kuin itse laatikkokin, ei todellakaan käyttöikänsä "ehtoopuolella"....tai sitten on jo laatikkokin loppu ja vaihto täysin turha.
                          Todellisuudessahan siinä öljyssä on sille asetetut ominaisuusvaatimukset vieläpä laatikon kytkinlevyihin nähden n.1.5x kertoimella, joten ne laatikon kytkinpinnat ovat kokonaan hävinneet siinä vaiheessa kun öljyissä on vielä riittävät ominaisuudet vaatimusten suhteen.
                          Originally posted by rawpower View Post
                          Tänään vaihdettiin laatikon öljyt huuhtelemalla ja mitä nyt muutaman kerran autolla sen jälkeen ajanut niin kyllähän se vaihtaminen jouhevammin pelaa.
                          End of discussion, even before it started.
                          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                          Comment

                          • Oxygen
                            Bimmer Rookie
                            • May 2011
                            • 103
                            • Pori

                            Omalla autolla ajettu 266tkm. Vaihdoin suodattimen + öljyt (sen mitä sai )
                            Öljy oli ihan mustaa "vettä" ei se kyllä öljyä enään ollut... Kyllä muuttu meinaan laatikon käyttäytyminen. Pakille vaihettaessa ei enään nytkähdä vaan menee ihan nätisti. Vaihdot sulavampia ja nyt 30km/h ajaessa pitää kierrokset vähän päälle 1000rpm ko ennen oli 1600 et taitaa pistää pienempää pykälää. Vaihdan vielä uudestaan pelkän öljyn ku on vähä aikaa pyörinyt.

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              2000 vuotinen 523ia. Pakki toimii, eteenpäin ilmeisesti joku vaihde jolla ei juuri kulje. Laatikko vikatilassa?

                              Jos ja kun ZF5hp19 on ongelma purkaamoille kun ei ne koskaan hajoa, niin miksi ne maksaa yli 2k€? Ebaystä alta tonnin, kyllä Suomalainen purkaamo osaa hinnoitella

                              Comment

                              • Rimmon
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2003
                                • 110
                                • Rauma

                                Mihinhän kannattaisi viedä laatikkoöljyjen vaihtoon tuo 530xda?
                                Max joku 100km raumalta jos olis niin kerkeis ennen iltavuoroon menoa käyttämään vaihdossa. Autolla on nyt ajettu 226tkm ja vaihteistoöljyjä ei ole koskaan vaihdettu muttei kyllä laatikkokaan oireile mitenkään vaan vaihdot on pehmeitä jne.
                                E61 530xda -06

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎