Originally posted by Clavurion
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan
Collapse
X
-
Nyt on taas yksi 530dA huolia vailla (ainakin joksikin aikaa...).
Laitatin eilen Laakkosella uuden imusarjan. Näin siksi, että mielestäni ne läpät pitää siellä olla, kun kerran moottori on niin suunniteltu.
Homma kustansi jossakin 600:n hujakoilla (en muista tarkkaan).
Mutta: varasin autolle alunperin aikaa ihan muihin hommiin ja aikaa varatessa sanottiin suoraan, että autoni kuuluu "vaaravyöhykeeseen" = 3/2004 ja ajettu 100 tkm.
Uutta tietoa läpistä: jossakin vaiheessa imusarjan on tullut "iskunvaimennus" kanavan reunaan. Siis siihen kohtaan mihin läppä osuus kiinni mennessään. Tarkoitus ilmeisesti vaimentaa tärähdystä. Itsellä oli ne jopa poisotetussa (joka oli muutenkin suhteellisen puhdas). Uudessa ne toki oli myös.
OT: autoon vaihdettiin myös kattoluukin tiiviste. Suhinat häipyi 99,99%!!!!! Suosittelen ehdottomasti toimenpidettä. Ainakin näin paljon ajettuun tuli selvä muutos.Last edited by jaki; 20-05-2009, 13:40.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Originally posted by jaki View PostNyt on taas yksi 530dA huolia vailla (ainakin joksikin aikaa...).
Laitatin eilen Laakkosella uuden imusarjan. Näin siksi, että mielestäni ne läpät pitää siellä olla, kun kerran moottori on niin suunniteltu.
Homma kustansi jossakin 600:n hujakoilla (en muista tarkkaan).
Mutta: varasin autolle alunperin aikaa ihan muihin hommiin ja aikaa varatessa sanottiin suoraan, että autoni kuuluu "vaaravyöhykeeseen" = 3/2004 ja ajettu 100 tkm.
Uutta tietoa läpistä: jossakin vaiheessa imusarjan on tullut "iskunvaimennus" kanavan reunaan. Siis siihen kohtaan mihin läppä osuus kiinni mennessään. Tarkoitus ilmeisesti vaimentaa tärähdystä. Itsellä oli ne jopa poisotetussa (joka oli muutenkin suhteellisen puhdas).
Täytyy sen verran kommentoida että jos ne läpät siellä periaatteessa pitää olla niin kyllä on kohtuullista että ne eivät myöskään tipahda sieltä sylinteriin. Ja jos niin käy niin se on kyllä suunnitteluvirhe eikä muuta. En ole kuullut että yleisesti moottoreissa vaihdeltaisiin imusarjoja 100 000 km (tai mikä se matka nyt on) välein. Tässä on kyseessä aivan sama farssi kuin näissä nokkahihnojen vaihdoissa ja niiden kestävyyksissä joidenkin autojen kohdalla - pahimpana esimerkkina ehkä Alfa 156 jonka hihna ei tuntunut kestävän edes 60tkm vaikka alkuperäinen tehtaan idea oli muistaakseni 120tkm. Väitän että saksalainen insinöörikin on vaan ihminen eikä avaruudesta tullut olio ja hänelle on myöskin ominaista tehdä virheitä kuten meille kaikille. Businekseen taas kuuluu olennaisena osana se että mitään virheitä ei myönnetä kunnes on riittävän pakko se tehdä tai se alkaa laskemaan liikevaihtoa - vrt vaikkapa Kiinan melamiini-maito-me-tiedämme-kaikki ilmiö. Yksi Suomi ei paljon ehkä siinä mittakaavassa paina - ei ainakaan kovin helposti.
Hauskaa että Suomen huollossa todetaan että jonkun auto kuuluu "vaaravyöhykkeeseen" jota ei virallisesti tehtaan mukaan ole siis olemassa .
Oma mielipiteeni on että kaikki tuollaiset vaimennus ja muut "rautalankaviritykset" on ihan syvältä ja ainoa oikea ratkaisu on tehdä
- riittävän vahvat akselit ja varsinkin läppien kiinnitys niihin (kestää käytännössä moottorin iän eli vähintään vaikkapa 300 000 km)
- varmistaa että paskaa ei kerry kanaviin (EGR ja muut ratkaisut)
- tiedottaa avoimesti asiasta ettei asiakkaat turhaa riko kalliita venttiileitä ja mäntiä koneistaan
- ottaa huomioon erilaiset käyttöympäristöt (etelä-euroopan munchenin ilmasto vs pohjolan talvi)
- kuunnella suomen maahantuojaa jos se nyt sitten ylipäätään on antanut palautetta ja on nähnyt asian ongelmana
- jos pieni virhe on päässyt suunnitteluun niin myöntää se avoimesti ja kantaa vastuu
Olisi ihan hieno asia ihan merkinkin kannalta että sillä voisi ajaa myöskin muut kuin ne joilla on varaa vaihtaa kottero aina kun matkamittari näyttää 50 tkm ihan vaan sen vuoksi ettei ajaminen tule vielä kalliimmaksi.
Itse poistin läpät about 120 000 km kohdalla enkä huomannut käytännön ajossa juuri mitään muutosta eli kyllä niiden funktio siellä taitaa aika marginaalinen loppujen lopuksi olla.Last edited by hurtta; 20-05-2009, 19:18.
Comment
-
-
Originally posted by hurtta View Post- riittävän vahvat akselit ja varsinkin läppien kiinnitys niihin (kestää käytännössä moottorin iän eli vähintään vaikkapa 300 000 km)Last edited by Thuppu; 20-05-2009, 20:54.
Comment
-
-
Originally posted by jussi_r View PostNiiden merkitys on selitetty tällä moneen kertaan. Suomeksi: mitätön. Ja sekin vaikutus ihan muualla kuin suorituskyvyssä.
Kiteyttäisin omalta osaltani asian niin, että siinä vaiheessa kun minulle olisi yhdentekevää heittää uuden imusarjan hinta kankkulan kaivoon, en todellakaan ajaisi diesel-Bemarilla. Mutta kukin kuten itselleen parhaiten sopii.Last edited by hurtta; 20-05-2009, 20:53.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostAinoa ongelmahan näissä on tosiaan se, että aksilan materiaali on jotain luokatonta seosmetallia tai liian karkaistua terästä. Vahvuutta niissä on yllinkyllin tarpeeksi. EGR, karsta ja akselin vahvuus ei varsinaisesti ole ongelma. Käsin vääntämällä nuo aksilat saa katkeamaan. Jos nuo aksilat tehtäisiin tarkoitukseen sopivasta teräksestä niitä ei saisi poikki käsivoimin pujumattakaan että ne katkeisivat koneessa.
Comment
-
-
Originally posted by jussi_r View PostSilloin kun ei ymmärrä, on tärkeää kommentoida.
Tarkoitin sitä, että minun mielestä uusi imusarja 600 euron hintaisena on kallis, erityisesti suhteutettuna siihen mitä se tarjoaa. Minun mielestäni se uusi imusarja kun ei tarjoa mitään muuta kuin epävarmuuden jatkumista, koska uuden ostaminen ei edes sisällä mitään järjellistä takuuta sen uuden imusarjan läppien vaurioitumisen suhteen. Täällä on raportoitu merkittävästi alle 100tkm:n kohdalla sattuneista vaurioista. Sitten kun vaihdettu imusarja porsii vaikka 160t kokonaiskilometrin kohdalla, saattaa parhaassa tapauksessa maahantuoja tulla 50% vastaan merkkiliikkeessä tehdyssä koneenvaihdossa. Hmmm, kuulostaa huonolta diililtä...:think
No ok, 600e on 600e ja toisesta se voi olla mitätön summa. Omalta kohdaltani summasin asian vaan lopuksi niin, että siinä vaiheessa kun viitsisin heittää 600e mielestäni haaskuuseen ihan vain huvin ja urheilun vuoksi, olisinkin jo sen verran varoissani etten taitaisi diesel-Bemarilla edes ajella.
Comment
-
-
Originally posted by jaki View PostNyt on taas yksi 530dA huolia vailla (ainakin joksikin aikaa...).
Laitatin eilen Laakkosella uuden imusarjan. Näin siksi, että mielestäni ne läpät pitää siellä olla, kun kerran moottori on niin suunniteltu.
Homma kustansi jossakin 600:n hujakoilla (en muista tarkkaan).
KyselyikäLast edited by Silli; 20-05-2009, 22:02.sigpic
E91 320D /// M-SPORT Touring
Ex: E36 328 /// Touring Ex harraste, nykyinen kiertopalkinto
Ex: E30 325 Touring
Comment
-
-
Originally posted by jussi_r View Post1. Tarkoitin sitä, että minun mielestä uusi imusarja 600 euron hintaisena on kallis, erityisesti suhteutettuna siihen mitä se tarjoaa.
2. koska uuden ostaminen ei edes sisällä mitään järjellistä takuuta sen uuden imusarjan läppien vaurioitumisen suhteen. Täällä on raportoitu merkittävästi alle 100tkm:n kohdalla sattuneista vaurioista. Sitten kun vaihdettu imusarja porsii vaikka 160t kokonaiskilometrin kohdalla, saattaa parhaassa tapauksessa maahantuoja tulla 50% vastaan merkkiliikkeessä tehdyssä koneenvaihdossa. Hmmm, kuulostaa huonolta diililtä...:think
3. sen verran varoissani etten taitaisi diesel-Bemarilla edes ajella.
2. Tämä onkin se epävarma kohta. Kysyin asiaa BMW Suomelta, ja en itsekään tullut juuri viisammaksi. No, elämä on riskejä täynnä...
3. Ehkä asioilla on yhteys. Ajaa dieselillä, niin on varaa korjata sitä
Toisaalta, jos imusarjan vaihta 100 tkm:n välein, taitaa tulla maksamaan 0,6 sent/km, onko paljon?Last edited by jaki; 20-05-2009, 22:04.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Originally posted by Silli View PostMyytkö vanhan imusarjan ?
KyselyikäBMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Originally posted by jaki View PostNyt on taas yksi 530dA huolia vailla (ainakin joksikin aikaa...).
Laitatin eilen Laakkosella uuden imusarjan. Näin siksi, että mielestäni ne läpät pitää siellä olla, kun kerran moottori on niin suunniteltu.
Homma kustansi jossakin 600:n hujakoilla (en muista tarkkaan).
Mutta: varasin autolle alunperin aikaa ihan muihin hommiin ja aikaa varatessa sanottiin suoraan, että autoni kuuluu "vaaravyöhykeeseen" = 3/2004 ja ajettu 100 tkm.
Uutta tietoa läpistä: jossakin vaiheessa imusarjan on tullut "iskunvaimennus" kanavan reunaan. Siis siihen kohtaan mihin läppä osuus kiinni mennessään. Tarkoitus ilmeisesti vaimentaa tärähdystä. Itsellä oli ne jopa poisotetussa (joka oli muutenkin suhteellisen puhdas). Uudessa ne toki oli myös.
OT: autoon vaihdettiin myös kattoluukin tiiviste. Suhinat häipyi 99,99%!!!!! Suosittelen ehdottomasti toimenpidettä. Ainakin näin paljon ajettuun tuli selvä muutos.Originally posted by jaki View PostLaitatin eilen Laakkosella uuden imusarjan. Näin siksi, että mielestäni ne läpät pitää siellä olla, kun kerran moottori on niin suunniteltu.
Ihmettelen myös tuota merkkiliikkeen kommenttia että:Originally posted by jaki View Postautoni kuuluu "vaaravyöhykeeseen"BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
-
Originally posted by Rahu View Post1. alkuperäisessä suunnittelussa on virhe niin se vika pitää olla siellä loppuun asti vaikka vähän maksaisikin... -Tai vaikka vähän enemmänkin.:think
2. Ihmettelen myös tuota merkkiliikkeen kommenttia että:
Wtf? Mikä auto ei sitten kuulu missä on läpät? Taitaa maailmalla olla jo kuitenkin tarpeeksi esimerkkejä kaikista malleista missä on läpät että ne ei aina välttämättä pysy siellä omilla paikoillaan mihin ne on asennettu.
2. Läppädesign:ssähän on alunperin virhe = siis se. että ne ei kestä. Se, että tehdas ei sitä tunnusta on tietysti väärin. Jos maahantuoja olisi tullut edes vastaan tuossa osan hinnassa, olisi jo jotain. Itse asennus ei kovin kallis ollut. Jäljelle jää kaksi vaihtoehtoa, joko poistaa ne tai vaihtaa uusiin = pitää auto alkuperäisenä. Eiköhän jokainen saa tehdä autolleen ihan mitä haluaa.
Pistää kyllä hieman hieman hymyillyttämään. Täällä jengi ruuvaa milloin mitäkin ylikoko vannetta, persereikästereoita, "kisaalustoja" jne katuautoihin ja muuta paskaa ja upottaa niihin monta kertaa tuon naurettavan 600. Sitten, kun joku pitää auton sellaisena, kun se on alun perin suunniteltu, alkaa ihme kuittailu. Siksi en ole, enkä tule koskaan olemaan tämän tuuninkiklupin jäsenBMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Originally posted by jaki View PostPistää kyllä hieman hieman hymyillyttämään. Täällä jengi ruuvaa milloin mitäkin ylikoko vannetta, persereikästereoita, "kisaalustoja" jne katuautoihin ja muuta paskaa ja upottaa niihin monta kertaa tuon naurettavan 600. Sitten, kun joku pitää auton sellaisena, kun se on alun perin suunniteltu, alkaa ihme kuittailu. Siksi en ole, enkä tule koskaan olemaan tämän tuuninkiklupin jäsen
Ns. Herneet?
Asenteesi tuossa kirjoituksessa on kuin pikkulapsella, itse poistatan kyllä ne läpät sieltä enkä silti luettele itseäni käyttämäsi termin Persereikästereoiden asentajaksi. Mielenkiintoinen termi kyllä tosin?
Comment
-
Comment