Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 1st_1502
    Newbiemmer
    • May 2012
    • 2
    • Loppi

    Läppävika ja hiukkaskiihdytin?

    Siis tämähän on tällä saitilla loppuunkaluttu aihe poistoineen ja pesuineen, mutta itseä jäi huollon jälkeen mietityttää, että CBS:n mukaan +/- 7000 km particle filter! Kyseessä BMW 525d e61 1/2007 ja 190000 km taulussa tällä hetkellä. Moottori vois olla siis se M57TUD25 (MT/120 kw). Joku joka tietää tarkemmin voisi korjata. Itse olen ajellut huolettomasti jo yli 60k kyseisellä laitteella ja kolmet kohtuuhintaiset huollot sinä aikana. Koska täällä on selvästi asiaan vannoutuneempia ja tietävämpiä niin kysymykseni kuuluu/kuuluvat: onko kyseisellä vm. ja moottoriversiolla olla mahdollisesti läppävika? Voiko aiheuttaa totaalisen koneremontin? Voiko koodata ja poistaa keramiikan loukusta ilman, että aiheuttaa ongelmia katsastuksessa? Joku oli tehnyt jonkun hienon poravasara/Talvivaara virityksen dpf:ään ja vannoi sen nimeen. Itseä mietityttää kustannuksia enemmän se, että ympäristöystävällinen tekniikka (läpät/dpf) uusittunakin voisivat olla silti riski jos meinaan kuitenkin ajella sen 90k vielä samalla vehkeellä. Helvetin mukava laitehan se kun on ajaa kuitenkin. Kiitos valaisevista ja asiantuntevista kommenteista jo etukäteen! "Any help is more than not."
    "Läppävikainen nuhapumppu niin kuin omistajansakin."

    Comment

    • 03R6
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 153
      • Kotka

      DPF:n pesu edessä piakkoin: mistä olette liuotinpesuainetta hankkineet, saako esim autotarvikeliikkeistä? Mikä litku ja miten paljon? Jotkut ovat käyttäneet Wurthin metallipesuainetta, onko "paras" ja onko kellään tietoa vahingoittaako jokin pesuaine katalyyttistä pintaa?

      Comment

      • Slazha
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 2284
        • Joensuu/Syvyys

        Originally posted by 03R6 View Post
        DPF:n pesu edessä piakkoin: mistä olette liuotinpesuainetta hankkineet, saako esim autotarvikeliikkeistä? Mikä litku ja miten paljon? Jotkut ovat käyttäneet Wurthin metallipesuainetta, onko "paras" ja onko kellään tietoa vahingoittaako jokin pesuaine katalyyttistä pintaa?
        ite oon pessyt ihan vaan kuumalla vedellä, ilman mitään pesuaineita
        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
        E36 318is class II, e30 turpo

        Comment

        • tuttifrutti
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 246
          • Kitee

          Originally posted by 03R6 View Post
          DPF:n pesu edessä piakkoin: mistä olette liuotinpesuainetta hankkineet, saako esim autotarvikeliikkeistä? Mikä litku ja miten paljon? Jotkut ovat käyttäneet Wurthin metallipesuainetta, onko "paras" ja onko kellään tietoa vahingoittaako jokin pesuaine katalyyttistä pintaa?
          Valkkaa semmoinen purnukka mikä lupaa poistaa nokea ja pikeä yms. vaikeasti irroitettavaa töhnää. Citroenin dpf filtteri tykkäsi aikanaan raskaan kaluston pesuun tarkoitetusta myrkystä raakana, laimennussuhde normaalisti n. 1:500.

          Comment

          • 1st_1502
            Newbiemmer
            • May 2012
            • 2
            • Loppi

            DPF ja kemiallinen puhdistus

            Tulihan kokeiltua noita Liqui Moly´n uusia tuotteitakin. Ei mainittavaa vaikutusta. Ainakaan parempaan. "Rasva-Reiska" tosin mittasi jostain syystä vastapaineet ainoastaan tyhjäkäynnillä. Siirrytään siis seuraavaan suunnitelmaan...
            "Läppävikainen nuhapumppu niin kuin omistajansakin."

            Comment

            • 03R6
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 153
              • Kotka

              Tehojen hyydyttyä tuli kokeiltua dpf:n pesua ja auttoihan se, noin 3 tonnia, kunnes taas isommilla vaihteilla aluksi ja nyt pienemmilläkin alkoi tuntua tehon puutetta. En tiedä onko suodattimen toimintakyky mennyt vai onko auto alkanut tehdä savua enemmän jostain syystä... Öljyä ei katoa niin, että lisätä pitäisi. Haluan kuitenkin säilyttää tuon hiukkaspöntön varmuuden vuoksi vaikka hyllyssä ja nyt on ajatuksena korvausputken asentaminen. Miten auto käyttäytyy jos ohjelmaan ei kosketa dpf:n irrotuksen jälkeen? Vastapaineiden ollessa pienet ei luulisi polton kovin usein käynnistyvän? Miten paksua korvausputkea kannattaisi laittaa, jotta sopiva vastapaine jäisi putkeen? Varmasti olisi hyvä myös ohjelmoida, mutta minusta 500 euroa 5 min hommasta on aika paljon. Ja toisaalta jos pöntön saisi esim Uä-pesuun niin takaisin asennuksen jälkeen pitäisi taas ohjelmoida... Niin ja autohan on 520 d -07. Kone M47N2 erillisellä dpf:llä.

              Comment

              • Matson^
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2008
                • 2113
                • Seinäjoki

                Originally posted by 03R6 View Post
                Tehojen hyydyttyä tuli kokeiltua dpf:n pesua ja auttoihan se, noin 3 tonnia, kunnes taas isommilla vaihteilla aluksi ja nyt pienemmilläkin alkoi tuntua tehon puutetta. En tiedä onko suodattimen toimintakyky mennyt vai onko auto alkanut tehdä savua enemmän jostain syystä... Öljyä ei katoa niin, että lisätä pitäisi. Haluan kuitenkin säilyttää tuon hiukkaspöntön varmuuden vuoksi vaikka hyllyssä ja nyt on ajatuksena korvausputken asentaminen. Miten auto käyttäytyy jos ohjelmaan ei kosketa dpf:n irrotuksen jälkeen? Vastapaineiden ollessa pienet ei luulisi polton kovin usein käynnistyvän? Miten paksua korvausputkea kannattaisi laittaa, jotta sopiva vastapaine jäisi putkeen? Varmasti olisi hyvä myös ohjelmoida, mutta minusta 500 euroa 5 min hommasta on aika paljon. Ja toisaalta jos pöntön saisi esim Uä-pesuun niin takaisin asennuksen jälkeen pitäisi taas ohjelmoida... Niin ja autohan on 520 d -07. Kone M47N2 erillisellä dpf:llä.
                Oletko katsonut salavalikosta, että moottori lämpeää riittävästi, että poltto voi lähteä käyntiin?

                Muutenhan tuo pesu on kyllä vain tekohengitystä, eikä ole pitkäaikainen "korjaus", mutta luulisi sen nyt ehjässä autossa pidempään auttavan kuin tuon 3tkm.

                Jos vaihdat DPF:n tilalle vain korvausputken, etkä tee muuta, niin jää tästä vain vikakoodi muistiin. Mittaristoon ei tule mitään herjoja. Polttoja auto tekee tuon jälkeen tiheämpään, kun huomaa "jotain outoa" vastapaineissa.

                500 DPF:n pois koodaamisesta tuntuu aika paljolta, mutta kun samaan rahaan saat kaksi näkymätöntä sylitenteriä moottoriin, niin ei kai se sitten niin paljoa ole?
                | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                | Nissan Navara TREK-1 |
                ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                Comment

                • 03R6
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 153
                  • Kotka

                  Originally posted by Matson^ View Post
                  Oletko katsonut salavalikosta, että moottori lämpeää riittävästi, että poltto voi lähteä käyntiin?

                  Muutenhan tuo pesu on kyllä vain tekohengitystä, eikä ole pitkäaikainen "korjaus", mutta luulisi sen nyt ehjässä autossa pidempään auttavan kuin tuon 3tkm.

                  Jos vaihdat DPF:n tilalle vain korvausputken, etkä tee muuta, niin jää tästä vain vikakoodi muistiin. Mittaristoon ei tule mitään herjoja. Polttoja auto tekee tuon jälkeen tiheämpään, kun huomaa "jotain outoa" vastapaineissa.

                  500 DPF:n pois koodaamisesta tuntuu aika paljolta, mutta kun samaan rahaan saat kaksi näkymätöntä sylitenteriä moottoriin, niin ei kai se sitten niin paljoa ole?
                  Termarit vaihdettiin vuosi ja noin 30 tonnia sitten eli melkein heti kun auto minulle tuli. Silloin kävi liian kylmänä ja voihan se olla, että se ehti tehdä jo dpf:lle hallaa aikaisemin. Joillakin ilmeisesti vialliset hehkut ovat estäneet dpf:n polton mutta tässä niistäkään ei ollut vikakoodeja. Oma syynsä tukkeutumiseen voi toki olla auton 200 hv (520D). Tehoja on noistettu jo sen kotimaassa Ac-Schnitzerin pajalla, siitä laput ja tarrat olemassa. Ja toimiessaanhan tuo tuntuu pirteältä. En siis odota juurikaan tehon nousua dpf:n poistosta vaikka tervetulleita ponit ovatkin.

                  Tuo tihentynyt poltto dpf:n poiston jälkeen olisi siis seurausta siitä, että vastapainearvo ei olisi enää auton mielestä luotettava? Pystyisikö/kannattaisiko paine-anturia huijata muulla keinoin kuin ohjelmalla? Entä ohuempi korvausputki, onko järkevää?

                  Comment

                  • Mik@
                    BTCF Member
                    • Jul 2010
                    • 1413
                    • Nurmes

                    Enpä kyllä rupeaisi muuten huijaamaan kuin ohjelmalla. Ainakin 530d:ssä suoralla putkella on aika helv.. kovat äänet poltonaikana.
                    E61 520Da

                    Comment

                    • Scyber
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 686
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by Mik@ View Post
                      Enpä kyllä rupeaisi muuten huijaamaan kuin ohjelmalla. Ainakin 530d:ssä suoralla putkella on aika helv.. kovat äänet poltonaikana.
                      Ecotune-scotland.co.uk -> Tuolta tilasin itelle dpf off kitin 123d:hen. Löytyy myös viitossarjalaisiin. Sisältää putken, ohjauslaitteen ja pari ohjelmaa (voima ja eco / minkä haluaa)

                      Vaikuttaisi aivan laadukkaalta. Halpa se ei ole, mutta saa halutessaan laitettua dpf:n takaisin. En ole vielä laittanut kiinni / dynottanut.
                      Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                      www.napalmi.com

                      Comment

                      • Mik@
                        BTCF Member
                        • Jul 2010
                        • 1413
                        • Nurmes

                        Originally posted by Scyber View Post
                        Ecotune-scotland.co.uk -> Tuolta tilasin itelle dpf off kitin 123d:hen. Löytyy myös viitossarjalaisiin. Sisältää putken, ohjauslaitteen ja pari ohjelmaa (voima ja eco / minkä haluaa)

                        Vaikuttaisi aivan laadukkaalta. Halpa se ei ole, mutta saa halutessaan laitettua dpf:n takaisin. En ole vielä laittanut kiinni / dynottanut.
                        No siis mulla on ihan tavallinen korvausputki ja Ajtechin ohjelma. Pärähti vaan poltto päälle ohjelmointiin mennessä.
                        E61 520Da

                        Comment

                        • 03R6
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2005
                          • 153
                          • Kotka

                          Originally posted by Mik@ View Post
                          No siis mulla on ihan tavallinen korvausputki ja Ajtechin ohjelma. Pärähti vaan poltto päälle ohjelmointiin mennessä.
                          Taidanpa tehdä niin, että kokeilen millaista mekkalaa auto pitää korvausputkella... Tähän asti en ole kuullut polttoa ollenkaan. Haistanut ehkä pari krt. Tiedä sitten estääkö jokin mystinen asia polton. Noohh korvausputkea ja tarvittaessa sitten ohjelman muutos jos alkaa häiritä. Tuolla aikaisemmassa linkissä lupailtiin turbollekin elinikää jos poltto on poistettu. Hyviä laitteita nämä saaste-estojärjestelmät. Helvetin kalliita ja tekevät hallaa koneelle. Näin sitä diesel-autolla säästetään

                          Comment

                          • Mik@
                            BTCF Member
                            • Jul 2010
                            • 1413
                            • Nurmes

                            Originally posted by 03R6 View Post
                            Taidanpa tehdä niin, että kokeilen millaista mekkalaa auto pitää korvausputkella...
                            Ihan vitullista mekkalaa jota ei kyllä jaksa kauaa kuunnella, tiedä sitten miten 520:ssa kuuluu. Osta multa korvausputki, en kyllä tiedä onko samanlainen 520 ja 530?
                            E61 520Da

                            Comment

                            • Järppä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 1108
                              • Stadi, ladon takana.

                              Originally posted by Scyber View Post
                              Ecotune-scotland.co.uk -> Tuolta tilasin itelle dpf off kitin 123d:hen. Löytyy myös viitossarjalaisiin. Sisältää putken, ohjauslaitteen ja pari ohjelmaa (voima ja eco / minkä haluaa)

                              Vaikuttaisi aivan laadukkaalta. Halpa se ei ole, mutta saa halutessaan laitettua dpf:n takaisin. En ole vielä laittanut kiinni / dynottanut.
                              Katsellut samaa mutta vain DPF korvausputkea, ohjelmointi ennemmin täällä osaavalla kaverilla vaikka tuskin tuon lafkan jannu mikään kädetön on mitä olen lukenut hänen kirjoituksia ja feedpackiä ohjelmista/palvelusta.
                              Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                              Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                              Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                              If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                              Top Gear review

                              Comment

                              • Matson^
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2008
                                • 2113
                                • Seinäjoki

                                Originally posted by Mik@ View Post
                                Ihan vitullista mekkalaa jota ei kyllä jaksa kauaa kuunnella, tiedä sitten miten 520:ssa kuuluu. Osta multa korvausputki, en kyllä tiedä onko samanlainen 520 ja 530?
                                Ex 535d ainakaan mitenkään häiritsevän kovaa ääntä pitänyt "korvausputkea polttaessa", huomasi sen kyllä äänestä että taitaa olla poltto käynnissä, mut eeei nyt kyllä vitullisesta mekkalasta voi samana päivänäkään puhua. Liekö 30d sitten yhdellä ahtimella äänekkäämpi tms.. kokeilemalla tosiaan selviää mitä 20d sanoo
                                | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                                | Nissan Navara TREK-1 |
                                ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎