Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mlatvala
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 3553
    • Kuopio

    Originally posted by rosilja View Post
    Mielenkiintoista...ottiko kauankin aikaa tuo homma? Oliko filtterin osuus tosiaan noin pitkä?! Piru, kun tekisi mieli tehdä itsekin sama homma, mutta yhä toivon filtterin omassani vielä toimivan, kun ( jos ) liikkeessä saavat ensin hehkujärjestelmän pelittämään. Senkin voisi kai itse korjata ( ohjainyksikön vaihto ei kai vaadi kovin paljoa? ), mutta kun on autorempoista aikaa eikä ole oikein tilojakaan.

    Filtteri on tosiaan noin pitkä, ennen cattia.
    E61 535d alkuunsa viritetty.

    Comment

    • Homebrew
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2011
      • 347
      • Paimio

      Jossain ulkomaisella foorumilla Anzafin oli tainnut mainita että ahtoilman lämpötilalla saattaisi olla jotain tekemistä polttoprosessin kanssa.. Tänään kokeiltiin DISsillä laittaa polttoa päälle, mutta eipä se tuntunut suostuvan polttamaan. Sensoreiden arvoja kun katseltiin, niin tuo ahtoilman lämpöanturi antoi tasaista 70C arvoa koko ajan (paikallaan ja 110km/h moottoritiellä). Luulis että tuo siitä johonkin muuttuis jos anturi olis kunnossa... Eli seuraavaksi se vaihtoon ja kattoo onko siitä enää apuja kun vikakoodia pukkaa liian suuresta vastapaineesta...
      Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
      Ex. E91 330d -07

      Comment

      • rosilja
        Newbiemmer
        • Feb 2012
        • 13
        • Lieto

        Originally posted by rosilja View Post
        No niin: vein auton aamulla huoltoon ja muistutin, että on niitä vikakoodeja ja nyt herjaa filter failurea. Kehoitin tarkastamaan ja KORJAAMAAN tarvittaessa hehkujen ohjausyksikön, sen johdotuksen ja hehkut, jotta esteet hiukkassuodattimen poltolle saadaan pois. Tulee kuitenkin uutta filtteriä halvemmaksi. Tulos: olivat testeissä löytäneet uudelleen samat vikakoodit ja totesivat, että hiukkassuodatin on menossa tukkoon. Lääkkeeksi maantieajoa, jotta suodatin puhdistuu!?! Siis mitä vit.., ei kai se poltto käynnisty, jos hehkuyksikkö tms. ei toimi, vai olenkö väärässä? Eikös tuosta asiat vain mene pahemmiksi? Ja jos jokin yleensäkin on rikki tai antaa vikakoodeja, eikö se sitten pitäisi korjata? En tajua...sitä paitsi, ajan autolla joka päivä maantieajoa 50km.

        Mainitsin myös autoa viedessäni, että hehkut + yksikkö on edellisen omistajan toimesta vaihdettu syksyllä 2010 merkkiliikkeessä ( kuitti on ). Kun soitin Turun seudulla toimivaan toisen BMW- huoltoon ( tuonne aiempaan en enää mene ), kuulin, että BMW- alkuperäisvaraosilla on 2v takuu! Mahtoiko vaikuttaa korjaushaluihin, kun ei olisi saatu katteita osista, vai eikö vain osata hoitaa asioita, annetaan vain valohoitoa?

        Melkoista touhua...

        Ei sitten löytynyt vikaa hehkuista tai sen ohjainyksiköstä, oli vain jäänyt merkkihuollossa vikakoodit nollaamatta. Eli, hiukkassuodatin on tukossa eikä pakkopoltto pysynyt päällä. Vastapaineet yli sallittujen...pitäisi kuulemma hankkia uusi imusarja ( koska tuosta on imuläpät on poistettu eikä poltto muka toimi kunnolla ilman niitä? ) ja sitten koittaa pesua, tai suoraan vaihtaa filtteri. Ei paljon tulekaan tuolla kaavalla kustannuksia...

        Ajattelin kuitenkin ensin pestä, josko auttaisi- tai sitten saman tien tehdä reikää filtteriin. Onkos täällä Turun seudulla kukaan innostunut tekemään tuota hommaa sopivaan hintaan ( voi olla kauempanakin )? Lähinnä paikan puute vaivaa, kun auto olisi kai hyvä saada ilmaan hommaa varten.

        Auto siis on E61 530dA, 06- mallinen.

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4049
          • Turku

          Originally posted by rosilja View Post
          Ei sitten löytynyt vikaa hehkuista tai sen ohjainyksiköstä, oli vain jäänyt merkkihuollossa vikakoodit nollaamatta. Eli, hiukkassuodatin on tukossa eikä pakkopoltto pysynyt päällä. Vastapaineet yli sallittujen...pitäisi kuulemma hankkia uusi imusarja ( koska tuosta on imuläpät on poistettu eikä poltto muka toimi kunnolla ilman niitä? ) ja sitten koittaa pesua, tai suoraan vaihtaa filtteri. Ei paljon tulekaan tuolla kaavalla kustannuksia...

          Ajattelin kuitenkin ensin pestä, josko auttaisi- tai sitten saman tien tehdä reikää filtteriin. Onkos täällä Turun seudulla kukaan innostunut tekemään tuota hommaa sopivaan hintaan ( voi olla kauempanakin )? Lähinnä paikan puute vaivaa, kun auto olisi kai hyvä saada ilmaan hommaa varten.

          Auto siis on E61 530dA, 06- mallinen.
          0440578000 arkisin 8.30-16.00
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • Raine
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2603
            • N/A

            ..........
            Last edited by Raine; 16-05-2013, 19:10.
            ///Motorporot

            Comment

            • Homebrew
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2011
              • 347
              • Paimio

              Originally posted by Homebrew View Post
              Jossain ulkomaisella foorumilla Anzafin oli tainnut mainita että ahtoilman lämpötilalla saattaisi olla jotain tekemistä polttoprosessin kanssa.. Tänään kokeiltiin DISsillä laittaa polttoa päälle, mutta eipä se tuntunut suostuvan polttamaan. Sensoreiden arvoja kun katseltiin, niin tuo ahtoilman lämpöanturi antoi tasaista 70C arvoa koko ajan (paikallaan ja 110km/h moottoritiellä). Luulis että tuo siitä johonkin muuttuis jos anturi olis kunnossa... Eli seuraavaksi se vaihtoon ja kattoo onko siitä enää apuja kun vikakoodia pukkaa liian suuresta vastapaineesta...
              Tänään kävin hakemassa tuon anturin, laitoin paikalleen ja sitten motarille ja INPA auki. Ei ollut kone aikeissakaan lähteä polttamaan... Noo, ajelin jonkun matkaa ja sitten nollasin vikakoodit.. Samantien kulutusmittari pompsahti pari litraa korkeammalle, oli siellä hetken ja tuli alas. Noh, sama vikakoodihan sieltä tuli.. Tästä innostuneena napsuttelin vikokoodien nollausta samalla kun ajelin motaria ja kyllä se poltto alkoi 5-10min naputtelun jälkeen pysymään päällä. joku 20-25min ajon jälkeen alkoi pakolämmöt tippumaan, joten sitten vaan takasin. Alunperin DPF:n yli oli tyhjäkäynnillä ~40mbar paine-ero, nyt jotain 6-7mbar, täyskaasukiihdytyksessä tippui 600-->200mbar.

              Eli saahan tuon polttamaan vaikka auto hiukan vastusteleekin
              Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
              Ex. E91 330d -07

              Comment

              • rawpower
                Bimmer Rookie
                • Jul 2011
                • 54
                • Siilinjärvi

                Originally posted by rosilja View Post
                Ei sitten löytynyt vikaa hehkuista tai sen ohjainyksiköstä, oli vain jäänyt merkkihuollossa vikakoodit nollaamatta. Eli, hiukkassuodatin on tukossa eikä pakkopoltto pysynyt päällä. Vastapaineet yli sallittujen...pitäisi kuulemma hankkia uusi imusarja ( koska tuosta on imuläpät on poistettu eikä poltto muka toimi kunnolla ilman niitä? ) ja sitten koittaa pesua, tai suoraan vaihtaa filtteri. Ei paljon tulekaan tuolla kaavalla kustannuksia...

                Ajattelin kuitenkin ensin pestä, josko auttaisi- tai sitten saman tien tehdä reikää filtteriin. Onkos täällä Turun seudulla kukaan innostunut tekemään tuota hommaa sopivaan hintaan ( voi olla kauempanakin )? Lähinnä paikan puute vaivaa, kun auto olisi kai hyvä saada ilmaan hommaa varten.

                Auto siis on E61 530dA, 06- mallinen.
                Eikö tuo kannattaisi tyhjentää koko pönttö ja ohjelmoida samalla tehoja lisää ja poltto pois? Ei tarviis enää murehtia koko laitoksesta sen jälkeen...
                BMW E61 530xda -06

                Comment

                • rawpower
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2011
                  • 54
                  • Siilinjärvi

                  Originally posted by Mlatvala View Post
                  Eivätkä ole edes ihan ilmaisia, jotain reilun 300 euroa kappale, niin kohtuun koskoo kun laskoo yhteen muutaman hepokatin tähden. Mut tosin jos nelivetoa tarvit, niin noita 535dosia ei taida nelivetona saadakkaan...?
                  Joo kyllähän tuo tyyriiksi tulis ja ei kyllä lompakko tässä vaiheessa antaisi myöten. Pitää se kait tyytyä tuohon vajaaseen 300 hepoon kyllä tuolla ihan mukavasti pääsee nytkin.. Pitää käyttää vielä pajalla jos jotain keksittäis kuitenkin.

                  Ei taida nyt kehdata ihan autoo lähtee vaihtamaan kun heinäkuussa vasta hommasin tuon ja on aika paljon jo laitettu rahaa tuohon. Ja kyllähän tuohon nelivetoon on sen verran mieltynyt, etten ihan heti rupeisi pois vaihtamaan.
                  BMW E61 530xda -06

                  Comment

                  • Anzafin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 3747
                    • Kajaani

                    Originally posted by rawpower View Post
                    Joo kyllähän tuo tyyriiksi tulis ja ei kyllä lompakko tässä vaiheessa antaisi myöten. Pitää se kait tyytyä tuohon vajaaseen 300 hepoon kyllä tuolla ihan mukavasti pääsee nytkin.. Pitää käyttää vielä pajalla jos jotain keksittäis kuitenkin.

                    Ei taida nyt kehdata ihan autoo lähtee vaihtamaan kun heinäkuussa vasta hommasin tuon ja on aika paljon jo laitettu rahaa tuohon. Ja kyllähän tuohon nelivetoon on sen verran mieltynyt, etten ihan heti rupeisi pois vaihtamaan.
                    Missä/kenellä laitatit tuon ohjelman? Minulla edessä vastaava operaatio nimittäin.

                    Ja ken tietää niin kertokaa että jos vaihtaa ne x35d suuttimet niin minkämoisille teholukemille järkevästi päästäisiin? DPF poistettuna tietty.

                    - Antti -

                    Comment

                    • rosilja
                      Newbiemmer
                      • Feb 2012
                      • 13
                      • Lieto

                      Originally posted by rawpower View Post
                      Eikö tuo kannattaisi tyhjentää koko pönttö ja ohjelmoida samalla tehoja lisää ja poltto pois? Ei tarviis enää murehtia koko laitoksesta sen jälkeen...
                      Periaatteessa joo, mutta miten vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon? Pesty filtteri on kuitenkin ihan "laillinen", reikäinen sitten tosiaan ei. Taitaa tuo tyhjennys + ohjelmointihomma myös vähän maksaa ( onko ohjelmoijia täälläpäin? ), eikä lisätehoille ole tarvetta...niitä tulisi sitäpaitsi kuitenkin "tarpeettomuudesta" huolimatta käytettyä, jolloin taas voimansiirto, laatikko yms. rasittuvat ---> taas korjauskuluja!

                      Comment

                      • rosilja
                        Newbiemmer
                        • Feb 2012
                        • 13
                        • Lieto

                        Originally posted by Homebrew View Post
                        Tänään kävin hakemassa tuon anturin, laitoin paikalleen ja sitten motarille ja INPA auki. Ei ollut kone aikeissakaan lähteä polttamaan... Noo, ajelin jonkun matkaa ja sitten nollasin vikakoodit.. Samantien kulutusmittari pompsahti pari litraa korkeammalle, oli siellä hetken ja tuli alas. Noh, sama vikakoodihan sieltä tuli.. Tästä innostuneena napsuttelin vikokoodien nollausta samalla kun ajelin motaria ja kyllä se poltto alkoi 5-10min naputtelun jälkeen pysymään päällä. joku 20-25min ajon jälkeen alkoi pakolämmöt tippumaan, joten sitten vaan takasin. Alunperin DPF:n yli oli tyhjäkäynnillä ~40mbar paine-ero, nyt jotain 6-7mbar, täyskaasukiihdytyksessä tippui 600-->200mbar.

                        Eli saahan tuon polttamaan vaikka auto hiukan vastusteleekin
                        No helkkari...onnistuisiko testata samaa meikän vehkeeseen, korvausta vastaan? En tiedä, miten kauan tänään liikeessä koittivat saada polttoa päälle, mutta voisihan tuota vielä yrittää. Nuo vastapainearvot olivat minulla: Idle speed max 27,9 ( sallittu 35 ), 2000rpm 124,9mbar ( sallittu 75 ) ja cut-off speed max 244.9mbar ( sallittu 200 ).

                        Comment

                        • rosilja
                          Newbiemmer
                          • Feb 2012
                          • 13
                          • Lieto

                          Originally posted by mttp View Post
                          Tein autooni (E61 530D -06) tänään pakotetun regeneroinnin ja tulokset olivat seuraavat:

                          ennen regenerointia vastapaine tyhjäkäynnillä oli n. 60mbar ja 2000rpm n. 200mbar. Vajaan tunnin ajon ja kahden pakotetun regeneroinnin jälkeen vastapaineet putosivat siten, että tyhjäkäynnillä ne olivat n. 19mbar ja 2000rpm n. 70mbar, mielestäni regenerointi auttaa asiaan
                          Minulla sama auto ja vastapainearvot tänään liikkeessä testerissä: Idle speed max 27,9 ( sallittu 35 ), 2000rpm 124,9mbar ( sallittu 75 ) ja cut-off speed max 244.9mbar ( sallittu 200 ). Ei kuulemma ollut mahdollista saada regenerointia pysymään päällä. Miten sinulla onnistui, kun arvot olivat vielä korkeammat kuin minulla??:think Onko sinulla läpät paikallaan? Kuulemma vaikuttavat asiaan, kun puuttuvat.
                          Last edited by rosilja; 24-02-2012, 19:23.

                          Comment

                          • Matson^
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2008
                            • 2113
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by Anzafin View Post
                            Missä/kenellä laitatit tuon ohjelman? Minulla edessä vastaava operaatio nimittäin.

                            Ja ken tietää niin kertokaa että jos vaihtaa ne x35d suuttimet niin minkämoisille teholukemille järkevästi päästäisiin? DPF poistettuna tietty.

                            - Antti -
                            ~330hv ja ~750nm tuli vekkulin autoon, ilman ihmeempiä savumerkkejä..
                            | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                            | Nissan Navara TREK-1 |
                            ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                            Comment

                            • rawpower
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2011
                              • 54
                              • Siilinjärvi

                              Originally posted by Anzafin View Post
                              Missä/kenellä laitatit tuon ohjelman? Minulla edessä vastaava operaatio nimittäin.

                              Ja ken tietää niin kertokaa että jos vaihtaa ne x35d suuttimet niin minkämoisille teholukemille järkevästi päästäisiin? DPF poistettuna tietty.

                              - Antti -
                              Findieselillä kuopiossa Arttu Aromaa teki ohjelman ja tyhjensi dpf:n samalla. Multa saatiin vakiosuuttimilla hieman vajaa 300hv ja 2000-3500rpm 650nm. Yläkierroksille ei saatu syöttöjä lisättyä niin jäi alle 300hv tehot, ilmeisesti ne suuttimet sitten rajoittaa..

                              Vakionahan tuossa on 231hv ja 500nm olikohan 1750rpm-3000 rpm.

                              En osaa kyllä sanoo paljonko sais noilla x35d suuttimilla, mutta veikkaan että reilusti yli 300. Mutta missä vaiheessa ahdin sitten alkaa ahistamaan?
                              BMW E61 530xda -06

                              Comment

                              • VolvoTDi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2006
                                • 1576
                                • Tampere - Pori

                                Originally posted by rosilja View Post
                                Periaatteessa joo, mutta miten vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon? Pesty filtteri on kuitenkin ihan "laillinen", reikäinen sitten tosiaan ei. Taitaa tuo tyhjennys + ohjelmointihomma myös vähän maksaa ( onko ohjelmoijia täälläpäin? ), eikä lisätehoille ole tarvetta...niitä tulisi sitäpaitsi kuitenkin "tarpeettomuudesta" huolimatta käytettyä, jolloin taas voimansiirto, laatikko yms. rasittuvat ---> taas korjauskuluja!
                                Ei tuolla ole jälleenmyyntiarvon kanssa mitään tekemistä, jollei nyt kerro aivan kaikkea jos ostaja ei tajua hyvän päälle

                                Dpf:n saa ohjelmoitua pois myös ilman, että otetaan lisää tehoja, meinaan jos et tiennyt...
                                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                                Check:
                                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                                Tampere 044-5867096

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎