Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ixuv
    Bimmer Rookie
    • Oct 2018
    • 50
    • EP

    Kasasin nyt perän tänään jotta pääsi backlashiä ja hammaskosketusta ihmettelemään… Laitoin nyt vierintämomentit tehtaan ohjeen mukaan, toki enemmänkin haarukan minimipäähän. Backlash on nyt n. 0,08-0,09 ja hammaskosketus näyttää tältä

    Vapaasti pyöriteltäessä:


    Kuormitettuna:


    Miltä nuo teidän silmään näyttää?
    Last edited by ixuv; 04-06-2022, 15:38.

    - G31 520da xDrive sportline
    - E36 328i sedan M sport
    - W212 E200 cdi

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by ixuv View Post
      Kasasin nyt perän tänään jotta pääsi backlashiä ja hammaskosketusta ihmettelemään… Laitoin nyt vierintämomentit tehtaan ohjeen mukaan, toki enemmänkin haarukan minimipäähän. Backlash on nyt n. 0,08-0,09 ja hammaskosketus näyttää tältä

      Vapaasti pyöriteltäessä:


      Kuormitettuna:


      Miltä nuo teidän silmään näyttää?
      Hammaskosketus on liian lautaspyörän hampaan ulkopinnassa josta johtuen hammaskosketus nousee niin pitkäksi että menee jo hampaan ulkolaidasta ohi lautaspyörän ulkoreunalla.

      Comment

      • ixuv
        Bimmer Rookie
        • Oct 2018
        • 50
        • EP

        Eli tuo hammaskosketus on koko tuo alue, mikä on piirtynyt tuohon väriin? Eikä tämä vaaleampi kohta, joka tulee näkyviin ”kuormitettuna”?



        Tämän mukaan kuvio olisi taas liian sisäpinnassa…

        - G31 520da xDrive sportline
        - E36 328i sedan M sport
        - W212 E200 cdi

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11083
          • Oulu

          Originally posted by ixuv View Post
          Eli tuo hammaskosketus on koko tuo alue, mikä on piirtynyt tuohon väriin? Eikä tämä vaaleampi kohta, joka tulee näkyviin ”kuormitettuna”?



          Tämän mukaan kuvio olisi taas liian sisäpinnassa…
          Juu kyllä ja ihan liian sisässä on.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • ixuv
            Bimmer Rookie
            • Oct 2018
            • 50
            • EP

            Tuon kuvion sai keskelle kun vaihtoi shimmejä niin, että tuo "carrier unit" siirtyi 0,1mm kauemmas pinion rattaasta. Mutta tällöin backlash tietenkin myös kasvaa ja on tuolloin 0,14 - 0,15 mm, eli tehtaan speksien ylärajalla ja vähän yli. Tuollako mennään, ei kai tuolle oikein muutakaan voi?

            - G31 520da xDrive sportline
            - E36 328i sedan M sport
            - W212 E200 cdi

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by ixuv View Post
              Tuon kuvion sai keskelle kun vaihtoi shimmejä niin, että tuo "carrier unit" siirtyi 0,1mm kauemmas pinion rattaasta. Mutta tällöin backlash tietenkin myös kasvaa ja on tuolloin 0,14 - 0,15 mm, eli tehtaan speksien ylärajalla ja vähän yli. Tuollako mennään, ei kai tuolle oikein muutakaan voi?
              Siinä voi säätää kahta asiaa, lautaspyörän etäisyyttä pinjonista ja
              pinjonin etäisyyttä lautaspyörästä. Eli nyt hammaskosketus on selkeästi aivan liian ylhäällä lautaspyörän hampaalla ja sitä saa alemmaksi kun shimmaa pinjonia lähemmäksi lautaspyörää. Tuo muutos samalla pienentää backlashia ja lyhentää hammaskosketusta joka siis noissa kuvissa on aivan liian pitkä, hammaskosketuksessa pitäisi kyllä näkyä irroituskohtakin ennen hampaan reunaa.

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3718
                • Finnland

                Niin siis vaihtelit uudet laakerit pinionille ja vedit siihen jo ikireyden katsomatta minne kohtaan se tulee tuolla(ko?)
                Vai laitoitko sinne vaan nyt pinioniakselin hollille ilman krymppiä säätöä varten?
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                • ixuv
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2018
                  • 50
                  • EP

                  Kiitoksia vastauksista. Ajattelinkin, että tämä näyttää vähän turhan yksinkertaiselta noissa racingdiffsin videoissa. Eli mielestäni niissä ei mitenkään murehdita pinionin shimmausta vaikka vaihdetaankin välitys ja laakerit. Näitä pinionin shimmejä ei edes saa tuolta ostettua, vaikka melkein kaikkea muuta saakin.

                  Eli uusiksi meni, pitää koittaa etsiä ohuempaa shimmiä, mutta hyvä tuuri pitää olla jos löytyvä on oikea. Eli pitäisi tuollainen shimmisarja saada jostain, saako näitä vielä BMW:ltä? Ja tämäkö on sitten vain kokeilemalla selvitettävä mikä on oikea paksuus kun ei ole tuollaista bmw:n special toolia?

                  - G31 520da xDrive sportline
                  - E36 328i sedan M sport
                  - W212 E200 cdi

                  Comment

                  • Jarger
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 3718
                    • Finnland

                    Pystyykö tuo tuosta oikenemaan jos carrierin säätää kohdalleen, vai pitääkö tuo pinioni tehdä uusiksi nyt, sanokaapa speshualistimmat? :think
                    Negatiiviset kauppakokemukset:
                    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                    Comment

                    • MH motorsport
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 2301
                      • Turku

                      Originally posted by ixuv View Post
                      Yritin tätä kysyä suoraan Racingdiffsiltä. Kysyin mielestäni selvästi, että mitkä vierintävastuslukemat pitäisi olla pinion akselilla ja carrierilla uusilla laakereilla:

                      I got this specs from my tech department for TYP 188mm.

                      Backlash should be: 0,07-0,12mm
                      Pinion torque resistance: 0,6-0,8Nm
                      Crown ring bolts: 120Nm with adhesive or 140Nm without adhesive
                      Side cap bolts : 40Nm
                      Aluminum cover bolts: 45Nm
                      LSD Cap: 40Nm


                      Kysyin vielä uudestaan carrierin preloadia. Sekä vielä varmistin, että ovatko nämä nyt uusille laakereille ja mitkä arvot sitten pitäisi olla käytetyille laakereille:

                      Check our video on the matter for reference:


                      Carrier preload should be around 1Nm with new bearings, about 0.5Nm with old.
                      Pinion torque resistance: 0,6-0,8Nm is for the new bearings too.

                      Eli jostain syystä ohjeistavat laittamaan paljon pienemmät vierintävastuslukemat, mitä tehtaan ohjeessa. Tuo pinionin lukema varsinkin kummastuttaa, uusilla ja vanhoilla laakereilla sama ja tuo minimiarvo on tehtaan ohjeessa pahimmillaan nelinkertainen tähän ohjeistukseen... Eiköhän näitä nyt jokunen tuolla Serbiassakin ole kasattu.
                      Melkosen pieni vastus kun laakerien valmistajat ja bmw korjaus ohje antaa lähemmäs 2nm ohjetta. Tuohon kun lisää stefan niin johan kasavaa vastus. Racing diffsin omat stefat on lisäksi raskaampia kuin bmw logoilla olevat omalla kokemuksella.
                      Autopalvelu MH-motor
                      Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                      Maxxecu myynti ja asennus
                      www.mh-motor.fi
                      0503218217
                      Kulkineet:
                      E6 2000 touring
                      E6 2002 touring
                      E30 318is ///Mtechnic 2
                      E34 ///M5 nürburgring
                      E34 S62b50 turbo dct
                      E39 523i ///Msport
                      F30 320d

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15226
                        • Ajamisen Iloa

                        Originally posted by ixuv View Post
                        Kiitoksia vastauksista. Ajattelinkin, että tämä näyttää vähän turhan yksinkertaiselta noissa racingdiffsin videoissa. Eli mielestäni niissä ei mitenkään murehdita pinionin shimmausta vaikka vaihdetaankin välitys ja laakerit. Näitä pinionin shimmejä ei edes saa tuolta ostettua, vaikka melkein kaikkea muuta saakin.

                        Eli uusiksi meni, pitää koittaa etsiä ohuempaa shimmiä, mutta hyvä tuuri pitää olla jos löytyvä on oikea. Eli pitäisi tuollainen shimmisarja saada jostain, saako näitä vielä BMW:ltä? Ja tämäkö on sitten vain kokeilemalla selvitettävä mikä on oikea paksuus kun ei ole tuollaista bmw:n special toolia?
                        Kyllä niitä shimmejä maailmalta saa. ebayta ja googlea vaan käteen ni rupee taittuu. Ite en tajua miten toi perä voi olla edelleen ratkaisematon arvoitus.
                        Sama se oli omankin kanssa kun se 4-5 kertaa avattiin putkeen ja tuli joka kerta mitä sattuu tulemaan.
                        Last edited by Remotion; 06-06-2022, 22:36.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11083
                          • Oulu

                          Originally posted by Remotion View Post
                          Kyllä niitä shimmejä maailmalta saa. ebayta ja googlea vaan käteen ni rupee taittuu. Ite en tajua miten toi perä voi olla edelleen ratkaisematon arvoitus.
                          Sama se oli omankin kanssa kun se 4-5 kertaa avattiin putkeen ja tuli joka kerta mitä sattuu tulemaan.
                          Noista peristäkin tuntuu olevan niin monta "oikeaa" kasaustapaa kuin on kasaajaakin Yhdellä tapaa kun kasaa, niin se on jo toisen mielestä päin persettä kasattu (sama kuin turvakaarissa).

                          Itte oon sitä täälläkin pyörivää bmw dokkaria käyttäny ohjenuorana omilla tulkinnoilla ja on ainakin tähän asti perät pelannu. Toki yhdelläkään ei mitään satoja tuhansia oo ajettu, mut kymmeniä nyt ainakin.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            Pitäisi 210 perä jossain vaiheessa kasauttaa. Tulossa aikamoinen sekasikiö kun käytännössä kaikki osat on hommattu erikseen jostain. kaikki muut osat näyttäisi olevan mutta pinjonin shimmit puuttuu. Mistä ihmeestä saisi noita? Marmorilta _ehkä_ saisi vielä settejä (en ole kokeillut tilata), mutta niitäkin taisi olla viittä eri mitta-aluetta ja perse ei kestä kyllä tilata kaikkia kun vaan yksi tulee loppupeleissä käyttöön. Vinkkejä otetaan myös vastaan, jos on joku helppo keino jolla saisi 0.5-1mm tarkkuudella tsekattua tarvittava paksuus, jonka jälkeen voikin sitten hommata kokonaisen setin ja siitä sitten sopiva käyttöön.
                            Shimmin mitat taitaa olla 73.5x88.0mm.
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • MH motorsport
                              BTCF Member
                              • Sep 2011
                              • 2301
                              • Turku

                              Niitähän voisi ihan sorvauttaakin läjän ainesputkesta.
                              Prikkahan se vaan on.
                              Autopalvelu MH-motor
                              Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                              Maxxecu myynti ja asennus
                              www.mh-motor.fi
                              0503218217
                              Kulkineet:
                              E6 2000 touring
                              E6 2002 touring
                              E30 318is ///Mtechnic 2
                              E34 ///M5 nürburgring
                              E34 S62b50 turbo dct
                              E39 523i ///Msport
                              F30 320d

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                Originally posted by MH motorsport View Post
                                Niitähän voisi ihan sorvauttaakin läjän ainesputkesta.
                                Prikkahan se vaan on.
                                No jos se kasaajalta hoituu niin ei siinä sitten ongelmaa taida olla tarttee vaan kovin suora ymmärtääkseni olla, oletin ettei sorvilla saa täydellistä, mutta toisaalta varmaan ihan tarpeeksi suoran jotta laakereita ym ei kiinnosta/häiritse.
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎