Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2bar..ahhh
    replied
    Originally posted by Odto View Post
    Onko racing diffsin kitkalevyt laadukkaita? Laitanko mielummin alkuperäistä zf levyä, vai racing diffsiä?
    On laadukkaita.

    Leave a comment:


  • Odto
    replied
    Onko racing diffsin kitkalevyt laadukkaita? Laitanko mielummin alkuperäistä zf levyä, vai racing diffsiä?

    Leave a comment:


  • Takalo_kari
    replied
    Mitä peräöljyä olette käyttäneet 188-perässä jossa piukka kitkalukko (40-80%)? ja miksi suosittelet tätä öljyä?

    Ennenkuin vastaat, pyydän nöyrästi huomioimaan alla olevat seikat:
    Miellään omakohtaisia kokemuksia radalta / rallista = ei mutuilua
    Ei puhuta vakioperästä. on täysin eri kikkuloita.

    Kiitos.
    Last edited by Takalo_kari; 22-03-2022, 20:20.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Offtopic postaus:

    Siis viittaan vaan yleensäkin siihen että kun vastustelee ja aina laajenee.
    Ei mun ollut tarkoitus alunperin koko periä esimerkiksi vaihtaa kuin "ehkä sitten joskus" ja hommasin 4.6/4.8IS jarrut ja kunnostelin ne uudenveroisiksi mm. kun ajattelin etteipä sitten lämpene kiinni jäädessä niinkään kuin vaikkapa vakiot.
    No, tuon tehtyäni kuitenkin hommasin lukkoyksiköt.
    Ja joka puolelta kun alkaa nuoleen niin vie aikaa ja intoakin. Ois ehkä viisaampaa ollut tunnustaa oma mentaliteetti edeltä käsin, myydä koko paska ja ostaa uudempi samanlainen manuaalina suoraan Todennäköisesti olisi ollut halvempi noin Mutta paljon asioita autossa ois kuitenkin sellaisia jotka ois joka tapauksessa ollut tehtävä toiseenkin. Ehkä motivaation vähyys johtuu siitä että autoa käyttää keskimäärin viikossa 1-2 kertaa, varmaan max 30 minuuttia. Sitten käyttää joka päivä aikaansa 1-3 tuntia kuitenkin autotallissa, niin järkiperusteisena miehenä sitä alkaa epäilemään omaa mielenterveyttään. Varsinkin kun vähänkään miettii kustanteita, ja viherpiiperrystä nyky-yhteiskunnassa, joka puolestaan saa epäilemään omaa mentaliteettia "ei se haittaa jos se maksaa, kun ei sitä myy" Kun tulee siitä ajamisestakin sen verran hankalaa kun nämä polttoaineen hinnat ovat matkalla vähän järjettömiksi täällä.

    "ja sitten itse asiaan..." öö, asiaahan ei siis ollut.

    EDIT:
    Oli sittenkin, lopputulos:

    Eli, tämä ratkesi siis kaljaa juomalla

    Alumiinipurkista leikkaamalla juuri oikeankokoinen shimmi, sellaisen paksuus on 0,06mm.

    Sitten toiselta puolen shimmistä pois 0,02mm hiomalla ja voilà:
    Backlash 0,03mm ja liikekitka n. 1nm.
    Nämä ovat niin lähellä tehdaspeksiä, että kelpaa
    En varsinaisesti löytänyt etuperään mitään ohjetta, mutta tuo perähän on periaatteessa vaan normi pikkuperä, vaikkakin vähän eksoottinen.
    Nyt on sitten ensi kertaa elämässä näitäkin kasattu torsen lukolla peräti 2 kappaletta putkeen
    Pitänee joskus kasata E39:iin tuo racingdiffsin halpislukko kokeeksi, tai sitten se sama 535i:hin, tai sitten levylukko tuohon, ihan vaan eksotiikan takia.

    Btw jos joku laittelee 188K perään Blacklinen torsenia, niin ainakin perän reunakolosta sai vähän viilalla hinkata pois, että sopii menemään, ainakin jos on tällainen harva diesel välitys, eli 3,07.
    Oletan, että nopeavälitteinen 3.15 ja siitä ylöspäin menee suoraan.
    Last edited by Jarger; 15-03-2022, 00:11.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    En kysynyt "minne voisin tämän viedä laitettavaksi kuntoon, kun en saa sitä enää kasaan"
    vaan lähinnä oisko ideaa mistä sais suoraan soppeleita shimmejä
    " nää kaikki hommat tahtoo mennä aina työläimmällä mahdollisella tapaa"
    Tästä jotenkin saa käsityksen että et ko. tilanteesta tykkää ?

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    En kysynyt "minne voisin tämän viedä laitettavaksi kuntoon, kun en saa sitä enää kasaan"
    vaan lähinnä oisko ideaa mistä sais suoraan soppeleita shimmejä

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Tollasia onnistuin löytään https://www.ebay.com/itm/324891176468
    Eli 56x72x0,1mm teräsrenkaita, ei nyt niin justiinsa oo kyllä, mutta jos laittais tuonne ulommalle puolelle laakerista niin pitäis pystyä oleen siellä, nykyinen ohuempi pitäisi hioa ohuemmaksi. Hyvinköhän tuo käsipelillä onnaa?
    Vai oisko parempia ideoita?
    Ainakin hinta ois sopiva! Kiva vaan ois jos "vois suoraan ostaa sopivat" kun nää kaikki hommat tahtoo mennä aina työläimmällä mahdollisella tapaa. Tänäänkin tähän pelkkään mittomiseen ja vertailuun 2h
    Vie Särkikoskelle jos helpolla haluat päästä ?

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Tollasia onnistuin löytään https://www.ebay.com/itm/324891176468
    Eli 56x72x0,1mm teräsrenkaita, ei nyt niin justiinsa oo kyllä, mutta jos laittais tuonne ulommalle puolelle laakerista niin pitäis pystyä oleen siellä, nykyinen ohuempi pitäisi hioa ohuemmaksi. Hyvinköhän tuo käsipelillä onnaa?
    Vai oisko parempia ideoita?
    Ainakin hinta ois sopiva! Kiva vaan ois jos "vois suoraan ostaa sopivat" kun nää kaikki hommat tahtoo mennä aina työläimmällä mahdollisella tapaa. Tänäänkin tähän pelkkään mittomiseen ja vertailuun 2h

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Tuo takaperä meni "bolt on" kaikkineen, oli ilmeisesti tuuria, vanhoilla laakereilla



    Mutta etuperässä haasteita:

    Eli, vasen (paksunnettava, jotta välystä saa lisää) shimmi on 2,44mm oikea puolestaan 2,26mm.

    Ja kun tuo liikekitka on 0,4nm (vakiona ehyessä perässä oli 0,3nm)
    Ohjelappunen sanoo että pitäisi uusilla laakereilla olla Koyo merkkisenä
    1.20 - 2.62nm.

    Perävälys mittaillessa näytteli joka puolelta olevan 0. Välillä 0,01mm. Kuuluu tarkistaa 3 kohtaa.


    Perävälys avaamattomassa perässä mitattuna oli 0,04-0,06mm.


    Shimmin kuva ohessa. Ulkolaidalta halkaisija 73mm, sisältä 65mm.
    Tuossa on "elämisvaraa" millikaupallla suuntaansa, kunhan ei isompi ole ulkokehältä.

    Tiedättekö paikkaa josta ostaa? :think
    Last edited by Jarger; 18-04-2022, 18:45.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Jos lähtotilanne on ehjä perä mihin laitat esim. lukkoyksikköä tilalle niin ennen purkamista kannattaa vähän mittailla heittokellolla välyksiä muistiin ja tarkastaa hammaskosketus sekä ”vastus” momenttiavainta hyödyntäen.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Kellään ei varmaan ole hajua mitä tuo pitäisi olla sitten X5 etuperässä, joka on rautakuorinen? Vakiona carrierille liikekitka oli aika matalat 0,3nm. Uusilla laakereilla 0,4nm .
    Kuulostais vähän matalalle, mutta kun on kuitenkin yli käytettyjen niin luulisi olevan ok, kun edellinenkin perä toimi moitteetta ja kuitenkin ns. vastustaa.


    Ja tuli sitten tunnin lisähomma kun laitoin vahinossa kruunupyörän paikalleen ennen kuin tuon katselin
    Ois saattanut tupakka palaa... jos polttaisin
    Last edited by Jarger; 13-03-2022, 21:30.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Paljonko vanhoilla laakereilla perän pyöritysmomentiksi pitäisi säätää jos noin arvelee? Näytti olevan kruunupyörän irrottamisen jälkeen noin 1nm ilman stefoja liikekitka carrierilla takaperässä.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied


    Tuo, ainakin kuvittelisin sen olevan sopiva.


    Shimmi on tuollainen etuperässä. https://i.ibb.co/j4yBRBC/IMG-2289.jpg

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Sen verran päivittelen että 168 lukko tilattu etuperään ja tuo 188L taakse.
    Ongelmaksi voi muodostua löytää shimmilevyt etuperään, ne ulkohalkaisijaltaan 73mm ja itse levyn halkaisija 4mm.

    Eteen laitan uudet laakerit, kun ei sopivaa ulosvedintä ole.

    Taakse ajattelin käyttää nykyiset laakerit, mutta pähkäillyt tässä jotta miten niiden kanssa sitten katsellaan esijännitys?

    Kumpaankaan perään en pinioniin koske.
    Mitä tarkoittaa "levyn halkaisija 4mm." ?

    Leave a comment:


  • janne[l
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Sen verran päivittelen että 168 lukko tilattu etuperään ja tuo 188L taakse.
    Ongelmaksi voi muodostua löytää shimmilevyt etuperään, ne ulkohalkaisijaltaan 73mm ja itse levyn halkaisija 4mm.

    Eteen laitan uudet laakerit, kun ei sopivaa ulosvedintä ole.

    Taakse ajattelin käyttää nykyiset laakerit, mutta pähkäillyt tässä jotta miten niiden kanssa sitten katsellaan esijännitys?

    Kumpaankaan perään en pinioniin koske.
    minkä lukon laitat etuperään ? shimmejä löytyy hy valikoima tuolta jos saisi jonkun sopimaan https://www.laakerinetti.com/lukitus...-c-52_187.html

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎