Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hemperor
    replied
    Nyt tarvitsisi hieman apua. Pitäisi säätää nokka-akseleiden ajoituksia M50 moottorista, kuulemma liian aikaisella. Nokat on Enem 280 astetta ja 10.4mm nostoa. ajoitus vinkkejä kaipaisin. Muistelisin että joku oli rakentanut fiksun telineen heittokellolle. Olisiko siitä jotain kuvia?

    Leave a comment:


  • HeiSy
    replied
    No siis juu ahdot nousee heti kun tarpeeksi painaa kaasua ihan siitä tyhjäkäynniltä lähtien. Ilman kaasuahan ahdot pääsee dumpin kautta ulos. Eihän tyhjäkäyntiä olis mahdollista saada aikaan oikee ylipaineella

    ja tuollaisessa on vaan ne rasitukset aika kovat verrattuna pelkkään turboon kun pienillä kierroksilla lykätään painetta mottiin

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
    No siis moottorissahan palotilassa räjähtää joka toisella kierroksella ilma ja polttoaine seos. Ja joka toisella mäntä vaan puristaa ilmaa. Ja mitä piukempaan se mäntä joutuu sitä ilmaa puristamaan sitä enemmän tulee lämpöä ja rasitusta kaikkiin moottorin sisuskaluihin. Ja nyt kun kerran remmiahtimella saadaan korvattua se matalan puristuksen aiheuttama laiskuus alakierroksilla (Omassa n. 1bar heti tyhjäkäynniltä ylöspäin) niin ei kannata nostaa tolkuttomasti puristuksia että ei tule järkyttäviä rasituksia läpi kierrosalueen. Cp pistonsin tehtaalla jopa koneistivat ylimääräiset urat ylimmän männänrenkaan päälle että jakaa paremmin suuret sylinteripaineet, koska tiesivät että tulee twincharged moottoriin.

    Ja sen verran käynyt penkissä että alakierroksen väännöt ja tehot kaksinkertaistu siihen verrattuna että ennen oli m50b28 pelkällä turbolla ja melkein 12:1 puristuksilla, ja nyt taitaa olla 9-9,5:1. Vanhasta motista sitten tulikin kanki lohkosta läpi ja pidän yhtenä suurena syynä sitä että rasitusta oli silloisille osille liikaa ja pakolämmöt olivat jo ihan matka ajossakin aika korkeat.

    tuttu moottorikoneistaja piti vielä noitakin ruttuja twincharged moottoriin korkeina.

    eli konkreettinen etu on se että jospa pysyis kone nipussa pidempään :-D ja toisekseen korkeilla ahtopaineilla pitäis päästä parempiin tehoihin ylhäälläkin koska moottorin oma pyöriminen on kevyempää. Toki ero voi olla marginaalinen ja mun omaa mutuiluahan tämä on et saa toki kertoo jos oon iha hakoteillä xD
    No nyt ymmärrän paremmin, en ajatellut että ahtoja olisi tyhjäkäynniltä asti... Mutta eikös ole turhaa vertailla alakierrostehoja/vääntöjä sellaisen kokoonpanon ja turbokoneen välillä joka vasta herää alakierrosten jälkeen?
    Samanlainen remmi+turbo-kokoonpano korkeammilla puristuksilla ei taas toisaalta vaatisi sitä kilon ylipainetta päästäkseen samoihin alakierrostehoihin. Mutta ilmeisesti tämä kone tehdään niin että se käy oikeastaan "kokoajan" ylipaineella? Tee ihmeessä projektitopic.

    Leave a comment:


  • afafaf
    replied
    Onko m52 samat kiristysmomentit rk-laakeri pukeissa ku m50.ssä vai onko alulohkoilla eroja momenteissa?

    Leave a comment:


  • HeiSy
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    En vieläkään ymmärrä miksei sitä remmi+turbo-konetta sitten voisi tehdä korkeampipuristeisena? Mitä konkreettista etua saat tuossa kokoonpanossa vaikka 8:1 puristuksilla vrt. 10:1? :think Tuollainen projekti kyllä muuten kuulostaa mielenkiintoiselta, topicia pystyyn vaan.
    No siis moottorissahan palotilassa räjähtää joka toisella kierroksella ilma ja polttoaine seos. Ja joka toisella mäntä vaan puristaa ilmaa. Ja mitä piukempaan se mäntä joutuu sitä ilmaa puristamaan sitä enemmän tulee lämpöä ja rasitusta kaikkiin moottorin sisuskaluihin. Ja nyt kun kerran remmiahtimella saadaan korvattua se matalan puristuksen aiheuttama laiskuus alakierroksilla (Omassa n. 1bar heti tyhjäkäynniltä ylöspäin) niin ei kannata nostaa tolkuttomasti puristuksia että ei tule järkyttäviä rasituksia läpi kierrosalueen. Cp pistonsin tehtaalla jopa koneistivat ylimääräiset urat ylimmän männänrenkaan yläpuolelle mäntään että jakaa paremmin suuret sylinteripaineet, koska tiesivät että tulee twincharged moottoriin.

    Ja sen verran käynyt penkissä että alakierroksen väännöt ja tehot kaksinkertaistu siihen verrattuna että ennen oli m50b28 pelkällä turbolla ja melkein 12:1 puristuksilla, ja nyt taitaa olla 9-9,5:1. Vanhasta motista sitten tulikin kanki lohkosta läpi ja pidän yhtenä suurena syynä sitä että rasitusta oli silloisille osille liikaa ja pakolämmöt olivat jo ihan matka ajossakin aika korkeat.

    tuttu moottorikoneistaja piti vielä noitakin ruttuja twincharged moottoriin korkeina.

    eli konkreettinen etu on se että jospa pysyis kone nipussa pidempään :-D ja toisekseen korkeilla ahtopaineilla pitäis päästä parempiin tehoihin ylhäälläkin koska moottorin oma pyöriminen on kevyempää. Toki ero voi olla marginaalinen ja mun omaa mutuiluahan tämä on et saa toki kertoo jos oon iha hakoteillä xD
    Last edited by HeiSy; 01-09-2015, 20:58.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    En vieläkään ymmärrä miksei sitä remmi+turbo-konetta sitten voisi tehdä korkeampipuristeisena? Mitä konkreettista etua saat tuossa kokoonpanossa vaikka 8:1 puristuksilla vrt. 10:1? :think Tuollainen projekti kyllä muuten kuulostaa mielenkiintoiselta, topicia pystyyn vaan.
    Last edited by Supra^; 01-09-2015, 16:55.

    Leave a comment:


  • HeiSy
    replied
    Originally posted by jmp2002 View Post
    Tästä olisi kiva lukea enemmänkin... täälläkin semmoinen yksi on (lapissa), mutta muista toteutuksista voi saada ideoita
    Kyllä siitä joskus piti laittaa projektitopic pystyy, mutta se on sitten jäänyt. Katotaan josko joskus innostuis

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
    toimii remmiahdin + turbo moottorissa. siten saa molemmat ;D
    Tästä olisi kiva lukea enemmänkin... täälläkin semmoinen yksi on (lapissa), mutta muista toteutuksista voi saada ideoita

    Leave a comment:


  • HeiSy
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Oletko sinä taas miettinyt sitä, että isommilla rutuilla mekaaninen puristus on korkeampi, jolloin moottori ei ilman ahtopaineita ole täysin puhditon. Tähän kun lisätään suht pieni ahtopaine niin päästään suuriin tehoihin.
    Olen miettinyt ja pitikin lisätä että parhaiten tuo minun puhuma, toimii remmiahdin + turbo moottorissa. siten saa molemmat ;D eikä tule lämpörasituksia kevyessä ajossa paljoakaan. Mutta ei minunkaan mielestä kannata alle 9 ruttujen mennä missään katumoottorissa enää.
    Last edited by HeiSy; 01-09-2015, 08:18.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
    Onko porukka miettinyt sitä, että pienemmillä rutuillahan mekaaninen puristus on pienempi ja pyörii siten kevyemmin, pienemmällä jatkuvalla rasituksella ja lämmöntuotolla. Tähän kun lisätään suht korkea ahtopaine niin päästään suuriin tehoihin :think
    Oletko sinä taas miettinyt sitä, että isommilla rutuilla mekaaninen puristus on korkeampi, jolloin moottori ei ilman ahtopaineita ole täysin puhditon. Tähän kun lisätään suht pieni ahtopaine niin päästään suuriin tehoihin.
    Mun mielestä parempi tapa on pitää puristukset järkevällä tasolla.
    Last edited by Supra^; 01-09-2015, 08:12.

    Leave a comment:


  • HeiSy
    replied
    Onko porukka miettinyt sitä, että pienemmillä rutuillahan mekaaninen puristus on pienempi ja pyörii siten kevyemmin, pienemmällä jatkuvalla rasituksella ja lämmöntuotolla. Tähän kun lisätään suht korkea ahtopaine niin päästään suuriin tehoihin :think

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    kyllähän nuo 8 rutut oli aikaa, kun kaasarit oli poikaa ja sytytys säädettiin jakajasta...

    Leave a comment:


  • FlowAmp
    replied
    Itellä m50 motti tulee yli 10 rutulla kun viinakonetta teen. Tosin kanget h-profiilit. Tulee olemaan vähän siinä ja siinä ottaako venat kii mäntii. No sit pitää ottaa venttiili kuopasta lastu pois

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Viinalla vai bensalla. Viinalla nyt ei ainakaan kannata puristuksia puottaa. Lyhyemmällä veivillä tulee huonompi kankikulma ja tuolla pienemmällä puristuksella taitaa vaatia enemmän kuin 1.3 ahtoja, että saa +500hv.
    +1. Ei mitään syytä nykypäivän moottorinohjauksilla lähteä noin matalia puristuksia hakemaan, puhumattakaan jos meinaa viinalla ajaa.

    EDIT: Hidas

    Tai laitat ne 135mm H-profiilit, niin sulla on seuraavana "heikkona" lenkkinä männät.
    Last edited by Supra^; 31-08-2015, 14:06.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by afafaf View Post
    Niin tuo on kyl tosi,voishan sitä tieten visuta ja laittaa ne m50 non vanos kanget..mites sulla on pysyny nipussa se kone,sullahan oli alulohkolla,onko ihan vakio setuppi,ja viinala ilmeisesti ajelit?
    Joo viinalla ja kilon verran ahtoja. Välillä enemmänkin Vakio m52b28 lukuunottamatta athenaa. Nuo m52 kiertokanget näyttää olevan heikko lenkki ja vääntyvät mutkalle jos on häiriöitä sytytyksessä. Plussana toki että ne vain vääntyy, eikä ensimmäisenä katkea ja hajota kaikkea muuta siinä mukana.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎