Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FlowAmp
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 161
    • Hyvinkää

    Itellä m50 motti tulee yli 10 rutulla kun viinakonetta teen. Tosin kanget h-profiilit. Tulee olemaan vähän siinä ja siinä ottaako venat kii mäntii. No sit pitää ottaa venttiili kuopasta lastu pois
    -BMW E30 318i 2d
    -BMW E36 325i 4d
    -BMW E30 325i 2d Turbo Projekti
    -Hiace
    -VW Transporter
    -BMW E46 330d M-Sport
    -BMW F11 535d M-Sport

    Comment

    • jmp2002
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 5727
      • Rovaniemi

      kyllähän nuo 8 rutut oli aikaa, kun kaasarit oli poikaa ja sytytys säädettiin jakajasta...
      E30 325i Touring -89
      E30 325i touring -88 m50tbo
      G20 330e M-Sport -20

      Comment

      • HeiSy
        BTCF Member
        • Oct 2009
        • 260
        • Suomi

        Onko porukka miettinyt sitä, että pienemmillä rutuillahan mekaaninen puristus on pienempi ja pyörii siten kevyemmin, pienemmällä jatkuvalla rasituksella ja lämmöntuotolla. Tähän kun lisätään suht korkea ahtopaine niin päästään suuriin tehoihin :think

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
          Onko porukka miettinyt sitä, että pienemmillä rutuillahan mekaaninen puristus on pienempi ja pyörii siten kevyemmin, pienemmällä jatkuvalla rasituksella ja lämmöntuotolla. Tähän kun lisätään suht korkea ahtopaine niin päästään suuriin tehoihin :think
          Oletko sinä taas miettinyt sitä, että isommilla rutuilla mekaaninen puristus on korkeampi, jolloin moottori ei ilman ahtopaineita ole täysin puhditon. Tähän kun lisätään suht pieni ahtopaine niin päästään suuriin tehoihin.
          Mun mielestä parempi tapa on pitää puristukset järkevällä tasolla.
          Last edited by Supra^; 01-09-2015, 09:12.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • HeiSy
            BTCF Member
            • Oct 2009
            • 260
            • Suomi

            Originally posted by Supra^ View Post
            Oletko sinä taas miettinyt sitä, että isommilla rutuilla mekaaninen puristus on korkeampi, jolloin moottori ei ilman ahtopaineita ole täysin puhditon. Tähän kun lisätään suht pieni ahtopaine niin päästään suuriin tehoihin.
            Olen miettinyt ja pitikin lisätä että parhaiten tuo minun puhuma, toimii remmiahdin + turbo moottorissa. siten saa molemmat ;D eikä tule lämpörasituksia kevyessä ajossa paljoakaan. Mutta ei minunkaan mielestä kannata alle 9 ruttujen mennä missään katumoottorissa enää.
            Last edited by HeiSy; 01-09-2015, 09:18.

            Comment

            • jmp2002
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 5727
              • Rovaniemi

              Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
              toimii remmiahdin + turbo moottorissa. siten saa molemmat ;D
              Tästä olisi kiva lukea enemmänkin... täälläkin semmoinen yksi on (lapissa), mutta muista toteutuksista voi saada ideoita
              E30 325i Touring -89
              E30 325i touring -88 m50tbo
              G20 330e M-Sport -20

              Comment

              • HeiSy
                BTCF Member
                • Oct 2009
                • 260
                • Suomi

                Originally posted by jmp2002 View Post
                Tästä olisi kiva lukea enemmänkin... täälläkin semmoinen yksi on (lapissa), mutta muista toteutuksista voi saada ideoita
                Kyllä siitä joskus piti laittaa projektitopic pystyy, mutta se on sitten jäänyt. Katotaan josko joskus innostuis

                Comment

                • Supra^
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 5150
                  • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                  En vieläkään ymmärrä miksei sitä remmi+turbo-konetta sitten voisi tehdä korkeampipuristeisena? Mitä konkreettista etua saat tuossa kokoonpanossa vaikka 8:1 puristuksilla vrt. 10:1? :think Tuollainen projekti kyllä muuten kuulostaa mielenkiintoiselta, topicia pystyyn vaan.
                  Last edited by Supra^; 01-09-2015, 17:55.
                  Musti 8HP
                  Nokivasara M47
                  TeiniCoupé DCT
                  E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                  Ex:
                  E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                  Comment

                  • HeiSy
                    BTCF Member
                    • Oct 2009
                    • 260
                    • Suomi

                    Originally posted by Supra^ View Post
                    En vieläkään ymmärrä miksei sitä remmi+turbo-konetta sitten voisi tehdä korkeampipuristeisena? Mitä konkreettista etua saat tuossa kokoonpanossa vaikka 8:1 puristuksilla vrt. 10:1? :think Tuollainen projekti kyllä muuten kuulostaa mielenkiintoiselta, topicia pystyyn vaan.
                    No siis moottorissahan palotilassa räjähtää joka toisella kierroksella ilma ja polttoaine seos. Ja joka toisella mäntä vaan puristaa ilmaa. Ja mitä piukempaan se mäntä joutuu sitä ilmaa puristamaan sitä enemmän tulee lämpöä ja rasitusta kaikkiin moottorin sisuskaluihin. Ja nyt kun kerran remmiahtimella saadaan korvattua se matalan puristuksen aiheuttama laiskuus alakierroksilla (Omassa n. 1bar heti tyhjäkäynniltä ylöspäin) niin ei kannata nostaa tolkuttomasti puristuksia että ei tule järkyttäviä rasituksia läpi kierrosalueen. Cp pistonsin tehtaalla jopa koneistivat ylimääräiset urat ylimmän männänrenkaan yläpuolelle mäntään että jakaa paremmin suuret sylinteripaineet, koska tiesivät että tulee twincharged moottoriin.

                    Ja sen verran käynyt penkissä että alakierroksen väännöt ja tehot kaksinkertaistu siihen verrattuna että ennen oli m50b28 pelkällä turbolla ja melkein 12:1 puristuksilla, ja nyt taitaa olla 9-9,5:1. Vanhasta motista sitten tulikin kanki lohkosta läpi ja pidän yhtenä suurena syynä sitä että rasitusta oli silloisille osille liikaa ja pakolämmöt olivat jo ihan matka ajossakin aika korkeat.

                    tuttu moottorikoneistaja piti vielä noitakin ruttuja twincharged moottoriin korkeina.

                    eli konkreettinen etu on se että jospa pysyis kone nipussa pidempään :-D ja toisekseen korkeilla ahtopaineilla pitäis päästä parempiin tehoihin ylhäälläkin koska moottorin oma pyöriminen on kevyempää. Toki ero voi olla marginaalinen ja mun omaa mutuiluahan tämä on et saa toki kertoo jos oon iha hakoteillä xD
                    Last edited by HeiSy; 01-09-2015, 21:58.

                    Comment

                    • afafaf
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1144
                      • Tornio

                      Onko m52 samat kiristysmomentit rk-laakeri pukeissa ku m50.ssä vai onko alulohkoilla eroja momenteissa?

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
                        No siis moottorissahan palotilassa räjähtää joka toisella kierroksella ilma ja polttoaine seos. Ja joka toisella mäntä vaan puristaa ilmaa. Ja mitä piukempaan se mäntä joutuu sitä ilmaa puristamaan sitä enemmän tulee lämpöä ja rasitusta kaikkiin moottorin sisuskaluihin. Ja nyt kun kerran remmiahtimella saadaan korvattua se matalan puristuksen aiheuttama laiskuus alakierroksilla (Omassa n. 1bar heti tyhjäkäynniltä ylöspäin) niin ei kannata nostaa tolkuttomasti puristuksia että ei tule järkyttäviä rasituksia läpi kierrosalueen. Cp pistonsin tehtaalla jopa koneistivat ylimääräiset urat ylimmän männänrenkaan päälle että jakaa paremmin suuret sylinteripaineet, koska tiesivät että tulee twincharged moottoriin.

                        Ja sen verran käynyt penkissä että alakierroksen väännöt ja tehot kaksinkertaistu siihen verrattuna että ennen oli m50b28 pelkällä turbolla ja melkein 12:1 puristuksilla, ja nyt taitaa olla 9-9,5:1. Vanhasta motista sitten tulikin kanki lohkosta läpi ja pidän yhtenä suurena syynä sitä että rasitusta oli silloisille osille liikaa ja pakolämmöt olivat jo ihan matka ajossakin aika korkeat.

                        tuttu moottorikoneistaja piti vielä noitakin ruttuja twincharged moottoriin korkeina.

                        eli konkreettinen etu on se että jospa pysyis kone nipussa pidempään :-D ja toisekseen korkeilla ahtopaineilla pitäis päästä parempiin tehoihin ylhäälläkin koska moottorin oma pyöriminen on kevyempää. Toki ero voi olla marginaalinen ja mun omaa mutuiluahan tämä on et saa toki kertoo jos oon iha hakoteillä xD
                        No nyt ymmärrän paremmin, en ajatellut että ahtoja olisi tyhjäkäynniltä asti... Mutta eikös ole turhaa vertailla alakierrostehoja/vääntöjä sellaisen kokoonpanon ja turbokoneen välillä joka vasta herää alakierrosten jälkeen?
                        Samanlainen remmi+turbo-kokoonpano korkeammilla puristuksilla ei taas toisaalta vaatisi sitä kilon ylipainetta päästäkseen samoihin alakierrostehoihin. Mutta ilmeisesti tämä kone tehdään niin että se käy oikeastaan "kokoajan" ylipaineella? Tee ihmeessä projektitopic.
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • HeiSy
                          BTCF Member
                          • Oct 2009
                          • 260
                          • Suomi

                          No siis juu ahdot nousee heti kun tarpeeksi painaa kaasua ihan siitä tyhjäkäynniltä lähtien. Ilman kaasuahan ahdot pääsee dumpin kautta ulos. Eihän tyhjäkäyntiä olis mahdollista saada aikaan oikee ylipaineella

                          ja tuollaisessa on vaan ne rasitukset aika kovat verrattuna pelkkään turboon kun pienillä kierroksilla lykätään painetta mottiin

                          Comment

                          • hemperor
                            BTCF Member
                            • Feb 2006
                            • 121
                            • Järvenpää

                            Nyt tarvitsisi hieman apua. Pitäisi säätää nokka-akseleiden ajoituksia M50 moottorista, kuulemma liian aikaisella. Nokat on Enem 280 astetta ja 10.4mm nostoa. ajoitus vinkkejä kaipaisin. Muistelisin että joku oli rakentanut fiksun telineen heittokellolle. Olisiko siitä jotain kuvia?
                            E30 325i Cabrio
                            E39 525i Touring
                            E66 760li

                            Comment

                            • O-Peksi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2007
                              • 2775
                              • Joensuu

                              Tämmöistä ite käytin joskus:



                              Nykyisin tosin pelkkä heittokellon magneettijalka tossa latassa kiinni, kun hukkasin tuon välikappaleen johonkin. Ja muutenkin vähän näppärämpi sen magneettijalan kanssa loikkia nokasta toiseen.
                              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                              Comment

                              • afafaf
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1144
                                • Tornio

                                Originally posted by afafaf View Post
                                Onko m52 samat kiristysmomentit rk-laakeri pukeissa ku m50.ssä vai onko alulohkoilla eroja momenteissa?
                                Osaisko joku vastata..pitäs alkaa vetään konetta nippuun,mut uskaltaako kiristää m50 momenttien mukaan?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎