Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Krister
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 227
    • PK-seutu

    AMW:n Maatsi on käyttänyt ja suositteli E85 käytössä Motulin tms täyssynteettistä racing 2T öljyä sekoitettuna desi tankin sekaan. Itse en ole sekoitellut ja oma harrastepeli ollut RE85 käytössä jo kolme vuotta ilman ongelmia ja lisäaineita, mutta ei kai siitä haittaakaan ole.
    Supra MKIV 6spd lhd
    W212 E350CDI

    Ex: E39 530d

    Comment

    • jakeluvesimies
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2010
      • 2726
      • On the road @ Laplandia

      Mites näissä uudemmissa m62-koneisissa oli maffin vaikutus asiaan...? Muistan jostain täältä lukeneeni, että oli laittettu tyyliin pykälää isomman koneen maffi, jolloin seokset säätyy optimaalisempaan suuntaan (esim. m62b35:een m6244 maffi) - Onko ajatuksessa perää?

      Ps. Etanuuli taas euron pinnassa / litra - Piti blandaa 30l e85, 49l 95e
      Last edited by jakeluvesimies; 15-01-2014, 21:49.

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        Originally posted by Hemi View Post
        Juuri näin.
        Silloin kun E85:lla aletaan ottamaan oikeasti tehoa, pitää lambda-arvoa seurata tiukemmin kuin kierroslukumittaria.
        Eli E85:n kolme tärkeintä juttua tehokäytössä on säätö, säätö ja säätö.
        Koneen pitää käydä röpöttämättä/puhtaasti koko rekisteri maksimissaan 0.85 Lambda-arvolla ja optimi olisi jossakin 0.90-1.00 tietämillä.
        Ok, urut auki ehkä 0.80, mutta ei yhtään enään rikkaammalla, muuten on tiedossa koneremonttia.
        Tehokäytössä esim.rikkinäinen tulppa tuhoaa männänrenkaat todella nopeasti ja yleensä samalla myös männät ovat valmiit, joten sitä labdaa pitää seurata.
        Toisaalta, tehoahan tällä saa sitten ihan toiseen malliin kuin pumppubensoilla...tai jollain V-powerilla... ja kun kaikki toimii niin auto on todella "siviilimäinen" ajettava erittäin korkeallakin viritysasteella.
        Tämä kun on 106-oktaanista racing polttoainetta ja vieläpä lähes ilmaista 106-oktaanista = vastaa n.108-oktaanista käytössä koska huomattavasti suurempi hörystymislämpö kuin bensiinissä, jolloin voidaan käyttää katukäytössä todella kovia peruspuristuksia ja/tai ahtoja.
        Tavaraahan kuluu 30% enemmän kuin bensiiniä ja virikäytössä kannattaa polttoainepuoli todellakin mielummin "ylimitoittaa", kuin miettiä että riittääkö? Jos tarvii miettiä, niin ei riitä.
        Tällä saadaan melko helposti +1000hv katsastettavia katuautoja, millään bensalla ei.
        Täyttä asiaa. Lisäksi vielä semmosta et ne viimeiset hienosäädöt ja heppojen kalastelut on hankala tehä perstuntumalla, ajossa säätämällä tms. vaan vaatinee dynon. Säädetään rajaan jossa tehot alkavat laskemaan, kertonee siitä että sylinteripaineet alkavat kasvaa liiaksi. Eli 85:lla sylinteripaineet rikkoo koneen ennen kuin nakutusta alkaa tapahtumaan.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Thuppu View Post
          Täyttä asiaa. Lisäksi vielä semmosta et ne viimeiset hienosäädöt ja heppojen kalastelut on hankala tehä perstuntumalla, ajossa säätämällä tms. vaan vaatinee dynon. Säädetään rajaan jossa tehot alkavat laskemaan, kertonee siitä että sylinteripaineet alkavat kasvaa liiaksi. Eli 85:lla sylinteripaineet rikkoo koneen ennen kuin nakutusta alkaa tapahtumaan.
          Joo, tai lähinnä männänrenkaat alkaa katkeilemaan tai/ja menettää jännityksensä ja sitä kautta ohivuodot kasvaa.
          Männänrenkaisiin muutoinkin kannattaa E85 tehokäytössä panostaa hieman normaalia enemmän ja ns.Total Seal tyyppiset toimii E85 koneissa parhaiten, jolloin ohivirtaukset saadaan minimoitua ja sitä kautta viinan pääsy huuhtelemaan sylinterien öljykalvoa sekä lopulta pääsy öljyjen sekaan.
          Sen verran viileämpänä kovapuristeinen E85 kone kuitenkin käy että mm.männänrenkaiden päittäisvälykset voidaan hakea sieltä minimipäästä.
          Se on myös totta että pelkästään perstuntumalla ei sitä tehokasta "viinamoottoria" saa niihin vaadittaviin oikeisiin säätöihin, vaan vähintään takapyörädynotusta tarvitaan.
          Nämä +1000hv ajettavat katukoneet vaatii sitten jo ihan penkissä ajamista tuntitolkulla.

          Comment

          • hencca89
            BTCF Member
            • Sep 2011
            • 619
            • ikaalinen

            herätellääs topiccia vähän.
            semmosta tässä miettiny että mitä moottoriöljyjä porukka on käyttäny e85 koneissa? ite oon käytännössä kaikkiin biimereihin aina laittanu castrollin magnatecia 5w-40. mutta nyt on ajossa m10b18 megaruutalla ja tuttuun tapaan magnatecia laitoin, nii tuntuu siltä että kone kylmänä toimii niiku pitää mutta koneen/öljyn lämmetessä normaaliin rupeaa ilmeisesti liian notkeana säksättämään normaalia enemmän. kokeilen hiukkasen kankeempaa öljyy seuraavaksi, mutta ennen sitä olis kiva kuullu muitten kokemuksia/ehdotuksia mikä olis "paras" öljy. pääseekö e85 tosiaan notkistamaan öljyä? vai onko itellä ohivuotoa?
            BMW E91 320
            MB W108 280SE
            SUZUKI GSX-R
            BMW K100 "cafe"

            Comment

            • Muurahainen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              Originally posted by hencca89 View Post
              herätellääs topiccia vähän.
              semmosta tässä miettiny että mitä moottoriöljyjä porukka on käyttäny e85 koneissa? ite oon käytännössä kaikkiin biimereihin aina laittanu castrollin magnatecia 5w-40. mutta nyt on ajossa m10b18 megaruutalla ja tuttuun tapaan magnatecia laitoin, nii tuntuu siltä että kone kylmänä toimii niiku pitää mutta koneen/öljyn lämmetessä normaaliin rupeaa ilmeisesti liian notkeana säksättämään normaalia enemmän. kokeilen hiukkasen kankeempaa öljyy seuraavaksi, mutta ennen sitä olis kiva kuullu muitten kokemuksia/ehdotuksia mikä olis "paras" öljy. pääseekö e85 tosiaan notkistamaan öljyä? vai onko itellä ohivuotoa?
              Jos e85:ttä joutuu öljynjoukkoon on säädöissä kyllä vikaa tai kone falskaa sitä jostain.

              Comment

              • hencca89
                BTCF Member
                • Sep 2011
                • 619
                • ikaalinen

                juu se voi tosiaan olla tosta säätöpuolesta kiinni. muutenkin suunnitelmissa hartikaiselle säädettäväks viemestä. ennen sitä viälä tarkistaa venttiilien välykset. olis sit toivottavasti kesätikissä eli magnatecilla jatketaan öljyn puolesta.
                BMW E91 320
                MB W108 280SE
                SUZUKI GSX-R
                BMW K100 "cafe"

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  Kyllähän ainakin pakkasilla joutuu aika raakasti syöttämään ainetta kylmäkäynnistyksissä, et ihan hyvin sitä voi joutua öljyn sekaan helpommin. Vielä yhdistettynä lyhyisiin ajosuoritteisiin ettei ehdi haihtua öljystä pois, niin kyllä ne voi liruuntua herkemmin. Suositellaanhan muutenkin 85:lla öljynvaihtoja hieman tieheämmällä välillä mitä normaalisti.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • hencca89
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 619
                    • ikaalinen

                    kylmäkaynnistys muutenkin aika hakusessa vielä.. aikalailla 4-6:lla yrityksellä käyntiin oli pakkasta tai ei. voipi olla että siinä ainetta pääsee jonki verran. oman läppärin kanssa vaan onkelmia saada yhteys megaan kun xp ei tunnista megan usb:tä porttilähdöksi. jotain ajureita koittanu ettiä mutta ei millää. kaverin läppäri löytää heti. täytyy varmaa raaskia sijoittaa uudempaa läppäriinki.. (joo siis käyttäjän korvien välissähän se vika on, mutta helpompi syyttää vehkeitä)
                    Last edited by hencca89; 11-04-2014, 17:41. Reason: virheitä veke
                    BMW E91 320
                    MB W108 280SE
                    SUZUKI GSX-R
                    BMW K100 "cafe"

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      Kannattaa sit olla varovainen tän aineen kanssa ettei anna liian rikkaalle mennä kovemmissa vedoissa, äkkiä on pytyt kiiltävänä, kuten tuolla edempänä on todettu. Laajakaista ja seosmittari on hyvä olla olemassa jos ite säätelee...
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • jakeluvesimies
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2010
                        • 2726
                        • On the road @ Laplandia

                        Ainakin vanhemmissa ruiskuissa, joissa erillinen kylmäkäynnistys suutin.... Oisko ideaa heittää ihan bensaa sytykkeeksi sitä kautta? Syttyisi kerrasta.

                        Tiedä sitten miten toteuttaa toiset pa-säiliöt, -linjat, -pumput ym....

                        Comment

                        • hencca89
                          BTCF Member
                          • Sep 2011
                          • 619
                          • ikaalinen

                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Kannattaa sit olla varovainen tän aineen kanssa ettei anna liian rikkaalle mennä kovemmissa vedoissa, äkkiä on pytyt kiiltävänä, kuten tuolla edempänä on todettu. Laajakaista ja seosmittari on hyvä olla olemassa jos ite säätelee...
                          entinen omistaja säätäny suhthyvin laajakaistalla kohillee matka-ajoon.
                          mutta huomaa että ylärekisteri/kiihdytys ei oo viälä kunnolla säädöissä.
                          siks ajanut varovaisesti viälä. tällä hetkellä kapeakaista-lambda käytössä
                          jolla säätäminen aika mahdotonta itelle, kun näyttäää vähän mitä sattuu
                          silloin harvoin kun antaa lukemaa... prioriteetti 1 onki tällä hetkellä se
                          laajakaista-lambda.

                          ja aiempaan etanolin öljyn pääsyynki mitä luultavimmän oli vastaus liika
                          aine kylmäkäynnistyksessä, kun se oli niin korkea talvea varten. nyt laskettu
                          raakalla kädellä kylmäkäynnistyksen rikastusta ja äsken kokeilin käynnistää
                          paripäivää seisseen pirssin, niin toisella startilla jäi käymään. eli ei olla kovin
                          kaukana ihanteellisesta, sillä jos on aamulla ajanu lämpimäksi, niin illalla jää
                          käyntiin viälä ensimmäisellä yrittämällä.
                          täytyy hiukan enää sitä hioo jos laitan läppärin kiinni autoon enää ennen
                          laajakaistalambdan hommaamista.
                          BMW E91 320
                          MB W108 280SE
                          SUZUKI GSX-R
                          BMW K100 "cafe"

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by hencca89 View Post
                            täytyy hiukan enää sitä hioo jos laitan läppärin kiinni autoon enää ennen
                            laajakaistalambdan hommaamista.
                            Jos saat säädettyä sytkääkin niin viinalle voi käynnistys/kylmäkäyntiennakoita kasvattaa raakasti, parikymmentä astetta lisää alkaa varmaan oleen sielläpäin. Viinalla kylmällä koneella olisi tarve saada jonkinlainen palopesäke aikaiseksi ennenkuin paljealueet sammuttaa liekin työntämällä kylmää seosta tulppaa päin ja reilu syttyennakko auttaa asiaa. Mutta siis jos normi crank-ennakko bensalle on nollissa niin viinalla toimiva on ainakin parikymmentä astettta enemmän. Jotenkin seos voi syttyä jokusen asteen ykk:n jälkeenkin joten jos mahdollista kipinää kannattaa antaa ainakin parikymmentä astetta ykk:n jälkeenkin, siis jos on syttyboksi joka mahdollistaa useamman kipinän jaon (esimerkiksi Siemensin DME:t).

                            Mutta siis se ykk-syttykohta on viinalla ihan toivoton ja jos siinä pitäydytään niin päädytään niihin tolkuttoman rikkaisiin seossuhteisiin kun bensan A/F pitää saada palokelpoiseksi.

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              Onkos porukoilla kokemuksia miten paljon E85 asemien seokset heittelee talvi ja kesälaadun välillä?

                              Tekis mieli hommata tommonen flexfuel anturi ja sille mittari, et pystyis vähä seurailemaan tota etanolin määrää polttoaineessa. Myöhemmin vois hyötykäyttää eculle menevässä tiedossa et osais automaattisesti säätää softaa.. Hain tankin täyteen toiselta asemalta niin tuli ilmeisesti "talvilaatua" ku AFR(lambda) meni aika paksulle täysvedossa.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Thuppu View Post
                                Onkos porukoilla kokemuksia miten paljon E85 asemien seokset heittelee talvi ja kesälaadun välillä?

                                Tekis mieli hommata tommonen flexfuel anturi ja sille mittari, et pystyis vähä seurailemaan tota etanolin määrää polttoaineessa. Myöhemmin vois hyötykäyttää eculle menevässä tiedossa et osais automaattisesti säätää softaa.. Hain tankin täyteen toiselta asemalta niin tuli ilmeisesti "talvilaatua" ku AFR(lambda) meni aika paksulle täysvedossa.
                                Vaihtelee itse asiassa aika paljonkin ja varsinkin nyt viime talvena/viime kuukausina seokset ovat taas mitä sattuu(viime kesä meni varsin tasaisilla).
                                Näissä vain ei tunnu olevan mitään logiikkaa mihin suuntaan ja milloinkin ko.seokset vaihtelee...tai ainakaan me emme ole siihen saaneet testauksista huolimatta mitään tolkkua.

                                Comment

                                Working...
                                X