AMW:n Maatsi on käyttänyt ja suositteli E85 käytössä Motulin tms täyssynteettistä racing 2T öljyä sekoitettuna desi tankin sekaan. Itse en ole sekoitellut ja oma harrastepeli ollut RE85 käytössä jo kolme vuotta ilman ongelmia ja lisäaineita, mutta ei kai siitä haittaakaan ole.
Flexifuel RE85 vs. bimmeri
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Mites näissä uudemmissa m62-koneisissa oli maffin vaikutus asiaan...? Muistan jostain täältä lukeneeni, että oli laittettu tyyliin pykälää isomman koneen maffi, jolloin seokset säätyy optimaalisempaan suuntaan (esim. m62b35:een m6244 maffi) - Onko ajatuksessa perää?
Ps. Etanuuli taas euron pinnassa / litra - Piti blandaa 30l e85, 49l 95eLast edited by jakeluvesimies; 15-01-2014, 21:49.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJuuri näin.
Silloin kun E85:lla aletaan ottamaan oikeasti tehoa, pitää lambda-arvoa seurata tiukemmin kuin kierroslukumittaria.
Eli E85:n kolme tärkeintä juttua tehokäytössä on säätö, säätö ja säätö.
Koneen pitää käydä röpöttämättä/puhtaasti koko rekisteri maksimissaan 0.85 Lambda-arvolla ja optimi olisi jossakin 0.90-1.00 tietämillä.
Ok, urut auki ehkä 0.80, mutta ei yhtään enään rikkaammalla, muuten on tiedossa koneremonttia.
Tehokäytössä esim.rikkinäinen tulppa tuhoaa männänrenkaat todella nopeasti ja yleensä samalla myös männät ovat valmiit, joten sitä labdaa pitää seurata.
Toisaalta, tehoahan tällä saa sitten ihan toiseen malliin kuin pumppubensoilla...tai jollain V-powerilla...ja kun kaikki toimii niin auto on todella "siviilimäinen" ajettava erittäin korkeallakin viritysasteella.
Tämä kun on 106-oktaanista racing polttoainetta ja vieläpä lähes ilmaista 106-oktaanista = vastaa n.108-oktaanista käytössä koska huomattavasti suurempi hörystymislämpö kuin bensiinissä, jolloin voidaan käyttää katukäytössä todella kovia peruspuristuksia ja/tai ahtoja.
Tavaraahan kuluu 30% enemmän kuin bensiiniä ja virikäytössä kannattaa polttoainepuoli todellakin mielummin "ylimitoittaa", kuin miettiä että riittääkö? Jos tarvii miettiä, niin ei riitä.
Tällä saadaan melko helposti +1000hv katsastettavia katuautoja, millään bensalla ei.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostTäyttä asiaa. Lisäksi vielä semmosta et ne viimeiset hienosäädöt ja heppojen kalastelut on hankala tehä perstuntumalla, ajossa säätämällä tms. vaan vaatinee dynon. Säädetään rajaan jossa tehot alkavat laskemaan, kertonee siitä että sylinteripaineet alkavat kasvaa liiaksi. Eli 85:lla sylinteripaineet rikkoo koneen ennen kuin nakutusta alkaa tapahtumaan.
Männänrenkaisiin muutoinkin kannattaa E85 tehokäytössä panostaa hieman normaalia enemmän ja ns.Total Seal tyyppiset toimii E85 koneissa parhaiten, jolloin ohivirtaukset saadaan minimoitua ja sitä kautta viinan pääsy huuhtelemaan sylinterien öljykalvoa sekä lopulta pääsy öljyjen sekaan.
Sen verran viileämpänä kovapuristeinen E85 kone kuitenkin käy että mm.männänrenkaiden päittäisvälykset voidaan hakea sieltä minimipäästä.
Se on myös totta että pelkästään perstuntumalla ei sitä tehokasta "viinamoottoria" saa niihin vaadittaviin oikeisiin säätöihin, vaan vähintään takapyörädynotusta tarvitaan.
Nämä +1000hv ajettavat katukoneet vaatii sitten jo ihan penkissä ajamista tuntitolkulla.
Comment
-
-
herätellääs topiccia vähän.
semmosta tässä miettiny että mitä moottoriöljyjä porukka on käyttäny e85 koneissa? ite oon käytännössä kaikkiin biimereihin aina laittanu castrollin magnatecia 5w-40. mutta nyt on ajossa m10b18 megaruutalla ja tuttuun tapaan magnatecia laitoin, nii tuntuu siltä että kone kylmänä toimii niiku pitää mutta koneen/öljyn lämmetessä normaaliin rupeaa ilmeisesti liian notkeana säksättämään normaalia enemmän. kokeilen hiukkasen kankeempaa öljyy seuraavaksi, mutta ennen sitä olis kiva kuullu muitten kokemuksia/ehdotuksia mikä olis "paras" öljy. pääseekö e85 tosiaan notkistamaan öljyä? vai onko itellä ohivuotoa?BMW E91 320
MB W108 280SE
SUZUKI GSX-R
BMW K100 "cafe"
Comment
-
-
Originally posted by hencca89 View Postherätellääs topiccia vähän.
semmosta tässä miettiny että mitä moottoriöljyjä porukka on käyttäny e85 koneissa? ite oon käytännössä kaikkiin biimereihin aina laittanu castrollin magnatecia 5w-40. mutta nyt on ajossa m10b18 megaruutalla ja tuttuun tapaan magnatecia laitoin, nii tuntuu siltä että kone kylmänä toimii niiku pitää mutta koneen/öljyn lämmetessä normaaliin rupeaa ilmeisesti liian notkeana säksättämään normaalia enemmän. kokeilen hiukkasen kankeempaa öljyy seuraavaksi, mutta ennen sitä olis kiva kuullu muitten kokemuksia/ehdotuksia mikä olis "paras" öljy. pääseekö e85 tosiaan notkistamaan öljyä? vai onko itellä ohivuotoa?
Comment
-
-
juu se voi tosiaan olla tosta säätöpuolesta kiinni. muutenkin suunnitelmissa hartikaiselle säädettäväks viemestä. ennen sitä viälä tarkistaa venttiilien välykset. olis sit toivottavasti kesätikissäeli magnatecilla jatketaan öljyn puolesta.
BMW E91 320
MB W108 280SE
SUZUKI GSX-R
BMW K100 "cafe"
Comment
-
-
Kyllähän ainakin pakkasilla joutuu aika raakasti syöttämään ainetta kylmäkäynnistyksissä, et ihan hyvin sitä voi joutua öljyn sekaan helpommin. Vielä yhdistettynä lyhyisiin ajosuoritteisiin ettei ehdi haihtua öljystä pois, niin kyllä ne voi liruuntua herkemmin. Suositellaanhan muutenkin 85:lla öljynvaihtoja hieman tieheämmällä välillä mitä normaalisti.
Comment
-
-
kylmäkaynnistys muutenkin aika hakusessa vielä.. aikalailla 4-6:lla yrityksellä käyntiin oli pakkasta tai ei. voipi olla että siinä ainetta pääsee jonki verran. oman läppärin kanssa vaan onkelmia saada yhteys megaan kun xp ei tunnista megan usb:tä porttilähdöksi. jotain ajureita koittanu ettiä mutta ei millää. kaverin läppäri löytää heti. täytyy varmaa raaskia sijoittaa uudempaa läppäriinki.. (joo siis käyttäjän korvien välissähän se vika on, mutta helpompi syyttää vehkeitä)BMW E91 320
MB W108 280SE
SUZUKI GSX-R
BMW K100 "cafe"
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostKannattaa sit olla varovainen tän aineen kanssa ettei anna liian rikkaalle mennä kovemmissa vedoissa, äkkiä on pytyt kiiltävänä, kuten tuolla edempänä on todettu. Laajakaista ja seosmittari on hyvä olla olemassa jos ite säätelee...
mutta huomaa että ylärekisteri/kiihdytys ei oo viälä kunnolla säädöissä.
siks ajanut varovaisesti viälä. tällä hetkellä kapeakaista-lambda käytössä
jolla säätäminen aika mahdotonta itelle, kun näyttäää vähän mitä sattuu
silloin harvoin kun antaa lukemaa... prioriteetti 1 onki tällä hetkellä se
laajakaista-lambda.
ja aiempaan etanolin öljyn pääsyynki mitä luultavimmän oli vastaus liika
aine kylmäkäynnistyksessä, kun se oli niin korkea talvea varten. nyt laskettu
raakalla kädellä kylmäkäynnistyksen rikastusta ja äsken kokeilin käynnistää
paripäivää seisseen pirssin, niin toisella startilla jäi käymään. eli ei olla kovin
kaukana ihanteellisesta, sillä jos on aamulla ajanu lämpimäksi, niin illalla jää
käyntiin viälä ensimmäisellä yrittämällä.
täytyy hiukan enää sitä hioo jos laitan läppärin kiinni autoon enää ennen
laajakaistalambdan hommaamista.BMW E91 320
MB W108 280SE
SUZUKI GSX-R
BMW K100 "cafe"
Comment
-
-
Originally posted by hencca89 View Posttäytyy hiukan enää sitä hioo jos laitan läppärin kiinni autoon enää ennen
laajakaistalambdan hommaamista.
Mutta siis se ykk-syttykohta on viinalla ihan toivoton ja jos siinä pitäydytään niin päädytään niihin tolkuttoman rikkaisiin seossuhteisiin kun bensan A/F pitää saada palokelpoiseksi.
Comment
-
-
Onkos porukoilla kokemuksia miten paljon E85 asemien seokset heittelee talvi ja kesälaadun välillä?
Tekis mieli hommata tommonen flexfuel anturi ja sille mittari, et pystyis vähä seurailemaan tota etanolin määrää polttoaineessa. Myöhemmin vois hyötykäyttää eculle menevässä tiedossa et osais automaattisesti säätää softaa.. Hain tankin täyteen toiselta asemalta niin tuli ilmeisesti "talvilaatua" ku AFR(lambda) meni aika paksulle täysvedossa.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostOnkos porukoilla kokemuksia miten paljon E85 asemien seokset heittelee talvi ja kesälaadun välillä?
Tekis mieli hommata tommonen flexfuel anturi ja sille mittari, et pystyis vähä seurailemaan tota etanolin määrää polttoaineessa. Myöhemmin vois hyötykäyttää eculle menevässä tiedossa et osais automaattisesti säätää softaa.. Hain tankin täyteen toiselta asemalta niin tuli ilmeisesti "talvilaatua" ku AFR(lambda) meni aika paksulle täysvedossa.
Näissä vain ei tunnu olevan mitään logiikkaa mihin suuntaan ja milloinkin ko.seokset vaihtelee...tai ainakaan me emme ole siihen saaneet testauksista huolimatta mitään tolkkua.
Comment
-
Comment