Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Tässä pitää ymmärtää että myös muu moottorin kuormitus kasvaa kun nostetaan ns. tehollista keskipainetta. Vaikka polttoaine kestää kovaa puristus-suhdetta niin muut osat tulee mitoittaa aiottua tehoa ja vääntöä kestäviksi.
    No eikös se ollut tässä itsestään selvyys kun puhe nimenomaan oli virittämisestä?
    Kuitenkin onnistunut viritys lisää tehoa ja sitä kautta vaatii myös käytetyiltä osilta enemmän.

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      Originally posted by Hemi View Post
      No eikös se ollut tässä itsestään selvyys kun puhe nimenomaan oli virittämisestä?
      Kuitenkin onnistunut viritys lisää tehoa ja sitä kautta vaatii myös käytetyiltä osilta enemmän.
      Kaikille ei välttämättä ole itsestäänselvyys. Lähinnä tämä lause Thupun viestissä nosti kulmakarvojani:

      Originally posted by thuppu
      niin vaikuttaako korkeammat puristukset esim. sylinteripaineisiin tai muulla tavoin negatiivisesti suuria huipputehoja haettaessa
      Ei se (R)E85 muuta sitä moottorin mekaanista rakennetta yhtään kestävämmäksi vaikka mahdollistaa suuremmat puristus-suhteet, ahtopaineet ja sytytysennakot.
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • Mäki
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2009
        • 370
        • Vaasa

        Onko jollain tietoa tai kokemuksia jos m43 suuttimet jää liian pieniksi etanoli käytössä normi pa paineilla? Pärjääkö paineen nostamisella? :think
        Harley Davidson Sportster 1200
        Mercedes-Benz C 200 CDI S204

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
          Kaikille ei välttämättä ole itsestäänselvyys. Lähinnä tämä lause Thupun viestissä nosti kulmakarvojani:

          Ei se (R)E85 muuta sitä moottorin mekaanista rakennetta yhtään kestävämmäksi vaikka mahdollistaa suuremmat puristus-suhteet, ahtopaineet ja sytytysennakot.
          Niin siis harvemmin nakutus on ongelma 85:lla, vaan nimenomaan sylinteripaineet. Teho alkaa laskemaan, turhaa lämpöä, lopuksia romua... ja tämä siis vaikkei nakutusta ole vielä esiintynyt.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Mäki View Post
            Onko jollain tietoa tai kokemuksia jos m43 suuttimet jää liian pieniksi etanoli käytössä normi pa paineilla? Pärjääkö paineen nostamisella? :think
            E85:sta tarvitaan jo itsessään 20-30% enemän kuin bensaa vastaaville tehoille pyrittäessä, joten jos halutaan tämä lisäksi nostaa myös tehoja, pitää tämä lähtökohta ottaa huomioon.
            Riippuu sitten suuttimista paljonko niissä on lisäkapasiteettia ja onko?

            Comment

            • jakeluvesimies
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2010
              • 2726
              • On the road @ Laplandia

              Originally posted by Mäki View Post
              Onko jollain tietoa tai kokemuksia jos m43 suuttimet jää liian pieniksi etanoli käytössä normi pa paineilla? Pärjääkö paineen nostamisella? :think
              En ota moottoriin ja suuttimiin kantaa, mutta nostamalla pa-paineen noin 1,5 kertaiseksi, voi saada näennäisesti "toimivan" setin vakisuuttimilla ainaskin kesäkäyttöön ilman muita muutoksia... Ei varmasti huipputehokkain eikä ns. ekologisin ja optimaalisin vaihtoehto moottorin toiminnan kannalta.

              Ps. Nythän tieto ei ole validi enää talven alla

              Comment

              • Muurahainen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                Originally posted by Mäki View Post
                Onko jollain tietoa tai kokemuksia jos m43 suuttimet jää liian pieniksi etanoli käytössä normi pa paineilla? Pärjääkö paineen nostamisella? :think
                Mikäli oikein muistan m43b16 ja b18 käyttävät samoja suuttimia.
                Ei taida ihan hirveästi jäädä ylimääräistä noissa.

                Comment

                • Mäki
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2009
                  • 370
                  • Vaasa

                  Originally posted by jakeluvesimies View Post
                  En ota moottoriin ja suuttimiin kantaa, mutta nostamalla pa-paineen noin 1,5 kertaiseksi, voi saada näennäisesti "toimivan" setin vakisuuttimilla ainaskin kesäkäyttöön ilman muita muutoksia... Ei varmasti huipputehokkain eikä ns. ekologisin ja optimaalisin vaihtoehto moottorin toiminnan kannalta.

                  Ps. Nythän tieto ei ole validi enää talven alla
                  Joo, kiitos vinkistä. Pitää koittaa nostaa painetta, On toiminut ihan suht hyvin normi ajossa nyt 1kk, on vaa piggyback boxi. Mutta jos kiihdyttää kunnolla tai korkeamilla kieroksilla ei soppa tunnu ihan riittävän nyt ku on ollut kylmempiä kelejä.
                  Last edited by Mäki; 28-09-2014, 00:38.
                  Harley Davidson Sportster 1200
                  Mercedes-Benz C 200 CDI S204

                  Comment

                  • *makke*
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 885
                    • Klaukkala

                    3000cc, 2000cc EV14, Vipec ecu.

                    Kelien kylmetessä ei lähe kirveelläkään käyntiin, 15-20c lähtee vielä kivasti. Vinkkiä miten/mistä lähteä hakemaan noita kylmäkäynnistysarvoja kohalleen´

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11203
                      • Oulu

                      Originally posted by *makke* View Post
                      3000cc, 2000cc EV14, Vipec ecu.

                      Kelien kylmetessä ei lähe kirveelläkään käyntiin, 15-20c lähtee vielä kivasti. Vinkkiä miten/mistä lähteä hakemaan noita kylmäkäynnistysarvoja kohalleen´
                      Minä en ainakaan keksiny muuta keinoa, kuin että reilusti lisää ruiskutusaikaa kylmillä keleillä. Cranking ennakkolla on myös joku merkitys, mutta yli 25 asteen ei tuntunu olevan vaikutusta.

                      Ongelmana megan kanssa oli kyllä se, että hörähtää käyntiin, mutta simahtaa samointein. Lämmityskäytön rikastusta lisäämällä tämän sai pois, mutta sitten kone käy kylmänä aivan sairaan rikkaalla, mikä taas ei varmasti ole hyvä juttu ,kun viinaa pääsee öljyn sekaan.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • timppa811
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 855
                        • Pohojammaa

                        Mulla 2000cc moottori ja 2200cc ev14.

                        Muistaakseni rikastus moottorin 0asteessa on noin 20% suurempi kuin moottorin 80asteessa. Kun taas -10asteessa noin 40% enemmän.

                        Cranking arvo 0asteessa on noin 5x suurempi kuin moottorin 80asteessa. muistaakseni 80ms on cranking arvo -10asteessa.

                        Originally posted by *makke* View Post
                        3000cc, 2000cc EV14, Vipec ecu.

                        Kelien kylmetessä ei lähe kirveelläkään käyntiin, 15-20c lähtee vielä kivasti. Vinkkiä miten/mistä lähteä hakemaan noita kylmäkäynnistysarvoja kohalleen´

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Ongelmana megan kanssa oli kyllä se, että hörähtää käyntiin, mutta simahtaa samointein. Lämmityskäytön rikastusta lisäämällä tämän sai pois, mutta sitten kone käy kylmänä aivan sairaan rikkaalla, mikä taas ei varmasti ole hyvä juttu ,kun viinaa pääsee öljyn sekaan.
                          Kyllähän sitä ainetta joutuu ihan sairaasti lisäämään jos haluaa et toimii kuten bensalla. Nyt yks aamu ku tais olla -8 astetta niin itelläkään ei meinannu jäädä käymään, joutu 6 kertaa starttaamaan et jäi käymään. Laajakaista näytti 0.74 kylmänä. Pitäis noi kylmäkäynnistykset saada kyllä tänä talvena säädettyä kohdalleen. Täytyy kyllä säännöllisin välein saada ajettua kone kunnolla kuumaksi et etanolit haihtuis öljyn seasta ja myös vaihtaa öljyt useammin, koska kyllä sitä väkisinkin menee öljyjen sekaan jos tulee paljon kylmäkäynnistyksiä näin kylmällä kaudella.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Thuppu View Post
                            Kyllähän sitä ainetta joutuu ihan sairaasti lisäämään jos haluaa et toimii kuten bensalla. Nyt yks aamu ku tais olla -8 astetta niin itelläkään ei meinannu jäädä käymään, joutu 6 kertaa starttaamaan et jäi käymään. Laajakaista näytti 0.74 kylmänä. Pitäis noi kylmäkäynnistykset saada kyllä tänä talvena säädettyä kohdalleen. Täytyy kyllä säännöllisin välein saada ajettua kone kunnolla kuumaksi et etanolit haihtuis öljyn seasta ja myös vaihtaa öljyt useammin, koska kyllä sitä väkisinkin menee öljyjen sekaan jos tulee paljon kylmäkäynnistyksiä näin kylmällä kaudella.
                            Nämä kylmäkäynnistysongelmat tietenkin kertoo liian matalasta puristus-suhteesta ja ongelma poistuu
                            nostamalla puristuksia.
                            Ok, ei perus käyttömoottorissa ihan läpihuutojuttu, mutta toki puristuksien nostamisella saataisiin tehoa ja käyttöominaisuuksia E85:lla vähän julmetusti lisää.

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              Juu, tottakai jos koko koneen pystyy rakentamaan vain ja ainoastaan E85:sta silmällä pitäen niin tämmöset asiat kannattaa optimoida kohdalleen. Huipputehoja nyt ei välttämättä lisää tulisi, mut ala ja keskirekisteriin varmasti ihan mukavasti.

                              Edit. Kyllähän sitä 85:sta joutuu siltikin annostelemaan huomattavasti suurempia määriä mitä bensaa vaikka oliskin korkeat puristukset, mutta helpottais varmasti asiaa kivasti kuitenkin.
                              Last edited by Thuppu; 24-10-2014, 12:06.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11203
                                • Oulu

                                Miten lie ahdetussa. Ei varmaan hirveästi tuosta 10.2:1 vakio suhteesta kärsi nostaa. Mulle kyllä riittää että 0-kelillä vielä lähtee käyntiin suosiolla.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X