Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62B44 viritystä(dynolappu #73)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TIRAX
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 102

    Ei M62, mutta:


    M60B40+M67 93mm kampura+M30 taotut kanget 135mm, ebaystä n.600€+vakio männät, ois 4629cc, -1,5mm matalampi puristus, mutta n. 10:1 puristukset.

    85mm kampurahan on M62B46 eli vain 4mm enemmin tilaa tarvii toi 93mm, sen jos pystyy työstämään pois. M67 kampurassa on se 4 pultti kiinnitys hihnapyörään, eiköhän sen sais modifioitua sopimaan.

    Pääsitkö jo kokeilemaan hiottuja nokkia, paljonko tuli?
    Last edited by TIRAX; 12-01-2015, 23:17.

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      Originally posted by TIRAX View Post
      Ei M62, mutta:


      M60B40+M67 93mm kampura+M30 taotut kanget 135mm, ebaystä n.600€+vakio männät, ois 4629cc, -1,5mm matalampi puristus, mutta n. 10:1 puristukset.

      85mm kampurahan on M62B46 eli vain 4mm enemmin tilaa tarvii toi 93mm, sen jos pystyy työstämään pois. M67 kampurassa on se 4 pultti kiinnitys hihnapyörään, eiköhän sen sais modifioitua sopimaan.

      Pääsitkö jo kokeilemaan hiottuja nokkia, paljonko tuli?
      Mahtuuko noi veivit rinnakkain akselin kauloille? Jos m30 sama leveys kuin s14 niin noi on yhteensä 6mm parina kasin veivejä paksummat.

      Jos toi kokeilemaan kysymys on mulle osoitettu, niin vielä ei ole edes kone kasassa, puhumattakaan kopasta johon se tulee.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5272
        • Pirkkala

        Originally posted by TIRAX View Post
        Ei M62, mutta:


        M60B40+M67 93mm kampura+M30 taotut kanget 135mm, ebaystä n.600€+vakio männät, ois 4629cc, -1,5mm matalampi puristus, mutta n. 10:1 puristukset.

        85mm kampurahan on M62B46 eli vain 4mm enemmin tilaa tarvii toi 93mm, sen jos pystyy työstämään pois. M67 kampurassa on se 4 pultti kiinnitys hihnapyörään, eiköhän sen sais modifioitua sopimaan.

        Pääsitkö jo kokeilemaan hiottuja nokkia, paljonko tuli?

        Reilu 200cc tilavuutta tolla lisää. Herää kysymys: onko vaivan arvoista Vs. M6xb44? Joka on melko halvalla tehtävissä. Lisäksi pitkällä iskulla kulmat alkaa olee kierrättämisen kannalta huonot. Toki billet kangilla kestää.

        Ei muuta kun kokeilemaan.

        Parasta olisi jos saisi jollain setupilla rutut 14-16 luokkaan saisi vaparissakin oikein hyötyä e85:sta.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • TIRAX
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 102

          Niin, se 3mm pitäs hioo pois.

          Nissanin SR20DE on 22,73mm levee, 136,14mm pitkä ja ala halkasija 51mm ylä sopiva 22mm. Löytyy taottuna ja samaan hintaan. 0,5mm pois alhaalta ja n.2mm leveydestä. Sitten on puristukset n. 11:1.

          Comment

          • Rale
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 1482
            • Porvoo

            Voiko n62 osia käyttää

            Pystyisikö N62B44:n osia käyttää? Multa löytyisi kampi ja veivit. Ja 7:n ehjää mäntää. Yhden kunnosta ei tietoa vielä.
            Tuossa jotain mittoja.
            Last edited by Rale; 24-11-2016, 13:55.

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              Originally posted by TIRAX View Post
              Niin, se 3mm pitäs hioo pois.

              Nissanin SR20DE on 22,73mm levee, 136,14mm pitkä ja ala halkasija 51mm ylä sopiva 22mm. Löytyy taottuna ja samaan hintaan. 0,5mm pois alhaalta ja n.2mm leveydestä. Sitten on puristukset n. 11:1.
              Kampisuhde vaan rupeaa olemaan heikko tolla 93mm iskulla ja 135-136mm veivillä.
              s62b50 141,5mm /89mm =1,59
              m62b46 143mm /85 = 1,68
              m62b44 143mm / 82,7 = 1,73

              136mm / 93mm = 1,46

              Moni sanoo, ettei alle 1,5 suhteen pidä mennä.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                Originally posted by bemmeri View Post

                Kelloa vastaan otetut lukemat antoi hieman viitteitä, "vartin" nopeus noussut pari-kolme km/h. Käyrien muoto oli iloinen yllätys. Ikävä kyllä penkittäjä ei saanut ruutuja samalle paperille (vanhasta puuttu joku tiedosto, tms.).

                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5272
                  • Pirkkala

                  Originally posted by bemmeri View Post
                  Kelloa vastaan otetut lukemat antoi hieman viitteitä, "vartin" nopeus noussut pari-kolme km/h. Käyrien muoto oli iloinen yllätys. Ikävä kyllä penkittäjä ei saanut ruutuja samalle paperille (vanhasta puuttu joku tiedosto, tms.).

                  https://www.dropbox.com/s/cyk6qofuzd...505_105335.jpg

                  No on hepat kotona vääntökin on ihan älytön. Omassa oli max vääntö 450Nm. Alhaalla näissä on kyllä vääntöä uskomattoman paljon. Penkittäjä sanoi mulle että ei ole juuri koskaan penkittänyt autoa jolla jarrun voi pitää niin isollaan jo tyhjäkäynnistä alkaen.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    No on hepat kotona vääntökin on ihan älytön. Omassa oli max vääntö 450Nm. Alhaalla näissä on kyllä vääntöä uskomattoman paljon. Penkittäjä sanoi mulle että ei ole juuri koskaan penkittänyt autoa jolla jarrun voi pitää niin isollaan jo tyhjäkäynnistä alkaen.
                    No ei tuo vääntö erikoinen ole, kun valmistaja ilmoittaa että pitäis olla 470Nm. Penkeissäkin on eroa, yms., ettei toinna lukuja sen enempää tuijotella. Itseä kiinnosti tällä erää, että kuinka on käyrien muoto muuttunut. Lukemat on toissijainen, vaikka selvästi tuntuu menohaluja hivenen enempi olevan verrattuna viime kesään.
                    Tuohon alle kötöstelin käyrät päällekkäin, koitin saada skaalauksen mahdollisimman lähelle, mutta ei noista skannaa-tulosteista saa kovin hyvin yhteen sopivia. Ylhäällä tuntuu vetoja olevan selvästi enempi, mitä jo keväällä perstuntumalla epäilinkin. Myös huipputeho tulee hivenen alempaa, mutta vetoalue silti pidempi. Vääntökäyrän keskialueen kuoppa on hieman pyöristynyt ja kuoppa siirtynyt alemmaksi.
                    Takapyöriltä on hevosvoimina voima noussut enemmän, mitä lapuilla laskennallinen moottoriteho, verrattuna viime vuoteen. Liekö häviöt pienentyny, vai onko sitten niin epäkurantti penkki. :think Tosin laatikkoöljyt (+RSV), uudet pyörän laakerit, kardaanin kaikki osat, vetoakseleiden huolto/herkistely, yms. tehty tässä välissä. Ja uudet "tuning" hihnapyörät moottoriin (nuo edellä luetellut luulisin vaikuttavan pyörätehoon/häviöön, líekö näin?).


                    EDIT 7.5.2015
                    Nyt vasta hokasin, ettei vääntö ja teho ole samassa suhteessa toisiinsa noissa kuvissa. Eli jos tehon viivat skaalaa kohdalleen, niin vääntö heittää ja päinvastoin. Tuli se virhe alunperin kun kohdistin hevosvoima viivat keskenään, enkä katsonut tarkemmin miten vääntö asettuu kun käyrä näytti suht normaalisti olevan.
                    Pitää tehdä kahdelle "paperille" että saa eriteltyä nuo. Uusissa kuvissa jossa käyrät päällekkäin, punaisella raksitettua ei siinä kuvassa toinna tuijottaa (siis väärin)

                    Tässä pitäis olla hevosvoimat skaalattuna oikein (onko?)


                    Tässä taas vääntölukemat olisi samassa suhteessa keskenään.
                    Last edited by bemmeri; 09-05-2015, 18:42.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • Targo
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2013
                      • 226
                      • Raisio

                      Luinko oikein että taikaöljyllä ja hihnapyörillä tuollaiset erot? Täytyy varmaan heti kömpiä talliin... jokatapaukaessa komeat erot!
                      Nykyiset
                      E39 96' 540i

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        Originally posted by targo View Post
                        Luinko oikein että taikaöljyllä ja hihnapyörillä tuollaiset erot? Täytyy varmaan heti kömpiä talliin... jokatapaukaessa komeat erot!
                        En tarkoittanut että noilla asioilla olisi tuo käyrien muodossa näkyvä muutos tullut, vaan pohdin mikä voisi pienentää voimansiirron häviöitä. Kirjotin epäselvästi tuohon aikasempaan.
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          Jaa-a, kysellääs tässä kun tuolla M60/M62 topikissa paljon posteja menee lukkoon jossain vaiheessa.


                          Jos on kaks vaihtoehtoa ja ei viittisi euroja tärvätä vaparin viritykseen mielinmäärin, niin:

                          A. Hiotuttaa m62b46tu kepit kevyesti ja uudet nostajat, sekä lashcapit jos ne tarvii. M62b46tu jouset. +Normaalit venttiilityöt, R-seetit, tason oik, kevyt kanavien siistintä yms..

                          B. Laittaa vanhoilla nostajilla ja nokilla/jousilla (edelleen nuo m62b46tu) ja kanavatyöt teettää. (keneltä olen kysynyt kanavien töistä, niin heppu osaa hommansa ja alkavat virtaamaan, käsittääkseni s14 kansia hieronut) hinta 650€ per kansi +normaalit kansityöt päälle.


                          Kumpiko olisi järkevämpi ja kummassa vaihtoehdossa €€€/hp olisi parempi?
                          En halua kierroskonetta, vaan semmoisen mikä vääntää hyvin jo alhaalta ja vetää hyvin rajoittajalle asti.



                          Nokat ja nostajat on kuluneet pariksi yleensä. No tätä en pienessä sievässä eilen noteerannut, vaikka asiasta tietoinen olikin. Purkaminen meni hyvässä tahdissa, niin enpä älynnyt kuin viimeisiä nostajia löpöön laittaessa että paikkajärjestys ei ole enää selvillä.
                          Onko nuo m62 nokat/nostajat miten herkkiä kulumaan jos sekoittaa keskenään tai ottaa toisesta koneesta nokat ja käyttää vanhassa olleita nostajia? Vai tarviiko laittaa se 750€ uusiin nostajiin ja hiotuttaa kepit sitten samalla?
                          Last edited by bemmeri; 20-11-2016, 15:06.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • Daa Daa
                            BTCF Member
                            • Aug 2004
                            • 910
                            • Jyväskylä

                            Älä murehdi niitä nostajia, kyllä ne voi sekottaa..

                            Makkosellako meinasit kannet teettää?

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              Juu. Hannulta kyselin.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5272
                                • Pirkkala

                                Paljonko tarviit vääntöä ja tehoa?

                                Minä sijoittaisin rahat hyviin nokka-akseleihin ja antaisin kansien olla.

                                Virtauta yksi kansi ja siltä pohjalta mieti sitä onko kansityö tarpeen.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎