M54 vanos remontti

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tourinki
    replied
    E39 525i 2002, m54.

Terve

Kyseessä e39 525I a Touring. ajettu n. 270 tkm. (itse 120 tkm).
    Autosta pikkuhiljaa tullut kovin nuhainen. Nyt viikolla alkoi sammua risteyksiin yms. valoihin kun liikkeelle pitäisi lähteä (monesti juurikin pikku vauhdista). Tuolloin kierrokset ei vain meinaa nousta. Pihassa kun testaa kaasua niin juurikin laillainen "nuupahdus" ensin ja sitten nousee kierrokset. Bensaa on aina kulunut reilusti mutta nykyään kyllä vielä enemmän.
    Tässä nyt päätynyt tuohon vanos "vikaan" kun aikaisempia viestejä lukenut.

Pari kysymystä.

-Olenko oikeassa vian suhteen?
    -Venttiilikopan tiivisterasjan käyn hakemassa mutta mitä muita "sarjoja"? Porukat näköjään tilanneet tavaraa Ebay yms. paikoista. Oma ajatus oli hakea "marmorilta" /KL-varosat. Onko kyseessä silloin laajempi sarja, josta en kuitenkaan kaikkea tarvitsisi?

Kiitos.

nim.
    Lomalla kotimaata kiertämään :-)
    Last edited by Tourinki; 31-05-2015, 11:47.

Leave a comment:

• Alex-330
    replied
    Originally posted by Rise View Post
    http://www.i6automotive.co.uk/bmw-double-vanos-kit/

Onkos tuo i6 automotiven setti yhtä hyvä/samaa matskua kuin beisanin? Näyttäs olevan edukkaampi ja varmaan tulee sieltä disan hiluja kuitenkin tilattua.
    Täällä nämä kaverit ovat samaa materiaalia http://www.vanos-bmw.com

Leave a comment:

• Antti O
    replied
    Oma kokemus tuosta i6 automotiven disa sarjasta, tilasin sieltä pari sarjaa 2.5i malliin ja ne ei kumpikaan toiminut oikein, läppä jumiin kun kiristi pultin.
    Tilasin sitten Germanautosolutionsilta ja toimi hienosti. Vanoksen tiivisteistä ei kokemusta. Olen ottanut beisanilta.

Leave a comment:

• mika_z
    replied
    Originally posted by Rise View Post
    http://www.i6automotive.co.uk/bmw-double-vanos-kit/

Onkos tuo i6 automotiven setti yhtä hyvä/samaa matskua kuin beisanin? Näyttäs olevan edukkaampi ja varmaan tulee sieltä disan hiluja kuitenkin tilattua.
    Viime kesänä tuollasen kitin asentelin ja lisäksi vielä rattle ringit. Hyvin on toiminut tähän päivään asti.

Leave a comment:

• Rise
    replied

Leave a comment:

• Antti O
    replied
    No nyt on Z4 vanosremontista kokemuksia.

Muutamia vinkkejä koskien nimenomaan E85 Z4 mallia.

-Irroita moottorin muovinen suojalevy syylärin päältä.
    -Irroita flekti (1x liitin, 1x torx, 1x painettava kiinnike)
    -Irroita ilmastoinnin ja vesipumpun hihnat, (DIY video youtubesta)
    -Irroita alavesiletkun lämpöanturi ja valuta noin litra nestettä pieneen esim. jäätelörasiaan, avaa alavesiletkun lukitus termostaattikotelosta ja nykäise letku irti. Muista uusia anturin o-rengas 13621743299.

Seuraa Beisanin ohjeita muuten, Z4 kohdalla tarvitset kuitenkin vielä lisäksi muutaman erikoistyökalun:

-90 asteen taivutetut pihdit, esim Boxo fixukselta.
    -Lyhyen 8mm kuusiokolon tai lyhyen 8mm kuusiokolopalan, itse käytin motonetin Bondhus lyhyitä kuusiokoloja + jatkoputkea. https://www.motonet.fi/fi/tuote/7740...-10mm-pallopaa

Jos vanosyksikkö ei mahdu edessä olevan palkin välistä pois kokeile jotain seuraavista:

1. Löysää palkin pultit mitä yläpuolelta löydät, huom. pari pulttia auton pituussuuntaisesti katso pesurin säiliön kohdalta. Väännä laudalla vesipumppua vasten varovasti hieman tilaa lisää.

Jos tuo ei toimi, seuraava metodi:

2. Nosta hallitunkilla puukapuloita avuksi käyttäen moottoria varovasti ylöspäin ja irroita koneen tuet, laske moottoria niin paljon alaspäin kun pystyy, nyt vanoksen pitäisi mahtua irti.

Eräs keino vielä mistä luin aiemmin on se että irroittaa ne pitkät pinnapultit esim. lukkopihdeillä.

Leave a comment:

• Antti O
    replied
    Eli sillonhan sieltä ei karkaa juuri mitään vesiäkään ulos. Hyvä tietää.

Leave a comment:

• meteor
    replied
    Pelkkä anturin irroitus riittää, itse vanospaketti on ahdas tulemaan pinnapulttien ohi, itse jouduin pakottamaan konetta taaksepäin noin 10mm muutoin ottaa kiinni tähän kuvassasi näkyvään tukirautaan.

Leave a comment:

• Antti O
    replied
    Onko siitä nyt faktaa tarviiko Z4 (M54) ottaa alavesiletku termostaattikotelolta irti vai riittääkö pelkän anturin irroitus letkusta että vanos mahtuu irti?

Last edited by Antti O; 08-01-2015, 12:00.

Leave a comment:

• timant
    replied
    Tuosta sigun autosta vaihdatin vanoksen tiivisteet (kiitokset Rahulle) Beisanin tekeleisiin. Vanhat oli todennäköisesti tuon reilu 200tkm matkanneet ja olivat kuin kovaa muovia. Nyt 200km rempan jälkeen ero alaväännössä on huomattava ja vaikuttaisi että bensaakin palaisi hieman vähemmän

Leave a comment:

• komonda
    replied
    Tulipa tehtyä tiivisteiden vaihto omaankin kulkineeseen pitkän kuumottelun jälkeen. Lopulta ihan suoraviivainen homma, mutta näin ensikertalaiselle riitti kyllä jännitystä vaikka tehtiinkin kaverin kanssa, jolla on paljon kokemusta kaikenlaisten autojen ropaamisesta. Vanhat o-renkaat olivat kyllä aivan horot ja männät heiluivat aika reilusti siellä sylintereissään.

Pultteja ei onnistuttu katkomaan eikä muitakaan kommelluksia tullut vastaan. Hyvin lähti kone käymään ja kylmänä esiintynyt tyhjäkäynnin seilaaminen katosi tyystin (aiemmin IMM:n haitariletkuja ja imusarjan kumitulppia on vaihdeltu). Myös alavääntöön tuli parannusta eikä käynti nyöki ryömittäessä nyt niin kuin ennen tiivisteden vaihtoa. Venttiilikopan tiiviste ja tulpanreikien tiivisteet olivat aivan kivikovat, mutta eivät vielä olleet vuotaneet onneksi. Nyt pitäisi olla sitten aiempaakin tiiviimpää tuollakin suunnalla!

Hyvä kokemus oli tämä homma kaikkineen! Kävi vielä niinkin hyvin tiivisteitä ebaysta tilatessa, että vaikka hilppeet tuli jenkeistä niin myyjä (i6motorworks) oli laittanut paketin arvoksi 25 taalaa joten tullimaksuilta vältyttiin.

Leave a comment:

• Antti O
    replied
    Sellainen huomio, että jos teette e39 korimalliin vanosremppaa olkaa erityisen varovaisia tuon paisarin ylivuoto nipan kanssa. Sitä ei saa bmw:ltä, mutta esimerkiksi ebaystä sen saa. Beisan systemsin ohjeessa se oli suositeltu hankittavaksi. Ostakaa se valmiiksi, paisarin letku kun pitää irroittaa siitä että saa viskon tuulitunnelin irroitettua.

Leave a comment:

• Slome
    replied
    Originally posted by Doni View Post
    Itse olen aina avannut tällaisella. Ja mielummin pieni isku räikkään kun väkisin vääntäen. Niissä on ihan normaali kierre ja kiristys 50Nm.
    Noniin nyt on hommat saatu valmiiksi! ei ne tiukassa ollut mutta kun oli vaan huonot työkalut...pyöräreissu rautakauppaan ja takasin helpotti tilannetta ja lähti heti auki. muihin ongelmiin en tömännyt. Ensikertalaisena kun tein niin tein rauhalliseen tahtiin ja tarkasti, aikaa meni sellanen 5,5h.

Vaikutuksista sen verran että peruuttaminen sujuu nyt täysin ongelmitta kun ennen nykivää ja kierrokset pomppailivat miten sattuu. Alhaalla jonkin verran enemmän vääntöä joten liikkeelle lähdöt sujuu helpommin ilman nykimisiä. Tein n. 15km lenkin ennen tiivisteiden vaihtoa ja sen jälkeen josta mittasin kulutuksen, kulutus laiski 11,1 -->9,7.

Leave a comment:

• Doni
    replied
    Originally posted by Slome View Post
    Morjes! Oon just suorittamassa ko. remppaa mut homma tyssäs nyt vähän ku vanoksen tulpat (8mm kuusiokolo) ennen punaisia tulppia ja kiinnitysruuveja ovat aivan perkeleen tiukassa. Mikäs toho vois auttaa ja onhan ne ihan normi kierteillä ja vasta kiinnitysruuvit vastakierteellä?
    Itse olen aina avannut tällaisella. Ja mielummin pieni isku räikkään kun väkisin vääntäen. Niissä on ihan normaali kierre ja kiristys 50Nm.

Leave a comment:

• Slome
    replied
    Morjes! Oon just suorittamassa ko. remppaa mut homma tyssäs nyt vähän ku vanoksen tulpat (8mm kuusiokolo) ennen punaisia tulppia ja kiinnitysruuveja ovat aivan perkeleen tiukassa. Mikäs toho vois auttaa ja onhan ne ihan normi kierteillä ja vasta kiinnitysruuvit vastakierteellä?

Leave a comment:

Working...
X