M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pazq
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 3180
    • 47200

    Eeei ku e36 325 alkujaan

    Comment

    • EMP
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 823
      • Kuusjoki

      Pitääkö nuo mahlen ilmoittamat m52b28 mäntien mitat paikkansa? Lähinnä siis venttiilikolojen syvennykset? Katsoin varaosanumerot etk:sta. Eli kun eri lohkoilla olevissa ihan erillaiset syvennykset. Ja rautaputkellisessa aluumiinilohkossa pitäs olla samat männät mitä tuplavanos mallissa!?

      Nikasil

      Rautaputkellinen alumiinilohko

      Rautalohko

      Lähinnä siis siksi kiinnostaa että minkä syvyiset kolot vaatii m54b30 mäntiin, jos vetää paljeraon samaksi mitä m52b28 on. Eli riittääkö noista pienimmät eli imupuolella tuo 1,8mm ja pako 0,45mm? Nokiksi tulee usa m3 nokat.

      Jos on tuollaiset mitä noissa mitoissa, niin miksi ihmeessä nuo kolot on niin erillaiset? Kun nokat ja kansi ovat etk:n mukaan kuitenkin samat kaikissa.
      E30 318i 2d M52B27 "eta"

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11202
        • Oulu

        Originally posted by EMP View Post
        Pitääkö nuo mahlen ilmoittamat m52b28 mäntien mitat paikkansa? Lähinnä siis venttiilikolojen syvennykset? Katsoin varaosanumerot etk:sta. Eli kun eri lohkoilla olevissa ihan erillaiset syvennykset. Ja rautaputkellisessa aluumiinilohkossa pitäs olla samat männät mitä tuplavanos mallissa!?
        Voi muuten pitää paikkansa. Ihmettelin tuossa turbokonetta rakentaessa sillon, että miksi ihmeessä siihen putkitettuun lohkoon on pistetty tuplavanos koneen männät.


        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • EMP
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 823
          • Kuusjoki

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Voi muuten pitää paikkansa. Ihmettelin tuossa turbokonetta rakentaessa sillon, että miksi ihmeessä siihen putkitettuun lohkoon on pistetty tuplavanos koneen männät.
          No tuo varmistaisi sen että noita on tosiaan käytetty myös singlevanoksessa.

          Ei sulla tai jollain muulla satu olemaan nurkissa nikasilin mäntää josta voisi mitata kolojen syvyyden?
          E30 318i 2d M52B27 "eta"

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11202
            • Oulu

            Tuossa jouluna puretaan kone, mistä voin mittailla. Jos ei siihen mennessä löydy tietoa.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by EMP View Post
              Jos on tuollaiset mitä noissa mitoissa, niin miksi ihmeessä nuo kolot on niin erillaiset? Kun nokat ja kansi ovat etk:n mukaan kuitenkin samat kaikissa.
              Tuplavanos tarvii paljon enemmän tilaa venttiileille kuin sinkkuvanos, tuplavanoksen imunokka kiertyy 40 astetta vs sinkun 25 ja pakonokkakin liikkuu tuplavanoksessa 25 astetta eli pakovenat tarvii koloa about sen verran kuin sinkkuvanos imupuolelle.

              ...ku rakentaa konetta niin DOHC-kone antaa mahdollisuuden ajoittaa nokat niinkuin tilaa on, kannattaa jättää venttiilinkolojen suurentaminen viimeiseksi keinoksi jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole.
              Last edited by naukkis; 17-12-2016, 21:41.

              Comment

              • EMP
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 823
                • Kuusjoki

                Originally posted by naukkis View Post
                Tuplavanos tarvii paljon enemmän tilaa venttiileille kuin sinkkuvanos, tuplavanoksen imunokka kiertyy 40 astetta vs sinkun 25 ja pakonokkakin liikkuu tuplavanoksessa 25 astetta eli pakovenat tarvii koloa about sen verran kuin sinkkuvanos imupuolelle.

                ...ku rakentaa konetta niin DOHC-kone antaa mahdollisuuden ajoittaa nokat niinkuin tilaa on, kannattaa jättää venttiilinkolojen suurentaminen viimeiseksi keinoksi jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole.
                Kyllä tuo vanos homma luonnollisesti menee noin. Mutta kun nuo oli kaikki singlevanos koneen mäntiä. Nuo rautaputkellisen koneen pakopuolen isommat venttiilikolot selittyy sillä että samoja mäntiä on käytetty myös tuplavanos koneessa. Mutta eniten noissa ihmetytti miksi rautalohkoversiossa on 2mm syvemmät imuventtiilien kolot mitä putkitetussa alumiinilohkossa? Myös nikasil lohkossa oli 0,5mm syvemmät imupuolen kolot putkitettuun verrattuna.

                Enkä ole mitään noita vielä päässyt mittaamaan, niin en tiedä vaikka mahtuisi pyörimään perus ajoituksellakin noilla m54b30 mäntien pikkukoloillakin.
                E30 318i 2d M52B27 "eta"

                Comment

                • walther91
                  BTCF Member
                  • Sep 2013
                  • 110
                  • Lahti

                  Nyt alkaa olemaan oman m52 stroukki projektin alakerta kasattu b30 hilppeillä. Sellainen asia jäi mietityttämään kun ostamani stroukkipaketin mukana tuli m54b30 damperi, joka on hieman painavampi kuin m52 oma, lisäksi siitä puuttuu triggeri kehä, kun se sijaitsee tuossa kampuran takapäässä. Eli onko merkitystä kumpaa dampperia käyttäisi? Jos käyttäisi b30:n niin silloin kampuran asentotunnistin pitäisi siirtää koneen takaosaan. m52 koneessahan on sille paikka valmiina kunhan sen poraa vain läpi.
                  b30 dampperi lisäksi n.1kg painavampi niin saavutetaanko tällä tasaisempi käynti tms pitkäiskuisessa koneessa?

                  Comment

                  • ^Tonix^
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 641
                    • Vaasa

                    Originally posted by walther91 View Post
                    Nyt alkaa olemaan oman m52 stroukki projektin alakerta kasattu b30 hilppeillä. Sellainen asia jäi mietityttämään kun ostamani stroukkipaketin mukana tuli m54b30 damperi, joka on hieman painavampi kuin m52 oma, lisäksi siitä puuttuu triggeri kehä, kun se sijaitsee tuossa kampuran takapäässä. Eli onko merkitystä kumpaa dampperia käyttäisi? Jos käyttäisi b30:n niin silloin kampuran asentotunnistin pitäisi siirtää koneen takaosaan. m52 koneessahan on sille paikka valmiina kunhan sen poraa vain läpi.
                    b30 dampperi lisäksi n.1kg painavampi niin saavutetaanko tällä tasaisempi käynti tms pitkäiskuisessa koneessa?
                    Jos mahdollista niin käytä M54b30 dampperia. Toimii toki myös M52 versiolla.
                    e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                    E30 318is
                    E36 M3 Coupe

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      Mie arvelin käyttää omaan mosaan seuraavaks M47N-koneen triggeröintiä, joka tulee kampuran takapäähän. Toi tiivistelaippa stefoineen käy ainakin M50-lohkoon, joten pitäis käydä muihinkin. Ja aftermarket-ecun kanssa luulis toimivan ihan yhtälailla, mitä esim. Audin vastaava triggeröinti.

                      Kuvassa osanro.8 siis se triggerikiekko.

                      Last edited by O-Peksi; 19-12-2016, 06:52.
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11202
                        • Oulu

                        Originally posted by walther91 View Post
                        Nyt alkaa olemaan oman m52 stroukki projektin alakerta kasattu b30 hilppeillä. Sellainen asia jäi mietityttämään kun ostamani stroukkipaketin mukana tuli m54b30 damperi, joka on hieman painavampi kuin m52 oma, lisäksi siitä puuttuu triggeri kehä, kun se sijaitsee tuossa kampuran takapäässä. Eli onko merkitystä kumpaa dampperia käyttäisi? Jos käyttäisi b30:n niin silloin kampuran asentotunnistin pitäisi siirtää koneen takaosaan. m52 koneessahan on sille paikka valmiina kunhan sen poraa vain läpi.
                        b30 dampperi lisäksi n.1kg painavampi niin saavutetaanko tällä tasaisempi käynti tms pitkäiskuisessa koneessa?
                        Jos ajat vakio ms41 boksilla, niin sen pitäs pystyä lukemaan myös kampuran takapäässä olevaa anturia. Jos lohkosta vaan löytyy paikka sille. Vaihda vaan oikea anturi siihen (loppupaan m52:t ja m52us malleista löytyy). Jos haluaa hifistellä, niin boksiin voi vielä laittaa ms41.1/41.2 softan, niin pelaa misfire tunnistuskin oikein. En ole itse kokeillur, mutta pitäis siis toimia.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • walther91
                          BTCF Member
                          • Sep 2013
                          • 110
                          • Lahti

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Jos ajat vakio ms41 boksilla, niin sen pitäs pystyä lukemaan myös kampuran takapäässä olevaa anturia. Jos lohkosta vaan löytyy paikka sille. Vaihda vaan oikea anturi siihen (loppupaan m52:t ja m52us malleista löytyy). Jos haluaa hifistellä, niin boksiin voi vielä laittaa ms41.1/41.2 softan, niin pelaa misfire tunnistuskin oikein. En ole itse kokeillur, mutta pitäis siis toimia.
                          niin ilmeisesti tämä anturi sopisi?


                          mutta vaatii lisäksi tälläisen adapterijohtosarjan, joka jostain kumman syystä kytketään vanoksen solenoidin väliinkin


                          tässä vielä jotain juttua tuosta anturin vaihtamisesta uudemman malliseen

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11202
                            • Oulu

                            Originally posted by walther91 View Post
                            niin ilmeisesti tämä anturi sopisi?


                            mutta vaatii lisäksi tälläisen adapterijohtosarjan, joka jostain kumman syystä kytketään vanoksen solenoidin väliinkin


                            tässä vielä jotain juttua tuosta anturin vaihtamisesta uudemman malliseen

                            http://bavarian-board.com/uploads/kb...ion_Sensor.pdf
                            Joo kyllä. Tuo anturi tosiaan käyttää 12v jännitettä 5v jännitteen sijaan, kuten vanha anturi. Jotenka +12v ryöstetään vanoksen solenoidilta.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • larzu85
                              BTCF Member
                              • Feb 2007
                              • 821
                              • Mustasaari

                              Originally posted by larzu85 View Post
                              Löytääkö joku tästä suunnitelmasta jotai fibaa:
                              -M50 rautalohko
                              -alpina b3 kampura 93,9mm isku
                              -130mm takoveivit
                              -JE pistons 86mm männät
                              -M52b28 kansi
                              Ainakin männän nopeus tuolla 7000rpm rajottimella rupee olemaan aika hurja.
                              Kampura jo hankittu joten lohkoa pitäisi piakkoin ruveta työstämään.
                              Ja tosiaan ylipaine vehkeeksi tätä rakennetaan.
                              lihavoitu osanen menis nyt myyntiin,kun en vieläkään ole mitään saanu aikaseks. Tätä isommaks m50 konetta EI enää saa jos uskaltaa 87mm porailla.
                              Kampuran kaikki kaulat läpätty ja säilytetty koko ajan öljyttynä.
                              BMW E61 535d Msport -06 Carbon Schwarz

                              BMW E91 325i Msport -06 Sparkling-graphit metallic

                              EX:BMW E30 325i m-tech2 -89 Lachssilber

                              EX:BMW E34 525i touring -92 Titansilber

                              EX:BMW E30 316i bavaria -90 Brilliant Rot

                              EX:BMW E30 320i motronic -87 Diamantschwarz metallic

                              EX:BMW E30 316 -85 mattamusta paholainen

                              Comment

                              • sunbeam
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2008
                                • 303
                                • Hämeenlinna

                                Originally posted by EMP View Post
                                No tuo varmistaisi sen että noita on tosiaan käytetty myös singlevanoksessa.

                                Ei sulla tai jollain muulla satu olemaan nurkissa nikasilin mäntää josta voisi mitata kolojen syvyyden?
                                M52 Putkikoneen männänventtiilikolot 3mm imu ja pakopuolella
                                Öljypumpun mutterin kiinnityksestä ,mulla oli hitsi hefteillä kiinni katkes akseli
                                seuraavassa moottorissa kovalla lukitteella, kiihdyttimellä ja plommilangat mutterin reijistä rattaaseen, kesti viimekesän kisalähdöt ja parinpäivän penkissä ajot

                                Comment

                                Working...
                                X