Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olafu
    Newbiemmer
    • May 2004
    • 21
    • Urjala

    Originally posted by Tumelz View Post
    Ei oikeen haulla löytynyt varmaa tietoa, eli pystyykös m57 koneen kampiakselia käyttämään m52 koneessa? Eri m57 kampiakseleiden välillä ei ilmeisesti ole muuta eroa, kuin m57 koneessa 88 millin isku ja m57tu koneessa 90mm. Ainakin m20 koneeseen nuo taitaa saada laitettua, mutta mites tähän?

    Kasvaakos paljerako liian suureksi, jos tuon 88 millin iskulla olevan kampiakselin kanssa käyttäisi 135mm kiertokankia ja m54b30 koneesta olevia mäntiä?
    M57 akselissa on ketjupyörä ja dampperi kiinni 4:llä pultilla. Väliin saa sorvattua sopivan adapterin , mikäli ne 4 pulttia mahtuu m50 nokkaketjun rattaasta läpi. Suoraanhan se ratas ei sovi M57 akselille, vaan jompaa kumpaa tai molempia pitää muokata. Yhdellä kaverilla oli tollanen akseli M50:ssä, mutta en päässyt näkemään sitä palikkaa mikä siihen oli tehty, enkä akselia oliko sitä sorvattu jotenkin. M54b30 mäntä jää reilusti lohkon tason alle jo sillä m54:n omalla 89.6 iskullakin, eli paljerako tulee niin suureksi ettei sillä alunperinkään pitäs olla enää merkitystä. Puristukset tietysti tippuu...
    Last edited by olafu; 17-08-2016, 10:40.

    Comment

    • walther91
      BTCF Member
      • Sep 2013
      • 110
      • Lahti

      m52 stroukkaus

      M52b25 stroukkaus 3 litraiseksi kiinnostaisi m54b30 osilla. mutta kysymys kuuluu että miten m54 männät sopii tuon m52 nikasil sylinterin kanssa? Mäntien välyksissä ilmeisesti 5satkua eroa 52vs54. Entä männänrenkaiden sopivuus?

      Enemmänhän näitä on tehty m50 valurautalohkoon mutta kun itseltä sattuisi löytymään jo valmiiksi tuo m52 niin mieluummin hyödyntäisi sen jos vain mahdollista.
      Last edited by walther91; 18-10-2016, 19:52.

      Comment

      • Skarpa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 3410
        • Kotka

        Originally posted by walther91 View Post
        M52b25 stroukkaus 3 litraiseksi kiinnostaisi m54b30 osilla. mutta kysymys kuuluu että miten m54 männät sopii tuon m52 nikasil sylinterin kanssa? Mäntien välyksissä ilmeisesti 5satkua eroa 52vs54. Entä männänrenkaiden sopivuus?

        Enemmänhän näitä on tehty m50 valurautalohkoon mutta kun itseltä sattuisi löytymään jo valmiiksi tuo m52 niin mieluummin hyödyntäisi sen jos vain mahdollista.
        Jos olen oikein ymmärtänyt, niin M54 männänrengasurissa on pieni ero. M52 renkaat ovat 1,5 mm, 1,5mm ja 2,0mm. M54 männässä renkaat ovat 1,2 mm, 1,5 mm ja 2,0mm ja materiaaleissa on jotain eroa. M54 renkaat eivät ymmärtääkseni sovelu nikasil-lohkoon, joten varmin ratkaisu taitaisi olla sorvata ylimmät rengasurat M52 mittaan ja käyttää M52 Goetzen renkaita. EDIT: eivät sovellu. Miten nää mun veikkaukset menee aina pieleen :think
        Last edited by Skarpa; 18-10-2016, 21:44.
        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

        E30 Armo "330i"

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11173
          • Oulu

          Originally posted by Skarpa View Post
          Jos olen oikein ymmärtänyt, niin M54 männänrengasurissa on pieni ero. M52 renkaat ovat 1,5 mm, 1,5mm ja 2,0mm. M54 männässä renkaat ovat 1,2 mm, 1,5 mm ja 2,0mm ja materiaaleissa on jotain eroa. M54 renkaat eivät ymmärtääkseni sovelu nikasil-lohkoon, joten varmin ratkaisu taitaisi olla sorvata ylimmät rengasurat M52 mittaan ja käyttää M52 Goetzen renkaita.
          Mutta goetzen renkaat ei oo nikasil, vaan rautalohkolle tarkoitetut. Jotenka hyöty tästä on nolla. Oem bmw nikasil männänrenkaat taitaa olla ainoa, jotka toimii, mut ne maksaa aika mammonaa. Jos minä köyhänä rakentaisin, niin sorvaisin männänrengasurat, mutta laittasin koneen alkuperäiset nikasil männänrenkaat sinne.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • walther91
            BTCF Member
            • Sep 2013
            • 110
            • Lahti

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Mutta goetzen renkaat ei oo nikasil, vaan rautalohkolle tarkoitetut. Jotenka hyöty tästä on nolla. Oem bmw nikasil männänrenkaat taitaa olla ainoa, jotka toimii, mut ne maksaa aika mammonaa. Jos minä köyhänä rakentaisin, niin sorvaisin männänrengasurat, mutta laittasin koneen alkuperäiset nikasil männänrenkaat sinne.
            entäs tuo männän halkaisia m54:83.955 ja m52:83.990mm. onko kaikissa lohkoissa sama 84mm poraus? haittaako tuollainen reilumpi välys nikasil pytyssä?

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16503
              • Asikkala

              Originally posted by walther91 View Post
              entäs tuo männän halkaisia m54:83.955 ja m52:83.990mm. onko kaikissa lohkoissa sama 84mm poraus? haittaako tuollainen reilumpi välys nikasil pytyssä?
              Ero ei ole aiemmin mainitsemasi 5 satkua vaan 35 tuhannesosaa eli 3,5 satkua. Tiedä sitten onko tällä mitään merkitystä. Mikä on suositeltu välys ?

              Comment

              • sami_87_
                Bimmer Rookie
                • Nov 2011
                • 57
                • hyvinkää/suomi

                Mitäs alakerran laakereita pojat on käytelly noissa ahdetuissa m50..? Vaatiiko acl:lt vai onko esim:glycot yhtä kestäviä..?

                Comment

                • Suh0
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2016
                  • 530
                  • Akaa

                  Eipä se kai laakerilla parane jos voitelun kanssa ongelmia. Omani aion kasata tarvikelaakereilla ja mitata vaan välykset ettei mene ahtaaksi tai päinvastoin.
                  Turbo GSX-R
                  E36 Coupe
                  E90 325i LCI

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3176
                    • 47200

                    No mulla on m50 patarautalohkossa m54 männät sorvattuna m50 renkaille. Vuoden oon antanu monoa huolella ja huohottaa sen verran että imusarja ym aivan öljyssä. Muutaman päivän kun seisoo niin voi veljet sitä savun määrää No ei voi vetää täyttä yhtäläisyyttä mutta nyt seuraavana tulee takomäntää ym ylikoossa niin luulis loppuvan. Ja ohjurit kumeineen 60tkm ajetut

                    Comment

                    • I-Ienkka
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2012
                      • 275
                      • kokkola

                      Originally posted by sami_87_ View Post
                      Mitäs alakerran laakereita pojat on käytelly noissa ahdetuissa m50..? Vaatiiko acl:lt vai onko esim:glycot yhtä kestäviä..?
                      glyco ja acl laakerit ollu ja kummatki kestäny. tälläkin hetkellä runkolaakereina glycot ja veivinlaakereina acl. voitelunpuute se on mikä ne rikkoo.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11173
                        • Oulu

                        Originally posted by sami_87_ View Post
                        Mitäs alakerran laakereita pojat on käytelly noissa ahdetuissa m50..? Vaatiiko acl:lt vai onko esim:glycot yhtä kestäviä..?
                        Glycoja on käytetty täälläkin. Tosiaan jos siellä vaan öljy kiertää, niin sama mitkä laakerit siellä on.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • sami_87_
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2011
                          • 57
                          • hyvinkää/suomi

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Glycoja on käytetty täälläkin. Tosiaan jos siellä vaan öljy kiertää, niin sama mitkä laakerit siellä on.
                          Juu ei mullakaa oo mitää ongelmii ollu, mutta mietin vaan että jos kerran perus laakeri kestää niin miksi mitää maksaa 300€ acl (tällä hetkellä sellaset sisällä) mutta nyt tulee toi mäntien ja kampuran vaihto ni sillä mietin. Janicol racing näyttää myyjän jotain king punametallilaakeria niin varmaa sellast vois sinne tilata ja kokeilla minkälainen tuote..

                          Comment

                          • walther91
                            BTCF Member
                            • Sep 2013
                            • 110
                            • Lahti

                            Originally posted by jr66 View Post
                            Ero ei ole aiemmin mainitsemasi 5 satkua vaan 35 tuhannesosaa eli 3,5 satkua. Tiedä sitten onko tällä mitään merkitystä. Mikä on suositeltu välys ?
                            Hain kirjastosta alfamerin korjausoppaan jossa ilmoitettiin vakio välykseksi 0.010-0.047mm ja maksimissa jopa 0.15mm. Joten m54männät pelaa ainakin välyksen puolesta tuossa m52 lohkossa.

                            M54b30 osia tullut haalittua ja ajattelin kasata ne nikasil lohkoon, mikäli pinnoite on kunnossa ja käyttää sen vanhat männänrenkaat. Kun ei ole täyttä varmuutta sopiiko m54 alkuperäiset/goetzen tarvikerenkaat siihen.

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3410
                              • Kotka

                              Originally posted by walther91 View Post
                              Hain kirjastosta alfamerin korjausoppaan jossa ilmoitettiin vakio välykseksi 0.010-0.047mm ja maksimissa jopa 0.15mm. Joten m54männät pelaa ainakin välyksen puolesta tuossa m52 lohkossa.

                              M54b30 osia tullut haalittua ja ajattelin kasata ne nikasil lohkoon, mikäli pinnoite on kunnossa ja käyttää sen vanhat männänrenkaat. Kun ei ole täyttä varmuutta sopiiko m54 alkuperäiset/goetzen tarvikerenkaat siihen.
                              Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta.
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              • e36coupe
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2004
                                • 722
                                • Nokia

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Mutta goetzen renkaat ei oo nikasil, vaan rautalohkolle tarkoitetut. Jotenka hyöty tästä on nolla. Oem bmw nikasil männänrenkaat taitaa olla ainoa, jotka toimii, mut ne maksaa aika mammonaa. Jos minä köyhänä rakentaisin, niin sorvaisin männänrengasurat, mutta laittasin koneen alkuperäiset nikasil männänrenkaat sinne.

                                Eikö nämä olisi M52 (nikasil) sopivat uudet männänrenkaat ja hinnaltaan kohtuulliset?
                                KOLBENSCHMIDT tai GOETZE mainittu valmistajaksi. 139 eur / setti +postit päälle.

                                Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                                Työn alla: E21 320/6
                                Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎