En ole minkäänsortin ammattilainen asiassa mutta ainakin teoriassa korkeampi puristussuhde on hyödyksi. En usko että nuo palotilat olisi niin huonot että ei kärsi kunnon puristuksia laittaa.
Startti saattaa uuvahtaa noilla rutuilla pahimmassa tapauksessa.
Mm. Mazda on testannut moottoreita jotka käy bensalla ja puristus 18:1 se on jo tähtitiedettä harrastajalle mutta 12-13 ei.
Sanokaa viisaammat mutta eikös noilla puristuksilla vielä saa säädettyä niin ettei naulaa?
Startti saattaa uuvahtaa noilla rutuilla pahimmassa tapauksessa.
Mm. Mazda on testannut moottoreita jotka käy bensalla ja puristus 18:1 se on jo tähtitiedettä harrastajalle mutta 12-13 ei.
Sanokaa viisaammat mutta eikös noilla puristuksilla vielä saa säädettyä niin ettei naulaa?
Tuollaista 13:1-puristeista konetta et saa perus 98:lla toimimaan, se naulaa sillä itsensä hengiltä. 11,5:1 käy teidän virityksiinne aivan mainiosti, sellaseenkin moottoriin joudutte laittamaan vähän nokkaa ettei DCR nouse liikaa. Sitä paitsi tietyn rajan jälkeen puristussuhteen nostaminen ei tuo hyötysuhdetta juurikaan ylöspäin, varsinkaan kun puhutaan katuautoista joiden pitäisi käydä muullakin kuin C16,Q16 yms. kilpabensat.
Kaverilla oli kesäautossa noin 12,4:1 ja nokassa asteita lähemmäs 280. Se kävi kivasti 98:lla, mutta epäilisin että nykyaikaisemmalla palotilan muodolla oli hyötyä tässäkin. Tämäkin oli säätäjän mukaan aika rajoilla mitä sai toimimaan ilman murheita.
Nyt vaan haluaisin tietää Jasun tavoin, mitä haette tällä pakonomaisella puristusten nostolla, kun taas nokat ovat "hurjia" 250-260-asteisia? Koko idealla hyöty pyöreä 0, pitäisi varmaan muutakin tehdä samalla sille moottorille, Jannmannin linkissä olevan nokkien tekijään olisin yhteydessä ja speksaisi sen kanssa suoraan toimivan moottorin ammattilaisen ideoilla vs vitunmoinen forum-speksaus ja asioiden jaakaaminen. Toki virtuaalivirittäminen on halpaa ja eikä vaadi muutakaan panostusta asiaan.

Comment