M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Jone
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 1289
    • HKI

    Millainen vaikutus kampikulmalla on? S5X moottoreissahan todella jyrkkä 1:5X suhde toisin on S14 ja S38/M88 moottoreissa huomattavasti loivempi 1.7X.
    Onko S5x moottorien suhde heikko vain kustannus syistä vai onko ero niin mitätön, että hyvillä pinnotteilla ja tako osilla ongelmaa ei synny edes korkeilla kierroksilla? Ja millainen vaikutus kampikulmalla on syliterien täyttöön, jyrkällä suhteellahan mäntä liikkuu nopeammin.
    ______________________
    Nykyinen:
    Model 3

    BMW:t vuodesta 2009:
    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

    Comment

    • [fuse]
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2011
      • 299
      • Kerava

      Originally posted by ///Jone View Post
      Millainen vaikutus kampikulmalla on? S5X moottoreissahan todella jyrkkä 1:5X suhde toisin on S14 ja S38/M88 moottoreissa huomattavasti loivempi 1.7X.
      Onko S5x moottorien suhde heikko vain kustannus syistä vai onko ero niin mitätön, että hyvillä pinnotteilla ja tako osilla ongelmaa ei synny edes korkeilla kierroksilla? Ja millainen vaikutus kampikulmalla on syliterien täyttöön, jyrkällä suhteellahan mäntä liikkuu nopeammin.
      Jyrkkä kampikulma rasittaa sylinterinseiniä / kiertokankia / mäntiä enemmän kuin loiva.

      Kampikulmalla ei varmaankaan niin sylinterien täytökseen ole vaikutusta mutta loivemmalla kampikulmalla mäntä viettää enemmän aikaa ykk:ssa jolloin palotapahtuma on parempi kuin jyrkällä kampikulmalla.

      En kumminkaan liikaa laittaisi painoarvoa tälle asialle kunhan pysytään maagisessa yli 1.5 kampiSUHTEESSA mutta aina parempi mitä isompi tuo suhde on.

      Motorsport pajan aivoituksiin en osaa vastata mutta ehkä joku täällä tietää siitä.

      Comment

      • ///Jone
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2009
        • 1289
        • HKI

        Originally posted by [fuse] View Post
        Jyrkkä kampikulma rasittaa sylinterinseiniä / kiertokankia / mäntiä enemmän kuin loiva.

        Kampikulmalla ei varmaankaan niin sylinterien täytökseen ole vaikutusta mutta loivemmalla kampikulmalla mäntä viettää enemmän aikaa ykk:ssa jolloin palotapahtuma on parempi kuin jyrkällä kampikulmalla.

        En kumminkaan liikaa laittaisi painoarvoa tälle asialle kunhan pysytään maagisessa yli 1.5 kampiSUHTEESSA mutta aina parempi mitä isompi tuo suhde on.

        Motorsport pajan aivoituksiin en osaa vastata mutta ehkä joku täällä tietää siitä.
        Okei, Lyhyt kampikulma lisää männän nopeutta ja mäntä viettää jyrkissä kulmissa enemmän aikaa. Joten tästähän tulee lämpöä ja kenties hyötysuhteen tippumista sekä moottori aiheuttaa alhaisemmilla puristuksilla nakutusta.

        "mutta aina parempi mitä isompi tuo suhde on."
        Tätä tässä hain takaa, aina menetetään tilavuutta kun pidennetään kampeja. Joten onko edes merkitystä jos vertaa alla olevia setuppeja.
        Esim. 3.2L, M54 sisukset+86.4mm männät kampikulma 1.46. Alpina B3.3S taisi olla tälläinen kokoonpano vielä isommalla 91mm iskulla.
        Paremmalla kampikulmalla 2.9L M52b28 kampi 84mm, 140mm kanget ja 86.4mm mäntä matalalla puristuskorkeudella, kulma 1.68.
        Last edited by ///Jone; 23-07-2012, 16:44.
        ______________________
        Nykyinen:
        Model 3

        BMW:t vuodesta 2009:
        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11197
          • Oulu

          Mites muuten m52b28 stroukkaus 3 litraseksi?

          Tiedän toki että se onnistuu s52b32us/m54b30 kampiakselilla. Lähinnä kiinnostaa että voiko sitä saada toimimaan b28 männillä. Kiertokangethan noissa on käsittääkseni samanmittaiset kaikissa (135mm) mutta männät eroavat. m54 männillähän koko homma menis bolt on. Mutta onko homma mahdollista sorvaamalla orkkismäntiä, eli tarvis hommata vaan kampiakseli. Isku kun muuttuu 84mm -> 89,6mm, eli 2,8 mm kun ottais männistä pois niin pääsis samalla tasolle. Samalla puristussuhde nousis 10.2 -> 10.8 mikä ei liene vielä mikään ongelma. Se vaan että onko noin paljoo mahollista b28 männistä ottaa pois.

          m54 mäntä ainakin näyttää olevan vaan päältä matalempi (vaikka kuvassa ei nyt b28 mäntä olekkaan vertailussa):
          Last edited by Pazi88; 23-07-2012, 18:08.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Calypsocoupe
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 2932
            • EFNU

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Mutta onko homma mahdollista sorvaamalla orkkismäntiä, eli tarvis hommata vaan kampiakseli. Isku kun muuttuu 84mm -> 89,6mm, eli 2,8 mm kun ottais männistä pois niin pääsis samalla tasolle. Samalla puristussuhde nousis 10.2 -> 10.8 mikä ei liene vielä mikään ongelma. Se vaan että onko noin paljoo mahollista b28 männistä ottaa pois.
            Venttiilinkoloja tarttis kanssa syventää, tuskin tehdas niitä huvikseen on sinne duunannut. Etenkin jos meinaa jotain äksympää nokkaa käyttää..
            - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11197
              • Oulu

              Niin varmaan tarvis, mut kuinka paljon. M54B30:ssä nuo näyttää olevan ihan mitättömän pienet ja jotenkin muostelisin, että m52B28:ssa ois ollu syvemmät:


              Kun tuo edellämainittu kampisuhdehan tossa muuttuu 1.6 -> 1.5 eli eikö silloin mäntä viihdy vähemmän aikaa ylhäällä ja riski kosketukseen on pienempi? Jyrkempää nokkaa tuskin on tulossa, kun mun ens talven budjetti riittää joko stroukkaukseen tai nokkiin, niin en hirveetä painoarvoa laittas jos isompinostoisella nokalla saattaa osua.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • [fuse]
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2011
                • 299
                • Kerava

                Originally posted by Pazi88 View Post

                Kun tuo edellämainittu kampisuhdehan tossa muuttuu 1.6 -> 1.5 eli eikö silloin mäntä viihdy vähemmän aikaa ylhäällä ja riski kosketukseen on pienempi? Jyrkempää nokkaa tuskin on tulossa, kun mun ens talven budjetti riittää joko stroukkaukseen tai nokkiin, niin en hirveetä painoarvoa laittas jos isompinostoisella nokalla saattaa osua.
                Juu kyllä se niin on, että ei ehdi kampikammion kattovalo edes välähtää jos kampisuhde muuttuu mutta se, että ehtiikö mäntä tarpeeksi nopeasti pois venttiilien tieltä ni on arvoitus joka selviää varmasti vain kokeilemalla/laskemalla jos osaa :think

                Plus kannattaa ottaa huomioon jos plaanaat kannen ja/tai lohkon pinnan niin taas ollaan lähempänä venttiileitä. Toki voi laittaa sitten paksumman pahvin.

                Comment

                • Jukka81
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 1176

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Mites muuten m52b28 stroukkaus 3 litraseksi?

                  Tiedän toki että se onnistuu s52b32us/m54b30 kampiakselilla. Lähinnä kiinnostaa että voiko sitä saada toimimaan b28 männillä. Kiertokangethan noissa on käsittääkseni samanmittaiset kaikissa (135mm) mutta männät eroavat. m54 männillähän koko homma menis bolt on. Mutta onko homma mahdollista sorvaamalla orkkismäntiä, eli tarvis hommata vaan kampiakseli. Isku kun muuttuu 84mm -> 89,6mm, eli 2,8 mm kun ottais männistä pois niin pääsis samalla tasolle. Samalla puristussuhde nousis 10.2 -> 10.8 mikä ei liene vielä mikään ongelma. Se vaan että onko noin paljoo mahollista b28 männistä ottaa pois.

                  m54 mäntä ainakin näyttää olevan vaan päältä matalempi (vaikka kuvassa ei nyt b28 mäntä olekkaan vertailussa):
                  M50B25 vanos männässä lakipaksuus n.6,5-7mm, ja muistaakseni lähelle tuota on myös M54B30 männässä, joten kovin menis ohueksi jos 2,8mm siitä pois ottaa.
                  -E30 325i M-TechII Turbo
                  -E39 528iA M-Sport
                  -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

                  Comment

                  • Henkka90
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2009
                    • 449
                    • Tornio

                    itellä kanssa m50b28 stoukkeri mielessä..eli tarvin m52b28:n kampuran ja männät(männänrenkaat m50sta?) ja m50 veivit että saan pysymään puristukset suht samoissa lukemissa mikä orginellissa? :think
                    e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11197
                      • Oulu

                      Originally posted by Henkka90 View Post
                      itellä kanssa m50b28 stoukkeri mielessä..eli tarvin m52b28:n kampuran ja männät(männänrenkaat m50sta?) ja m50 veivit että saan pysymään puristukset suht samoissa lukemissa mikä orginellissa? :think
                      En nyt muista ulkoa, että oliko m50b25 ja m52b28 samat 135mm veivit, mutta jos on, niin ihan samat kummat laittaa. m52b28:n veivit tais olla sirommat, eli vaparikäyttöön ovat paremmat.

                      Osta multa tosta b28:sta sisuskalut edullisesti, sit kun mää joskus joulun jälkeen hommaan sinne b30 kamat

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Henkka90
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2009
                        • 449
                        • Tornio

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        En nyt muista ulkoa, että oliko m50b25 ja m52b28 samat 135mm veivit, mutta jos on, niin ihan samat kummat laittaa. m52b28:n veivit tais olla sirommat, eli vaparikäyttöön ovat paremmat.

                        Osta multa tosta b28:sta sisuskalut edullisesti, sit kun mää joskus joulun jälkeen hommaan sinne b30 kamat
                        turbokäyttöön ois motti rakentumassa..mitä nyt selailin tätä topikkia läpi niin niissä ois molemmissa 135mm pitkät veivit..eli m52sen mäntiä haeskeleen? ennen joulua tai ennen marraskuuta pitäs olla jo auton ajokunnossa ku alkaa kelkkailukausi ja se vie sitten kaiken vapaa-ajan tässä olis nyt kaupat hieroutumassa yhestä 2.8kammesta.. :think
                        e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

                        Comment

                        • O-Peksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 2775
                          • Joensuu

                          Laitoinkin jo omaan topikkiini kuvan tuosta M50- ja M52-veivien erosta, mut laitetaan nyt tännekin helposti löytyville:



                          Oikealla siis M52 ja vasemmalla M50(tosin yläsilmä spesiaali 20mm tapille, jolla veivistä on saatu 137mm pitkä). Noi vasemmanpuoleiset oli siis M50-lohkossa 86mm iskuisen kampuran kanssa. Männät oli jotkut matalammat Mahlet, joista löytyy spekulointia tuolta miun Schnitzerin topikista vuosien takaa.
                          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                          Comment

                          • Henkka90
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2009
                            • 449
                            • Tornio

                            Joo tuo on kyllä hyvä vertauskuva.. koneistajan kans katottiin tännään mahlen kataloogia ja m54:sen männät kiinnitti huomion..niitä saa ylikoossa joten koneistaja oli sitä mieltä että menis m54sen männänrenkailla rautalohkoonkin..kuulemma alulohko käsitellään hoonauksen jälkeen jollain pii-systeemillä ja näin ollen männänrenkaat käytännössä hiertävät vain sitä piitä?..
                            en tiiä onko hepreää mutta sen verran asiallisesti ja tietävästi selitti etten epäröinyt pätkääkään.. niillä sais puristukset pysymään suht "normaalina" b28:sin kampuralla..

                            e:tuolla ylhäällä onki kirjotuksia samasta asiasta..pitkä viikko, päätä huimaa jo tässä vaiheessa iltaa..
                            Last edited by Henkka90; 07-09-2012, 15:47.
                            e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

                            Comment

                            • Martti K
                              Newbiemmer
                              • Nov 2008
                              • 14
                              • Lappeenranta

                              Vaikka tää on m50 topikki ni kysyn silti.

                              Käykö m57d29 koneen sisuskalut m52b25 lohkoon?

                              Tollasta stroukkeria aloin miettimään...
                              E60 520dA LCI -08
                              E36 323ti -99
                              E28 520I -84

                              Comment

                              • O-Peksi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2007
                                • 2775
                                • Joensuu

                                Originally posted by Martti K View Post
                                Vaikka tää on m50 topikki ni kysyn silti.

                                Käykö m57d29 koneen sisuskalut m52b25 lohkoon?

                                Tollasta stroukkeria aloin miettimään...
                                Sisuskaluista lähinnä kampura on se palikka, joka tuosta M57:sta kannattaa hyödyntää. Käy M52-lohkoon, mutta jakopään puoleiseen päähän joutuu rattaan/dampperin kiinnityksen suunnittelemaan uusiksi. M50/M52-koneissa kaikki yhdellä isolla pultilla kiinni, mutta M57:ssa neljällä pienemmällä. Talven aikana itelläkin tarkoitus väsätä moisella kampuralla varustettu alakerta M50-rautalohkosta, joten toteutustapa kiinnostaa täälläkin.

                                Kanki-veivi -suhdehan tuossa menee aika hurjaksi, jos käyttää 135mm veiviä. Pitäis jostain kaivella vaan mahdollisimman matalat männät, että sais edes 140mm veivin käyttöön.
                                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                                Comment

                                Working...
                                X