Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2561
    • .

    Vanos-koneeseen homma on helpompi matalemmista männistä ja pidemmistä kiertokangista johtuen. Teoriassa, kun vakiot 145mm pitkät kiertokanget vaihdetaan 140mm pitkiin ja lohkosta pyyhkästään puoli milliä pois, mäntä käy samalla korkeudella kuin vakiossa eli homman pitäisi olla bueno. Käytännössä lohkon madaltamisen aiheuttamat haittavaikutukset onkin kysymys erikseen.

    Kiinnijäämisen riski katsastuksessa on stroukkauksessa kuitenkin pienempi kuin lohkoa vaihdettaessa. :think
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Jarsse
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 1520
      • Kymenlaakso

      Okei,aattelin vaan kun meni 3:sen kiertokangen laakeri,niin jos olis ollu vaan sillä selvä että vaihtaa b25 kampuran alakertaan ja thäts it,mutta taidankin sitten ettiä koko koneen tai 2.0 kampuran
      E91 325xi vm07
      E60 530xd vm06 stage X

      Comment

      • I-Ienkka
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2012
        • 275
        • kokkola

        Originally posted by sami_87_ View Post
        Kyselen nyt täältä ku tuonne työkalu topic ei kukaan vastaile����

        Eli uudenmaan alueella olisko kellää lainaksi m50b25 ajoitus työkaluja eli nokkien päihin ne ajoituspalat ja sitten sitä työkalua millä kääntää nokkapyörää että vanos menee pohjaan..
        tuo kaikki onnistuu tehä ilman virallisia työkaluja. lattaraudan pätkällä lukitsee nokat ja sormin/pihdeillä jaksaa käntää sen nokkapyörän kohalleen.

        Comment

        • Bansku
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2011
          • 1493
          • Savo

          Minkäslaisella kokoonpanolla nyt toi m54 kampi soveltuisi m50 lohkoon? Minkä mittasta veiviä täytyy käyttää? Jossain vaiheessa kuitenkin lähtee tilaukseen takomännät isommalle poraukselle ja h-profiilit.

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3410
            • Kotka

            Laskeskelin vähän puristussuhteita erilaisille mäntä - kannentiivistekomboille M52B30 moottorissa. Moottori on tulossa vaparikäyttöön ja ensi alkuun budjettinokilla, eli M54B30 imunokka ja M50B25 NV imunokka pakonokkana. Noilla nokilla staattinen puristussuhde saisi olla varmaan luokkaa 10-11 (saa kommentoida). Nikasil-lohkosta ei mielellään höyläillä tavaraa pois, ettei pinnote lohkeile, joten M54 sisuskalut ja ohuempi kannentiiviste voisi olla toimiva yhdistelmä. Tuplavanoksen 0.7 mm kansipahvi ei vain taida olla sovitettavissa, joten custom-hommiksi menee. Nämä laskelmat on tehty netistä vastaan tulleilla arvoilla. Lopulliset ratkaisut pitää tietysti tehdä omien mittausten pohjalta.)

            Last edited by Skarpa; 04-12-2015, 10:07.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11173
              • Oulu

              Mielenkiintoisia laskelmia.

              Mitä jos laittaa vaan ton paksumman kannen tiivisteen ja ajelis viinalla noilla vähän alle 14 puristuksilla :think
              Last edited by Pazi88; 04-12-2015, 10:50.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • JIPSKI
                BTCF Member
                • Feb 2003
                • 1009
                • Vaasa

                Originally posted by Skarpa View Post
                Laskeskelin vähän puristussuhteita erilaisille mäntä - kannentiivistekomboille M52B30 moottorissa. Moottori on tulossa vaparikäyttöön ja ensi alkuun budjettinokilla, eli M54B30 imunokka ja M50B25 NV imunokka pakonokkana. Noilla nokilla staattinen puristussuhde saisi olla varmaan luokkaa 10-11 (saa kommentoida). Nikasil-lohkosta ei mielellään höyläillä tavaraa pois, ettei pinnote lohkeile, joten M54 sisuskalut ja ohuempi kannentiiviste voisi olla toimiva yhdistelmä. Tuplavanoksen 0.7 mm kansipahvi ei vain taida olla sovitettavissa, joten custom-hommiksi menee. Nämä laskelmat on tehty netistä vastaan tulleilla arvoilla. Lopulliset ratkaisut pitää tietysti tehdä omien mittausten pohjalta.)

                Mites esim b28 männät 2,48mm cometic kansipahvi? :think selviäisi ilman sorvausta siedettävällä paljevälyksellä.
                exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                Comment

                • JIPSKI
                  BTCF Member
                  • Feb 2003
                  • 1009
                  • Vaasa

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Mielenkiintoisia laskelmia.

                  Mitä jos laittaa vaan ton paksumman kannen tiivisteen ja ajelis viinalla noilla vähän alle 14 puristuksilla :think
                  Paljevälys vähän turhan pieni. Mut jos laittais vielä paksumman pahvin ja ottais kannesta siivun pois?

                  Joku vois laskee koska on venttiilit liian lähellä mäntää

                  edit: itselle tulossa b30 kampura ja scrick imunokka ja nv imunokka pakonokaksi
                  Last edited by JIPSKI; 04-12-2015, 11:00.
                  exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                  Comment

                  • Skarpa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2007
                    • 3410
                    • Kotka

                    Originally posted by JIPSKI View Post
                    Mites esim b28 männät 2,48mm cometic kansipahvi? :think selviäisi ilman sorvausta siedettävällä paljevälyksellä.
                    Rutut 13.10, paljevälys 0.91. Kannesta höyläämällä rutut kasvaa ja paljevälys pysyy. Jossain vaiheessa joutuu syventämään venttiilikoloja, mutta sen laskeminen on vaikeampaa. Kannen profiilista kun saisi CAD-kuvan :think:

                    EDIT tai oikeastaanhan noi on enimmäkseen ihan mitattavissa olevia juttuja. Tarvis nokka-akselien keskinäisen etäisyyden (akselit lienevät sylinterin keskilinjaan nähden symmetrisesti), nokka-akselien etäisyyden kannen tasopinnasta, venttiilivarsien kulman ja venttiilien pituuden.
                    Last edited by Skarpa; 04-12-2015, 11:17.
                    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                    E30 Armo "330i"

                    Comment

                    • EMP
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 823
                      • Kuusjoki

                      Originally posted by Skarpa View Post
                      Laskeskelin vähän puristussuhteita erilaisille mäntä - kannentiivistekomboille M52B30 moottorissa. Moottori on tulossa vaparikäyttöön ja ensi alkuun budjettinokilla, eli M54B30 imunokka ja M50B25 NV imunokka pakonokkana. Noilla nokilla staattinen puristussuhde saisi olla varmaan luokkaa 10-11 (saa kommentoida). Nikasil-lohkosta ei mielellään höyläillä tavaraa pois, ettei pinnote lohkeile, joten M54 sisuskalut ja ohuempi kannentiiviste voisi olla toimiva yhdistelmä. Tuplavanoksen 0.7 mm kansipahvi ei vain taida olla sovitettavissa, joten custom-hommiksi menee. Nämä laskelmat on tehty netistä vastaan tulleilla arvoilla. Lopulliset ratkaisut pitää tietysti tehdä omien mittausten pohjalta.)

                      Eikös m52b25 lohko ole hiukan matalempi mitä b28 lohko vai muistanko väärin? Jos on niin siihen kasattuna sais hiukan lisää puristuksia.

                      Edit: Vai olikos siinä korkeammat männät?
                      Last edited by EMP; 04-12-2015, 11:57.
                      E30 318i 2d M52B27 "eta"

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11173
                        • Oulu

                        Originally posted by EMP View Post
                        Eikös m52b25 lohko ole hiukan matalempi mitä b28 lohko vai muistanko väärin? Jos on niin siihen kasattuna sais hiukan lisää puristuksia.

                        Edit: Vai olikos siinä korkeammat männät?
                        Korkeemmat männät.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • TeemuM
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 233
                          • Turku

                          Mä mittasin M52B28 kannen palotilaksi 34cc. Mittaustapana injektioruisku+levy. Sillä arvolla sain puristustuhteeksi 12.1:1 1.75mm pahvilla ja kun sorvaa männän niin että paljevälykseksi jää 1mm. Männänkolojen tilavuutena käytin 5cc.

                          Comment

                          • Skarpa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 3410
                            • Kotka

                            Originally posted by TeemuM View Post
                            Mä mittasin M52B28 kannen palotilaksi 34cc. Mittaustapana injektioruisku+levy. Sillä arvolla sain puristustuhteeksi 12.1:1, kun sorvaa männän niin että paljevälykseksi jää 1mm. Männänkolojen tilavuutena käytin 5cc.
                            Pikkasen mietinkin tuota 36 cc palotilaa, kun laskennallinen puristus jää niin selvästi matalammaksi kuin ilmoitettu. Käytin kuitenkin sitä, kun se tuli useammasta paikasta vastaan. Mut jos oot mitannut 34cc, niin taidan päivittää sen laskuriini. Olihan sulla höyläämätön kansi? On totta, että venttiilikolot puuttuvat mun laskurista. 5cc lienee melko lähellä totuutta, jos vertaa esim. tässä topicissa speksailtuihin vähän reilumpiin 8,4cc koloihin:

                            http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=730757&page=2

                            Toinen juttu, joka tekee pientä eroa laskelmaan on se, että kansipahvin reikä on vähän porausta suurempi. Cometicissa ja vastaavissa se näyttäisi olevan yleensä 85mm, kuinkahan vakiopahveissa?
                            Last edited by Skarpa; 04-12-2015, 12:35.
                            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                            E30 Armo "330i"

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11173
                              • Oulu

                              Tuplavanos koneessa on isommat venttiilikolot, mitä single vanos koneessa. Tai siis tarkemmin sinkkuvanoksessa ei ole juurikaan koloa pakoventtiileille, mutta tuplavanoksessa on (pakonokan vanos vaatii :think). Alkuperäisen kansipahvin reikä ei ole itseasiassa pyöreä, vaan venttiilien kohdalta vähän pullistettu.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • TeemuM
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 233
                                • Turku

                                Olihan sulla höyläämätön kansi?
                                Joo melko varmasti oli ensimmäistä kertaa auki tuo kone.
                                Ton männänkolojen tilavuuden mittasin myös nesteellä, mutta se oli vaikeampi mitattava kuin tuo kansi, että voi olla heittoa.
                                Ja männissäkin on isoja eroja, että toi mitattu 5cc oli M52B28tu koneen mäntä (kuva #688), kun taas M52B28 männässä on tosi pienet kolot. Mut ne jokatapauksessa pitää varmaan suurentaa, että jos mäntää haluaa tuoda lähemmäs kantta mitä alunperin, niin sit ollaan ainakin lähellä sitä 5:ttä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎