Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Irl-Racing
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1755
    • Naantali

    Originally posted by Skarpa View Post
    Yhtäkään arvoa en ole itse mitannut. Kaikki on justiin niin epäluotettavaa kuin muukin tieto netissä, enkä ota mitään vastuuta mistään . Se kun on sanottu alta pois, niin oon kuitenkin koittanut löytää luotettavan tuntusia lähteitä ja arvioinu arvoja sen mukaan, tuntuuko ne järkeviltä ja tuottaako ne järkeen käypiä tuloksia. Jos joku on itse mitannut M50B25tu kannen tilavuudeksi 35ml, niin sitten se on niin. Silloin todennäköisesti myös M52B25 kannen palotila on sama. Päivitän ja tarkennan taulukkoa mielelläni.



    34cc tuottaa kyllä arvoja, jotka ovat lähempänä bemarin ilmoittamia, kuin 35cc. Sitähän ei sitten taas tiedä, kuinka tarkkoja ja oikeellisia arvoja tehtaan imoittamat ovat. Tietysti puristussuhde nyt ei ole samalla lailla markkinaluku kuin esim. moottoriteho.

    nonii nyt kun on uudet infot tullu niin saadaanko jotain suuntaa antavia lukuja eli 2.8 kampura nonvanos kansi (35ml oletus) ja 140mm kanki eli mikä kompinaatio käy.
    Autot
    Bmw I8
    Mini cooper S

    Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.

    IG: Irl_Customs

    Comment

    • pazq
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 3176
      • 47200

      M54b30 on matalin ja sekin tulee yli dekistä pari mm 140mm kangella

      Comment

      • Irl-Racing
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1755
        • Naantali

        Originally posted by pazq View Post
        M54b30 on matalin ja sekin tulee yli dekistä pari mm 140mm kangella
        joo siitä olikin juttua pari sivua sitten että tulee 1,5mm dekkitason yli. mutta jäätiin pohtimaan palotilaa ja mitä ruttuja se tuottaa .
        Autot
        Bmw I8
        Mini cooper S

        Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.

        IG: Irl_Customs

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3410
          • Kotka

          Originally posted by Irl-Racing View Post
          joo siitä olikin juttua pari sivua sitten että tulee 1,5mm dekkitason yli. mutta jäätiin pohtimaan palotilaa ja mitä ruttuja se tuottaa .
          Saat itsekin ladattua excelin tuolta ja sinisiin kenttiin lukuja syöttämällä laskee puristussuhteen. Tuolla kombolla mäntä tulee vakiolohkosta yli 0,27 mm, paljeraoksi jää 1,48 mm ja puristussuhde 35cc palotilalla 11,72 (34cc palotilalla 11,97)
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • Exami
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 986
            • Hyvinkää, Tuusula



            Ittelle tuli tälläset cp:ltä pyyntö oli 10.5 rutut 84,5 bore 84 stroke koneeseen.. hassu patti tehty keskelle, jää ihan vähän alle dekkitason..

            huono kuva siitä..


            Onko muilla tullu vastaan samantyyppistä ratkaisua?
            sigpic
            Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄



              Tuollainen kuoppa on Wisecon M52B25-mukissa. 84 iskulla jää millin alle dekkitason.
              84,5mm poraus ja lakikorkeus 32,7mm

              Kuoppa katalogin mukaan 5cc. Pitänee varmistaa vielä dokkareista tallilla, mutta ilman kuoppaa n. 10.9-11.0:1 rutut 2mm cooperingillä ja em. spekseillä, ja 5cc kuopalla 10:1
              Last edited by Supra^; 23-02-2016, 15:05.
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • Skarpa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 3410
                • Kotka

                Originally posted by Exami View Post

                Ittelle tuli tälläset cp:ltä pyyntö oli 10.5 rutut 84,5 bore 84 stroke koneeseen.. hassu patti tehty keskelle, jää ihan vähän alle dekkitason..

                huono kuva siitä..


                Onko muilla tullu vastaan samantyyppistä ratkaisua?
                Kyllähän korkeapuristeiset männät tuppaa olemaan pattipäisiä. Patilla saadaan pienennettyä palotilaa. Tosin 10.5 nyt ei ole niin korkea puristussuhde. Luulis, että siihen olis päässyt tasalakisella männällä. Varmaan tuolla muodolla on optimoitu jotakin muuta. Se kertoo, joka tietää.
                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                E30 Armo "330i"

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3410
                  • Kotka

                  Pannaanpa tännekin esille omat kaavailut ja pohdiskelut. Saa kertoa mielipiteitä:

                  Pohdiskelin tuossa nokkia, puristussuhdetta ja venttiilikoloja. Nokkien suhteen olen kallistumassa hiottuihin M54B30 nokkaan ja M50 nv nokkaan. Nokat voisi hioa 260-asteisiksi/10,05mm, eli 220 astetta 1mm - 1mm. Nämä nokat ovat koneistajan mukaan suoraan bolt-on. 230 astetta / 10,7 onnistuisi nostinkuppeja muokkaamalla. Tarkistin vielä asian Shrickin katalogista ja myös Schrick lupaa, että heidän 264-asteinen nokkansa sopii koneeseen muutoksitta.

                  Muita suunniteltuja muutoksia ovat M54B30 sisuskalut ja nostettu puristussuhde. Mieluiten selviäisin muutoksista ilman, että mäntien venttiilikoloja pitää muokata. Vakion M52B28:n puristussuhde on 10,2 ja paljerako 2,98 mm (2,88 mm tuplavanoksessa). M54 sisuskaluilla männänlaki jää 0,7 mm alemmas. 1mm ohuempi kansipahvi, tai millin höyläys lohkosta onnistuu siis ilman, että männänlaki YKK:ssa tulee juurikaan ylemmäs. Tällöin staattinen puristussuhde asettuu lukemiin 11,1-11,2.

                  Polttoaineeksi mulla on kaavailtuna 98E. Urpo_Rotta oli sitä mieltä, että staattinen puristussuhde kannattaisi nostaa silti 12-13 luokkaan, jos se helposti onnistuu. Kyllähän sen saisi ja silloin paljeraoksi tulisi n. 1mm. Venttiilikoloja joutuisi todennäköisesti syventämään pari milliä, jolloin venakolon pohjan ja ylimmän rengasuran välille jäisi n. 1mm tavaraa. Minkähän verran noita vakiomäntiä kärsii työstää:think

                  Mittailin vähän noita M54 mäntiä. Männänlaen paksuus on 7,0 mm ja mitta ylimmän männänrenkaan urasta männänlakeen on 4,0 mm. Venttiilikolojen syvyys on n. 1mm.

                  EDIT: paljonko nokkaketjun kiristimessä on kiristysvaraa, eli paljonko lohkosta kärsii höylätä?
                  Last edited by Skarpa; 28-02-2016, 18:41.
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5273
                    • Pirkkala

                    Originally posted by Skarpa View Post
                    Pannaanpa tännekin esille omat kaavailut ja pohdiskelut. Saa kertoa mielipiteitä:

                    Pohdiskelin tuossa nokkia, puristussuhdetta ja venttiilikoloja. Nokkien suhteen olen kallistumassa hiottuihin M54B30 nokkaan ja M50 nv nokkaan. Nokat voisi hioa 260-asteisiksi/10,05mm, eli 220 astetta 1mm - 1mm. Nämä nokat ovat koneistajan mukaan suoraan bolt-on. 230 astetta / 10,7 onnistuisi nostinkuppeja muokkaamalla. Tarkistin vielä asian Shrickin katalogista ja myös Schrick lupaa, että heidän 264-asteinen nokkansa sopii koneeseen muutoksitta.

                    Muita suunniteltuja muutoksia ovat M54B30 sisuskalut ja nostettu puristussuhde. Mieluiten selviäisin muutoksista ilman, että mäntien venttiilikoloja pitää muokata. Vakion M52B28:n puristussuhde on 10,2 ja paljerako 2,98 mm (2,88 mm tuplavanoksessa). M54 sisuskaluilla männänlaki jää 0,7 mm alemmas. 1mm ohuempi kansipahvi, tai millin höyläys lohkosta onnistuu siis ilman, että männänlaki YKK:ssa tulee juurikaan ylemmäs. Tällöin staattinen puristussuhde asettuu lukemiin 11,1-11,2.

                    Polttoaineeksi mulla on kaavailtuna 98E. Urpo_Rotta oli sitä mieltä, että staattinen puristussuhde kannattaisi nostaa silti 12-13 luokkaan, jos se helposti onnistuu. Kyllähän sen saisi ja silloin paljeraoksi tulisi n. 1mm. Venttiilikoloja joutuisi todennäköisesti syventämään pari milliä, jolloin venakolon pohjan ja ylimmän rengasuran välille jäisi n. 1mm tavaraa. Minkähän verran noita vakiomäntiä kärsii työstää:think

                    Mittailin vähän noita M54 mäntiä. Männänlaen paksuus on 7,0 mm ja mitta ylimmän männänrenkaan urasta männänlakeen on 4,0 mm. Venttiilikolojen syvyys on n. 1mm.

                    EDIT: paljonko nokkaketjun kiristimessä on kiristysvaraa, eli paljonko lohkosta kärsii höylätä?

                    En ole minkäänsortin ammattilainen asiassa mutta ainakin teoriassa korkeampi puristussuhde on hyödyksi. En usko että nuo palotilat olisi niin huonot että ei kärsi kunnon puristuksia laittaa.

                    Startti saattaa uuvahtaa noilla rutuilla pahimmassa tapauksessa.

                    Mm. Mazda on testannut moottoreita jotka käy bensalla ja puristus 18:1 se on jo tähtitiedettä harrastajalle mutta 12-13 ei.

                    Sanokaa viisaammat mutta eikös noilla puristuksilla vielä saa säädettyä niin ettei naulaa?
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Jasu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 2110
                      • Tampere / Isojoki

                      Vähän sivusta täällä huutelen, mutta en ymmärrä miksi noita puristuksia pitää nostaa noin korkeaksi, kun viritysaste kuitenkin jää todella lieväksi tuollaisilla nokilla?
                      Volvo S80 V8
                      Mercedes C250d
                      M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3410
                        • Kotka

                        Originally posted by Jasu View Post
                        Vähän sivusta täällä huutelen, mutta en ymmärrä miksi noita puristuksia pitää nostaa noin korkeaksi, kun viritysaste kuitenkin jää todella lieväksi tuollaisilla nokilla?
                        Itsehän en tiedä aiheesta paljon mitään. Moottorin toimintaperiaatteet toki ovat tiedossa ja hyllystä löytyy A. Bellin ja Esko Maunon kirjat, mutta käytännön kokemus ja näppituntuma puttuu. Koitan arpoa noita juttuja omien arveluiden js muiden kommenttien perusteella ja sen mukaan, miten esim. BMW on jutut toteuttanut.

                        EDIT: Kuinkas tuo dynaaminen puristussuhde muuten pitäisi laskea Vanoksen kanssa. Itse miettiessäni tulin siihen tulokseen, että nokan valmistajan ilmoittamasta imuventtiilin sulkeutumishetkestä vähennetään Vanoksen säätövara 12 astetta ja lasketaan sitten sillä arvolla. Tuolla mietiskelemälläni 11.2 staattisella puristuksella sain dynaamiseksi puristussuhteeksi vanoksen perusasennossa 8.0:1 ja aikaistetussa asennossa 8,89:1. Käytin Schrickin 264 nokan arvoja. S50B30 koneelle laskin vanos aikaistettuna 8,6.
                        Last edited by Skarpa; 29-02-2016, 04:11.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • Skarpa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2007
                          • 3410
                          • Kotka

                          Sori spämmäys, mutta tämä aihe kiinnostaa minua ja arvelen muillekin hyödylliseksi. Asia koskee dynaamista puristussuhdetta. Se lasketaan samaan tapaan kuin staattinen puristussuhde, mutta iskusta huomoidaan vain se osa, joka tapahtuu imuventtiilin sulkeutumisen jälkeen, koska vasta silloin alkaa seoksen kokoonpuristuminen. Jyrkempi nokka laskee dynaamista puristussuhdetta ja tilanne voidaan kompensoida nostamalla moottorin staattista puristussuhdetta (joka on se, josta yleensä puhutaan) Dynaaminen puristussuhde vaikuttaa suoraan sylinteripaineeseen ja sen kautta moottorin vääntöön ja tehoon.



                          Lisäsin excel-taulukkooni dynaamisen puristussuhteen laskennan. Kun taulukkoon syöttää imuventtiilin sulkeutumisajankohdan, se laskee dynaammisen puristussuhteen vanoksen perusasemassa ja aikaistetussa asemassa. Bemarin vakiomottoreiden laskeskelu tuottaa yllättäviä tuloksia. Netistä kaiveltujen lukujen perusteella yleensä suositellaan pumppubensalle dynaamista puristussuhdetta 7,5-8,5. Joku uskaltaa ehdottaa ysiäkin. Vakiokoneiden arvot tuottivat aika paljon kovempia lukuja. Muutama esimerkki:

                          M50B20 staattinen 10,5 / DCR 9,71
                          M50TUB20 staattinen 11 / DCR 10.08 / DCR vanos 10.34
                          M50TUB25 staattinen 10.5 / DCR 9.41 / DCR vanos 9,68
                          B52B28 staattinen 10.2 / DCR 9.01 / DCR vanos 9,29
                          Eka luku on staattinen puristussuhde, toka dynaaminen PS vanoksen perusasennossa ja kolmas dynaaminen PS vanos kytkettynä.

                          Noita vanos kytkettynä arvoja ei kannata tuijottaa, koska moottorinohjaus ilmeisesti kytkee kytkee vanoksen, jos moottorin sylinteripaine nousisi muuten liian kovaksi. Ilman vanostakin nuo luvut ovat kuitenkin kovia ottaen vielä huomioon, että nämä moottorit ovat kuitenkin 95E:lle tarkoitettuja. Saattaa tietysti johtua siitä, että sylinteritäytös ei ole täydellinen, jolloin sylinteripaine jää laskennallista alhaisemmaksi. Siihen viittaisi se, että S50B30 -moottorille vastaavat arvot ovat 10.7 / 7.7 / 8.9. Ässäkoneessa sylinteritäytös on todennäköisesti parempi kuin peruskoneissa ja vastaavasti dynaamiset puristussuhteet ovat lähempänä perinteisiä virikoneen arvoja.

                          Toinen juttu mitä mietin on, että mahtavatko nuo moottorit nojata Siemensin hyvään nakutuksentunnistukseen, joka tarvittaessa myöhäistää sytytysennakkoa
                          Last edited by Skarpa; 29-02-2016, 09:34.
                          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                          E30 Armo "330i"

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11173
                            • Oulu

                            Tuo m52tu ja m54 dynaamisen puristussuhteen laskentaan tuo oman haasteensa tuplavanos. Imunokka pyörii siinä 20 astetta ja pakonokka 15 astetta. Ja kuka tietää mihin aikaan toisiinsa nähden


                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3410
                              • Kotka

                              Moottorin ohjauksen kannalta ei varmasti aivan yksinkertaista. Dynaamiseen puristussuhteeseen toi pakonokan ajoitus ei mun järkeilyn mukaan vaikuta, koska pakoventtiili on ollut kiinni jo kauan siinä vaiheessa kun imuventtiili sulkeutuu. 20 astetta on niin laaja säätöalue, että maksimissaan moottorin tehollinen isku puristustahdissa on lähes sama kuin todellinen isku, eli imunokka aikaisimmassa asennossa dynaaminen puristussuhde lähenee staattista puristussuhdetta. Imunokan myöhäisimmässä asennossa dynaaminen puristussuhde M52TUB28:ssa on 8,86. Mut nämä on tietysti vaan teoreettisia puristussuhteita. Se, mitä todelliset sylinteripaineet missäkin tilanteessa ovat on ihan toinen juttu.
                              Last edited by Skarpa; 29-02-2016, 13:41.
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Vanoksen säätövara on sinkkuvanoksessa 12 astetta ja tuplavanoksessa 20 astetta, mutta ne on nokka-akselin asteita, kampuran asteina sinkkuvanos säätää imunokkaa 25 astetta ja tuplavanos 40. Näkyy muuten tuossa kuvassakin.

                                Mutta ne dynaamiset puristussuhteet ja niiden laskeminen on niin ja näin, oletus että puristus alkaa vasta imuventtiilin sulkeutumisesta on väärä, imuventtiilin sulkeutuessa jos kaikki on kohdallaan sylinterissä on jo reilusti enemmän painetta kuin ilmanpaine. Palotapahtuman hallinta lähinnä vaikuttaa maksimiin sylinteripaineeseen ennen nakutusta ja seoksen pyörteilyn takia kierrosluvun nostaminen jo sinällään nopeuttaa palotapahtumaa mahdollistaen korkeamman puristussuhteen - palotapahtuman maksimipainehan ei nouse jos palotapahtumasta saadaan riittävän suuri osa tapahtumaan ykk:n jälkeen.

                                F1-puolellahan säännöt ajavat tällähetkellä palotapahtuman optimointiin ja ainakin Ferrari yrittää saada palotapahtuman hallintaan puhtaalla nakutuksella - teoria asiasta on simppeli mutta toteutus on sen verran haastava että vasta nykyaikaiset F1-säännöt saivat jonkun yrittämään sen toteutustakin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎