Joku mäntien lämpolaajenemisesta tietävä voisi varmaan valottaa asiaa enemmän mutta sen tiedän minäkin ettei ilmajäähdytteisen bokserikoneen mäntiä ole tarkoitettu toimimaan vesijäähdytteisessä valurauta-rivimoottorissa.
Valotetaan.
Lämpölaajenemisen kaava ei ota kantaa materiaalivahvuuteen, pelkästään pituus,deltaT ja pituuden lämpölaajenemiskerroin ovat fuktioita.
Siis ympyrän halkaisia kasvaa saman verran riippumatta paljonko sisäreikä on.
Ero syntyy sylinteriputkien lämpötiloissa, ilmajäähdytteisen putken pintalämpötilä on korkeampi kuin vesijäähdytteisen -> välys suurempi.
Tämä on luonnollisesti otettu huomioon männän suunnittelussa, lyhyempi helma, ohuempi seinä ym. (mm. helman lyhentäminen nostaa kiinnileikkaantumis riskiä).
Ei toki sulje pois männän käyttöä mutta ei tod. ole paras valinta vaikka halvalla saa (osalle porukkaa se on ainut argumentti).
Jacek, millois tuut hakee M30 öljypohjas ja pumppus?
Mahlen männissä on ilmoiettu ainakin männän maksimihalkaisja(otettu lämpölaajeneminen mukaan) Eli ei kun sieltä jacek:in katalogi linkistä selaamaan ja siihen sopiva välys sitten sylinteriin. Jos on ilmajäähdytetyn männät niin luulis noitten pyörivät pienemmillä lämpörasituksilla --> ei laajene vesijäähytteisessä enempää ainakaan vaan jopa ehkä vähemmän.
Huomion arvoinen seikka muuten et BMW kutosen männissä on luku 83.98 ja sylinterit on 2 satkua isompia..joten 2 satikkaa on pelivara tehtaan ilmottamaan arvoon.. :wink: .
aika tiukkaan pakattu. Mut toisaalta kun mietit et jos männän maksimi koko on speksattu tuohon niin 2 satikkaa on sitten aina ja joka tilanteessa pelivara. Noiin niinkun teoriassa. Kuplan männissä on lämpölaajenemisen kanssa se et helmat on kylmänä isommalla välyksellä kun ois tarkotus. Noita on kuitenkin käytetty niin paljon et eikun kiinni vaan. Turbo käytössä ongelmaks pitemmän päälle tullut kuuleman mukaan männän kutistuminen. Pelivaraa kun lmpölaajenemiselle on muutenkin enemmän.
Jos ajelee pitkään kovilla rasituksilla niin saattaa mäntien helman/sylinterin väliin tulla liikaa välystä jolloin tulee niin sanottu rocker ilmiö jossa mäntä pääsee keikkumaan liiaksi. Tietääkseni ei kuitenkaan ole hajoillut noita joten kone rauhassa lämpimäksi kuten aina muullonkin ja sitten vasta happea. Pitäs niitten kuplan mäntien olla hinta/laatu suhteessa hyvät. Tosin ei mikään kestä ikuisesti...
Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown! -Official BTCF-Sauna Team- -Official BTCF-Jusauksen allasteam- -Team BTCF Top Alcohol- -Team Pimp My Bride- TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm) R.I.P. 1K MOTORSPORTS R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30, 526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Kannattaa myös ottaa huomioon et toi toimii toisinpäinkin et mäntä myös laajenee noissa kuplissa enemmän jos lämmöt nousee yli valmistajan speksien. En nyt heti muista millä välyksellä kamut aikoinaan 450hp m10 turboissa käytti noita. Tais olla hiukka enemmän kun ilmotettu suositus..joka tapauksessa jotain 5-12 satikan väliin...
Tietäjät joilla omissa noita ollut niin voi varmaan kertoa sopivan välyksen..
Eipä tuosta M-sportin 2.6 tullut mitattua.
Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown! -Official BTCF-Sauna Team- -Official BTCF-Jusauksen allasteam- -Team BTCF Top Alcohol- -Team Pimp My Bride- TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm) R.I.P. 1K MOTORSPORTS R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30, 526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Mutta vääntöä on tyhjäkäynnillä erään näkemäni käyrän mukaan yhtä paljon kuin b20:ssä parhaimmillaan :shock:
Niin ja b20 ja b23 on eroa kun yöllä ja päivällä.
Tuo on muuten totta että on noissa koneissa eroa. b23 on sellaista kaytännöllistä vääntöä paaaaljon enemmän, kaupungissa varsinkin mukava ajettava.
Tokitoki, mutta mun pointti vaan oli se että JOS kaveri pystyy itse koneistamaan kannen 325i männille sopivaksi kuten voisi päätellä siitä mitä kaikkea sanoi voivansa tehdä niin 2,5L alakerta on parempi ratkaisu kun 2.3L.
Hankintahinta ei kummassakaan päätä huimaa ja tuskin kukaan niin hölmö on että laittaa sellaisen remppaamatta paikalleen. Laakerit, männänrenkaat, tiivisteet jne maksaa saman verran, oli se sitten 2.3 tai 2.5.
Siis 2.5L vaihtoehdolla saa enemmän vastinetta samalla rahalla. Sitäpä tässä vaan tarkotin
Kaikenlaista voi tehdä kun on tarpeeksi rahaa ostaa vaikka mitä mutta kun tässä tapauksessa rahaa ei ole. Tietysti siitä tulee parempi 323i kampuralla mutta sekin pitää sitten taas ostaa erikseen jostain.
325i alakertoja on paljon myynnissä käytettynä koska monesta on kansi haljennut. Siksi niitä saa halvalla ja siihen mun suositus perustui.
Tämä oma m20 ei nyt ole "ylikokoinen", mutta tavoitteena m20b23:sesta on kuitenkin uusimmassa versiossa yli 170hp. Siis ihan oikeita hevosia... :oops:
Tarkoitus laittaa m20b20 k-jet kanteen jota jo muokattu kertaalleen b25 venttiilit ja sitten laittaa kanavat vielä viimeisen päälle. Nokka tarkoitus pitää vakiona, samoin muut hilut. Ainakin alkuun.
Oma mieltymykseni vaan noihin 2,3-koneisiin (kampiakseleihin) pistää aina ehdottamaan tuollaisen mainitsemani muutoksen.
Lisäksi vielä: Jos nyt on alkuperäinen 2-litrainen ja käytetään sen ruiskukamoja, niin 2,3-alakerralla nuo vermeet vielä riittävät. 2,5-alakerran kanssa taitaa jo suuttimet jäädä pieniksi, vai menikö ihan metsään?
Hyvä kampurahan se on ja ihan perustellusti sitä suosittelet. KePössä oli mm M21D24 alakerta myynnissä eli sieltä saisi taotun 81mm akselin. Kustannuksia tosiaan vaan yritin minimoida.
Suuttimista tuntuu olevan vahvasti täällä se käsitys että niitä pitää aina vaihtaa kun kasvattaa tilavuutta. Näin ei suinkaan ole. Sen tarpeenhan näkee penkissä siitä miten seos käyttäytyy. 325i on 175 3.0bar virtaavat suuttimet eli ei nekään kovin paljon suuremmat ole kun 133 2.5bar.
En ole itse vielä kertaakaan törmännyt vaparissa siihen etteivät suuttimet olisi riittäneet. Jopa mun 223Hv 2.7L M20 oli 2.0L suuttimilla. Bensanpainetta oli n 3.6bar ja lastu säädetty penkissä. Hyvin toimi eikä mitään seosongelmia.
Turboissa tilanne on varmasti toinen kun bensalla usein myös jäähdytetään mutta siitä osaa varmasti jotain niistä ymmärtävä, toisin kun minä, kertoa enemmän
En löytänyt vastausta tähän...
Eli kuinkas paljon tuota b23 lohkoa pystyy poraamaan ylikokoon ja paljonko kannesta/lohkosta pitää ottaa pois että saa n. 11:1 puristuksen, vai mikä puristus olisi lähellä hyvää 98e bensalla kilpakäytössä jotain kilpanokkaa käyttäen? (nousuista ym. ei vielä tietoa)
Comment