Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 -aiheisia kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16504
    • Asikkala

    Originally posted by vimmeri View Post
    Pystyykö joku kertomaan tarkemmin liittessä olevasta m10 öljypumpusta? Etsin ko. pumpulle korvaavaa tuotetta, sopiiko tämä tilalle? Pumpussa 82 leima.

    Moottori on ammattilaisen käsissä toisaalla ja meinasi, että öljypumppu kannattaa uusia..
    Mikäs tässä nyt on se ongelma ?

    Comment

    • vimmeri
      Newbiemmer
      • Jan 2013
      • 25
      • Pori

      Originally posted by jr66 View Post
      Mikäs tässä nyt on se ongelma ?
      Auto on nollakakkonen mihin on moottori vaihdettu, enkä tiedä sata varmaksi mistä autosta moottori on lähtöisin, haluisin vain varmistuksen öljypumpusta, että tilaan kerralla oikean.

      Kuvassa näkyvä kohta näyttää kauhean erilaiselta.. Pahoittelut jos joku nyt pitää tyhmänä kysymyksenä.
      Attached Files

      Comment

      • Maikkeli
        BTCF Member
        • Aug 2010
        • 1302
        • Nousiainen

        Vuosileima 82 viittaisi e21 peräisin olevaan moottorii ja sun pumppukin näyttäisi siltä. 02 oma on hiukan erilainen.

        Bmwfans ainakin tarjoaa samalla osanumerolla e21 ja e30 pumput joten kaiken järjen mukaan tuon schmiedmannin myymä pumppu pitäisi sopia.
        E30 316 M42TBO -87
        BMW 1502 Turbo -77

        ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16504
          • Asikkala

          Originally posted by vimmeri View Post
          Auto on nollakakkonen mihin on moottori vaihdettu, enkä tiedä sata varmaksi mistä autosta moottori on lähtöisin, haluisin vain varmistuksen öljypumpusta, että tilaan kerralla oikean.

          Kuvassa näkyvä kohta näyttää kauhean erilaiselta.. Pahoittelut jos joku nyt pitää tyhmänä kysymyksenä.
          Lohkoon startin reiän yläpuolelle on stanssattu numerosarja, siitä voisi selvitä mistä tuo on peräisin.

          Comment

          • vimmeri
            Newbiemmer
            • Jan 2013
            • 25
            • Pori

            Originally posted by Maikkeli View Post
            Vuosileima 82 viittaisi e21 peräisin olevaan moottorii ja sun pumppukin näyttäisi siltä. 02 oma on hiukan erilainen.

            Bmwfans ainakin tarjoaa samalla osanumerolla e21 ja e30 pumput joten kaiken järjen mukaan tuon schmiedmannin myymä pumppu pitäisi sopia.

            Joo e21:sesta todennäköisesti otettu tekniikka. En ainakaan löydä mitään muuta pumppua mikä voisi sopia, täytyy laittaa pumppu tilaukseen

            Comment

            • maverick999
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 919
              • Rauma

              -85 M10B18
              Öljypumpusta minäkin kyselen. Onko keinoja testata pumppua irtonaisena? Yksi epäily startin jälkeiseen yläkerran voitelun puutteeseen on öljypumpun relief valve. (toinen on sitten kampuran kuluneet laakerit). Voiko tuota paineventtiilin toimintaa jotenkin testata? Jostain 02 foorumilta löytyi kikkoja että ovat shimmanneet sitä jousta kireämmäksi, mutta ei viitsisi kokeilla ettei mene yli paineet vahingossa. Voihan toki koittaa ekana uusilla kampuran laakereilla konetta kasata ja kattoo sitten onko paine ok, jos ei -> ölpumppua shimmaamaan tai vaihtamaan.
              Respect your elders

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                Se paineenrajoitusventtiilin jousen kiristyshän nostaa vain maksimipainetta. Jos pumppu on kulunut ettei pienillä kierroksilla tuota enää niin siihenhän tuo ei auta.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2053
                  • Riihimäki

                  Tuolta osa 11 löytyy ohjeet öljypumpun kunnon tutkimiseen. Ohjeet sivu 96 ja speksit sivu 4.






                  Venttiilin osalta ohje on 2002 mallille mutta pumpun mittailuun pitäisi olla pätevä uudemmillekin versioille.

                  Comment

                  • maverick999
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 919
                    • Rauma

                    Kiitokset molemmille. Täytyy alkaa tutkimaan.
                    Respect your elders

                    Comment

                    • MPV
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1193
                      • Muhos

                      Originally posted by maverick999 View Post
                      -85 M10B18
                      Öljypumpusta minäkin kyselen. Onko keinoja testata pumppua irtonaisena? Yksi epäily startin jälkeiseen yläkerran voitelun puutteeseen on öljypumpun relief valve. (toinen on sitten kampuran kuluneet laakerit). Voiko tuota paineventtiilin toimintaa jotenkin testata? Jostain 02 foorumilta löytyi kikkoja että ovat shimmanneet sitä jousta kireämmäksi, mutta ei viitsisi kokeilla ettei mene yli paineet vahingossa. Voihan toki koittaa ekana uusilla kampuran laakereilla konetta kasata ja kattoo sitten onko paine ok, jos ei -> ölpumppua shimmaamaan tai vaihtamaan.
                      Voisiko johtua öljynsuodattimesta? Muistelen, että joskun parisenkymmentä vuotta sitten, kun mulla oli vielä M10 moottorinen käyttöauto, niin alkoi (öljyhuollon jälkeen? ei muista enää) tekemään niin, että yön yli parkissa olon jälkeen poltti öljynpaineen merkkivaloa aina pidempään kuin normaalisti. Korjaantui vaihtamalla öljynsuodatin toiseen.

                      Comment

                      • maverick999
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 919
                        • Rauma

                        Originally posted by MPV View Post
                        Voisiko johtua öljynsuodattimesta? Muistelen, että joskun parisenkymmentä vuotta sitten, kun mulla oli vielä M10 moottorinen käyttöauto, niin alkoi (öljyhuollon jälkeen? ei muista enää) tekemään niin, että yön yli parkissa olon jälkeen poltti öljynpaineen merkkivaloa aina pidempään kuin normaalisti. Korjaantui vaihtamalla öljynsuodatin toiseen.
                        Joo jossain oli puhe että ”takaiskuventtiilillisissä” suodattimissa ei ongelmaa ja muissa voi olla mut tää ongelma on kasvanu pikkuhiljaa ja alkanu jo vuosia sitten eli on vaihdettu suodattimia ja öljylaatuja sillä aikaa.

                        Edit: välykset oli ainakin omien liuskamittojen perusteella vielä rajoissa. Mäntä (kuvassa 8) oli jumissa (en tiedä onko silti toiminut ok jollain tietyllä alueella mutta ei se ainakaan suosiolla tullut pois sylinteristä). Nyt liikkuu hyvin. Jousi oli millin liian lyhyt mutta se ei liene katastrofi (kunhan ei ole liian pitkä).


                        image url
                        Last edited by maverick999; 07-06-2020, 08:12.
                        Respect your elders

                        Comment

                        • maverick999
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 919
                          • Rauma

                          Tuntuu vähän tyhmältä kysyä mutta onhan se nyt niin että jos nokkapyörään jyrsii pitkät reiät niin ne jyrsitään edestä katsottuna myötäpäivään. Tämmöinen tuplavarmistus vaan
                          Paljonkohan olisi sopiva reiän pituus (paljonko normisti tarvii aikaistaa jos kannesta puuttuu kahden kansirempan verran tavaraa ja ketju vähän venynyt)
                          Last edited by maverick999; 30-06-2020, 11:58.
                          Respect your elders

                          Comment

                          • racing02
                            BTCF Member
                            • Nov 2004
                            • 2053
                            • Riihimäki

                            Originally posted by maverick999 View Post
                            Tuntuu vähän tyhmältä kysyä mutta onhan se nyt niin että jos nokkapyörään jyrsii pitkät reiät niin ne jyrsitään edestä katsottuna myötäpäivään. Tämmöinen tuplavarmistus vaan
                            Paljonkohan olisi sopiva reiän pituus (paljonko normisti tarvii aikaistaa jos kannesta puuttuu kahden kansirempan verran tavaraa ja ketju vähän venynyt)
                            Juu. Se on yllättävän vähän mitä reikää tarvii työstää. Pari milliä on jo aika monta astetta.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16504
                              • Asikkala

                              Meinaat vanhan ketjun laittaa ?

                              Comment

                              • GOOFY
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 4139
                                • .

                                Eikös sen säädön tekeminen onnistu myös poraamalla. Tekee millin, puoltoista isommat reijät ja rälläkällä hivasee kohistus tapista saman verran pois?
                                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎