Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jyrsgä
    Newbiemmer
    • Mar 2014
    • 1
    • pihtipudas

    itsellä on bmw e30 m10b18 kaasari koneella. tehot vaan ei riitä :(
    tallin nurkalla on täysin samallainen vara kone ja se olisi tarkoitus virittää. mistä lähden liikkeelle? taitoa löytyy jonkin verran sekä sorvit ynnä muut. mutta budjetti on pieni. tavoitteena/haavena on 150-250hp
    kerokaas myös näiden moottoreiden erot:
    m10b18 kaasari
    m10b18 ruisku
    m10b20
    + onko muita m10 koneita joissa yhteen sopivat osat?

    oon kuullu että monet laittaa b20 lohkon b18 kaasarimallin kampuran, kiertokanget ja männät ja b18 ruisku kannen. mikä on paras yhdistelmä ja joutuuko tekee muutoksia

    Comment

    • vexu524tdic
      BTCF Member
      • Jan 2004
      • 779
      • Gallia = Kinnula

      Originally posted by jyrsgä View Post
      itsellä on bmw e30 m10b18 kaasari koneella. tehot vaan ei riitä :(
      tallin nurkalla on täysin samallainen vara kone ja se olisi tarkoitus virittää. mistä lähden liikkeelle? taitoa löytyy jonkin verran sekä sorvit ynnä muut. mutta budjetti on pieni. tavoitteena/haavena on 150-250hp
      kerokaas myös näiden moottoreiden erot:
      m10b18 kaasari
      m10b18 ruisku
      m10b20
      + onko muita m10 koneita joissa yhteen sopivat osat?

      oon kuullu että monet laittaa b20 lohkon b18 kaasarimallin kampuran, kiertokanget ja männät ja b18 ruisku kannen. mikä on paras yhdistelmä ja joutuuko tekee muutoksia
      Mitenkähän tähän nyt selventäisi näitä juttuja...

      B18 moottoreiden erot ovat lähinnä kannessa ja männissä, isommat ventiilit ja kanavat ruiskuversiossa. Puristussuhde vaihtelee eri ikäisten versioiden välillä, K-jet mallissa korkein joten se olisi paras lähtökohta vaparina virittämiseen.

      B20 lohkolla (tai wanhalla b18 lohkolla) ei saavuteta muuta etua kuin itse lohkon kestävyys esim. Turbotettaessa tai porattaessa reilusti ylikokoon. Itse olen tehnyt yhden vaparin 93,4mm porauksella, uudempaa b18 lohkoa ei voi porata läheskään noin paljoa.

      B20 kampiakselilla saadaankin sitten iskutilavuutta lisää jos sellaisen jostain löytää...

      Kannattaiskohan ensimmäisenä miettiä todellista tehon tarvetta ja budjettia.

      Valitettava tosiasia on että moottorin rakentaminen maksaa ja paljon.
      e70 X5 3.0sd -08
      f30 320i xdrive -16
      e30 325i Cabriolet -88 M52b28
      e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
      e30 316 -88 2,2TIC M10
      e21 323i -81 ruostekasa...

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        Originally posted by jyrsgä View Post
        itsellä on bmw e30 m10b18 kaasari koneella. tehot vaan ei riitä :(
        tallin nurkalla on täysin samallainen vara kone ja se olisi tarkoitus virittää. mistä lähden liikkeelle? taitoa löytyy jonkin verran sekä sorvit ynnä muut. mutta budjetti on pieni. tavoitteena/haavena on 150-250hp
        kerokaas myös näiden moottoreiden erot:
        m10b18 kaasari
        m10b18 ruisku
        m10b20
        + onko muita m10 koneita joissa yhteen sopivat osat?

        oon kuullu että monet laittaa b20 lohkon b18 kaasarimallin kampuran, kiertokanget ja männät ja b18 ruisku kannen. mikä on paras yhdistelmä ja joutuuko tekee muutoksia
        Oletko lukenut tämän topikin ajatuksella läpi?

        Sun kysymykset on niin laajoja että ne voisi tiivistää muotoon "kertokaa kaikki M10-moottoriperheen moottoreista"
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • sam_u
          Bimmer Rookie
          • Jan 2014
          • 32
          • Oulu

          Ihan vakiotekniikalla oleva m10 kaasari. Siinä taitaa olla vakiona se 90hv? Onko mitään hyötyä laittaa paremmin virtaava imuilmapuoli ja paikoittaa se viileäpään paikkaan? Paremmin virtaavan pakopuolen? Mitenkäs tuon imusarjan kanssa onko ideaa viilata? Eli auttaako pienet muutokset mitään jos ei koske kanteen? Onko kannen parantelusta hyötyä jos ei laita kireämpää nokkaa?

          Comment

          • pazq
            BTCF Member
            • Jan 2008
            • 3175
            • 47200

            Omassa ahdetussa koneessa männät (wiseco) jää dekistä 3mm alle + 1.7mm cometic. Rutut siellä seiskan korvilla eli ahtoa kestää lyödä jotain 2.6kiloa. Meinasin että nuo aluveivit vaihtais vaihtais vähän pidempiin takoveiveihin ja vastapainoksi männistä himppusen pois mitä tarvitsee. Jos sinne 9-10 nurkille puristussuhteen nostais ja ahtoa saman verran mitä nyttenkin eli tasan 2kiloa ja e85 tankkiin. Luulis tuon vanhan lohkon vielä kestävän moitteettomasti?! :think Venttiilityöt tehdään kuitenkin ja katotaan jos kanavia tarttee vielä sorvata himppusen..

            kokoonpano tämmönen:

            Nyt:Moottorinohjaus DTA mallia vanha. windows 95 säätö ja suorasytty
            kansi siistitty, vakio venat, 304 schrick nokka + 90kp jouset
            46mm misab läppikset 503cc suuttimilla ja 98bensalla
            Hx40 Super 14#
            ahtoputket 2" ja joku cooleri ja paska plenumi
            1,775 cometic
            vanha lohko std koossa
            wisecot
            aluveivit (ei tietoa tarkemmin mistä kun ei ole tarvinnut purkaa koskaan)
            b20 kampura
            Tehot jossain 420-450hv@2bar


            Ajatukset:Moottorin ohjaus joku nykyaikainen ja tuo suorasytty
            Kansi koneistamolle ja venttiili + seetityöt, sama nokka ja jouset
            Samat läppikset ~1000-1200cc suuttimilla e85 polttoaineena
            Hx40 Super 16#
            3"ahtoputket + 300x600x75 cooleri, wrc-plenumi
            1,3 cometic
            sama lohko hoonattuna
            samat männät mutta madallettuna määrän "X-mm"
            Takoveivit pidempinä kun aiemmat
            sama kampura uusilla laakereilla
            Tehot???? xxx@2bar???? Kaikki mikä on yli 500 on plussaa.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Sylinterikannen vesilähtö

              Sylinterikannen vesilähtö haarautuu kahdeksi (ylävesiletku ja menikö toinen nyt vesipumppuun, enivei..). Siinä on kolme anturia. Yksi on varmaankin mittaristolle, mitä kaksi muuta hoitaa? Veikkaan että kertoo moottorinohjainlaitteelle juttuja, liittyy lisärikastukseen tmv.?

              Kysyn koska en jaksa plärätä korjausohjetta ja virtapiirikaavioita just läpi. Vesilähtö pitänee muuttaa yksihaaraiseksi ja haarottaa sen sitten myöhemmin missä on tilaa. Tulee TPS:n tielle.

              Jarno
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Tzeimi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 2068
                • Banshee - Jyväskylä

                ei mtn....
                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                & 02 tulpo saniteetti dyno




                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  Onko se vedenjakaja L-jetillisestä vai jostain muusta?
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                    Onko se vedenjakaja L-jetillisestä vai jostain muusta?
                    L-jetillisestä. Mut sitte kattelin vesilähtöä joka on ollut 1966 vuoden M05 moottorin kyljessä. Ihan saman näkönen.
                    Yön yli asiaa aateltuani tulin siihen tulokseen että teen adapteriin tilan saamiseksi tosiaan 1-haaraisen lähdön. Haaroittaa sitte siitä eteenpäin erillisellä kappaleella ja siihen T-haaraan voi tehä haluamansa anturinpaikat. Mitä sitte mittaristo ja Mega tarviikin.
                    Tollalailla saan tilaa just sille kaasuläppäanturille jonka päätin hankkia. Amerikanpojat oli tehneet M10/S14 ITB sovituksen niin että käyttivät vissiin S54:n TPS:ää joka on kompakti ja osottaa eri suuntaan. Mutta mä en taas tiedä siitä onko se potikka vai pelkkä joutokäynti-täyskaasukatkaisin. Joten käytän tommosta Boschin potikkaa sitten.
                    Last edited by petrolhead; 25-04-2014, 19:31.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      Originally posted by petrolhead View Post
                      L-jetillisestä. Mut sitte kattelin vesilähtöä joka on ollut 1966 vuoden M05 moottorin kyljessä. Ihan saman näkönen.
                      Yön yli asiaa aateltuani tulin siihen tulokseen että teen adapteriin tilan saamiseksi tosiaan 1-haaraisen lähdön. Haaroittaa sitte siitä eteenpäin erillisellä kappaleella ja siihen T-haaraan voi tehä haluamansa anturinpaikat. Mitä sitte mittaristo ja Mega tarviikin.
                      Tollalailla saan tilaa just sille kaasuläppäanturille jonka päätin hankkia. Amerikanpojat oli tehneet M10/S14 ITB sovituksen niin että käyttivät vissiin S54:n TPS:ää joka on kompakti ja osottaa eri suuntaan. Mutta mä en taas tiedä siitä onko se potikka vai pelkkä joutokäynti-täyskaasukatkaisin. Joten käytän tommosta Boschin potikkaa sitten.
                      Kyllä Se s54 on potikka. Myös s38b38:saa on samankokoinen potikka.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Originally posted by jannmann View Post
                        Kyllä Se s54 on potikka. Myös s38b38:saa on samankokoinen potikka.
                        Joop. Senhän voi arvata mm. siitä että huomautuskentässä on varaosavilmissä ilmoitettu vastusarvo tolle tunnistimelle. Nyt huomas ku katteli tietokoneella eikä puhelimella. No, pistin jo hankkien Bosch 0280122001 vipstaakkelin. Tuskin menee mettään sen kanssa.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • KingOnTheRoad
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 573
                          • Kemijärvi

                          Mitkä tulpat m10b20 turboon 1.5-2bar ahdoille ja millä kärkivälillä? Bosch hukkakipinä -203 päätteellä, eli sen puolen pitäisi riittää virta. Nyt vakiotulpat ja hyvin pelaa ainakin 1.5 ahdoille asti, vai pidänkö vakiotulpat ja otan pari pykälää kylmemmät varalle penkitykseen ensiviikolla?
                          E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
                          E36 328i coupe -95 "UXI"
                          Polaris RMK 800 Nordic edition-15
                          Yamaha yz250 -02

                          Comment

                          • pazq
                            BTCF Member
                            • Jan 2008
                            • 3175
                            • 47200

                            Jos ei ole ongelmaa ollut, niin en lähtis arvailemaan toisia sinne. Itekin ajoin 2kilon paineilla vakiotulpilla tai mitä sattu tallin hyllyssä olemaan..kärkivälin säätämällä toimi hienosti tulpista riippuen

                            Comment

                            • KingOnTheRoad
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 573
                              • Kemijärvi

                              schrick 292 vai 304?

                              Eli vehkeet olisi penkitetty, 312hp/350nm 2bar +27asteen kelissä. Vakionokka ja hx40super #16 pesällä, pääsi tavoite ahdoille vasta 5500rpm. Nokka olisikin nyt vaihtolistalla ensimmäisenä ja kysymys kuuluukin, että kummalla schrick nokalla saisin hyvän käyttöalueen, sekä tietenkin hyvän huipputehon ja väännön? Pakopesä tulee kans vaihtumaan 14 tai jopa 12, jos ei meinaa herätä.
                              E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
                              E36 328i coupe -95 "UXI"
                              Polaris RMK 800 Nordic edition-15
                              Yamaha yz250 -02

                              Comment

                              • bmw2002
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 669
                                • Ylivieska

                                Originally posted by KingOnTheRoad View Post
                                Eli vehkeet olisi penkitetty, 312hp/350nm 2bar +27asteen kelissä. Vakionokka ja hx40super #16 pesällä, pääsi tavoite ahdoille vasta 5500rpm. Nokka olisikin nyt vaihtolistalla ensimmäisenä ja kysymys kuuluukin, että kummalla schrick nokalla saisin hyvän käyttöalueen, sekä tietenkin hyvän huipputehon ja väännön? Pakopesä tulee kans vaihtumaan 14 tai jopa 12, jos ei meinaa herätä.
                                Oma suositukseni on 304, tulee yläkierroksille(+4000) aivan eri malliin voimaa. Omasta mielestä käyttöalue ei ainakaan kaventunut tuolla schrickin nokalla vakioon verrattuna. Tuosta 292 nokasta ei itsellä ole kokemusta, mutta epäilen että sillä ei merkittävää etua saa tuohon kättöalueeseen. Itsellä alkoi ahdinkin heräämään ihan erimalliin jyrkällä nokalla, eli kannattaa se nokka vaihtaa ja kokeilla ennen pakopesän vaihtamista.

                                Vähän kyllä tuntuu vaisulta nuo tehot ja väännöt ahtopaineeseen nähden. Vertailuksi itsellä oli aikanaan vakio osista kasatulla moottorilla, isolla garretin ahtimella, dellortoilla ja lähes vakiosytkällä 317hv/440nm @ 1,1bar. Myöhemmin vastaavasti Je männillä, s14 h-profiili kiertokangilla, schrickin 304 nokalla ja moottorinohjaus megalla 411hv/600nm @ 1,5bar.

                                Onko esim. nokan ajoitus kohdallaan? Kyllä 2 bar ahdoilla pitäisi olla jo lähellä neljää sataa tuon kokoluokan ahtimella vakionokallakin.
                                f11 520d -11
                                e10 2002 2.0 turbo -75
                                e46 320i sedan -00 "projektiaihio"
                                ex: 2 x e39, 2 x e34, 2 x e46, 2 x e30, e32, e28

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎