Jep. Nykyään megankin saa taskurahoilla ja internet on täynnä tietoa, niin kyllä pitää olla iso halu ajaa kaasareilla, kun ei niitä ainakaan halpuudella ja helppoudella voi perustella.
Nii... Ei se välttämättä ole rahasta kiinni vaan halusta värkätä ja tietokoneiden ja ohjelmien vieroksumisesta.
Hieman sama jos vaikka haluaa harmaan ferkun ja naapuri yrittää kaupata punaista valmettia. Molemmat vanhoja, pieniä ja hytättömiä traktoreita mutta se valmetti ei muutu millään toimenpiteellä haluamakseen harraste vehkeeksi
Nii... Ei se välttämättä ole rahasta kiinni vaan halusta värkätä ja tietokoneiden ja ohjelmien vieroksumisesta.
Hieman sama jos vaikka haluaa harmaan ferkun ja naapuri yrittää kaupata punaista valmettia. Molemmat vanhoja, pieniä ja hytättömiä traktoreita mutta se valmetti ei muutu millään toimenpiteellä haluamakseen harraste vehkeeksi
Purkin saa valmiina, ei tarvii tajuta elektroniikasta. Normaali autosähkön osaaminen riittää.
En todella haluais joutua passailemaan esim sytkää vähän sinne päin muuttelemalla jakajaa ja perusennakkoa ym sensellasta. Megalla saat toimimaan moottorijarrun, kylmäkäynnistysrikastuksen, joutokäynnin, kaikki pikkujutut just niin hyvin ku jaksat hieroa näppäimistöllä. Säätämisessä Megasquirt on kuin kirurgin veitsi ja kaasari on machete.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Aliapainealueelle sopivat ennakot olis ainakin 40 astetta, todennäköisesti lähenpänä 50.
20 astetta on alipainealueelle ihan vitusti liian vähän ennakoa vaikka koneessa olis puristuksiakin.
Sovella vaikka tosta mun kartasta niin tulee ainakin sinnepäin.
Sytytysennakon ollessa 40-50 astetta ihan millä alueella tahansa, seos syttyy aivan liian aikaisin ja kone nakuttaa ellei ole kyse jostain 16000rpm formulamoottorista... Jos kirjottaa karttaan isomman numeron kun 30, on jo hyvä tietää tarkkaan mitä tekee
Sovella vaikka tosta mun kartasta niin tulee ainakin sinnepäin.
Sytytysennakon ollessa 40-50 astetta ihan millä alueella tahansa, seos syttyy aivan liian aikaisin ja kone nakuttaa ellei ole kyse jostain 16000rpm formulamoottorista... Jos kirjottaa karttaan isomman numeron kun 30, on jo hyvä tietää tarkkaan mitä tekee
Perusteet on pahasti hakusessa, ihan vakiona siinä M10-koneessa(kuten kaikissa muissakin) on vaparin täyskaasuennakko kierroksilla jotain 30-35 asteen luokkaa ja alipainekello antaa sen päälle alipaine-ennakkoa lisää 10-15 astetta. Alipainealuellaa palotapahtuma on niin hidas että moottori kuin moottori tarvii ainakin sen 40 astetta ennakkoa, jopa 60 astetta on monessa paljon pakokaasuja takaisin kierrättävässä ihan normaali ennakko. Ja alipainealueella nakuttaminen ei ole kovin vaarallista alhaisten sylinteripaineiden takia jos sellaista ylipäätään tapahtuu, hyvin harvinaista, ja jos tapahtuu niin ratkaisu on yleensä lisätä ennakkoa jotta palotapahtuma tapahtuu ennen nakutusta ei suinkaan vähentää ennakkoa kuten täyskaasualueella.
Hyvin paljon mahdollista, ei auta kun opiskella lisää..
Jotenkin se 50-60 astetta ei enää mun maalaisjärkeen käy. Eihän saunanpesääkään sytytellä päiväkahvien aikaan jos tietää että aikoo aamuyöllä ottaa löylyt?
Hyvin paljon mahdollista, ei auta kun opiskella lisää..
Jotenkin se 50-60 astetta ei enää mun maalaisjärkeen käy. Eihän saunanpesääkään sytytellä päiväkahvien aikaan jos tietää että aikoo aamuyöllä ottaa löylyt?
Hyvin paljon mahdollista, ei auta kun opiskella lisää..
Jotenkin se 50-60 astetta ei enää mun maalaisjärkeen käy. Eihän saunanpesääkään sytytellä päiväkahvien aikaan jos tietää että aikoo aamuyöllä ottaa löylyt?
Jos sulla ei ole kuin yksi risu kerrallaan siinä uunissa niin kyllä se vaan on parempi sytyttää aikaisin jotta aamuyöllä olis edes vähän löylyä.....
Pienellä kuormalla siellä sylinterissä on niin vähän painetta että palotapahtuma on hidas - matalat puristukset ja pakokaasun takaisinkierrätys(kireän nokan overlapin takia) hidastaa vielä palotapahtumaa lisää ja vaaditut ennakot optimaaliseen palotapahtumaan kasvavat suuriksi. Toki siis tuota maksimiluokkaa vain lähellä pintakaasua, kohti täyskaasua skaalataan ennakko takaisin.
2000 oli kans kohillaan, laitoin koko alipainealueelle 20 ennakkoa niin kiersi nätisti.
Koneessa alle 8 puristukset, tiedä sitten miten vaikuttaa.
Miksi? Miten tollanen lähtee käyntiin?
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Jaa a en tiedä yheksänkyt luvulla kasattu kaasariturboille.
Ja päälinmäisenä mielessä saada auto leimattua että saa omiin nimiin, kait nyt tollakin sen 200 saa voimaa ulos. Jos nyt yhen kesän ainakin ajelis tuolla.
E30 M52b28 M122h Amme
E28 x monta
E23 728i Ministeri
E10 1600-2 Garret
Perusteet on pahasti hakusessa, ihan vakiona siinä M10-koneessa(kuten kaikissa muissakin) on vaparin täyskaasuennakko kierroksilla jotain 30-35 asteen luokkaa ja alipainekello antaa sen päälle alipaine-ennakkoa lisää 10-15 astetta. Alipainealuellaa palotapahtuma on niin hidas että moottori kuin moottori tarvii ainakin sen 40 astetta ennakkoa, jopa 60 astetta on monessa paljon pakokaasuja takaisin kierrättävässä ihan normaali ennakko. Ja alipainealueella nakuttaminen ei ole kovin vaarallista alhaisten sylinteripaineiden takia jos sellaista ylipäätään tapahtuu, hyvin harvinaista, ja jos tapahtuu niin ratkaisu on yleensä lisätä ennakkoa jotta palotapahtuma tapahtuu ennen nakutusta ei suinkaan vähentää ennakkoa kuten täyskaasualueella.
En tiedä meneekö ot:ksi mutta jatkanpa vielä edelliseen kun alkaa nyt kuulostamaan niin omituiselta...
Nakutus (ok ehkä lähinnä turbovehkeissä) on varmaan yleisin syy niiden rikkoutumiseen (eli ei kovin harvinainen ilmiö), ja nakutus syntyy ennenaikaisen palotapahtuman seurauksena. Miten on siis mahdollista ennakkoa lisäämällä saada seos syttymään ennen nakutusta sen välttämiseksi?? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää
En ole juurikaan säätänyt / perehtynyt vapari + jakaja yhdistelmään mutta oman käsitykseni mukaan siinäkin on perjaatteena kääntää tyhjäkäynnillä tuo enakko n. 14-20 väliiin missä tuo omanikin käy hyvin tyhjää, josta sitten alipainekello kääntää kuorman mukaan ennakkoa lisää tuon mainitsemasi 10-15 astetta (niinkun tapahtuu omassakin sytkäkartassa). Ei suinkaan runtata kaasua pohjaan ja alkaa käsin kääntelemään sinne kolmeakymmentä astetta? :think
Kyseenalaistan tämän siksi koska on outoa että yhtäkkiä joku tulee sanomaan että mulla on perusteet asiaan täysin hukassa vaikka oma autoni toimii moitteetta omien säätöjeni pohjalta.
Noh oma on tarkoitus säätää penkissä lähiaikoina, jos käyrät jatkaa nousuaan millään alueella yhtään 40asteen sytkäennakon jälkeen niin lupaan lopettaa m10 rakentelun ja alkaa keräämään postimerkkejä. Aamen.
Comment