Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11152
    • Oulu

    Tietääkö kukaan mikä ihmeen anturityyppi m52:n nokka-akselin asentoanturi on?

    Oletus oli mulla että se on hall anturi, mutta näyttäisi että se antaa pihalle taajuuden x-silloin kuin puolikuu on anturin kohdalla ja taajuuden y- silloin kun puulikuu ei oo kohdalla. Eri taajuus muuttuu nokan asennon mukaan.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Eikös se ihan tavallinen VR-anturi ole.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11152
        • Oulu

        Originally posted by naukkis View Post
        Eikös se ihan tavallinen VR-anturi ole.
        No ei se kyllä vaikuta siltä. Tosta mun skoopista saa niin huonosti järkevää kuvaa, että tuossa netistä löydetty:


        Keltasella siis kampuran hall anturin antama kanttiaalto ja violetilla nokan anturin signaali. Se on kuin tommosta FM moduluitua signaalia sen mukaan onko se puolikuu kohdalla vai ei. Ja vr anturi ei käsittääkseni edes osaa lukea sitä nokan puolikuuta, vaan se vaatii semmosia "tappeja" kuin kampuran triggeripyörässäkin.

        EDIT koitan siis tutkia miksi ecu valittaa nokan asentoanturista vaikka sitä on vaihdettu useampaan kertaan. Jos tuo kuvan signaali on oikein, niin anturit kyllä pelaa ihan oikein ilman häiriöitä, että oisko sitten boksi sökö.
        Last edited by Pazi88; 12-11-2017, 05:41.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • jussika
          Newbiemmer
          • Jul 2004
          • 27
          • Salahmi

          Voiko m52 runkolaakeripukkienpultteja käyttää uudestaan, vai onko ne venyviä?


          Originally posted by Pazi88 View Post
          EDIT koitan siis tutkia miksi ecu valittaa nokan asentoanturista vaikka sitä on vaihdettu useampaan kertaan. Jos tuo kuvan signaali on oikein, niin anturit kyllä pelaa ihan oikein ilman häiriöitä, että oisko sitten boksi sökö.
          Olethan testannut varmasti toimivalla anturilla? Itselle kesällä tuli valmiiksi rikkinäinnen uusi Hellan anturi. Mittailin johtoja ja asentelin anturia uudestaan jne, parinkympin tarvikeanturi Saksasta korjasi vian.
          e39 528i hx40

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by Pazi88 View Post
            No ei se kyllä vaikuta siltä. Tosta mun skoopista saa niin huonosti järkevää kuvaa, että tuossa netistä löydetty:


            Keltasella siis kampuran hall anturin antama kanttiaalto ja violetilla nokan anturin signaali. Se on kuin tommosta FM moduluitua signaalia sen mukaan onko se puolikuu kohdalla vai ei. Ja vr anturi ei käsittääkseni edes osaa lukea sitä nokan puolikuuta, vaan se vaatii semmosia "tappeja" kuin kampuran triggeripyörässäkin.

            EDIT koitan siis tutkia miksi ecu valittaa nokan asentoanturista vaikka sitä on vaihdettu useampaan kertaan. Jos tuo kuvan signaali on oikein, niin anturit kyllä pelaa ihan oikein ilman häiriöitä, että oisko sitten boksi sökö.
            Hall-anturi vetää signaalin ylös tai alas riippuen siitä onko rautaa lähistöllä, VR-anturi taas antaa (epämääräistä)siniaaltoa pihalle jonka taajuus muuttuu sen mukaan resonoiko magneetti piirissä raudan läheisyyden mukaan vai ei. Eli ihan normaalilta VR-anturin toiminnalta vaikuttaisi.

            Ja kuten jo aikaisemmin olen todennyt M52-koodistossa sama vikakoodin numero nokan ja kampuran asentoantureille, vikatauluista kolmessa ko. numero viittaa nokan anturiin ja vain yksi kampuraan ja vikakoodin tulkinnasta riippuen kampuran vikakoodi muuttuu erittäin helposti nokan anturiksi.

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11152
              • Oulu

              Ei kyllä oo ennen tullu vastaan tuommoista toteutusta vr anturille, että boksi syöttää sille jotain tiettyä taajuutta, joka muuttuu sit. Yleensähän vr anturi generoi jännitepulssin signaalijohtoihin aina kun triggeripyörän tappi on kohdalla. Eli pulsseja on yhtä monta kuin tappeja triggerikehässä. Pulssin voimakkuus riippuu sit kuinka nopeaa ne tapit vilahtaa ohi. Toki ko. toiminta ei onnistu m52 nokan puolikuun kanssa, että onko sit tehty erillainen toteutus sen vuoksi.

              Ko. koneeseen on vuoden sisään vaihdettu parikin kertaa uus nokan OEM anturi ja kertaalleen kampurallekkin uus OEM anturi eikä vika ole kummentunut. Ja minusta kummankin anturin toiminta näyttää oikealta kun katsoo skoopilla. Nokan anturin signaali vaan eka hämäs, kun se ei näyttänyt ollenkaan vr eikä hall anturin signaalilta, mitä on tullu katsottua. Mut netin kuvien perusteella se ois ok.

              Vois toki verrata vielä ehjään systeemiin, mut ennen sitä swappaan kyllä boksin ja katon mitä sit sanoo, kun noita myt on tuossa muutama käsillä.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Mittaa kampuran anturille tuleva +5v syöttöjännite. Alkuperäinen siemenssin Hall saa 5v syöttöjännitteen boksilta ja jos syöttöjännite on notkahtanut niin uloskaan tuleva signaali ei nouse 5V tasolle riittävän nopeasti. Korjaushan on 12v syöttöjännitettä käyttävä hall.....

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11152
                  • Oulu

                  Originally posted by naukkis View Post
                  Mittaa kampuran anturille tuleva +5v syöttöjännite. Alkuperäinen siemenssin Hall saa 5v syöttöjännitteen boksilta ja jos syöttöjännite on notkahtanut niin uloskaan tuleva signaali ei nouse 5V tasolle riittävän nopeasti. Korjaushan on 12v syöttöjännitettä käyttävä hall.....
                  Joo kyllä sinne tulee tasainen häiriötön +5v. 5.05 volttia tarkemmin.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11152
                    • Oulu

                    Tuossapa on kuvat vielä tuosta 30€ kiinanskoopista.

                    Kampuran asentoanturi:

                    Zoomattuna:


                    Peak to peak ei oo ihan 5 volttia, koska 0 taso oli n. 0.126 volttia ja tasan 5 volttia sitten kun tappi oli kohdalla yleismittarilla katsottuna. Mutta tommonen pieni kohoama nollatasossa tuskin haittaa mitään :think Pulssit on pikkasen pyöristynyt, mut se johtu todennäköisesti halpisskoopin kapeasta kaistanleveydestä. Väittäsin että kampuran signaali on ok.

                    Nokka-akselin asentoanturin signaali:

                    Ja zoomattuna:


                    Ylemmässä kuvassa vähän näytön aliasointi tekee signaalista oudon näköisen, mut kun sitä zoomaa niin näyttää oikeen puhtaalta. Ja näkee siitä tuon taajuuseron silti puolikuun eri puolikkailla. Kmapura näyttää pyörähtävän ympäri n. 85ms aikana ja nokan pyörähtäminen puolikkaan kierroksen verran kestää saman 85ms, eli kierrosluku koneessa on 60/0.085s = 705 RPM. Targetti softassa on tasan 700, eli menee ihan oikein. Ainoa mikä voi olla pielessä on toki nuo nokan anturin taajuudet, mutta tuolla skoopilla niitä on hankala katsoa tarkkaan ja siltikään en tiedä mitä ne pitäisi olla.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Ota kampuran anturi irti, jos ei lähde käymään niin nokka-anturi kusee, jos käy niin nokka-anturi pelaa.

                      Hallin signaalin pitäis olla tyhjäkäynnillä kanttiaaltoa, jos se jo tyhjäkäynnillä pyöristyy niin 10x kierroksilla voi signaalin nousu jäädä lukukelvottomaksi. Koitas saada täydet kierroksetkin ruudulle.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11152
                        • Oulu

                        Niinkuin sanoin, niin tuon skoopin kaistanleveys on niin surkea että se itsessään pyöristää pulsseja. Samasta syystä isommilla kierroksilla ei oikeen saa mitään järkevää pihalle. Pitäs metästää oikea skooppi halvalla, mut niitä ei tahdo euroopasta oikeen löytyä helposti.

                        Mut käytän vielä kokeeksi anturit irti ja sit kokeilen vaihtaa boksia, kun semmonen toinen 100% toimiva on.
                        Last edited by Pazi88; 14-11-2017, 15:32.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Niinkuin sanoin, niin tuon skoopin kaistanleveys on niin surkea että se itsessään pyöristää pulsseja.
                          Vain nousupuolelta?

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11152
                            • Oulu

                            Originally posted by naukkis View Post
                            Vain nousupuolelta?
                            Jep kyllähän sen pitäs tarkemmin ajateltuna kummaltakin puolelta vaikuttaa ja itseasissa vielä nostaa pulssin reunaa eikä laskea jos kaistanleveys olisi rajoitteena. No käytämmä anturin irti, niin sillä se selviää.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11152
                              • Oulu

                              Kokeilut on edelleen tekemättä, mutta tämmöstä mielenkiintoista tekstiä tuli vastaan:

                              Cylinder Identification Signal: An angle pulse generator is used for the camshaft position sensing. The MS41.X ECM uses the signal from the camshaft sensor to set up the fully sequential fuel injection.
                              This sensor consists of two windings (primary and secondary) that are connected together at one end, and a magnetic core.
                              The primary winding is supplied with a 120 kHz AC signal. The magnetic coupling causes an induced voltage into the secondary winding (at the same frequency). However the induced voltage has a slight phase shift due to the induction time delay.
                              The trigger wheel of the camshaft influences the magnet field of the sensor and causes the phase shift to increase as the disc of the wheel moves closer to the sensor. The ECM monitors this change in phase shift as “TDC” (compression input) from the camshaft. When the disc passes by the sensor the phase shift moves closer again.
                              If this input is defective, the system will still operate based on the Crankshaft Position/RPM Sensor. A fault will be set and the ECM will activate the injectors in parallel.
                              Eli nokan anturi ei varsinaisesti ole hall eikä perinteinen vr anturikaan, vaan ihan oma tyyppinsä.
                              Last edited by Pazi88; 21-11-2017, 21:21.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • hjenkka
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2010
                                • 577
                                • JKL

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Kokeilut on edelleen tekemättä, mutta tämmöstä mielenkiintoista tekstiä tuli vastaan:



                                Eli nokan anturi ei varsinaisesti ole hall eikä perinteinen vr anturikaan, vaan ihan oma tyyppinsä.
                                tää on kyllä mystinen vika, itellä ei auttanut boxin vaihtokaan.. :think
                                "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                                Vs1400 Intruder

                                Ex:
                                F11 530dA xDrive
                                E60 523iA
                                E39 520i Sedan
                                E39 530dA Touring
                                E39 528iA Sedan
                                E46 318i Sedan
                                E39 523i Sedan
                                E36 316i Sedan x2

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎