Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2063
    • Pirkanmaa

    Originally posted by naukkis View Post
    Myöhästää voi noin 180 kampuran astetta ennenkuin alkaa tulla pelkoa venttiili-mäntä osumasta

    Mutta siis aikaistamisessa tulee ongelma nopeammin. Tilaahan imuvenalle on vakiona paljon, vakionokkaa saa aikaistaa enemmän kuin ikinä järkevää mihinkään tilanteeseen ennenkuin kosketus on lähellä, kireämmillä nokilla sitten voi tulla ongelmia. Tokihan kannattaa konetta nokan ajoituksen jälkeen pyörittää aina vanos aikaisella ympäri että näkee pyöriikö, ja jos oikein epäilyttää niin pistää vaikka 5 astetta aikaisemmalle ja testaa pyöriikö.

    Jotkuthan haluavat että imuvenallakin on sen pari milliä eroa pienimmillään mäntään mutta sen voi ajoittaa aika huoletta mäntään kiinni, eli jos pyörii ajoitukset aikaisella käsin niin ok. Joskus ite pelkäsin että kun vaihde päällä moottori pyörii väärinpäin kun on imuventtiilit ajoitettu lähelle mäntää niin tulisi ongelmia mutta ainakanaan itsellä niitä ei ole ikinä esiintynyt(em tilanteessa venttiilit osuu mäntiin, mutta nokan kulma on sellainen että mäntä pyörittää nokkaa venttiilin avulla riittävän helposti). Joskus luin F1-koneiden ajoituksesta, imuvenat ajoitetaan mäntään kiinni ja jos kone ei pyöri käsin niin myöhäistetään nokkaa neljännesaste. Kireissä koneissa mitä annat tilaa imuventtiilin ja männän väliin on suoraan pois koneen tehosta - M52:ssa siitä ei tarvii välittää mutta referenssinä jos joku miettii pitäiskö sinne se pari kolme milliä kuitenkin jättää. S52-nokilla ihan vakioajoituksilla B28:ssa ollaan jo hyvin lähellä tuota turvamarginaalia, siitä varmaan joidenkin pelko aikaisemmasta ajoituksesta.
    Nyt oli melkoisen loistava infopläjäys

    Kyselen nyt ehkä vähän tyhmiä mutta yritän jotenkin sisäistää näitä ajoituksia ja INPA:n kertomia astelukuja.

    Eli kun Pazi sano että ovat kampuran asteita, niin tarkoittaako sitä että jos Inpa sanoo 20° nokka-akselin ajoitukseksi niin nokka-anturi antaa signaalin 20° ennen kampiakselin anturia? Vai mitä tarkkaanottaen tuo astelukema on?

    Sen verran tuore asia omaan päähän nämä asteluvut että yritän vielä sisäistää.
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by Jax_KiBez View Post
      Eli kun Pazi sano että ovat kampuran asteita, niin tarkoittaako sitä että jos Inpa sanoo 20° nokka-akselin ajoitukseksi niin nokka-anturi antaa signaalin 20° ennen kampiakselin anturia? Vai mitä tarkkaanottaen tuo astelukema on?
      Moottorinohjaus vain määrittää nokka-akselin asentoa kampuraan nähden, nokastahan saadaan vain pari asentotietoa per kierros, kampuralta tulee muutaman asteen välein asentotieto.

      Comment

      • Jarpeli
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 510
        • vaasa

        Tuohon että paljonko uskaltaa laittaa nokkaa auki ykk:ssa/ Miltä se näyttää logattuna.
        Mulla on 1.6mm imunokka auki ykk:ssa ja romraideri sanoo että 38/64.

        Koitin myös siirtyä nykyaikaan ja vaihtaa menoveden viinaksi. Samalla tuli vaihdettua Walbronb 450 pumppu. Näemmä vakio bensanpaineen säädin ei taida riittää. Tyhjäkäynniltä lähteminen on melko hankalaa kun meinaa tukehtua ja rikastin bensakarttaa 1,3 kertoimella niin nyt vedossa afr 11,5 ja adaptaatiot näyttäs laskevan 28% closeloopissa.
        Finjektorilta näkyi saavan vakio paikalle sopivaa säädintä http://www.finjector.com/verkkokaupp...a-p-532316-22/
        Taitaa tarvia tollanen pistää tilaukseen jahka saan mitattua paljonko noi paineet oikeasti on.

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11152
          • Oulu

          Joo tuo 450 walbro on liian iso vakio bensanpaineen säätimille. Joku 255lph walbro on järkevämpi, kun se menee vielä vakio säätimellä. Tuo finjectorin säädin toimii meillä ainakin kahden bosch 044 pumpun kanssa, että pitäs kyllä riittää 450 walbronkin kanssa.

          Sulla käy kyllä aivan turhan paksulla Viinalla sen WOT rikastuskartan voi puottaa 10% tuntumaan, kun ei sitä extra rikastusta tarvita ehkäisemään ankutusta, kuten bensalla tarvii.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Jarpeli
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 510
            • vaasa

            Juu toi oli hieman arvattavissa mutta piti kuitenkin koittaa. Toi 255nen ei taida olla viinan kestonen pitemmänpäälle.
            Onkos toi 9mm mallin noista finjektorin malleista se joka passaa tohon m52sen bensakiskoon?
            Pitää testailla säätää tota bensakarttaa noilla pasin ohjeilla jahka saa ton puol tankillisen ajettua että pitäis olla suurimmat bensanjäänteet pois.
            Mielenkiinnosta piti näin syssymmällä koittaa vielä paljonko saa viinalla lisää tehoa vaparista. Vaikka tuo penkittäminen maksaakin hieman, mutta meneehän sekin viihteestä kuten vaikka perjantai iltana elokuvateatterissa käynti
            Last edited by Jarpeli; 11-08-2017, 09:24.

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by Jarpeli View Post
              Tuohon että paljonko uskaltaa laittaa nokkaa auki ykk:ssa/ Miltä se näyttää logattuna.
              Mulla on 1.6mm imunokka auki ykk:ssa ja romraideri sanoo että 38/64.
              Ei voi loggauksen perusteella määrittää, eri nokat eri ajoitukset. 1,6mm vanos myöhäisellä lienee nokasta riippuen ~4mm vanos aikaisella ja vakiona on suurinpiirtein 7mm tilaa, tosin tiukin paikka ei ole ykk vaan joku 10 astetta jälkeen jolloin mäntä on vielä melkein ykk:ssa ja vena auennut enemmän. Eli äkkiseltään vaikuttais että millin enemmän vois vielä olla ykk:ssa auki, mutta vanoskoneessa ei liene tarvetta ajoittaa älyttömän aikaiselle nokkaa kun vanos aikaisella ajoituksen saa kuitenkin aika aikaiselle.

              Ja sulla on nokka jo sen verran aikaisella että tarvii kyllä tarkistaa jos aikaisemmalle ajoittaa, kireä nokka voi aueta 25asteen aikana enemmänkin kuin tuossa lonkalta heitettynä on arvioitu.
              Last edited by naukkis; 11-08-2017, 10:56.

              Comment

              • Jarpeli
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 510
                • vaasa

                Ei mulla ole tarvetta suuremmaksi overlappia saada. mutta unhan kerroin mitä mun loggaukset näyttää kun tossa oli noita asteita ihmetelty. Juu ja kyseessä 265 asteiseksi hiottu nokka. En nyt muista paljonko oli millistä milliin asteita.

                Mutta ainakin näköjään tuon verran saa olla vakionokillakin. Joskaan siitä ei välttämättä mitään hyötyä
                Last edited by Jarpeli; 11-08-2017, 11:17.

                Comment

                • Purtsi123
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 1011
                  • Kuopio

                  Kun olette kehottaneet ottamaan livedataa kiihdytyksistä, niin mistä tuon inpan piuhan ootte vetäneet sisälle? Ihan vaan pellin välistä ja sivulasi auki? Näissä vanhemmissa kun ei ole pistoketta kuin konehuoneessa.
                  E61 525xda -08

                  Comment

                  • Jarpeli
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 510
                    • vaasa

                    Herkästi katkeaa kommunikointi jos konehuoneen tökkelistä koittaa ottaa lennossa dataa.
                    Ite varastin tarvittavat piuhat ews:ltä.
                    Last edited by Jarpeli; 11-08-2017, 14:06.

                    Comment

                    • Jax_KiBez
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 2063
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Jax_KiBez View Post
                      Nyt tyhjäkäynnillä n. 28° ja vanoksen kytkeytyessä 52° eli pari astetta meni myöhäiselle mitä hain, mutta tuntui kyllä hitusen paremmalta pienillä ja isoilla kierroksilla joten mennään nyt näillä.
                      Hitaasti oppiva mutta opin kai kuitenkin, nimittäin olen kokoajan tosiaan puhunut päinvastoin eli aikainen/myöhäinen mennyt ristiin, jotenkin kuvitellut että isompi asteluku on myöhemmin. No nyt tiedän paremmin.

                      No eipä se mitään, availin vielä huvikseen kerran tuon venakopan ja koitin opiskella vähän ja nähdä kuinka paljon aikaiselle on ylipäätään on tilaa säätää imunokkaa, kun ne pakonokan rattaan päässä kolot missä on se säätövara liikkua oli näköjään jo vastassa, ja jätin siihen. Pyöritin koneen vielä kerran ympäri käsin, ja katsoin että pakonokka on vakioajoituksessa ykk:ssä. Nyt kun Inpalla tutkaili niin vielä näköjään edellisestä lukituksesta oli n. 1° nokan asteita tilaa liikkua aikaisemmalle, eli nyt Inpa näyttää noita kampuran asteita tyhjäkäynti/yläkierrokset 29-30° ja vanoksen kytkeytyessä 54-55°.

                      Kun tosiaan M52B28 on kyseessä niin aikaisemmista puheista ymmärsin että B25 on eri ajoitus kuin B28? Onko kuinka paljon eri ja käyttääkö nää samaa imunokkaa?

                      BTW Onko M52TU / M54 vanosten osalta portaattomasti säätyviä vai on/off kuten M52?
                      Last edited by Jax_KiBez; 11-08-2017, 15:03.
                      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                      _____________________________________
                      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                      Tästä mun kaluston showroomiin
                      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                      Comment

                      • camshaft
                        BTCF Member
                        • Sep 2016
                        • 539
                        • Kotka

                        Originally posted by Jax_KiBez View Post
                        Onko M52TU / M54 vanosten osalta portaattomasti säätyviä vai on/off kuten M52?
                        Portaattomia... Muilta osin väistyn suosiolla takavasemmalle ja nostan hattua aiempien kommentoijien asiantuntemukselle tästä(kin) aiheesta.
                        "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                        Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                        Comment

                        • Jarpeli
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 510
                          • vaasa

                          Nyt ei ole kädessä suutinkiskoa niin kumpikohan finjektorin malleista menee tohon bemarin kiskoon 7mm vai 9mm?

                          Comment

                          • Skarpa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 3409
                            • Kotka

                            Originally posted by Jarpeli View Post
                            Nyt ei ole kädessä suutinkiskoa niin kumpikohan finjektorin malleista menee tohon bemarin kiskoon 7mm vai 9mm?
                            http://www.finjector.com/verkkokaupp...ensaatimet-22/
                            Tulkitsen, että 7mm, noiden aiempien mittausteni perusteella:

                            Originally posted by bemmeri View Post


                            Joo, eli karalla tarkoitin tuota "tapin" paksuutta jossa ohuella osalla O-rengas (kuvassa kullan värinen osa)ja lerssillä tuota paksumpaa halkaisiaa jossa myös O-rengas (kuvassa sininen).



                            Alipaineletkun nipalla ei ole väliä.
                            Jees. Karan halkaisija 7,3 mm. O-rengasuran syvyys 1,1mm. O-renkaan paksuus 1,5mm. Lerssin halkaisija 25,0 mm, O-rengasuran syvyys 2,0 mm ja O-renkaan paksuus 2,5.
                            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                            E30 Armo "330i"

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              Originally posted by Skarpa View Post
                              Tulkitsen, että 7mm, noiden aiempien mittausteni perusteella:



                              Jees. Karan halkaisija 7,3 mm. O-rengasuran syvyys 1,1mm. O-renkaan paksuus 1,5mm. Lerssin halkaisija 25,0 mm, O-rengasuran syvyys 2,0 mm ja O-renkaan paksuus 2,5.
                              Kannattaa kuitenkin mitata se kara vanhasta, ennen tilausta.
                              Ite tilasin silloin tuon ohuemman, kun kyselin tässä asiasta ja eihän se ollut sopiva, vaikka osanumeron mukaan piti olla sama 13531436110. Piti sitten lähettää takaisin ja tilalle tuli 9mm joka sopiva.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • Skarpa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2007
                                • 3409
                                • Kotka

                                Originally posted by bemmeri View Post
                                Kannattaa kuitenkin mitata se kara vanhasta, ennen tilausta.
                                Ite tilasin silloin tuon ohuemman, kun kyselin tässä asiasta ja eihän se ollut sopiva, vaikka osanumeron mukaan piti olla sama 13531436110. Piti sitten lähettää takaisin ja tilalle tuli 9mm joka sopiva.
                                Hyvä tietää, että noissakin on sisäisiä eroja. Ittellä on kolme M52 suutinkiskoa ja tuurilla kaikissa sama halkaisija.
                                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                                E30 Armo "330i"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎