Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Purtsi123
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1011
    • Kuopio

    Originally posted by naukkis View Post
    Jos MAF näyttää liikaa Lamdba integrator arvo on pirusti miinuksella. Jos ei ole niin MAF on ihan kunnossa, turha vaihtaa. Harvemminhan ne maffit alkavat liikaa näyttää vanhemmiten.

    Suuri kuormitus tyhjäkäynillä viittais johonkin limp-home moodiin eli jos vaikka kampianturi on poissa pelistä vanos on pysyvästi myöhäisellä ja ennakot pienellä, tyhjäkäyntikuormitus suuri ja alaväännöt olemattomat. Tosin em. tilanteeessa dme:ltä saa vikakoodin viallisesta anturista, muuten oireet sopisivat hyvin.
    Nyt en kyllä muista enää noita arvoja eikä tullu muista ruuduista kuvaakaan otettua. Vanoksen asteet tyhjäkäynnillä oli muistaakseni jotain 21-22astetta. Ja kun aktivoi vanosta, niin alkoi "kurnuttamaan"

    E: Lambdan jännitteet pomppi molemissa hyvin. Ja nokan anturi vaihdettu reilu vuosi siiten ja kammen n. puoli vuotta sitten. Molemmat oem.
    Last edited by Purtsi123; 02-07-2017, 21:36.
    E61 525xda -08

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by Purtsi123 View Post
      Nyt en kyllä muista enää noita arvoja eikä tullu muista ruuduista kuvaakaan otettua. Vanoksen asteet tyhjäkäynnillä oli muistaakseni jotain 21-22astetta. Ja kun aktivoi vanosta, niin alkoi "kurnuttamaan"

      E: Lambdan jännitteet pomppi molemissa hyvin. Ja nokan anturi vaihdettu reilu vuosi siiten ja kammen n. puoli vuotta sitten. Molemmat oem.
      Kaikki vaikuttais olevan noiden suhteen ok.

      Ja MAFfin toimivuus näkyy siis suoraan pitkäaikaisesta lambda-korjausarvosta, jos MAF näyttää 20% liikaa niin integraatioarvo on ~ -20%. Jos integraatiot on lähellä nollaa MAF on kunnossa.

      Ja jos maf on kunnossa tuollainen tyhjäkäyntikuormitus tarkoittaa että ennakot on hyvin pienet - mahdollisesti joku lämpötila-anturi näyttää puuta heinää?

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11152
        • Oulu

        Joo additive ja multiplicaptive adaptaatioissa pitäs näkyä rikkinäin maf. Ei integraattorissa niinkään koska se lisätään adaptaatioiden määrään (ellei sitten adaptaatioiden rajat ole tullu vastaan). Mutta mitä itselle on tullu vastaan maf vikoja m52:ssa, niin ne on ollu just tommosia että maf näyttää aivan liikaa. Kuormahan sit lasketaam suoraan maf arvosta ja kierrosluvusta, eli kuormakin on sitäkautta korkea. Adaptaatiot/integraattori saattaa vielä pystyä pitämään seoksen kohdallaan mutta ennakot on ihan alhaalla ja koneesta vedot pois sekä bensaa menee himona.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Axum
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 4416
          • Kuopio

          Mikä ero M52B28 ja M52B28TU ohjaustehostimen pumpuilla, molemmat LUK LF30 mutta TU:ssa painepuolen liitos erilainen, onko vaihtokelpoisia keskenään vaihtamalla liittimen?
          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
          - E39 528ia
          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

          Puretaan 520ia -97
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

          Comment

          • Starck
            Bimmer Rookie
            • Sep 2012
            • 119
            • Ulvila

            Originally posted by Starck View Post
            Olisiko kumminkin sitten katti tiensä päässä, kunnolla kyllä runnoin lämpimäksi vermeet ennen katsastusta ns. "perinteiseen malliin".
            Katsurikin sitä vielä viitisen minuuttia kierrätteli (ja pyöritteli päätään).

            Vastavalla runnomisella aina ennenkin mennyt lävitse.
            Vaihtelen nyt ensin sen imuilman lämpötila-anturin ja käyn imuvuotopaikat läpi, tiedä sitten onko niistä mitään hyötyä.

            Onpa sitä sitten 4viikon kesäloma aikaa kötöstellä uusinta katsastuksen jälkeen jos tulee uusi hylky.
            Anturi tuli vaihdeltua viikonloppuna, anturissahan ei kait mitään vikaa ollut vaan piuha oli irti

            Piuhan ollessa irti vastus on siis ääretön eli omien mittauksien mukaan tämä tarkoittaa sitä että kuvitteli imuilman olevan kylmää.
            Huoneen lämmössä vastus oli n. 5kohm luokka kun lämmitteli sytkärillä niin vastus alkoi tippumaan.
            Jos anturi menisi oikosulkuun niin kuvittelisi imevänsä kuumaa ilmaa.

            Oman "mutu" tuntuman perusteella haju poistui joka ennen tuli täyskaasu kiihdytyksellä, tiedä siitä sitten mutta tollasena kokeilen kumminkin leimaa paperiin.

            Comment

            • Electroid
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 992
              • Jyväskylä

              Originally posted by naukkis View Post
              Ja jos maf on kunnossa tuollainen tyhjäkäyntikuormitus tarkoittaa että ennakot on hyvin pienet - mahdollisesti joku lämpötila-anturi näyttää puuta heinää?
              Meneekö eculle ja mittaristolle sama lämpötilatieto? Meinaan vaan et omassa pommissa häviää lämpötila tieto mittaristolta välillä tai mittaristo on rikki.

              Jotenki tuntuu et joku tehonrajoitus tms. hidastaa kulkua. Alle 4000 ei vedä oikeen hyvin eikä kyllä yli 4000 kierroksillakaan mene niin kuin muutama vuosi takaperin.

              Kone käy sinänsä hyvin lämpöisenä ja kylmänä sekä mitään vikakoodia ei tule. :think
              - E36 328iA Touring 4/97 -
              Myynissä:
              - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

              Comment

              • vexu524tdic
                BTCF Member
                • Jan 2004
                • 776
                • Gallia = Kinnula

                Originally posted by Electroid View Post
                Meneekö eculle ja mittaristolle sama lämpötilatieto? Meinaan vaan et omassa pommissa häviää lämpötila tieto mittaristolta välillä tai mittaristo on rikki.

                Jotenki tuntuu et joku tehonrajoitus tms. hidastaa kulkua. Alle 4000 ei vedä oikeen hyvin eikä kyllä yli 4000 kierroksillakaan mene niin kuin muutama vuosi takaperin.

                Kone käy sinänsä hyvin lämpöisenä ja kylmänä sekä mitään vikakoodia ei tule. :think
                M52 menee lämpötilatieto samalta anturilta, mutta eri navoilta. Anturi on nelinapainen.
                e70 X5 3.0sd -08
                f30 320i xdrive -16
                e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                e30 316 -88 2,2TIC M10
                e21 323i -81 ruostekasa...

                Comment

                • Purtsi123
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 1011
                  • Kuopio

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Joo additive ja multiplicaptive adaptaatioissa pitäs näkyä rikkinäin maf. Ei integraattorissa niinkään koska se lisätään adaptaatioiden määrään (ellei sitten adaptaatioiden rajat ole tullu vastaan). Mutta mitä itselle on tullu vastaan maf vikoja m52:ssa, niin ne on ollu just tommosia että maf näyttää aivan liikaa. Kuormahan sit lasketaam suoraan maf arvosta ja kierrosluvusta, eli kuormakin on sitäkautta korkea. Adaptaatiot/integraattori saattaa vielä pystyä pitämään seoksen kohdallaan mutta ennakot on ihan alhaalla ja koneesta vedot pois sekä bensaa menee himona.
                  Kesäloma reissulla olin niin en oo ehtiny vielä tutkia, mutta ilmottelen huomenna tai alkuviikosta nuo muut arvot. Kuusamossa käytiin ja karavaanareiden ohitus vaati todella pitkän suoran ja silti yhtä tuskaa. Välillä tuntu erityisen puutuneelta. Vitosella kaasupohjassa ei kulutusmittari noussu yli 12l/100km ja hyyty mäkiin.

                  Ja ainii. Tähän vielä laatikon toiminta päälle niin tuska on taattu. Ajat vitosella stepillä, nappaat kolmoselle kepistä, ohituspaikka meni jo ennenkun laatikko on saanu kolmosta sisään.
                  Last edited by Purtsi123; 08-07-2017, 22:15.
                  E61 525xda -08

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Electroid View Post
                    Meneekö eculle ja mittaristolle sama lämpötilatieto? Meinaan vaan et omassa pommissa häviää lämpötila tieto mittaristolta välillä tai mittaristo on rikki.

                    Jotenki tuntuu et joku tehonrajoitus tms. hidastaa kulkua. Alle 4000 ei vedä oikeen hyvin eikä kyllä yli 4000 kierroksillakaan mene niin kuin muutama vuosi takaperin.

                    Kone käy sinänsä hyvin lämpöisenä ja kylmänä sekä mitään vikakoodia ei tule. :think
                    Piuha kiinni niin anturien antamat tiedot on helppo tarkistaa. Jos lämpötila-anturi näyttää liikaa kone menee fail-safe tilaan - ennakot alas ja seos rikkaalle ja sitä myötä tehot pois.

                    Kai koneessa on riittävästi nestettä ja paisarin korkki ehjä, lämpötilamittarit näyttävät kyllä mitä sattuu jos anturi jää ilmakuplaan vaikkapa systeemin liian alhaisen paineen takia.....

                    Comment

                    • Purtsi123
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1011
                      • Kuopio

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Joo additive ja multiplicaptive adaptaatioissa pitäs näkyä rikkinäin maf. Ei integraattorissa niinkään koska se lisätään adaptaatioiden määrään (ellei sitten adaptaatioiden rajat ole tullu vastaan). Mutta mitä itselle on tullu vastaan maf vikoja m52:ssa, niin ne on ollu just tommosia että maf näyttää aivan liikaa. Kuormahan sit lasketaam suoraan maf arvosta ja kierrosluvusta, eli kuormakin on sitäkautta korkea. Adaptaatiot/integraattori saattaa vielä pystyä pitämään seoksen kohdallaan mutta ennakot on ihan alhaalla ja koneesta vedot pois sekä bensaa menee himona.
                      No niin. Nyt näytti sitten ihan eri ilmamääriä. Mutta tuossa noita arvoja jos niistä jotain on pääteltävissä. Imuilman lämpö n.62 celsiusta, ulkona 20 astetta?
                      Attached Files
                      Last edited by Purtsi123; 11-07-2017, 19:45.
                      E61 525xda -08

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3409
                        • Kotka

                        Pelaako E39 E36 koneen eculla? Ajonesto koodattu pois.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by Skarpa View Post
                          Pelaako E39 E36 koneen eculla? Ajonesto koodattu pois.
                          Kyllähän se sillä käy. Olikohan että ilmastoinnin kanssa piti vielä muuttaa jotain tms.

                          Comment

                          • Purtsi123
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2008
                            • 1011
                            • Kuopio

                            Originally posted by Purtsi123 View Post
                            No niin. Nyt näytti sitten ihan eri ilmamääriä. Mutta tuossa noita arvoja jos niistä jotain on pääteltävissä. Imuilman lämpö n.62 celsiusta, ulkona 20 astetta?
                            Vaikuttaako tähän öljynlämpötila? Sen anturi ei ainakaan salavalikon kautta katottuna näytä mitään.

                            Jännä kun kuitenkin hetken heti käynnistyksen jälkeen tuntuis pelaavan huomattavasti paremmin, mutta vedot häviää jo reilusti ennen kuin moottori on normaali lämmöissään.
                            E61 525xda -08

                            Comment

                            • Purtsi123
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2008
                              • 1011
                              • Kuopio

                              No nyt on kuitenkin kokeiltu uudella massamittarilla, ja ei äkkiseltään mitään vaikutusta yhtään mihinkään. Mikä ihme tätä riivaa?
                              E61 525xda -08

                              Comment

                              • Electroid
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 992
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Electroid View Post
                                Meneekö eculle ja mittaristolle sama lämpötilatieto? Meinaan vaan et omassa pommissa häviää lämpötila tieto mittaristolta välillä tai mittaristo on rikki.

                                Jotenki tuntuu et joku tehonrajoitus tms. hidastaa kulkua. Alle 4000 ei vedä oikeen hyvin eikä kyllä yli 4000 kierroksillakaan mene niin kuin muutama vuosi takaperin.

                                Kone käy sinänsä hyvin lämpöisenä ja kylmänä sekä mitään vikakoodia ei tule. :think
                                Lämpötila-anturin vaihto auttoi ainakin mittaristoon, mitään vaikutusta kulkuun ei tullut vaikka jo niin luulin.

                                Bensa tuoksuu nyt uutena ominaisuutena vähän konehuoneessa, mutta mitään näkyvää vuotoa ei äkkiseltään löytynyt. :think
                                - E36 328iA Touring 4/97 -
                                Myynissä:
                                - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎