Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Electroid
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 992
    • Jyväskylä

    nokka/nokat/vanos pielessä?!

    Jatketaan yksinpuhelua... jos pari inpa screenshottia auttais asiaa:
    Yksi kuva vuodelta 2014 ja muut tältä päivältä.



    Ihmetyksen aihe nokka-akselin asennot? :think
    2014: n.17-18 (kuorma/kierros tietoja ei ollut)
    2017: n.24-25, kuormalla n.50 (yläkierroksilla taas tuo n.25)

    2014: jälkeen on päivitetty ketjut/kiristäjät (+vanos renkaat, sun muuta turhaa), kun oli päässyt jostain syystä hyppäämään (ketjun ohjurin palasia löytyi öljypohjasta).

    Tehojen ja väännöön puute vaivaa edelleen. Ei helpolla vaihda pienempää aski eco moodilla kiihdyttäessä. Maantiellä 100km/h vauhdissa taas vaihtaa 4.sta jos on yhtään isompi mäki. Mitä ei tehnyt joskus ennen vanhaan. Radalla tuntuu jotenkin hirveän mopolta (jää aiempien vuosien kierrosajoista).

    Lämpötilatiedot näyttäis nyt ainakin olevan kohdallaan myös mittaristolla.
    - E36 328iA Touring 4/97 -
    Myynissä:
    - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by Electroid View Post
      Jatketaan yksinpuhelua... jos pari inpa screenshottia auttais asiaa:
      Yksi kuva vuodelta 2014 ja muut tältä päivältä.



      Ihmetyksen aihe nokka-akselin asennot? :think
      2014: n.17-18 (kuorma/kierros tietoja ei ollut)
      2017: n.24-25, kuormalla n.50 (yläkierroksilla taas tuo n.25)

      2014: jälkeen on päivitetty ketjut/kiristäjät (+vanos renkaat, sun muuta turhaa), kun oli päässyt jostain syystä hyppäämään (ketjun ohjurin palasia löytyi öljypohjasta).

      Tehojen ja väännöön puute vaivaa edelleen. Ei helpolla vaihda pienempää aski eco moodilla kiihdyttäessä. Maantiellä 100km/h vauhdissa taas vaihtaa 4.sta jos on yhtään isompi mäki. Mitä ei tehnyt joskus ennen vanhaan. Radalla tuntuu jotenkin hirveän mopolta (jää aiempien vuosien kierrosajoista).

      Lämpötilatiedot näyttäis nyt ainakin olevan kohdallaan myös mittaristolla.
      No se imunokka näyttäisi olevan kymmenkunta astetta aikaisemmalla kuin mitä on ollut ennen. Imunokan aikaistamisen pitäisi lisätä alakierrosten tehoja, mutta mahdollisesti naulaa noilla ajoituksilla ja ecu tiputtaa ennakot.

      Mikäs b28:n vakioajoitus on? Ajoittaa nokan siihen tai säätää toimimaan tuolla eri ajoituksella....

      Comment

      • Electroid
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 992
        • Jyväskylä

        Ei oo mitään hajua vakioajoituksista. Saati, että osaisin semmosen säätää kohdalleen...

        Lähinnä oon olettanut, että paikallinen korjaamo joka teki ns. jakopää rempan ois laittanu ajoitukset niin kuin tehtaalla/kuuluu.

        Kaikki vissiin pitää opetella tekemään itse niin ei tarvii tehdä perästä uudestaan... tai maksaa työstä jollekkin harrastajalle joka oikeasti ymmärtää näiden päälle. :think
        - E36 328iA Touring 4/97 -
        Myynissä:
        - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

        Comment

        • walther91
          BTCF Member
          • Sep 2013
          • 110
          • Lahti

          Kumminpäin polttoaineletkut tulee laittaa suutinkiskoon kiinni? Tuloletku painesäätimen puoleiseen vai siihen toiseen?

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3409
            • Kotka

            Originally posted by walther91 View Post
            Kumminpäin polttoaineletkut tulee laittaa suutinkiskoon kiinni? Tuloletku painesäätimen puoleiseen vai siihen toiseen?
            Tuloletku toiseen päähän. Poisto paineensäätimestä.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Jax_KiBez
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 2063
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Electroid View Post
              Jatketaan yksinpuhelua... jos pari inpa screenshottia auttais asiaa:
              Yksi kuva vuodelta 2014 ja muut tältä päivältä.



              Ihmetyksen aihe nokka-akselin asennot? :think
              2014: n.17-18 (kuorma/kierros tietoja ei ollut)
              2017: n.24-25, kuormalla n.50 (yläkierroksilla taas tuo n.25)

              2014: jälkeen on päivitetty ketjut/kiristäjät (+vanos renkaat, sun muuta turhaa), kun oli päässyt jostain syystä hyppäämään (ketjun ohjurin palasia löytyi öljypohjasta).

              Tehojen ja väännöön puute vaivaa edelleen. Ei helpolla vaihda pienempää aski eco moodilla kiihdyttäessä. Maantiellä 100km/h vauhdissa taas vaihtaa 4.sta jos on yhtään isompi mäki. Mitä ei tehnyt joskus ennen vanhaan. Radalla tuntuu jotenkin hirveän mopolta (jää aiempien vuosien kierrosajoista).

              Lämpötilatiedot näyttäis nyt ainakin olevan kohdallaan myös mittaristolla.
              Kyl mielestäni kanssa vähän on säädöt pielessä, muistaakeeni tyhjäkäynti/yläkierrokset pitäis olla 16-20° ja keskialueella jotain 40-45°

              Mitä itse M52 konetta purkanut ja kasannut, niin ei tolla jakopäänlukitussarjalla voi hirveästi väärin kasata, paitsi vanoksen jonka saaminen just eikä melkein ekalta hampaalta sisään voi olla muutaman yrityksen takana.

              Eri asia jos on vedetty ilman lukituksia silmämäärisesti kasaan.

              Mä voisin käydä tässä päivällä itse omista M52B28 koneista käydä molemmista katsoo mitä ne sanoo asteluvuiksi.
              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

              _____________________________________
              Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
              Tästä mun kaluston showroomiin
              Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11152
                • Oulu

                25 - 50 on vanos asteet ainakin mulla.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Jax_KiBez
                  BTCF Member
                  • Jan 2010
                  • 2063
                  • Pirkanmaa

                  Nyt olen aika hämmentynyt :think

                  Toi mun sininen ratapeli 428tkm ajettuna antoi lämpimänä tyhjäkäynnillä 2-3° kierroksilla n. 26°

                  Siinä vähän semmonen ettei väännä pienillä kierroksilla kovin hyvin ja selkeä kiihtyvyys alkaa 3500rpm kohdalla, paukkuu hieman moottorijarruissa ja tyhjäkäynti vähän paukahteleva ja heikko. Mutta seokset pitäis olla kohdillaan niin oon pistänyt loppuunajetun moottorin piikkiin.

                  Kun taas täydellisesti toimiva punainen 389tkm ajettu antoi kylmänä tyhjäkäynnillä n.21°, en saanut tällä kertaa kierroksilla, mutta muistaakseni joskus kurkkasin niin oli sen n. 45°. Ja kuulostaa oikealta kun jonkun 24-25° vanoksen pitäis säätää.

                  Eihän tässä pitäis olla mitään eroa onko kylmästä/lämpimästä kun ei se itsestään muutu toi asteluku? :think

                  Ja kaivelin vanhoja viestejä niin mun vanhassa M52B25:ssa oli tyhjäkäynnillä 25°
                  Last edited by Jax_KiBez; 11-08-2017, 15:01.
                  Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                  Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                  _____________________________________
                  Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                  Tästä mun kaluston showroomiin
                  Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11152
                    • Oulu

                    Ei oo asteissa eroa kylmällä tai lämpimällä koneella. Eroa on sen verran että kylmänä ei vanos juuri osakaasulla kääntyile. Vasta lämpösenä alkaa toimimaan osakaasullakin. Joku 20-25 astetta tyhjäkäynnillä on normaalia. Jos heittää, niin se kertoo että ajoitus on x-syystä pielessä.

                    Tehopiikki 3500 kohdalla m52:ssa johtuu siitä, että vasta ko. kierroksilla ecu rikastaa seosta 14.7 afr:stä rikkaammalle. Vähän riippuu koneen kunnosta kuinka selvä ko. tehopiikki on
                    Last edited by Pazi88; 30-07-2017, 10:02.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Jax_KiBez
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 2063
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Ei oo asteissa eroa kylmällä tai lämpimällä koneella. Eroa on sen verran että kylmänä ei vanos juuri osakaasulla kääntyile. Vasta lämpösenä alkaa toimimaan osakaasullakin. Joku 20-25 astetta tyhjäkäynnillä on normaalia. Jos heittää, niin se kertoo että ajoitus on x-syystä pielessä.

                      Tehopiikki 3500 kohdalla m52:ssa johtuu siitä, että vasta ko. kierroksilla ecu rikastaa seosta 14.7 afr:stä rikkaammalle. Vähän riippuu koneen kunnosta kuinka selvä ko. tehopiikki on
                      Sulla on kyllä sopivasti aina tietoa näistä M52-koneisista, sulta pitäis joku opas M52:n maailmaan saada

                      Mutta tosiaan eikös periaatteessa koneessa mistä pitkä jakoketju on koskematon ja ainoastaan vanokseen ja nokkien väliseen ketjuun on kajottu, niin kun tuo ajoitus on pielessä niin syy todennäköisesti on kun pakonokka-akselin säädettävää lautasta on avattu niin jätetty väärään asentoon ja/tai vanos kasattu väärään hampaaseen? :think

                      Tosiaan mulla antaa ajoittain 1-3krt kuukaudessa Vanoksen jumittautumiskoodin vaikka vanos selkeästi toimii.
                      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                      _____________________________________
                      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                      Tästä mun kaluston showroomiin
                      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                      Comment

                      • Electroid
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 992
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        25 - 50 on vanos asteet ainakin mulla.
                        Eikös sulla oo vähän erilaiset nokat ja muuta? Vakiokoneen arvot ois nyt kiinnostavammat :think (vaikka ois se nokkapäivityskin kiva lisä).

                        Tosiaan oma lähtee paikaltaan paremmin osa kuin täyskaasulla. Ja yli 160 on hankala päästä sekä yleisesti puhdittoman tuntuinen.

                        (Maf, kampi&nokka-anturit orginaalia, imuilman ja nesteen lämpötila anturit vaihdettu)
                        - E36 328iA Touring 4/97 -
                        Myynissä:
                        - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Jax_KiBez View Post
                          Sulla on kyllä sopivasti aina tietoa näistä M52-koneisista, sulta pitäis joku opas M52:n maailmaan saada

                          Mutta tosiaan eikös periaatteessa koneessa mistä pitkä jakoketju on koskematon ja ainoastaan vanokseen ja nokkien väliseen ketjuun on kajottu, niin kun tuo ajoitus on pielessä niin syy todennäköisesti on kun pakonokka-akselin säädettävää lautasta on avattu niin jätetty väärään asentoon ja/tai vanos kasattu väärään hampaaseen? :think

                          Tosiaan mulla antaa ajoittain 1-3krt kuukaudessa Vanoksen jumittautumiskoodin vaikka vanos selkeästi toimii.
                          Vanoksen kasaaminen väärään hampaaseen rajoittaa vanoksen liikettä normaalia pienemmäksi. Muutenhan nokkapyörät on vapaasti säädetttävissä eli ajoituksen saa vapaasti laittaa mihin haluaa. Nokkaketjujen venyminen kulumisen myötä luonnollisesti siirtää ajoitusta myöhäisemmäksi.

                          Mutta 5 astetta imunokan ajoituksissa ei vielä tee mitään maailmaa mullistavaa eroa, vakionokat on niin lussuja että tehoalue vain siirtyy, aikaisemmalla ajoituksella alavääntö vähän paranee ja yläältä pikkuisen pois ja toistepäin, B28:n vakioajoitus on todella myöhäinen ja jos nakuttamatta kestää niin varmasti tuntuu pirteämmältä koko alueen viiteen tonniin asti vähän vakiota aikaisemmalla ajoituksella - b25:ssä näin onkin paitsi viimeisimmissä euro3-versioissa joissa käytetään myös b28:n imunokan ajoitusta(eli nokkaa eri ajoituspalikalla)

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Electroid View Post
                            Eikös sulla oo vähän erilaiset nokat ja muuta? Vakiokoneen arvot ois nyt kiinnostavammat :think (vaikka ois se nokkapäivityskin kiva lisä).

                            Tosiaan oma lähtee paikaltaan paremmin osa kuin täyskaasulla. Ja yli 160 on hankala päästä sekä yleisesti puhdittoman tuntuinen.

                            (Maf, kampi&nokka-anturit orginaalia, imuilman ja nesteen lämpötila anturit vaihdettu)
                            Saatko logattua MAF:n arvot täyskaasulla? Vähän antais viitteitä paskaiseen/muuten vain loppuun MAF:iin eli MAF:n suuremmat arvot on pielessä, closed-loopissa seokset ok mutta openloopissa laihalla maffista johtuen.

                            Onko joku mahdollisesti räpeltänyt jonkun vapaavirtausputsarin autoon?

                            Comment

                            • Electroid
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 992
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by naukkis View Post
                              Saatko logattua MAF:n arvot täyskaasulla? Vähän antais viitteitä paskaiseen/muuten vain loppuun MAF:iin eli MAF:n suuremmat arvot on pielessä, closed-loopissa seokset ok mutta openloopissa laihalla maffista johtuen.

                              Onko joku mahdollisesti räpeltänyt jonkun vapaavirtausputsarin autoon?
                              En ole testoa käyttänyt, jos se loggaus tehdään sillä?

                              Kirjoitin vähän epäselvästi.... uusi siemens maf vaihdettu viime keväänä.
                              Obc.n testillä saa noin 55.x litraa tunnissa arvon (3 vaihteella, 54-55 välillä hyppii n5500-6500 kierroksen välillä). Ilmanputsari on ja on ollut ihan vakio kokoajan...

                              Roughness arvo on ollu 1:ssä n.1000 varmaan niin kauan kuin auto on mulla ollut. Liittyykö asiaan mitenkään. Mistään kun en mitään ymmärrä
                              - E36 328iA Touring 4/97 -
                              Myynissä:
                              - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11152
                                • Oulu

                                s52 imunokka on, mut se on vakio ajoituksella. Ei noissa vakio nokissa ole ihme eroja ajoituksen suhteen.

                                Jos kerta antaa vanos jumissa vikakoodia, niin se kertoo ettei nokkien ajoitus ole kohdillaan. Se saa jonkin verran heittää tehdasarvosta, mutta jos liikaa heitää, niin alkaa antamaan vanos jumissa vikakoodia. Vaikka vanos kääntyilisikin normaalisti.

                                Ja joo täyskaasulogeja minäkin oon aina koittanut kysellä jos jollain on m52:ssa ongelmia vetojen kanssa. Näkee monesti hyvinkin äkkiä sieltä jos jotain on pielessä. Tyhjäkäynnillä jos inpalla on katellu livedata-arvoja, niin niistä ei yleensä näe yhtään mitään mitä on vialla. Ehkä harvoin ihan persiillään olevat anturiarvot tai että lamdat ei pelaa. Mut sen nyt näkee yleensä jo vikakoodeista.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎