Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Starck
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 119
    • Ulvila

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ei vaikuta imuilman lämpötila-anturi seoksiin kone käynnissä. Ainoastaan vähäsen kylmärikastuksiin. Toki riippuen lukeeko se max lämmintä kylmän sijaan, niin ecu puottelee ennakoita ihan huolella jos näin on.

    Sinkku vai tuplavanos? Vanoksen tiivisteet ei sinkkuvanoksissa paljoa vaikuta. Ja ei käytännössä ollenkaan päästöihin. Tuplavanos koneet onkin eriasia. Niinhin ne kannattaa uusia. Ja lamdat näistä harvemmin menee. Jos epäilyttää, niin katsoo vaikka testolla livedataa lamdoista. Niistä pitäs kummastakin tulla nättiä sinikäyrää kun kone käy lämpimänä tyhjää.
    Sinkkuvanos kyseessä, hyvä ettei viittaa lambdoihin tai Vanokseen.

    Livedataa en pääse katselemaan (bmw scanner käytössä), katsotaan nyt jos ei anturin vaihdolla tokene niin muita toimenpiteitä sitten.

    Jostakin lueskelin että jos tuo imuilman lämpötila anturi on risa niin kuvittelee imevänsä kokoajan -35 tai jotain sellaista ilmaa sisään.
    Näin ollen siis rikastaisi seossuhdetta, koska kuvittelee saavansa enemmän happea (mitä kylmempi ilma sitä enemmän happea litraa kohden jne.)

    Muutenhan tuo pulkka ajossa käyttäytyy melko normaalisti, mitä nyt hieman haiskahtaa kun kunnolla kenkii mutta mitään isompia sumupilviä ei ole havaittavissa.

    Eli anturi vaihtoon, imuvuotojen tsekkaus, kovaa ajo pari viikkoa ja leima paperiin on siis suunnitelma.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11154
      • Oulu

      Originally posted by Starck View Post

      Jostakin lueskelin että jos tuo imuilman lämpötila anturi on risa niin kuvittelee imevänsä kokoajan -35 tai jotain sellaista ilmaa sisään.
      Näin ollen siis rikastaisi seossuhdetta, koska kuvittelee saavansa enemmän happea (mitä kylmempi ilma sitä enemmän happea litraa kohden jne.)
      Näin MAP pohjaisissa systeemeissä, joissa ilmamäärän laskennassa käytetään imysarjan painetta ja lämpötilaa. Mutta näissä koneissa on MAF joka mittaa ilmamäärän lämpötilasta riippumatta. Eli lämpötila-anturin merkitys on aika pieni. Mut riippuen miten se on hajonnut, voi se mitata liian suurtakin lämpötilaa ja se tosiaan pienentää ennakoita joka myös voi huonontaa päästöjä.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Pmak
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 178
        • Lahti

        Originally posted by Starck View Post
        Sinkkuvanos kyseessä, hyvä ettei viittaa lambdoihin tai Vanokseen.

        Livedataa en pääse katselemaan (bmw scanner käytössä), katsotaan nyt jos ei anturin vaihdolla tokene niin muita toimenpiteitä sitten.

        Jostakin lueskelin että jos tuo imuilman lämpötila anturi on risa niin kuvittelee imevänsä kokoajan -35 tai jotain sellaista ilmaa sisään.
        Näin ollen siis rikastaisi seossuhdetta, koska kuvittelee saavansa enemmän happea (mitä kylmempi ilma sitä enemmän happea litraa kohden jne.)

        Muutenhan tuo pulkka ajossa käyttäytyy melko normaalisti, mitä nyt hieman haiskahtaa kun kunnolla kenkii mutta mitään isompia sumupilviä ei ole havaittavissa.

        Eli anturi vaihtoon, imuvuotojen tsekkaus, kovaa ajo pari viikkoa ja leima paperiin on siis suunnitelma.

        Mulla oli m52 koneesta toi imuilman anturi pimeenä varmaan kolme vuotta, ei näkynyt kulutuksessa, ei päästöistä eikä omien havaintojen mukaan muutenkaan missään muualla kuin vikakoodeissa..

        Comment

        • Starck
          Bimmer Rookie
          • Sep 2012
          • 119
          • Ulvila

          Originally posted by Pmak View Post
          Mulla oli m52 koneesta toi imuilman anturi pimeenä varmaan kolme vuotta, ei näkynyt kulutuksessa, ei päästöistä eikä omien havaintojen mukaan muutenkaan missään muualla kuin vikakoodeissa..
          No prkl, eli voi siis olla muutakin.
          Tuossa aiemmin oli jo keskustelua että tuskin on vanoksen tiivisteistä tai lambdoista kyse tällä koneella.

          Onko siis se perinteinen imuvuoto nyt kuitenkin vai näkyykö se päästöissä jotenkin eri tavalla?

          Mitenköhän katti, se on kait joku tarvike koska asennus ei ole alkuperäinen vaan katin etupuolella myös putkiklemmari.
          5vuotta ja 90tkm tuo katti siellä on minun ajoilla pörissyt, itse en siis sitä ole vaihtanut vaan edellinen omistaja kaiketi.

          Tulpatkin on vaihdettu maaliskuussa ja ainakaan silloin ei ollut tulpan koloissa öljyä.
          Joku sellaistakin jossain kertoili että siitäkin saattaisi johtua sytytysongelmat ja sitä kautta päästöt korkeat.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by Starck View Post
            No prkl, eli voi siis olla muutakin.
            Tuossa aiemmin oli jo keskustelua että tuskin on vanoksen tiivisteistä tai lambdoista kyse tällä koneella.

            Onko siis se perinteinen imuvuoto nyt kuitenkin vai näkyykö se päästöissä jotenkin eri tavalla?

            Mitenköhän katti, se on kait joku tarvike koska asennus ei ole alkuperäinen vaan katin etupuolella myös putkiklemmari.
            5vuotta ja 90tkm tuo katti siellä on minun ajoilla pörissyt, itse en siis sitä ole vaihtanut vaan edellinen omistaja kaiketi.

            Tulpatkin on vaihdettu maaliskuussa ja ainakaan silloin ei ollut tulpan koloissa öljyä.
            Joku sellaistakin jossain kertoili että siitäkin saattaisi johtua sytytysongelmat ja sitä kautta päästöt korkeat.
            Mitäs ne päästöarvot on kokonaisuudessaa? Pelkästä co-arvosta ei voi tehdä kummoista diagnoosia. Jos pakokaasuissa on reagoimatonta happea kyseessä kattiongelma, jos ei niin lambda-arvon pitäisi olla pielessä.

            Comment

            • Mad_eko
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 50
              • Oulu

              Mistäs tässä tapauksessa kannattaisi lähteä hakemaan ensiapua? Tulpat tuli vaihdettua ensi hätään ja hieman oli öljyä parissa tulpankolossa sekä pakoputki vuoti hieman. Maanantaina pääsee vasta vikakoodit lukemaan, mutta voisko vielä jotain kokeilla ennen sitä..:think
              Attached Files

              Comment

              • Purtsi123
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2008
                • 1011
                • Kuopio

                Nyt on pari kertaa pitkään valoissa tai parkissa tyhjäkäynnillä ollessa tehnyt tyhjäkäynti äkillisen notkahduksen, lähes sammunut. Tämä on siis hyvin nopea "rytkähdys". Niin, että oikein säikähtää kun tuon tekee. Tämän jälkeen käy taas normaalisti.
                Mikä tämän voisi aiheuttaa? Ei ole jättänyt vikakoodeja.

                Toinen ihmetyksen aihe. Joku napsaus kuuluu konehuoneen puolelta n.3sekunnin välein. On melko vaimea ääni, että pitää olla radio pois päältä ja puhallin hiljasella ennen kun kuulee. Tätä on tehnyt aina.

                M52b25 automaatti.
                E61 525xda -08

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  Originally posted by Purtsi123 View Post
                  Nyt on pari kertaa pitkään valoissa tai parkissa tyhjäkäynnillä ollessa tehnyt tyhjäkäynti äkillisen notkahduksen, lähes sammunut. Tämä on siis hyvin nopea "rytkähdys". Niin, että oikein säikähtää kun tuon tekee. Tämän jälkeen käy taas normaalisti.
                  Mikä tämän voisi aiheuttaa? Ei ole jättänyt vikakoodeja.

                  Toinen ihmetyksen aihe. Joku napsaus kuuluu konehuoneen puolelta n.3sekunnin välein. On melko vaimea ääni, että pitää olla radio pois päältä ja puhallin hiljasella ennen kun kuulee. Tätä on tehnyt aina.

                  M52b25 automaatti.
                  Vesiventtiilit naputtaa, kuuluu sisälle kyllä.
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • Arppa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1054
                    • Lumbriver

                    Originally posted by Purtsi123 View Post
                    Nyt on pari kertaa pitkään valoissa tai parkissa tyhjäkäynnillä ollessa tehnyt tyhjäkäynti äkillisen notkahduksen, lähes sammunut. Tämä on siis hyvin nopea "rytkähdys". Niin, että oikein säikähtää kun tuon tekee. Tämän jälkeen käy taas normaalisti.
                    Mikä tämän voisi aiheuttaa? Ei ole jättänyt vikakoodeja.

                    M52b25 automaatti.
                    Kampiakselin asentotunnistin ja ei kannata laittaa kun alkuperäinen. Vemo merkkinen tarvike kesti alle 3000km.
                    Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
                    Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
                    Kauppakassina: Hyundai i30 -21
                    -Raahe Connection-
                    -Team Kärppä- limited edition

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Mad_eko View Post
                      Mistäs tässä tapauksessa kannattaisi lähteä hakemaan ensiapua? Tulpat tuli vaihdettua ensi hätään ja hieman oli öljyä parissa tulpankolossa sekä pakoputki vuoti hieman. Maanantaina pääsee vasta vikakoodit lukemaan, mutta voisko vielä jotain kokeilla ennen sitä..:think
                      Katti lämpöiseksi, ei näyttäisi olevan muuta ongelmaa kuin että katti ei herää.

                      Comment

                      • Electroid
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 992
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Arppa View Post
                        Kampiakselin asentotunnistin ja ei kannata laittaa kun alkuperäinen. Vemo merkkinen tarvike kesti alle 3000km.
                        Tekeepä oma M52B28 joskus samaa, kampianturin vaihto (on orggis) ei ainakaan kokonaan hävitä ko. ominaisuutta.
                        (maffikin on vaihdettu uuteen, pers dyno tietää et tehoja on vielä hukassa)
                        - E36 328iA Touring 4/97 -
                        Myynissä:
                        - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                        Comment

                        • Purtsi123
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2008
                          • 1011
                          • Kuopio

                          Originally posted by Arppa View Post
                          Kampiakselin asentotunnistin ja ei kannata laittaa kun alkuperäinen. Vemo merkkinen tarvike kesti alle 3000km.
                          Alle vuosi uuden alkuperäisen vaihdosta.
                          E61 525xda -08

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Purtsi123 View Post
                            Alle vuosi uuden alkuperäisen vaihdosta.
                            Niissä on tekninen ongelma, 5V syöttöjännitteen Hall-anturi joka ei vaan toimi. OBD2-versiot em. viritelmästä piti lakisääteisesti vaihtaa 12V hall-versioihin jonka myötä BMW:ltä saa muutossarjan koneisiin joissa anturi on lohkon takapäässä, etupäässä oleviin joutuu vähän virittelemään jos haluaa em. muutoksen tehdä.(hommaa fyysisesti samanlaisen hall-anturin johon vetää 12V käyttöjännitteen jostakin, bmw:n oma versio ottaa sen vanoksen ohjaussyötöstä)

                            Ongelmahan on että hall-signaali on huono kun syöttöjännite on sama kuin signaali, vähänkään kun piuhat ja liitokset vanhenevat signaali ei pysy spekseissä. 5V jännitehän tulee anturille eculta, niiden piuhojen liitosten läpikäynti voi parantaa myös tilannetta.

                            Comment

                            • Electroid
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 992
                              • Jyväskylä



                              Osa 25. Ja joku adapteri piuha. Onko ihan plug and pray näihin vanhempiin versioihin?

                              Vähän kiinnostais päästä ko. pätkimis hommasta eroon pysyvästi.
                              - E36 328iA Touring 4/97 -
                              Myynissä:
                              - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11154
                                • Oulu

                                Ei oo tuo se adapteri piuha ja se ei oo plug and play. Tuo takapään anturi on pidempi, eli jos sen laittaa eteen, niin vaatii shimmejä väliin. Ja se takapään anturille tarkoitettu +12v kittikään ei mene suoraan, koska johdot on väärån mittaiset etupään anturille.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎