Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • melperri
    replied
    Kyllä se elää , ei vaan nouse yli 130C. Tulee mieleen , voisiko tuo optimointiohjelma syystä tai toisessta saada auton tulkitsemaan pakokaasujen lämpötilan liian matalaksi ? Carlyssahan on monta pakokaasujen lämpötilaparametria ja tuo näyttää korkeinta lukemaa. Pakokaasun lämpötila ennen katalysaattoria on vielä tästä aution mielestä noin puolet matalampi ja sitten on "yleinen" pakokaasun lämpötila , joka näyttää jatkuvasti tasan 1C.

    Toisessa kulkineessa ( 2016 F25 30D) on myös kummalisuutta lämpötiloissa. Sen mielestä jäähdytysvesi on koko ajan 250C , joten kai tuossa Carlyssakin vaan voi olla bugia.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by melperri View Post
    Mikähän ihme oman E92 330DA vm 2007 200tkm poltoissa on häikkänä ? Edellinen omistaja oli pesettänyt suodattimen tukkeutumisen takia muutama tkm sitten , kunnes sytytti jälleen vikavalon ja tukkeutumisen vikakoodit. Pesetin ja pakkopoltatin pöntön sen jälkeen Schmiedmannilla ja päästiin normin mukaisiin vastapainelukemiin tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Sen jälkeen ajettu 3tkm , eikä ole ollut havaittavissa polton merkkejä , pääosin pitkää maantienajoa. Nyt carlyllä paineet hieman noussseet ,tyhjäkäynnillä 30-40 , maantiellä 150-180 ja kuomittaessa n 350 tasolle. Carlyn datan mukaan olisi tehnyt polton kertaalleen pian puhdistuksen jälkeen n 2700km sitten. Yritin nyt laittaa pakkopolton Carlyllä , mutta eipä käynnisty. Vikakoodeja ei tule , jäähdytysveden lämmöt nousee 87-89C ja öljyn 120-130c tasolle. Sen sijaan pakokaasun lämpötila ennen dpf ei Carlyn mukaan nouse yli 130C tasolle , vaikka miten polkisi. Vaikea käsittää , miten voisi pysyä noin viileänä kaasut , liekö anturi viallinen ?

    Parin päivän seurannassa sootti pysyy 60 tasolla ja tuhka 16,25g. Autoon on tehty Saksassa Schramm pajalla optimointi.

    Mitköhän tässä nyt pitäisi ryhtyä tekemään ? Vaihtaa pakokaasujen lämpötila sensori ?. Toki , jos vastapaineet jää nykyiselle tasolle auto on mielestään kunnossa ja pelaa , mutta kai ne paineet väistämättä ajan oloon nousee , jos regenerointia ei tapahdu.
    Tuo lämpöanturin lukema ei voi pitää paikkaansa. Elääkö lukema? Siitä voi päätellä jotain.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Mikähän ihme oman E92 330DA vm 2007 200tkm poltoissa on häikkänä ? Edellinen omistaja oli pesettänyt suodattimen tukkeutumisen takia muutama tkm sitten , kunnes sytytti jälleen vikavalon ja tukkeutumisen vikakoodit. Pesetin ja pakkopoltatin pöntön sen jälkeen Schmiedmannilla ja päästiin normin mukaisiin vastapainelukemiin tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Sen jälkeen ajettu 3tkm , eikä ole ollut havaittavissa polton merkkejä , pääosin pitkää maantienajoa. Nyt carlyllä paineet hieman noussseet ,tyhjäkäynnillä 30-40 , maantiellä 150-180 ja kuomittaessa n 350 tasolle. Carlyn datan mukaan olisi tehnyt polton kertaalleen pian puhdistuksen jälkeen n 2700km sitten. Yritin nyt laittaa pakkopolton Carlyllä , mutta eipä käynnisty. Vikakoodeja ei tule , jäähdytysveden lämmöt nousee 87-89C ja öljyn 120-130c tasolle. Sen sijaan pakokaasun lämpötila ennen dpf ei Carlyn mukaan nouse yli 130C tasolle , vaikka miten polkisi. Vaikea käsittää , miten voisi pysyä noin viileänä kaasut , liekö anturi viallinen ?

    Parin päivän seurannassa sootti pysyy 60 tasolla ja tuhka 16,25g. Autoon on tehty Saksassa Schramm pajalla optimointi.

    Mitköhän tässä nyt pitäisi ryhtyä tekemään ? Vaihtaa pakokaasujen lämpötila sensori ?. Toki , jos vastapaineet jää nykyiselle tasolle auto on mielestään kunnossa ja pelaa , mutta kai ne paineet väistämättä ajan oloon nousee , jos regenerointia ei tapahdu.
    Last edited by melperri; 04-01-2020, 19:32.

    Leave a comment:


  • DieselPower
    replied
    Dpf poisto

    Terve tietäjät, osaisitteko suositella missä suomessa on järkihintaisia paikkoja dpf poistoon? Eli mekaaninen sekä ohjelmallinen poisto.

    Leave a comment:


  • Janzki
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Kertoo sen, että hiukkassuodattimen laskennallinen ikä 250tkm on tullut täyteen. Ei haittaa menoa. Saa pois jos autolle kertoo pöntön vaihdetun.
    Haittaa menoa siinä mielessä että poltot vähenee..lopulta menee tukkoon. Kannattaa siis nollata ajoissa. Lähempi 500tkm ajanut nyt yksi asiakas orkkis Dpf:llä..

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Tream View Post
    Ok kiitos tiedosta. Jos autolle kertoo että pönttö vaihdettu, sitten kun se oikeasti on tukossa, syttyykö vikavalot enää tauluun?
    Toki vikakoodit ja lopulta ilmoitukset kuljettajallekkin tulee kun se pönttö joskus sitten oikeasti menee tukkoon. Tuo on tullut melkoisen moneen autoon tehtyä. Itse en kyllä ymmärrä miksi tuollainen laskuri on sinne edes pitänyt laittaa.

    Leave a comment:


  • Tream
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Kertoo sen, että hiukkassuodattimen laskennallinen ikä 250tkm on tullut täyteen. Ei haittaa menoa. Saa pois jos autolle kertoo pöntön vaihdetun.
    Ok kiitos tiedosta. Jos autolle kertoo että pönttö vaihdettu, sitten kun se oikeasti on tukossa, syttyykö vikavalot enää tauluun?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by Tream View Post
    Katselin Carlylla vähän arvoja aamulla kun ajoin töihin.

    Soot mass 1,9 g (eilen illalla noin 13 g, pyysin aamulla polttoa testimielessä)
    ash mass 49,63 g
    n47 kone ja 250 tkm mittarissa

    Lisäksi antaa vikakoodin :00452A - Info - particulate filter system (ei häviä vaikka pyyhkinyt koodit)

    Mitäs asiantuntijat sanoo tähän?
    Kertoo sen, että hiukkassuodattimen laskennallinen ikä 250tkm on tullut täyteen. Ei haittaa menoa. Saa pois jos autolle kertoo pöntön vaihdetun.

    Leave a comment:


  • Tream
    replied
    Katselin Carlylla vähän arvoja aamulla kun ajoin töihin.

    Soot mass 1,9 g (eilen illalla noin 13 g, pyysin aamulla polttoa testimielessä)
    ash mass 49,63 g
    n47 kone ja 250 tkm mittarissa

    Lisäksi antaa vikakoodin :00452A - Info - particulate filter system (ei häviä vaikka pyyhkinyt koodit)

    Mitäs asiantuntijat sanoo tähän?

    Leave a comment:


  • alekshiit
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Tiedustele aluejaostojen omista keskusteluista, josko jotakuta saisi apuun.

    Pakkopolttoa en itse suosittele tehtävän, ennen kuin on tarkemmin selvitetty minkä tyyppinen vika on kyseessä. Laskurin lukemat täynnä, tuhkaa täynnä, anturivikaa, tms. mahdollisesti asiaan liittyvää syytä.
    Ok, oireina on pakokaasujen hajut sisällä pysähtyessä ja tehottomuus. Koitan etsiä jostain jonkun joka vois tsiigailla.

    EDIT: Livedata luettu, DPF pakkopoltettu ja tehot palasi. Auto ollut 20tkm tekemättä polttoja, tarkkaa syytä ei tiedossa.
    Last edited by alekshiit; 06-09-2019, 20:28.

    Leave a comment:


  • alekshiit
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    Kyllä sitä voi koittaa. Carly näyttää myös milloin viimeksi on ollut poltto. Toki se oikea vikakoodi olisi hyvä saada ulos, eikö se Carly antanut mitään tietoa dpf liittyvästä koodista? Ehdot poltolle on riittävä koneen lämpö, pakolämpö, ei tiettyjä vikakoodeja ja riittävästi dieseliä tankissa..
    Kaverilla löytyy carly ittellä ei, en ole päässyt lukemaan oikeita koodeja vielä.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by alekshiit View Post
    Ideaa kuka pk seudulla tekisi livedata seurantaa yms?

    Ja kannattaisko kokeilla eka vaikka carlyllä sitä pakkopolttoa?
    Tiedustele aluejaostojen omista keskusteluista, josko jotakuta saisi apuun.

    Pakkopolttoa en itse suosittele tehtävän, ennen kuin on tarkemmin selvitetty minkä tyyppinen vika on kyseessä. Laskurin lukemat täynnä, tuhkaa täynnä, anturivikaa, tms. mahdollisesti asiaan liittyvää syytä.

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Kyllä sitä voi koittaa. Carly näyttää myös milloin viimeksi on ollut poltto. Toki se oikea vikakoodi olisi hyvä saada ulos, eikö se Carly antanut mitään tietoa dpf liittyvästä koodista? Ehdot poltolle on riittävä koneen lämpö, pakolämpö, ei tiettyjä vikakoodeja ja riittävästi dieseliä tankissa..

    Leave a comment:


  • alekshiit
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Hehkuilla tai hehkujen ohjainyksiköllä ei ole mitään tekemistä DPF:n regeneroinnin tai tukkeutumisen kanssa. Toistan: ei mitään.

    Suosittelen auton tutkimista merkkikohtaisen testerin avulla ja livedatan seurantaa.
    Hyvä tieto itsellekkin kiitos. Ideaa kuka pk seudulla tekisi livedata seurantaa yms?

    Ja kannattaisko kokeilla eka vaikka carlyllä sitä pakkopolttoa?

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Hehkuilla tai hehkujen ohjainyksiköllä ei ole mitään tekemistä DPF:n regeneroinnin tai tukkeutumisen kanssa. Toistan: ei mitään.

    Suosittelen auton tutkimista merkkikohtaisen testerin avulla ja livedatan seurantaa.
    Tämä oli hyvä tieto. Piti itsekin katsoa BMW TIS, ja tosiaan ei mainita hehkujen liittyvän dpf mitenkään (koneen lämmöt ja ilma/ palokaasuihin liittyvät anturit vain).

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎