memebuy23buy

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Steff008
    replied
    En tiedä onko asiasta ollut aiemmin tässä ketjussa maininta, mutta en jaksa nyt koko ketju lukea läpi.

    Itelläni 530xd -08 (E61 ja M57T2 moottori). Mittarissa 251 tkm. Poltot tekee moitteettomasti, mutta liian tiheästi (matka-ajossa n. 350 km välein ja kaupunkiajossa hyvin paljon tiheämmin).

    Vastapaine tyhjäkäynnillä heti polton jälkeen noin 10 mbar. Rajana vissiin 30 mbar tyhjäkäynnillä, joten selvästi jää alle sitä.

    Polton jälkeen Bimmer Tool näyttää kuitenkin että pönttö täyttyy todella nopeasti ja kaupunkiajossa on n 30 km jälkeen täyttöaste jo noin 70 % ja uusi polttopyyntö päällä.

    En tiedä onko kenellekään avuksi, mutta Bimmer Toolilla pystyn säätämään myös EGR venttiilin adaptaatioarvot (-40 - +87 muistaakseni). Säädin tuohon +87 jolloin koneeseen tulee mahdollisimman paljon ilmaa ja vähemmän pakokaasuja.

    Toimenpiteen jälkeen pöntön täyttöaste nousee edelleen nopeasti tuohon n. 50 % (n. 30 g nokea ja n. 0,5 g tuhkaa koska DPF:n vaihtoväli juuri nollattu Bimmer Toolissa), mutta siihen se sitten asettuu. Mittarissa nyt 70 km kaupunkiajoa ja täyttöaste edelleen n. 50 % ja vastapaine n. 12 mbar tyhjäkäynnillä. Aiemmin olisi poltto jo tapahtunut, mutta nyt vaikuttaa siltä että kaupunkiajossakin tulen pääsemään lähemmäksi 150 km ennen kuin poltto lyö päälle.

    Pöntönpesu on joka tapauksessa edessä, mutta tällä tavalla vaikuttaa siltä että saa vähän aikalisää kunnes kelit lämpenevät. Noen kanssa ei ilmeisesti ongelmaa, mutta oletettavasti pönttö täynnä tuhkaa.

    Auto on lastattu BSR-Tuningin ohjelmistolla , mutta EGR ja DPF tulen pitämään käytössä edellyttäen että pesu onnistuu ja polttoväli saa taas tuohon 1 kerta/tankillinen. EGR-adaptaatio saattaa kyllä joka tapauksessa jäädä tuohon +87 kun auto nyt myös vastaa huomattavasti paremmin kaasulla ja todennäköisesti sotkee imusarjaa normaalia vähemmän.

    Auton takana nyt kuitenkin huomaa pistävämpi haju kuin aiemmin. Vaikka EGR:n poistokin on pyörinyt mielessä niin tämä adaptaation säätö riittää tässä vaiheessa minulle ja pääsee sitten tarvittaessa vähän hajuihinkin vaikuttamaan kun pönttö on pesty.

    Tämä oli nyt ehkä vähän enemmän kertomuksena jos olisi muillekin kokemuksista jotain hyötyä, mutta jos jotain pitäisi kysyäkin niin onko joku muu saanut vastaavia tuloksia egr-adaptaatioiden säätämisellä?

    Lisäksi niin mistähän saisi pöntönpesuun tarkoitettu pesuaine järkevään hintaan vai toimiikohan tuohon joku "tavallinen" liuotin- tai pesuaine? Kun on aine ollut jonkin aikaa sisällä ajattelin vastavirtaan vedellä ja paineilmalla vuorotellen pestä/puhaltaa puhtaaksi. Eli vedellä täyttö ja paineilmalla vauhdilla läpi.

    Painepesurikin löytyy, mutta sillä on ilmeisesti olemassa riski että suodatin vaurioituu.

    Sen verran vielä että Wurthin DPF puhdistuksella (spraypullo) olen myös yrittänyt puhdistaa (aine paineanturiletkun kautta katin ja DPF:n väliin), mutta sillä en juurikaan huomannut että tilanne olisi muuttunut.

    Regeneroinnitkin kokeiltu tehdä useampi peräkanaa.

    Edit: Imukanavan läpät poistettu mikä myös saattaa vaikuttaa polttoväliin.

    T.
    Steff
    Last edited by Steff008; 28-12-2020, 00:55.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by 325E View Post
    Kiitos tuosta tiedosta, tuo valaisi ettei ole oikotietä. Tuli kysymys eli voiko tuota Euro 4 pestä ja puhdistaa jos siinä on indekroitu katalisaattori samaan.
    Kyllä sen pestä voi

    Leave a comment:


  • 325E
    replied
    Kiitos tuosta valaisevasta tiedosta

    Kiitos tuosta tiedosta, tuo valaisi ettei ole oikotietä. Tuli kysymys eli voiko tuota Euro 4 pestä ja puhdistaa jos siinä on indekroitu katalisaattori samaan.


    Originally posted by JaniLap View Post
    EURO4-hiukkassuodatin sisältää myös katalysaattorin. EURO3 on vastaavasti erillisellä katalysaattorilla. Eivät ole em. syystä yhteensopivia.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by 325E View Post
    Mikä tekee osille painoeron ja mitä eroa on noilla ja miksi autossa ei toimisi Euro 3 Hiukkasloukku.
    EURO4-hiukkassuodatin sisältää myös katalysaattorin. EURO3 on vastaavasti erillisellä katalysaattorilla. Eivät ole em. syystä yhteensopivia.

    Leave a comment:


  • rikuh1
    replied
    Originally posted by 325E View Post
    Ne halvat muutaman satasen myytävät on vaan putsattuja ei uusia, alappa katsoo netistä tarkemmin. Nyt pitää löytää ihan uusi ei putsattu, jolla ei kauaa ajele kun ollaa näissä tämän topiikin hiukkasloukku herjaus ongelmissa.
    Vanha pönttö irti ja esim Dpf Prolle pesuun, tulee puhdasta ja jatkaa pöntön käyttöikää, saat vieläpä ennen ja jälkeen mittaustodistukset.

    Tälläinen oikein pesty toimii siinä missä uusikin, mikäli autossa kaikki muuten ok että tekee polttoja jatkossakin.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by 325E View Post
    Ne halvat muutaman satasen myytävät on vaan putsattuja ei uusia, alappa katsoo netistä tarkemmin. Nyt pitää löytää ihan uusi ei putsattu, jolla ei kauaa ajele kun ollaa näissä tämän topiikin hiukkasloukku herjaus ongelmissa.
    Jos noin tarkkaa on, niin minkä takia mietit säästäväsi ja asentavasi väärän mallin filtterin?

    Leave a comment:


  • 325E
    replied
    Ne halvat on vaan putsattuja ei uusia

    Ne halvat muutaman satasen myytävät on vaan putsattuja ei uusia, alappa katsoo netistä tarkemmin. Nyt pitää löytää ihan uusi ei putsattu, jolla ei kauaa ajele kun ollaa näissä tämän topiikin hiukkasloukku herjaus ongelmissa.


    Originally posted by pyroz View Post
    Höpöhöpö. 2008 E60 530D malliin maksaa uusi DPF pari sataa euroa. Ei tuhatta.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by 325E View Post
    Voiko Hiukkassuodattimen vaihtaa Euro 4 vanhempaan Euro 3 malliin, koska E60 530D LCI 2008 mallin Euro 4 hiukkasuodatin pönttö maksaa vähän yli 2000€ ja taas Euro 3 Hiukkaspönttö uusi BMW orginal maksaa vain n. 1000€. Onko molemmissa malleissa samat 3 kpl antureiden paikkoja. Mitä em. pöntöt sisältää koska Euro 4 painaa yli 8kg ja Euro 3 vaan vähän yli 6 kg. Jos nyt ajatellaan laittaa Euro 3 hiukkassuodatin Euro 4 mallisen tilalle, onko joku näin tehnyt ja millä tulkoksilla ja arvoilla päästöt on vaihdon jälkeen. Kiinnostaisi vaihtaa Euro 4 tilalle tuo puolta halvempi Euro 3 hiukkaspönttö iis uusi.

    Auto BMW E60 630D LCI vm-2008

    Hiukkasloukujen BMW Orginaali tiedot:

    Hiukkasloukku Euro 3 Varaosanumero. 1830 779 59 98 paino: 6.947 kg

    Hiukkasloukku Euro 4 varaosanumero 1830 780 64 11 paino: 9.3 kg

    Mikä tekee osille painoeron ja mitä eroa on noilla ja miksi autossa ei toimisi Euro 3 Hiukkasloukku.
    Höpöhöpö. 2008 E60 530D malliin maksaa uusi DPF pari sataa euroa. Ei tuhatta.

    Leave a comment:


  • 325E
    replied
    Voiko E60 530D LCI Hiukkassuodattimen vaihtaa Euro 4 vanhempaan Euro 3 malliin

    Voiko Hiukkasloukun vaihtaa Euro 4 vanhempaan Euro 3 malliin, koska E60 530D LCI 2008 mallin Euro 4 hiukkasloukun pönttö maksaa vähän yli 2000€ ja taas Euro 3

    Hiukkasloukku uusi BMW orginal maksaa vain n. 1000€.

    Onko molemmissa em. Hiukkasloukku malleissa samat 3 kpl antureiden paikkoja.

    Mitä em. pöntöt sisältää koska Euro 4 painaa 9.3 kg ja Euro 3 vaan 6.947 kg.

    Jos nyt ajatellaan laittaa Euro 3 hiukkasloukun tilalle Euro 4 malli. Onko joku näin tehnyt ja millä tulkoksilla ja arvoilla päästöt on vaihdon jälkeen.

    Kiinnostaisi vaihtaa Euro 4 tilalle tuo puolta halvempi Euro 3 hiukkaspönttö iis uusi.

    Auto BMW E60 630D LCI vm-2008

    Hiukkasloukujen BMW Orginaali tiedot:

    Hiukkasloukku Euro 3 Varaosanumero. 1830 779 59 98 paino: 6.947 kg

    Hiukkasloukku Euro 4 varaosanumero 1830 780 64 11 paino: 9.3 kg

    Mikä tekee osille painoeron ja mitä eroa on noilla ja miksi autossa ei toimisi Euro 3 Hiukkasloukku.



    Originally posted by kalevi67 View Post
    Osaako joku sanoa mistä saa Nox Vaxia Tampereen seudulla? Tietysti jotain muutakin vastaavaa saa suositella suodattimen pesuun.
    Last edited by 325E; 15-10-2020, 00:07.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Nyt ensimmäinen katsastus tammikussa tehdyn DpF tyhjennyksen ja softauksen jälkeen E92 30D. Savutusarvo pyöreä 0. Kulutus tippui toimenpiteen jälkeen n 0,5l/100km.

    Leave a comment:


  • bem035
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    Jos sulla ISTA on käytössä, niin sieltä pitäis löytyy valmiit testit vastapaineille.

    Tähän tyyliin: https://youtu.be/X0guYv_51_U


    Kiitos vinkistä. Ainut että minulla ei löydy kohtaa "counterpressure test". En löydä myöskään haulla.:think

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by bem035 View Post
    Omassa E70 tuo hiukkaspönttö tuntuu elävän ihan omaa elämää ja vastoin kaikkia "normeja". Olen ymmärtånyt että jos koodi 480A on päällä ei auton pitäisi tehdä polttoa, kuitenkin tässä istan mukaan tekee.

    Lisäksi monet ovat kirjoittaneet täällä että kun tekee polttoa, kulutus huitelee "hurjissa" lukemissa, tässä tämäkin on päinvastoin. Sillon kun tekee polttoa ja heti sen päätyttyä kulutus on n.1,5-2l pienempää.

    Olen yrittänyt etsiä mitkä on "normaalit" paineet kunnossa olevassa pöntössä niin olisko jollain tieto?

    Kuuluuko mm. exhaust-gas ja exhaust-gas backpressure kulkea käsikädessä vai olenko löytänyt edes oikeita parametrejä?
    Jos sulla ISTA on käytössä, niin sieltä pitäis löytyy valmiit testit vastapaineille.

    Tähän tyyliin: https://youtu.be/X0guYv_51_U

    Leave a comment:


  • bem035
    replied
    Dpf:n käyttäytyminen

    Omassa E70 tuo hiukkaspönttö tuntuu elävän ihan omaa elämää ja vastoin kaikkia "normeja". Olen ymmärtånyt että jos koodi 480A on päällä ei auton pitäisi tehdä polttoa, kuitenkin tässä istan mukaan tekee.

    Lisäksi monet ovat kirjoittaneet täällä että kun tekee polttoa, kulutus huitelee "hurjissa" lukemissa, tässä tämäkin on päinvastoin. Sillon kun tekee polttoa ja heti sen päätyttyä kulutus on n.1,5-2l pienempää.

    Olen yrittänyt etsiä mitkä on "normaalit" paineet kunnossa olevassa pöntössä niin olisko jollain tieto?

    Kuuluuko mm. exhaust-gas ja exhaust-gas backpressure kulkea käsikädessä vai olenko löytänyt edes oikeita parametrejä?

    Leave a comment:


  • Kulmikas
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Mitenkä olet asian diagnosoinut? Ja millä?
    Äkkiseltään kuulostaa väärälle diagnoosille tai toinen on sitten se että pönttö tukossa ja kohta on herjat taulussa.

    Öljyntaso ja -paineanturit ovat eri asioita ja eivät tietääkseni vaikuta polttohommiin
    Ainakin ennen kun, puhdistuspoltto on alkanut, auto on toiminut "karkeammin", sekä tulee se kauhea haju. Nyt vklp aikana kun ajelin noin 900km, nämä olivat kokoajan päällä aina koneen lämmettyä, sekä polttoaineen kulutus nousi sinne 9.25l/100km. En itse ainakaan äkkiseltään, muuta keksinyt mikä tämän olisi voinut aiheuttaa.
    Näkeekö jollakin ohjelmalla suoraan onko poltto päällä vaiko ei? Ista tmv.?
    Last edited by Kulmikas; 26-08-2020, 00:36.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Kulmikas View Post
    Onko kellään ollut ongelmaa, että puhdistuspoltto ei lähde pois päältä, vaikka ajaisit kuinka kauan.
    Vikakoodeja ei ollut kuin öljyn taso/paineanturista millä nimellä kutsutaankaan.
    Voisiko muka johtua juurikin tuosta anturista tämä :think
    Kohteena e61 530d -04.
    Mitenkä olet asian diagnosoinut? Ja millä?
    Äkkiseltään kuulostaa väärälle diagnoosille tai toinen on sitten se että pönttö tukossa ja kohta on herjat taulussa.

    Öljyntaso ja -paineanturit ovat eri asioita ja eivät tietääkseni vaikuta polttohommiin

    Leave a comment:

Working...
X