Originally posted by Steff008
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by Magirus View PostTätä uutista pelkäsin. Son sit pönttö vaihtoon.. tai tyhjäks. Eipä se pesukaan kaikkia pönttöjä ilmeisesti pelasta.
Leave a comment:
-
-
Päivitystä tilanteeseen.
Kolmosella rajoittajalle ja vastapaine piikkasi 0.5bar, eli pönttö oletettavasti tukkoinen pesusta huolimatta. Tällä kertaa ei kuitenkaan DPF poltto aktivoitunut välittömästi. Sen sijaan 30min ajon jälkeen meni aktiiviseksi vaikka status kentässä ”regeneration not requested”. Poltteli reilu 20min kunnes kotipihassa tilaan ”in-active” ja samalla vikakoodi ”regeneroi liian usein” päälle. Laskuri edellisestä poltosta ei nollautunut. Seuraavana päivänä töihin ajaessa sama ilmiö, 30min ajon jälkeen poltto aktivoitui ja työpaikan pihassa tilaan ”in active”, tosin tällä kertaa ”regeneroi liian usein” vikakoodi menikin ”off” tilaan. Kotimatkalla sama rumba jatkui, 30min jälkeen poltto aktivoitui ja kerkesi sen 20min poltella kunnes hieman ennen kotipihaa tilaan ”in active” ja ”regeneroi liian usein” päälle. Laskuri ei ole nollautunut yhdenkään jälkeen. Viime viikolla antoi ajella pidempää työmatkaa 800km ilman polttoja tai vikakoodeja.
Onko noissa kolmessa viimeisessä kyseessä passiivinen poltto, sillä status ”regeneration not requested” joka ajossa ja siitä huolimatta poltto aktivoitunut. Onko sitten tykännyt huonoa siitä, kun työmatka juurikin epämääräisen pitkä (64km/45-50min josta pääosa 80-100kmh) ja poltto aktivoitunut jokaisella kolmella kerralla vasta matkan loppuvaiheessa ja jäänyt kesken.
Paineanturiin tai sen huonouteen en jaksaisi uskoa, ihmiset on tuntunut vaihtavan niitä ilman tuloksia.
Viimeinen DDE softaus vuodelta 2010. Liekö päivittämällä saisi jotain parannusta aikaan. Muutenkin tuntuu ISTAssa olevan melko tyngät nuo mahdolliset tutkittavat parametrit. Esim. soot mass -arvoa ei pääse seuraamaan. Ilmeisesti softapäivityksellä jotkut on saanut noitakin enemmän näkyviin ISTAn puolelle. Usko ja toivo alkaa olla menetetty. Rakkautta ei liiemmin tätä kiesiä kohtaan ole ollutkaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostKatoppa mitä se vastapaine on kaasu pohjassa, 3 tai 4 vaihde, kierroksia 4000
Eli ns. Täys kiihdytys ja kierroksia kunnolla
Jos on yli 0,35bar niin tukossa on, vaikka onkin pesty hiljattain. Voi olla rikkikin, sulanut tms.
Kävihän pesussa dpf eikä katti? (ihan vaan varmuuden vuoksi kysyn)
Pelkkä DPF kävi pesussa. Sivusilmällä huomasin jonkun asiakkaan koko etupätkän katteineen olevan pesussa.
Muutos auton käyttäytymiseen (positiivisempaan suuntaan) tosin tuossa tuli, kun viikonloppuna vaihdoin öljynerottimen (vortex vuodelta -06, tilalle uutta vortexia). Itse öljynerotin ei ollut ongelma, vaan liimannut huohotinventtiili (imemällä liikkui joo, mutta reippaampi imu ja kuului selkeä napsahdus ja kalvo alkoi liikkua kunnolla). Purin vielä auki ja putsasin öljytöhnästä. Tätä ennen tyhjäkäynti ollut raskasta ja kierroksilla kuulunut kirskuntaa. Mielestäni nuo ovat nyt poistuneet. Voisiko liimannut huohotin aiheuttaa ylimääräistä öljypakoa ahtoputkiin -> polttaa öljyä -> DPF tukkeutuu ennenaikaisesti -> regeneroi liian usein. Öljyä tosiaan ollut melko runsaasti ahtoputkissa aina tässä kevään ja kesän aikana tarkastaessa. Turbossa ei merkittäviä välyksiä, ei tosin tarkoita etteikö siinäkin voisi olla vikaa.
Leave a comment:
-
-
Katoppa mitä se vastapaine on kaasu pohjassa, 3 tai 4 vaihde, kierroksia 4000
Eli ns. Täys kiihdytys ja kierroksia kunnolla
Jos on yli 0,35bar niin tukossa on, vaikka onkin pesty hiljattain. Voi olla rikkikin, sulanut tms.
Kävihän pesussa dpf eikä katti? (ihan vaan varmuuden vuoksi kysyn)Last edited by Urpo_rotta; 29-08-2022, 09:40.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HTK12 View PostOlisikohan anturi vaihdon tarpeessa. Ainakin ensimmäiset lukemat kertovat tukkoisesta pöntöstä tai anturin vääristä lukemista. Pesitkö pöntön itse, vai pesetitkö? Lähinnä nyt mietin onko siellä saatu se tuhka pois.
Pöntön irroittelin ainoastaan omatoimisesti. Katti ei päässyt kylläkään kylpyyn kun pöljänä luulin, että partikkelisuodatin on oltava irtaallaan. Ilmeisesti olisi voinut viedä koko alkupätkän sellaisenaan.
Ei kai näissä vaimennin voi tukkeutua. Eilen tosiaan suht lyhyen ajon jälkeen naputteli takapönttö kuin saunan kiuas. Mitään vastaavaa en kyllä kuukkelilla löytänyt. Ja voi olla että aina on napsunut samaan malliin. Nyt vaan on herkemmällä kaikille äänille ja hajuille kun koittaa diagnosoida tätä akuuttia ongelmaa.
Lisäys: vikakoodien logeissa tosiaan vastapaineet vian kirjaushetkellä varsin maltilliset joka koodissa pitkin kevättä (50..150mbar). Ap-paine tosin kummallisesti 984.61mbar jokaisessa. Joskus muinoin 325d ja termostaatit rikki niin sen logeissa vastapaineet oli luokkaa 9xx mbar.Last edited by Magirus; 28-08-2022, 15:23.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Magirus View PostAikaisempi testi:
Tyhjäkäynti: 34.9mbar / 65mbar
2000rpm:109.9mbar /150mbar
Rajoitin: 233.9mbar / 250mbar
Uusi testi:
Tyhjäkäynti: 17,9mbar / 35mbar
2000rpm:64,9mbar /75mbar
Rajoitin: 117,9mbar / 200mbar
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Magirus View PostJoo eipä mitään, varsin kummallinen on vika. Aloin epäillä hataria muistikuvia ja päätin suorittaa kauppareissulla lievään ylämäkeen rampilta motarille sportilla 0-120kmh. Vastapaine nousi juurikin tuohon 300mbar ja poltto aktivoitui. Tosin vikakoodista huolimatta viimeisin poltto oli reilun 800km takaa joten vaikutti normaalilta. Poltto jäi pahasti kesken ja päätin suorittaa ISTAlla vielä vastapainetestin kotipihassa. Kas kummaa, ohjelma olikin arponut hatusta uudet ”nominaalit”. Aikaisempi testi:
Tyhjäkäynti: 34.9mbar / 65mbar
2000rpm:109.9mbar /150mbar
Rajoitin: 233.9mbar / 250mbar
Uusi testi:
Tyhjäkäynti: 17,9mbar / 35mbar
2000rpm:64,9mbar /75mbar
Rajoitin: 117,9mbar / 200mbar
Eli max-arvot kahden ensimmäisen osalta puolittui ja cut-off pieneni 50mbarilla.
Jos foorumeilla puhutaan hyvin hengittävän dpfn alle 10mbar vastapaineesta niin tuo ei toteudu minun antureilla edes sammuksissaJospa ne hieman ryömineet anturit aiheuttaakin juuri sen verran kiusaa, että DPF poltto aktivoituu turhan herkästä. Tiedä häntä
Leave a comment:
-
-
Joo eipä mitään, varsin kummallinen on vika. Aloin epäillä hataria muistikuvia ja päätin suorittaa kauppareissulla lievään ylämäkeen rampilta motarille sportilla 0-120kmh. Vastapaine nousi juurikin tuohon 300mbar ja poltto aktivoitui. Tosin vikakoodista huolimatta viimeisin poltto oli reilun 800km takaa joten vaikutti normaalilta. Poltto jäi pahasti kesken ja päätin suorittaa ISTAlla vielä vastapainetestin kotipihassa. Kas kummaa, ohjelma olikin arponut hatusta uudet ”nominaalit”. Aikaisempi testi:
Tyhjäkäynti: 34.9mbar / 65mbar
2000rpm:109.9mbar /150mbar
Rajoitin: 233.9mbar / 250mbar
Uusi testi:
Tyhjäkäynti: 17,9mbar / 35mbar
2000rpm:64,9mbar /75mbar
Rajoitin: 117,9mbar / 200mbar
Eli max-arvot kahden ensimmäisen osalta puolittui ja cut-off pieneni 50mbarilla.
Jos foorumeilla puhutaan hyvin hengittävän dpfn alle 10mbar vastapaineesta niin tuo ei toteudu minun antureilla edes sammuksissaJospa ne hieman ryömineet anturit aiheuttaakin juuri sen verran kiusaa, että DPF poltto aktivoituu turhan herkästä. Tiedä häntä
Leave a comment:
-
-
Testi tehty ISTAlla ohjeiden mukaan (paikallaan). Rampilla kiihdyttäessä max. 0.3bar piikannut kun olen seurannut. ISTA trigeröi polton juuri tuossa kiihdytyksessä heti kun vastapaine meni yli 0,25bar.
Ymmärrän hyvin kuinka pieni yksikkö mbar on. Tuolla em. topikissa käydään keskustelua juurikin siitä, kuinka nuo pienetkin mittausvirheet lisää soot mass -laskentaa pidemmällä välillä. Voi olla mutuakin.
Jos DPF pesty juuri ja ei tukossa niin mitä seuraavaksi? Vastapaine-anturi? Eilen huomasin ajon jälkeen takavaimentimen napsuvan kuumuudesta aika voimakkaasti. Tuskin sekään tukossa voi olla?
Leave a comment:
-
-
Kaikki paineet ainakin näyttää erittäinkin lähelle oikein.
Kannattaa muistaa että millibar on tuhannesosabar, joka on näissä asioissa erittäin pieni yksikkö.
Noissa lämpötiloissa on vähän hajontaa, johtunee anturien ikääntymisestä.
Minusta vastapaine on korkea 250mbar= 0.25bar jos mittaus on tehty ilman kuormaa, veikkaan että nousee ajossa reilusti siitä vielä korkeemmalle.
Näin pika-arvion sanoisin että pöntössä on paljon tuhkaa, kerta ei poltolla aukee.
Leave a comment:
-
-
Kylmänä paineanturit:
Ympäristö: 990mbar (matalahko?)
Ahto: 1003mbar
Vastapaine: 1001mbar
Sallittu poikkeama +/- 50mbar
Kylmänä lämpötila-anturit:
Imu: 21.2C
Ahto: 33.2C
Pakokaasu (ennen KAT): 14.93C
Pakokaasu (ennen DPF): 20.93C
Moottori: 23.0C
Kylmänä tässä tapauksessa tarkoittaa yön yli levänneenä, viimeksi 15h sitten ajettu. Silmäänpistäviä ahtopaine, ahtolämpötila sekä pakokaasu ennen KAT.
Lyhyt kertaus vielä taustoista: Kaasuläppä ok (vaihdettu kun vanha oli rikki, testattu ISTAlla), DPF pesty, termarit ja vp vaihdettu, moot. lämpötila aina n. 90C astetta. Viimeisimpänä huohotin vaihdettu (oli alkuperäinen VORTEX, samanlainen tilalle). Huohottimen kalvo oli osittain liimautunut, napsahti irti herkistellessä. Öljyä kertyy ahtoputkiin, mutta ahtimessa ei merkittävää välystä.
Vikakoodi ”4667 - regeneroi liian usein” pomppaa jatkuvasti takaisin. Ei kuitenkaan aseta DPF polttoa disable tilaan ISTAn mukaan.
Vastapainetesti ei erityisen mairitteleva (mittaus/sallittu max):
Tyhjäkäynti: 34.9mbar / 65mbar
2000rpm:109.9mbar /150mbar
Rajoitin: 233.9mbar / 250mbar
Täällä mielenkiintoista spekulointia aiheesta (muun muassa läppien poiston vaikutus, starttaus hetkellä ympäristön ilmanpaineen ns. nollapisteen rekisteröinti laskentaa varten yms.):
Edit: Tällä hetkellä vallitseva ilmanpaine n. 1015hPa. Ap-anturin näyttämä 990mbar ja bp-anturin näyttämä 1001mbar. Noiden avulla lasketaan (paine-erosta) vastapaine jolloin sammuksissa on jo 11mbar vastapainetta. Eli ihmekös kun soot mass kasvaa jos ap- ja/tai bp-anturien mittauksissa on noin paljon heittoa. Ap-anturi vaatiikin sitten DDE:n vaihdon. Offsettiä ei taida valitettavasti pystyä syöttämään kummallekaan.
Edit: Viimeisimmän vikakoodin logissa ambient pressure ollut niinkin alhainen kun 984.62mbar. Samalla hetkellä (luultavasti käynnistys, koska rpm 799), on paine-ero ollut 29.54mbar. Tosin sanoen bp-mittaus 984.62 + 29.54 = 1014.62 mbar. Jos samalla hetkellä DDE mittaama ap-paine olisi ollut esim 1003mbar, niin paine-eroa vain n. 10mbar.Last edited by Magirus; 28-08-2022, 10:39.
Leave a comment:
-
Leave a comment: