Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tättärää
    Newbiemmer
    • Jan 2017
    • 3
    • Jyväskylä

    Noniin kiitoksia vastanneille! Etten turhaan veisi kellekkään koodien lukuun ja pakkopoltettavaksi, uskaltaako autolla lähteä ajamaan ja voiko tossa tilassa saada tarvittavia lämpöjä että näkisi termareiden toiminnan? Jostain luin että tukkeutuneella suodattimella ajo voi hajottaa turbon toisaalta eihän nuo termarit niin paljoa maksa ettei niitä voisi vaihtaa vaikkei rikki olisikaan jos kerran ovat rikkoutumisherkkiä.

    Comment

    • Bablo81
      Bimmer Rookie
      • Jun 2012
      • 168
      • Savonmua

      Kannattaa ostaa alkuperäiset termarit ainoastaan niin kestää!
      f11 530xd m-sport -12


      - ex e61 530xd m-sport, -06
      - ex e39 530d, -00
      - ex e30 320 touring

      Comment

      • e46touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1327
        • Tornio

        Originally posted by Bablo81 View Post
        Kannattaa ostaa alkuperäiset termarit ainoastaan niin kestää!
        Onko kokemusta minkä verran?

        muutaman n. 100kpl kokemuksella sanoisin seuraavaa M47/ M57 diesel koneiden termareista
        Termarit kestää VALMISTAJASTA riippumatta 2h --2kk ja TODELLA harvoissa tapauksissa 2 vuotta ja jopa ylikin.
        __________________________________________________ ____________
        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2724
          • Tampere

          Originally posted by VolvoTDi View Post
          Dpf cleanerit jättäisin pois, koska nostaa lämpötilan niin korkeaksi, että sulaa lambdat, lämpötila-anturit ja suuttimet.
          DPF-cleanereita on monenlaisia ja kaikkien toiminta ei perustu vain lämpötilan nostoon. Toki pönttöjä ja kattiyhdistelmiäkin on monenlaisia, joten cleanereiden erilaisille ominaisuuksillekin on tarvetta.

          Naftaleenia sisältävissä cleanereissa suuremman lämmöntuotannon ja syttymisviiveen ansiosta pakokaasun lämpötila saadaan nostettua korkeammalle kuin tavallista dieselpolttoainetta käyttämällä DPF-polton aikana.

          Joidenkin cleanerituotteiden toiminta perustuu naftaleenin ohella myös nokihiukkasten tuhkaantumisessa tarvittavan palamisprosessin lämpötilan alentamiseen, jolloin polttotapahtuma voisi tapahtua "täydellisemmin" auton moottoriohjaimen säätelemänä. Tällaisista lisäaineista esim. ceriumoksidi tuo uutta katalyyttiä hiukkassuodatinta edeltävään hapetuskatalysaattoriin, mikä suurentaa typpidioksidin määrää suodatinyksikössä ja vastaavasti vähentää hapen osuutta polttotapahtumassa, jolloin nokihiukkasten palamisprosessi tuhkaksi on mahdollista alhaisemmassa lämpötilassa kuin runsaammaan happimäärän läsnäollessa. Joissakin DPF-clenanereissa puhdistusteho taas perustuu polttoaineen setaaniluvun kasvattamiseen esim. 2-etyyliheksyylinitraatin avulla, jolloin pakokaasun typpioksidipitoisuus kasvaa sen muuttuessa typpidioksidiksi hapetuskatalysaattorissa, mikä tehostaa nokihiukkasten palamista edellä kuvatulla tavalla.

          Täten polttotapahtuma on näiden DPF-cleanereiden avulla mahdollista saada hieman "perusteellisemmaksi", mikä voi helpottaa tukkeentuneen hiukkassuodattimen puhdistumista/avautumista. Hankalammissa tapauksissa tukkeutunutta suodatinta ei kuitenkaan ole mahdollista saada avattua cleanereillakaan.
          Last edited by JaniLap; 19-01-2017, 01:45. Reason: Täsmennetty
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            En tiedä mitä tököttiä on tankkiin laitettu, mutta sen tiedän, että jotain dpf cleaner- tyyppistä, kaikissa näissä tapauksissa. Kaikki ei tosin ollut bemareita vaan myös Hondaa, Mazdaa, VAG:ia. Tökötit oli laitettu merkkiliikkeessä. Hondan tapauksessa korvasivat 2kpl uusia suuttimia, koska valmistaja kieltää lisäaineiden käytön. Mazdassa vaihtui sulanut lambda uuteen asiakkaan kustannuksella, kuten kaikissa muissakin asiakas maksoi itse. Yhteistä kaikille näille oli, että pönttö kun tyhjättiin niin löytyi sitä oranssista tuhkaa vaikka nämä autot ovat lisäaineettomalla järjestelmällä eli normaalisti kaikki on pelkkää mustaa paskaa.
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10043
              • KVLA

              Originally posted by Bablo81 View Post
              Kannattaa ostaa alkuperäiset termarit ainoastaan niin kestää!
              Ja minkälaiseen otantaan (ja sitä kautta "faktaan") tämä heitto perustuu? Eli monistako termariseteistä on tässä kyse?

              Comment

              • Vinki
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1048
                • Seinäjoki

                Originally posted by Mica View Post
                Jokohan täällä/jossain on puitu tätä?
                Bmw:ltä on kuulemma tullut uusia ohjeita katsastuksiin, jossa tiukennetaan savurajoja. Isäukolle tuli hylsy päästöistä 745d:stä, jossa dpf on poistettu. 0.9 oli mitattu arvo ja uutena rajana 0.5 entisen 3:n sijaan.
                Tyyppikilvessä on kuulemma joku numero kertomassa tämän uuden raja-arvon.
                Ihme että noin korkeat arvot on tullut, vaikka pönttö onkin tyhjätty. Oma 525d meni ilman pönttöä (korvausputki) leimasta viime lauantaina, ja savutusarvo 0,02.
                F31 320i

                e36 325tic

                e30 330tic

                Comment

                • Mica
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 689
                  • Häme

                  Originally posted by Vinki View Post
                  Ihme että noin korkeat arvot on tullut, vaikka pönttö onkin tyhjätty. Oma 525d meni ilman pönttöä (korvausputki) leimasta viime lauantaina, ja savutusarvo 0,02.
                  Joo, aika korkeat oli. Joku tehoboksi siinä oli paikallaan, se niitä varmaan nosti. Nyt se on poistettu ja muutenkin paikkoja rassattu. Uusintanäytöllä päästöt kelpasivat, arvo taisi olla 0.28
                  e36 M3 -97 "katukilpuri"
                  e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

                  Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

                  Comment

                  • EPDM
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2005
                    • 4623
                    • Lahti.

                    Tehoboksi kyllä selittää korkeat arvot jos se ei ole säädetty penkissä.
                    Viviendo en Lahiti
                    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                    Vw Corrado vr6

                    Comment

                    • lurkki3
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 657
                      • ylivieska

                      Saapa nähdä kuin harmaita hiuksia päästömittaukset tuottaa tällä uudella mittaustavalla..itellä viime vuonna -99vm e39 530d k-arvo pakokaasuissa 2.73 ja sallittu 3.0.nyt ku nuo päästöt tiukentunu niin ei mitään mahdollisuutta saada leimaa😁 tyyppikilvessä luku 2.0 ja jos se tuon mukaan mitataan niin paljo pitää arvojen tippua
                      E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                      Bagged e32
                      Ex E61 525d m-sport -06
                      Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                      Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6325
                        • P-Pohjanmaa

                        Originally posted by lurkki3 View Post
                        Saapa nähdä kuin harmaita hiuksia päästömittaukset tuottaa tällä uudella mittaustavalla..itellä viime vuonna -99vm e39 530d k-arvo pakokaasuissa 2.73 ja sallittu 3.0.nyt ku nuo päästöt tiukentunu niin ei mitään mahdollisuutta saada leimaa�� tyyppikilvessä luku 2.0 ja jos se tuon mukaan mitataan niin paljo pitää arvojen tippua
                        Miedompi softa katsastukseen
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • Simulation
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2013
                          • 65
                          • Finland

                          Originally posted by lurkki3 View Post
                          Saapa nähdä kuin harmaita hiuksia päästömittaukset tuottaa tällä uudella mittaustavalla..itellä viime vuonna -99vm e39 530d k-arvo pakokaasuissa 2.73 ja sallittu 3.0.nyt ku nuo päästöt tiukentunu niin ei mitään mahdollisuutta saada leimaa😁 tyyppikilvessä luku 2.0 ja jos se tuon mukaan mitataan niin paljo pitää arvojen tippua
                          Olikohan mulla viime katsastuksessa savuarvo 0,08 :think

                          Vakio e39 530d

                          Comment

                          • lurkki3
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 657
                            • ylivieska

                            Originally posted by veku View Post
                            Miedompi softa katsastukseen
                            Menee kyllä säätämiseksi jos joka vuosi pitää käydä ajaan uus softa purkkiin katsastusta varten.uutta hybrid ahdinta ootellaan ja cp3 r90 pumppuki paikallaan vanhassa m57:ssa...turhaa kai tässä enää lisä tehoja hakee ku mee kohta mikään päästöjen takia läpi😁 kaippa se vaan pitää yrittää jonku toisen auton päästölapulla saada leima tästälähtien
                            E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                            Bagged e32
                            Ex E61 525d m-sport -06
                            Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                            Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              Originally posted by lurkki3 View Post
                              Menee kyllä säätämiseksi jos joka vuosi pitää käydä ajaan uus softa purkkiin katsastusta varten.uutta hybrid ahdinta ootellaan ja cp3 r90 pumppuki paikallaan vanhassa m57:ssa...turhaa kai tässä enää lisä tehoja hakee ku mee kohta mikään päästöjen takia läpi�� kaippa se vaan pitää yrittää jonku toisen auton päästölapulla saada leima tästälähtien
                              Ei kyllä ole mikään ongelma saada sallittua lukua lapulle jos suuttimet on ok ja softa järkevästi tehty paikallaankuormituksen alueelta. Yleensä kun niihin alueisiin ei tarvitse kartoissa millään tavalla koskea vaikka ottaisi miljoona jyyttöniä ulos. Sitten jos on vedetty vapaavaihteen vääntöpyynti jostain syystä tappiin ja lambdakartat laitettu kauttaaltaan rikkaalle, niin näkisin että saattaa tulla ongelmia.

                              Oliko sulla nyt 35d-suuttimet myös tuossa? Jossain oli juttua että M57 vs M57N on suuttimissa eri ruiskutuskulma (ja erimuotoinen kuppi männässä) jolloin ei tietenkään osu kaikki tavara kuppiin eikä pala puhtaasti/kunnolla vaikka mitä tekisi. Tämä ei siis ole faktaa/pätemistä, vaan kysymys johon olisi kiva saada jostain/joltain faktapohjainen vastaus.
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              • Vinki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 1048
                                • Seinäjoki

                                On tossa munki 525d:ssä 30d:n ahdin, ja aj:n softlalla ~290hp/650nm, ja savuarvo tosiaan oli 0,02. Järkevällä softalla pitäis päästöt olla kyllä kunnossa, jos vaan perusasiat on moottorissa kunnossa.
                                F31 320i

                                e36 325tic

                                e30 330tic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎