Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    Originally posted by hj325hml View Post
    Spetke sen nollasi.
    Ja minä nollasin sen nyt uudestaan ja ei tullut enää takaisin. Laskurissa oli tosi outo lukema 655000 ja minun nollauksen jälkeen tyypillinen 250000. Mitä lie on edellisessä nollauksessa tapahtunut.
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • Takamisakari
      Bimmer Rookie
      • Jul 2010
      • 148
      • Espoo

      Sain eilen polteltua pöntön tyhjäksi, mutta se jäi vielä penkomatta Istan syövereistä mistä näkisi edellisen polton ajankohdan ja vastapaineet?

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5270
        • Pirkkala

        Originally posted by Takamisakari View Post
        Sain eilen polteltua pöntön tyhjäksi, mutta se jäi vielä penkomatta Istan syövereistä mistä näkisi edellisen polton ajankohdan ja vastapaineet?
        Dde alta
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Tipe
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 112
          • Turku

          DPF oireilujen vuoksi olen nyt jonkin aikaa seuraillut auton käyttäytymistä ajon aikana Carlyllä (merkkisoftatkin lötyy, mutta kännykkä on helpommin valjastettavissa käyttöön tien päällä). Auto on E61 520d (M47/T2).

          Vaikuttaisi että puhdistuspolttoja on erilaisia. Carly näyttää regeneroinnin statuksen vain numeroarvoilla, niistä ei suoraan saa vinkkiä siitä mitä on tekeillä.

          Statuksella 0 poltto ei ole käynnissä.

          Ohjelman näyttämä status 3 vaikuttaa olevan "täysi" poltto. Pakolämmöt nousevat lähelle 700 astetta ja tuon operaation päätteeksi viimeisen regeneroinnin jälkeen ajetun metrimäärän laskuri nollautuu.

          Tuota täyttä puhdistuspolttoa useammin näkyy statusta 6. Senkin aikana pakolämmöt nousevat vastaaviin lukemiin, mutta polttostatuksen nollaan palaamisen yhteydessä matkalaskuri ei nollaudu. En ole kellottanut eri statuksella merkittyihin polttoihin kuluvia aikoja. Tuntuma on ettei niiden kestossa olisi merkittävää eroa, mutta tuon kuutospolton lopputulemana hiukkasten määrän indikaattori ei laske niin alas kuin kolmosella.

          Silloin tällöin statuksena näkyy myös 1. Nuo ovat ainakin toistaiseksi olleet niin satunnaisia etten ole päässyt kiinni siihen mitä tuossa voisi olla tekeillä.

          Onko joku perehtynyt siihen mitä näissä erityyppisissä polttotapahtumissa tarkemmin tapahtuu?

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5270
            • Pirkkala

            Originally posted by Tipe View Post
            DPF oireilujen vuoksi olen nyt jonkin aikaa seuraillut auton käyttäytymistä ajon aikana Carlyllä (merkkisoftatkin lötyy, mutta kännykkä on helpommin valjastettavissa käyttöön tien päällä). Auto on E61 520d (M47/T2).

            Vaikuttaisi että puhdistuspolttoja on erilaisia. Carly näyttää regeneroinnin statuksen vain numeroarvoilla, niistä ei suoraan saa vinkkiä siitä mitä on tekeillä.

            Statuksella 0 poltto ei ole käynnissä.

            Ohjelman näyttämä status 3 vaikuttaa olevan "täysi" poltto. Pakolämmöt nousevat lähelle 700 astetta ja tuon operaation päätteeksi viimeisen regeneroinnin jälkeen ajetun metrimäärän laskuri nollautuu.

            Tuota täyttä puhdistuspolttoa useammin näkyy statusta 6. Senkin aikana pakolämmöt nousevat vastaaviin lukemiin, mutta polttostatuksen nollaan palaamisen yhteydessä matkalaskuri ei nollaudu. En ole kellottanut eri statuksella merkittyihin polttoihin kuluvia aikoja. Tuntuma on ettei niiden kestossa olisi merkittävää eroa, mutta tuon kuutospolton lopputulemana hiukkasten määrän indikaattori ei laske niin alas kuin kolmosella.

            Silloin tällöin statuksena näkyy myös 1. Nuo ovat ainakin toistaiseksi olleet niin satunnaisia etten ole päässyt kiinni siihen mitä tuossa voisi olla tekeillä.

            Onko joku perehtynyt siihen mitä näissä erityyppisissä polttotapahtumissa tarkemmin tapahtuu?

            Edit. Puhuin soopaa
            Last edited by Urpo_rotta; 15-09-2018, 01:36.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2724
              • Tampere

              Originally posted by Tipe View Post
              Onko joku perehtynyt siihen mitä näissä erityyppisissä polttotapahtumissa tarkemmin tapahtuu?
              Regeneraatioprosesseja on todellakin erilaisia, mutta se miten usein niitä käytetään riippuu mm. moottorityypistä ja ajo-olosuhteista. Tuossa esimerkkinä kuvausta M57-moottorin osalta:

              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • Tipe
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 112
                • Turku

                Originally posted by JaniLap View Post
                Regeneraatioprosesseja on todellakin erilaisia, mutta se miten usein niitä käytetään riippuu mm. moottorityypistä ja ajo-olosuhteista.
                Mielestäni nuo kummatkin Carlyn näyttämät Regeneration Actionit tipahtavat noiden ISTAn tekstien Periodic kategoriaan. Tuo ensimmäinen jatkuvan regeneroinnin selitys kuulostaa siltä että jossain määrin puhdistumista tapahtuu ihan normaalin ajon aikana ilman erityistä pakolämpöjen nostattamista.

                Nyt vastaan tuli myös uusi status 4. Vaihdoin DPF:n uuteen ja nollasin sen adaptaatiot ISTAlla. Hetimmiten testilenkille lähdettyäni Carlyyn tuli tuo status ja pakolämmöt nousivat lähelle 700 astetta. Poltto kesti normaalin n. 20 minuuttia ja statuksen palattua nollaan myös viimeisen polton jälkeen ajetun matkan näyttö nollautui. Liekkö tuossa statuksessa sitten kyseessä joku uuden filtterin arvoihin totuttelupoltto tms.
                Last edited by Tipe; 16-09-2018, 22:12.

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Oletteko pistäneet ylös DPF paineita ?
                  Omassa näytti tänään joutokäynnillä 10-15mbar ja ajossa tasakaasulla 50mbar.
                  Täyskiihdytyksessä nousi 70mbar hetkellisesti.

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2724
                    • Tampere

                    Originally posted by Tipe View Post
                    Tuo ensimmäinen jatkuvan regeneroinnin selitys kuulostaa siltä että jossain määrin puhdistumista tapahtuu ihan normaalin ajon aikana ilman erityistä pakolämpöjen nostattamista.

                    Nyt vastaan tuli myös uusi status 4. Vaihdoin DPF:n uuteen ja nollasin sen adaptaatiot ISTAlla. Hetimmiten testilenkille lähdettyäni Carlyyn tuli tuo status ja pakolämmöt nousivat lähelle 700 astetta. Poltto kesti normaalin n. 20 minuuttia ja statuksen palattua nollaan myös viimeisen polton jälkeen ajetun matkan näyttö nollautui. Liekkö tuossa statuksessa sitten kyseessä joku uuden filtterin arvoihin totuttelupoltto tms.
                    Passiivinen regenerointi edellyttää pakolämpöjen riittävää nousua ajo-olosuhteiden perusteella ilman aktiivisen regeneroinnin käynnistämistä.

                    Kuvauksesi perusteella kuulostaa siltä, että ennen DPF:n vaihtoa regenerointipyyntö oli laajin mahdollinen aktiivinen regenerointi (status 6), ja vastaavasti pöntön vaihdon jälkeen regenerointi onnistui kevyemmällä osittaisregeneroinnilla (status 4).
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      Tässä jotain matskua DPF:stä yleisesti





                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Oletteko pistäneet ylös DPF paineita ?
                        Omassa näytti tänään joutokäynnillä 10-15mbar ja ajossa tasakaasulla 50mbar.
                        Täyskiihdytyksessä nousi 70mbar hetkellisesti.
                        Näin pikaisesti kuulostaa kyllä ihmeellisen matalalta tuo täydellä kaasulla kiihdytyksen vastapaine suhteessa tyhjäkäynnin ja tasakaasun vastapaineeseen.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Tipe
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 112
                          • Turku

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Oletteko pistäneet ylös DPF paineita ?
                          Omassa näytti tänään joutokäynnillä 10-15mbar ja ajossa tasakaasulla 50mbar.
                          Täyskiihdytyksessä nousi 70mbar hetkellisesti.
                          Alla ISTAn DPF testing tulokset vanhalla pöntöllä noin 700 km edellisen täyden regeneroinnin jälkeen. Nämä siis paikallaan sen enempää kuormittamattomana tulevia lukemia.
                          Idle: 23.9 mbar
                          2000 rpm: 85.9 mbar
                          Cutoff speed (noin 4000 rpm): 175.9 mbar

                          Joutokäynnin lukema tuollakin oli välillä samaa luokkaa kuin ilmoittamasi arvot, mutta käytönaikaiset arvot olivat korkeampia. Ainakin täyskaasukiihdytyksen arvot menivät reilusti yli kahdensadan millibaarin.

                          Otan varmaankin illalla DPF testin tuolla uudella suodattimella, ei enää eilen illalla tohtinut huudattaa autoa pihalla.

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5270
                            • Pirkkala

                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Oletteko pistäneet ylös DPF paineita ?
                            Omassa näytti tänään joutokäynnillä 10-15mbar ja ajossa tasakaasulla 50mbar.
                            Täyskiihdytyksessä nousi 70mbar hetkellisesti.
                            Olen seuraillut eri merkkisistä menopeleistä.

                            Vaihtelee jonkinverran mutta nuo sinun maksimiarvot on auttamatta pieniä. Mittauksessa tai dpf itsessään on jotain outoa.
                            Yleensä täyskaasulla 200-350mbar ja yli 500mbar niin vähän autosta riippuen niin tukossa on.
                            Vag konsernin vehkeessä saattaa jo vähän aikasemmin ecu olla sitä mieltä että liikaa.

                            Minä olen epäselvissä tapauksissa mitannut ihan mekaanisella mittarilla.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • makkis
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 5152
                              • Kouvola, Savisto

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Näin pikaisesti kuulostaa kyllä ihmeellisen matalalta tuo täydellä kaasulla kiihdytyksen vastapaine suhteessa tyhjäkäynnin ja tasakaasun vastapaineeseen.
                              Itse täysin samaa mieltä, täyskaasu vastapaine ei ole suhteessa muihin.
                              Muiden perustella voisi orastavaa tukkeutumista olla tiedossa, mutta täyskaasun perusteella virtaa todella hyvin.
                              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                Originally posted by makkis View Post
                                Itse täysin samaa mieltä, täyskaasu vastapaine ei ole suhteessa muihin.
                                Muiden perustella voisi orastavaa tukkeutumista olla tiedossa, mutta täyskaasun perusteella virtaa todella hyvin.
                                Juu ei käy oman järkeen nuo lukemat. Tyhjäkäynnillä vähän turhan korkealla, tasavauhdin painetta vähän paha kommentoida kun tähän vaikuttaa moottorin kuormitus (mäki, nopeus jne.). Tyhjäkäynnin perusteella voisi olla vähän tukkeutumassa, mutta taas täyskaasulla virtaa kyllä todella hyvin, ehkä liiankin hyvin (muistaakseni noin matalia vastapaineita en kyllä ole nähnyt täyskaasulla). Täyskaasulla vastapainetta pitäisi olla suhteessa enemmän noihin muihin verrattuna, koska silloin syöttöä ja täten pakokaasu on niin paljon enemmän.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎