Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Urpo_rotta
    replied
    Ilppimiehille vinkkinä että jos haluaa äkkiä lämmintä niin ilpin pyynti maksimiin, ja puhallus isolleen. Esim. Mun ilppi pukkaa 50 asteista ilmaa kun se on täysillä.

Leave a comment:

• e36coupe
    replied
    Originally posted by Taski View Post
    Ok, varmaan tulee kuviteltua sen tarpeen liian lämpimäksi kun ei ole itsellä lämmintä tallia ennen ollut. Tarkemmin ajatellen kun jotain ährää, niin saattaa tosiaan olla turhan kuuma lähellä 20c:tä. Koitan lähinnä haarukoida että mikä on sopiva lämpö niin että siitä ei ole rakenteille haittaa.
    Itse miettisin myös mitä siellä tallissa säilyttää. Jos siellä on vahoja, öljyjä, jarrunesteitä, kittiä, maalia jne. niin nämä kemikaalit voi tykätä eri lämpötilasta kuin oma rahapussi. Myös jos jotain pesuvälineitä meinaa kuivata tallissa niin lämpöä lienee hyvä olla enemmän kuin 5 astetta.

Itse tähtään 16:sta, jota pidän kompromissinä etujen ja kustannusten suhteen.
    Varmasti on useita eriäviäkin mielipiteitä, mutta tuon koen olevan MINUN käytössä ok.

Leave a comment:

• pyroz
    replied
    Originally posted by ohhoh View Post
    Eihän perus ilp ilmaa kuivaa lämmitysasetuksella ja jäähdyttää ei lämmityskaudella kannata .
    Ilmankuivain on varmasti hyvä olla, jos talli on ns. päivittäisessä käytössä.
    Tuohon kun lisätään kaksi käyttöautoa märkänä talliin ja tallissa ei kaivoa niin kuivain on aika tarpeellinen

Leave a comment:

• ohhoh
    replied
    Eihän perus ilp ilmaa kuivaa lämmitysasetuksella ja jäähdyttää ei lämmityskaudella kannata .
    Ilmankuivain on varmasti hyvä olla, jos talli on ns. päivittäisessä käytössä.

Leave a comment:

• 205/65-15H
    replied
    ^eikö ilppi kuivaa ilmaa riittävästi?

Leave a comment:

• pyroz
    replied
    Originally posted by protoni View Post
    Ei kai se kylmä rakenteita riko kunhan pitää huolta ilmanvaihdosta ja suhteellisen kosteuden kohtuullisena. Itsellä on tallissa talvella kymmenkunta astetta ja ilmankuivain kaverina jos tulee ajettua esim märkä auto talliin.
    Kahden auton talli vajaa 50m2 ja ILPillä +10c ylläpitolämpö. Todellisuudessa ilmankuivaimen kanssa ollaan reilu 12 asteessa. Sitten jos oikein jotain tehdä pitäisi niin ILPistä vaan 16c asetus päälle ja talli on hetkessä lämpimämpi. Tuo 16 astetta on kohtuu mukava lämpötila jo tehdäkin jotain.

Leave a comment:

• OVi
    replied
    Kun pidät tallin 5 astetta ulkolämpötilaa lämpimämpänä, niin kaikki on hyvin. Suurin riski lämmittämättömän tallin rakenteiden homehtumiselle on silloin, kun keli lauhtuu pitkän pakkasjakson jälkeen nopeasti parikymmentä astetta.

Leave a comment:

• protoni
    replied
    Ei kai se kylmä rakenteita riko kunhan pitää huolta ilmanvaihdosta ja suhteellisen kosteuden kohtuullisena. Itsellä on tallissa talvella kymmenkunta astetta ja ilmankuivain kaverina jos tulee ajettua esim märkä auto talliin.

Leave a comment:

• Taski
    replied
    Ok, varmaan tulee kuviteltua sen tarpeen liian lämpimäksi kun ei ole itsellä lämmintä tallia ennen ollut. Tarkemmin ajatellen kun jotain ährää, niin saattaa tosiaan olla turhan kuuma lähellä 20c:tä. Koitan lähinnä haarukoida että mikä on sopiva lämpö niin että siitä ei ole rakenteille haittaa.

Leave a comment:

• Fubar
    replied
    Originally posted by Taski View Post
    Minkä lämpöisenä lämmintä eristettyä tallia kannattaa pitää jottei mene pilalle? Neliöitä noin 70 ja funtsin että ei varmaan kannata ihan 23 astetta pitää lämpöä, tai ei se ainakaan mitään lisäarvoa tuo. Lämmityksenä ilppi.

16-18c niin siellä viitsii jotain vielä tehdäkin?

Edit: niin, ei ajella siis märkää / lumista autoa talliin varmaan käytännössä koskaan, käyttikset pärjäävät pihallakin webastojen voimin.
    En ole mikään asiantuntija, mutta minun "harrastetallia" (tallin puoli noin 65m2 ja lämpimät varastot/muut puuhatilat vielä noin 40 m2 siihen lisänä) olen pitänyt noin 8-10 asteen lämpötilassa. Ehkä kovimmilla pitkäkestoisilla pakkasilla on mennyt jopa lähemmäs viittä. Kyllä sielläkin viitsii tehdä ja painovoimainen ilmanvaihto toimii varmasti talvella myös tuolla lämpötilaerolla.
    Joskus kun luminen käyttis tulee otettua sisälle olen vähän tilanteesta riippuen ajanut kosteutta lisäksi huipparilla pihalle jonkin aikaa. Mulla talli aika korkea (3,6m) joten lämmitettäviä kuutiota on kohtuullisen paljon enkä ole nähnyt lisäarvoa yli kymmenen asteen lämpötilalle vaikka maalämmöllä ja lattialämmityksellä se ei pahin energiasyöppö olekaan.
    Itsekään en siis tallia käytä käyttöautojen säilytykseen.

Leave a comment:

• Taski
    replied
    Minkä lämpöisenä lämmintä eristettyä tallia kannattaa pitää jottei mene pilalle? Neliöitä noin 70 ja funtsin että ei varmaan kannata ihan 23 astetta pitää lämpöä, tai ei se ainakaan mitään lisäarvoa tuo. Lämmityksenä ilppi.

16-18c niin siellä viitsii jotain vielä tehdäkin?

Edit: niin, ei ajella siis märkää / lumista autoa talliin varmaan käytännössä koskaan, käyttikset pärjäävät pihallakin webastojen voimin.
    Last edited by Taski; 29-08-2021, 11:38.

Leave a comment:

• Juho_
    replied
    2:lla vai 3:lla kannattaa tai pitää kertoa karkea kokonaiskustannusarvio "valmiista" autotallipaketeista?
    Smartia vai joku muu? Mites Virosta?
    Smartialla ainakin tarjolla ihan fiksulta vaikuttavia paketteja.

Omalla tontilla (okt) olis tilaa ja mahdollista rakentaa esim. 80-90m2 talli (halli).
    Karkeesti vaan pitäis alkaa laskemaan noita kustannuksia mitä tulisi maksamaan, jotta voi tehdä päätöksen mitä tekee.. mahdollisesti ensi vuonna, tai sit tarvittaessa venyttää vielä 2023 vuodelle.

"Työtilaksi", johon saa tarvittaessa 2 autoa ja koneita.
    Tällä hetkellä n. 50m2 vuokratalli, jonka ongelmat on riittämätön tila, välimatka (n. 12km kotoa) ja ei järkevää asentaa nosturia; reilun metrin korkeuteen mahdollista nostaa mikä ei omasta mielestä oo oikein mielekästä..
    Plus autot hajoaa käsiin, kun tota väliä ajelee. Huonossa kunnossa tiet.

Tilat rajoittaa sen, ettei pysty sorvia ja jyrsintä hankkimaan. Jälkimmäinen löytyy, kun vaan käy hakemassa, nyt ei saa muuta kun pihalle tönöttämään.. mikä on vähän kehno ajatus sinäänsä.
    Eli nuo miun pitäisi osata ottaa huomioon tallia suunnitellessa sitten.

Vaikka maksaisi 2-3x enemmän per kk maksaa lainaa pois mitä nykyisen vuokratallin vuokra (on suht edullinen), niin silti olisi ihan kannattava kun ei tarvii ajella aina sinne tallille + saa laajennettua tuota askareltua vähän pidemmälle.
    Kustannuksien selvityksen jälkeen, toki pitäisi luvat sitte hankkia vielä et saako rakentaa vai eikö saa.

Leave a comment:

• miyli
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Noin kiiltävä se ei ole, mutta toisaalta kuvassa on uusi pinta ja minun on yli 20v. vanha. Minkä hintaista tuo on per m2?

Erään mestarin kanssa jutellessa arveli lattioitani Mastertopilla käsitellyksi.
    Epäilen kanssa että Mastertop pinta sinulla on kun 20v sitten näitä silikaattipintoja ei juurikaan vielä tehty. Noita silikaattipintoja on sitten olemassa montaa eri systeemiä ja hinta riippuu ihan siitä miten se tehdään. Jos se tehdään kunnolla hinnat alkaa ainakin isommissa neliömäärissä n.25€/m2 alv0%.

Olen nähnyt myös yhden urakoitsian tekevän tälläisen niin että hio hiukan betonipintaa lattianhoitokoneella/santapaperilaikalla ja veti litkut siihen päälle vaan, kehtasi vielä laskuttaa sen kunnolla tehdyn markkinahinnan verran.
    Oikeasti pitäisi betonipinta hioa timanttihiomakoneella kunnolla ja levittää 2-3 kertaa litkut pintaan.
    Silikaattikäsitelty lattia hyvin tehtynä on kyllä ihan kelpo lattia esim. jos haluaa betonipintaisen ja siistimmän lattian kuin kuin perinteiset sirotelattia (Mastertop ym.)

Kuten joa aiemmin jossain kohtaa mainitsin tällä niin tuo Mastertopin päälle voi laittaa jonkin tälläisen silikaattikäsittelyn tai pölynsidontakäsittelyn suojaamaan sitä Mastertop pintaa. Tässä esim. Pölynsidonta aine https://tikkurila.fi/sites/default/f...1629730949.pdf

Leave a comment:

• Laku
    replied
    Originally posted by j-a View Post
    Kuulostais silikaattipinnalta. https://www.google.com/url?sa=t&sour...l9OmEcfCc-DHAM

Omaan rakenteilla olevaan halliin tulee tuota lattiat.
    Noin kiiltävä se ei ole, mutta toisaalta kuvassa on uusi pinta ja minun on yli 20v. vanha. Minkä hintaista tuo on per m2?

Erään mestarin kanssa jutellessa arveli lattioitani Mastertopilla käsitellyksi.

Leave a comment:

• j-a
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Mikäköhän betoni tai pinnoite minulla on hallissa ja tallissa, kun on vain betoninväristä ja nastarenkaistakaan ei jää juuri mitään jälkiä? Hallissa sileämpi pinta, tallissa vähän rouheampi.

Jos joskus rakennan tallia/hallia, ottaisin jatksossakin tuollaisen pinnan, vaikkei ulkonäöllisesti olekaan showroom-talli tasoa tai tyyppiä.
    Kuulostais silikaattipinnalta. https://www.google.com/url?sa=t&sour...l9OmEcfCc-DHAM

Omaan rakenteilla olevaan halliin tulee tuota lattiat.

Leave a comment:

Working...
X