Originally posted by pazq
View Post
Autotallin rakentamisesta vol 2
Collapse
X
-
Samaa tässä mietin, tosin reiät taitavat olla n. 100mm, mutta kai siihenkin puhallin löytyy :think. Kellariin tulee/poistuu useammasta reiästä ilmaa kyllä.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
Sama kanavakalle 100mm (a)Originally posted by Laku View PostSamaa tässä mietin, tosin reiät taitavat olla n. 100mm, mutta kai siihenkin puhallin löytyy :think. Kellariin tulee/poistuu useammasta reiästä ilmaa kyllä.
Comment
-
Kosteus vaikuttaisi tulevan kellarin seinien/lattian läpi, niin eipä se poistu muuten, kuin poistamalla ulkoinen kosteuslähde. Kaivinkone tontille, uudet salaojat, karkeaa kiviainesta seinien viereen, sekä mahdollisesti jonkinlainen patolevy seinää vasten.
Toinen mahdollisuus on, että kellarin seinät on niin kylmät, että sisäilman kosteus tiivistyy niihin. Tuohon auttaa ilman kuivaaminen, tai lämmitys, joka laskee suhteellista kosteutta. Tuuletus ei oikeastaan vähennä kosteutta tuollaisessa tallissa, joka on vain säilytyskäytössä, koska sielllä on käytännössä sama absoluuttinen kosteus, kuin ulkonakin. Toki siinä tapauksessa tuulettaminen vähentää kosteutta, jos se tulee maasta rakenteiden läpi, mutta ongelmaa se ei korjaa.Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
-
Samaa mietin. En usko, että tiivistyisi sisälle noin paljon kosteutta että pahvit ja puut kastuu ja hajoaa. Tylsä ratkaisu mutta ainoa järkevä jos kuntoon haluaa (näillä spekseillä mitä nyt tietää). Lisäksi heivaisin ne pahvit ja puut sieltä pois mätänemästä ellei ole jo ja vain esimerkkinä niitä käytettiin.Originally posted by OVi View PostKosteus vaikuttaisi tulevan kellarin seinien/lattian läpi, niin eipä se poistu muuten, kuin poistamalla ulkoinen kosteuslähde. Kaivinkone tontille, uudet salaojat, karkeaa kiviainesta seinien viereen, sekä mahdollisesti jonkinlainen patolevy seinää vasten.
Comment
-
Kellarin seinät voi vuorata sisäpuolelta uretaanieristeillä esim. FF-PIR GYL, Kingspan tw56 tmv. Uretaanilevy ei kosteutta lävitseen päästä ja sulkee sen taakseen. Toki harkkoseinä kostuu eristeen takana entistä enemmän, koska kosteus ei lävitseen pääse enää haihtumaan huoneilmaan ja saattaa tietyissä tilanteissa aiheuttaa ongelmia ylemmille rakenteille, mikäli pääsee kapillaarisesti nousemaan esim. puurakenteisiin.
Kellarin lattian osaltahan ongelma ei poistu ja maksaahan tuokin jotain riippuen pinta-alasta, mutta eräänlainen budjettiratkaisu "oikealle" korjaukselle, eli ulkopuoliselle salaojaremontille.
Comment
-
Eikä se välttämättä tule edes sieltä seiniltä sadevesinä, vaan puhtaasti maasta nousevaa lattian alta. Näin minulla tekee kellari kun ei ole siihen aikaan ollut tapana mitään soraa sinne pistää alle, vaan jotain maata vaan käytännössä. Tuo tuulettaminen ei tosiaan saa tilaa kokonaan kuivaksi, mutta auttaa asiaa paljon. Sijoitus ei ole iso tommoseen puhaltimeen. Laita Laku semmonen ja seuraa tilannetta.
Comment
-
Ensinnäkin: Suuri ja nöyrä kiitos kaikille alla oleville ja aiemmilla kommentoijille. Hyviä ajatuksia ja osa tukee jo aiemmin tehtyjä omia ajatuksiani.
Tätä vähän pelkään itsekin ja haluaisin väittää. Juuri kuukausi sitten kaivuri oli tontilla, kun koko piha asfaltoitiin. Olisi varmaan pitänyt pyytää kaivamaan koko tallin kosteat sivut auki, mutta toinen niistä nyt samalla asfaltoitiin (nosto-oven edusta). No, nyt se on myöhäistä.Originally posted by OVi View PostKosteus vaikuttaisi tulevan kellarin seinien/lattian läpi, niin eipä se poistu muuten, kuin poistamalla ulkoinen kosteuslähde. Kaivinkone tontille, uudet salaojat, karkeaa kiviainesta seinien viereen, sekä mahdollisesti jonkinlainen patolevy seinää vasten.
Toinen mahdollisuus on, että kellarin seinät on niin kylmät, että sisäilman kosteus tiivistyy niihin. Tuohon auttaa ilman kuivaaminen, tai lämmitys, joka laskee suhteellista kosteutta. Tuuletus ei oikeastaan vähennä kosteutta tuollaisessa tallissa, joka on vain säilytyskäytössä, koska sielllä on käytännössä sama absoluuttinen kosteus, kuin ulkonakin. Toki siinä tapauksessa tuulettaminen vähentää kosteutta, jos se tulee maasta rakenteiden läpi, mutta ongelmaa se ei korjaa.
Jep, lähes kaikki pahvit ja puut poistettu - etenkin lattialta. Nyt vain muutama hyllyllä metrin korkeudella (kattokorkeus runsas 2m) ja niissä ei ole kuin pahvien osalta pehmenemistä kosteudesta johtuen tottakai.Originally posted by Turder View PostSamaa mietin. En usko, että tiivistyisi sisälle noin paljon kosteutta että pahvit ja puut kastuu ja hajoaa. Tylsä ratkaisu mutta ainoa järkevä jos kuntoon haluaa (näillä spekseillä mitä nyt tietää). Lisäksi heivaisin ne pahvit ja puut sieltä pois mätänemästä ellei ole jo ja vain esimerkkinä niitä käytettiin.
Tämän ajatuksen hylkäsin itse jo aiemmin juuri itse esittämästäsi syystä.Originally posted by ohhoh View PostKellarin seinät voi vuorata sisäpuolelta uretaanieristeillä esim. FF-PIR GYL, Kingspan tw56 tmv. Uretaanilevy ei kosteutta lävitseen päästä ja sulkee sen taakseen. Toki harkkoseinä kostuu eristeen takana entistä enemmän, koska kosteus ei lävitseen pääse enää haihtumaan huoneilmaan ja saattaa tietyissä tilanteissa aiheuttaa ongelmia ylemmille rakenteille, mikäli pääsee kapillaarisesti nousemaan esim. puurakenteisiin.
Kellarin lattian osaltahan ongelma ei poistu ja maksaahan tuokin jotain riippuen pinta-alasta, mutta eräänlainen budjettiratkaisu "oikealle" korjaukselle, eli ulkopuoliselle salaojaremontille.
Näin itsekin epäilen. Toki osa on varmasti sadevettä, kouru puhdisetettava tuolta ongelmalliselta pitkältä sivulta vielä, mutta uskon itsekin, että osa on maasta nousevaa kosteutta. Yhtään en tietysti tiedä, mitä betonilattian alla on ja kuinka paksu on laatta. Toki jotain paksuutta on oltava, sillä yläkerran lattia on tuettu keskeltä teräspalkeilla, jotka seisovat lattian päällä.Originally posted by pazq View PostEikä se välttämättä tule edes sieltä seiniltä sadevesinä, vaan puhtaasti maasta nousevaa lattian alta. Näin minulla tekee kellari kun ei ole siihen aikaan ollut tapana mitään soraa sinne pistää alle, vaan jotain maata vaan käytännössä. Tuo tuulettaminen ei tosiaan saa tilaa kokonaan kuivaksi, mutta auttaa asiaa paljon. Sijoitus ei ole iso tommoseen puhaltimeen. Laita Laku semmonen ja seuraa tilannetta.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Meillä oli aiemmassa talossa maapohjalla kellarin yksi osa ja sinne nousi kosteutta (ei niinkään näkyvää vettä) maasta ja siellä oli joitain kuormalavoja tms aiempi omistaja pitänyt, mitkä tietenkin kostui, lahosi ja maatui. Oli aika duuni siivota pois kaikki tuollainen biomössö sieltä mutta sekin hieman kuivatti tilaa kun sai pois materiaalin mikä sitoi kosteutta. Maapohjahan kuivui aina kesällä harmaalle hiekalle ja tuulettui pois (tilassa oli ihan ok tuuletus, toki aina voisi olla parempi) mutta nuo puut oli siellä aina märkänä. Selkeä muutos hajussa ainakin kun sai pois tuon materiaalin sieltä, ja mutuna kosteuskin pieneni kun nopeammin maalattia aina kuivui.
Comment
-
Vielä yksi vaihtoehto, vähän erikoisempi (?) mutta naapuri sitä joskus tyytyväisenä esitteli:
piikkasi kellarin lattiaan reiän, kaivoi pienen kuopan johon vesi kerääntyy ja uppopumppulla poisto vieressä olevaan lattiakaivoon.E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"
Comment
-
Mä kun ostin talon niin autotallin montussa oli ton tyylinen ratkaisu. Mutta en jaksanut pienessä tallissa sen epäkäytännöllisyttä ja maan hajua niin pistin umpeen koko montun.Originally posted by melli View PostVielä yksi vaihtoehto, vähän erikoisempi (?) mutta naapuri sitä joskus tyytyväisenä esitteli:
piikkasi kellarin lattiaan reiän, kaivoi pienen kuopan johon vesi kerääntyy ja uppopumppulla poisto vieressä olevaan lattiakaivoon.VW passat 1.9tdi 4motion
E36 "328" cabrio
Comment
-
Voisiko tuossa kohteessa toimia maanvastaisissa seinissä isodrän levy?
Sen kai pitäisi periaatteessa sekä eristää että toimia pystysalaojana, joten kosteudenlähde poistuu oli se sitten maasta nousevaa tai kylmälle pinnalle tiivistyvää.
Tuo ratkaisu tosin vaatii kaivinkonetta joka ei tainnut olla mieluinen ratkaisu
Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
Käyttis:Transporter T5 2.5tdi
Comment
-
Joo. Täytyy putsata mahdollisimman tyhjäksi kaikesta "eloperäisestä" kamasta. Jopa kumijatkojohtoihin tulee hometta (ovat likaisia), vaikka roikkuvat hyllyn koukullaOriginally posted by Turder View PostMeillä oli aiemmassa talossa maapohjalla kellarin yksi osa ja sinne nousi kosteutta (ei niinkään näkyvää vettä) maasta ja siellä oli joitain kuormalavoja tms aiempi omistaja pitänyt, mitkä tietenkin kostui, lahosi ja maatui. Oli aika duuni siivota pois kaikki tuollainen biomössö sieltä mutta sekin hieman kuivatti tilaa kun sai pois materiaalin mikä sitoi kosteutta. Maapohjahan kuivui aina kesällä harmaalle hiekalle ja tuulettui pois (tilassa oli ihan ok tuuletus, toki aina voisi olla parempi) mutta nuo puut oli siellä aina märkänä. Selkeä muutos hajussa ainakin kun sai pois tuon materiaalin sieltä, ja mutuna kosteuskin pieneni kun nopeammin maalattia aina kuivui.
.
Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Tarkoitatko ulkopuolelle? Jos kaivinkoneeseen päädyn, kaivautan kyllä kaiken tuolta pitkältä sivulta auki ja teen mahdollisimman hyvin sen. Siinä tapauksessa pitää laittaa patolevyt toki, mutta mites uretaani- tai polystyreenilevyt lisäksi?Originally posted by Iemel View PostVoisiko tuossa kohteessa toimia maanvastaisissa seinissä isodrän levy?
Sen kai pitäisi periaatteessa sekä eristää että toimia pystysalaojana, joten kosteudenlähde poistuu oli se sitten maasta nousevaa tai kylmälle pinnalle tiivistyvää.
Tuo ratkaisu tosin vaatii kaivinkonetta joka ei tainnut olla mieluinen ratkaisu
Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Originally posted by Laku View PostJos kaivinkoneeseen päädyn, kaivautan kyllä kaiken tuolta pitkältä sivulta auki ja teen mahdollisimman hyvin sen. Siinä tapauksessa pitää laittaa patolevyt toki, mutta mites uretaani- tai polystyreenilevyt lisäksi?
Mahdollisimman hyvin jos teet niin nimenomaan et laita patolevyjä, vaan tuon Isodränin/Fuktisolin tms. Patolevykin voi toimia ihan ok, mutta salaojittava eriste ulkopuolelle on kaikin puolin parempi ratkaisu.E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
Patolevyllä on tehty varmaan 30-40 vuotta kuivia perustuksia ja kellareita. Isoränneillä ja fucktisoleilla pari vuotta. Luottaisin patolevyyn edelleen, mutta jokainen tekee omanlaisiaan.Originally posted by Wespa View PostMahdollisimman hyvin jos teet niin nimenomaan et laita patolevyjä, vaan tuon Isodränin/Fuktisolin tms. Patolevykin voi toimia ihan ok, mutta salaojittava eriste ulkopuolelle on kaikin puolin parempi ratkaisu.
Comment
Comment