Isoveli valvoo pian bemuasi... 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 599gtb
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 490
    • Vantaa

    Originally posted by j-a View Post
    No nyt on kyllä päästy logiikassa jo eri tasolle. Minkään lintan implisiittinen arvo ei siitä nouse että se tuodaan rajan yli tähän maahan. Käytetyn auton arvon EU:n sisämarkkina-alueella tulisi yhteisön periaatteiden mukaisesti olla aika lailla sama kaikkialla. Suomessa sitä on keinotekoisesti pidetty koholla järjettömällä tuontiverotuksella.

    Vähän sama homma kuin suomalainen "asuntovarallisuus". Kataisen vanha Älvsbyhus jossain Espoon metsässä taisi olla rapiat puoli miltsiä. Onko se sen arvoinen? Onko tämä suomalaisten velalla rakennettu asunto-ja ajoneuvovarallisuus käytännössä jonkin arvoista?
    No väitätkö että kun myyt auton sanotaan vaikka 3 vuoden päästä että autovero olisi siitä täysin sulanut?
    Ei todellakaan ole et joudu myymään sitä saksa hinnalla
    ex bmw 540ia e34 1993
    ex bmw e32 735i

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by j-a View Post
      No nyt on kyllä päästy logiikassa jo eri tasolle. Minkään lintan implisiittinen arvo ei siitä nouse että se tuodaan rajan yli tähän maahan. Käytetyn auton arvon EU:n sisämarkkina-alueella tulisi yhteisön periaatteiden mukaisesti olla aika lailla sama kaikkialla. Suomessa sitä on keinotekoisesti pidetty koholla järjettömällä tuontiverotuksella.
      Joskus suonut sekunnin, parin leikkimielisen pohdinnan ajatukselle missä vaiheessa rajanylitysprosessia tämä lähes maagiseksi kutsuttava arvon nousu oikein tapahtuu. Missä vaiheessa autoon muodostuu käsite less is business?

      LänsiAuton toimitusjohtaja tietää: ”Suomessa autot ovat vielä usein paremmin varusteltuja niin sanottuja business-malleja. Myös jälleenmyyntipalkkiot ovat Suomessa pienempiä. Itse asiassa kuluttaja on saanut autonsa täällä aika kohtuulliseen hintaan", sanoo Köninki.

      ”Toisin sanoen: kun kuluttajan omistamasta autosta häviää autovero, sen arvo laskee, mutta uuden auton hinta ei todennäköisesti putoa veron määrää. Välirahat eivät muutu, vaan jopa kasvavat”, ennustaa Köninki.


      Noin.

      Kun kerran väliraha menee LänsiAutossa tuollaiseksi niin autoveron poistuttua kannattaa auto vaihtaakin vaikkapa Saksassa. Sieltä kun saa vielä aitoja karvalakkimallejakin ilman LänsiAuton business-mallin hintaromahduksia

      Comment

      • miko84
        Bimmer Rookie
        • Dec 2010
        • 151
        • Pelkosenniemi

        Sama myyä autot pois ja jäähä liiton rahoilla makoilemaan on kyllä taas niin riistoa (työmatkaa reilu 50tkm/vuosi).. No bussilla joo, maanantaina menee yksi ja pois pääsee jo varmaan tiistaina 😂.. mutta jos sillä saahaan Suomi nousuun niin mikäpä se siinä.

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19181
          • -

          Originally posted by tsbmw View Post
          Nii että 2,8l, 2x 3,5l E28 ja MGB 3,5l - tais tulla yli 2000€ lisää/v?
          Eiköhän tuon ikäluokan autot kuuluisi jo museoon tai puhtaiksi harrasteautoiksi? Olisiko jo aika siirtyä ajamaan päivittäiset ajot uudemmalla autolla, jonka autoveron poistuminen mahdollistaisi yhtä useammalle.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4180

            Ei ihme, että Kamuxin toimarikin hymisteli jo keskiviikkona tälle Brennerin selvitykselle.
            Mahtaa uusia autoja myyviä liikkeitä vituttaa, kun heillä kauppa jumissa ja tämmöisiä edes ajateltu "käytettyjen" kauppiaille.
            (mutta onhan niitä käytettyjä Laakkosien, yms. halleissa myös, niin eiköhän sieltä muutama ropo myös niille liikenisi)



            Selvitys esimerkiksi kertoo, että jo maksettua autoveroa aiotaan hyvittää, mutta vain vaihtoautoja myyville yrityksille näiden varastoarvojen alentuessa. Yksityiset autonomistajat eivät saa hyvitystä.

            Bernerin käyttömaksuihin voisi vaikka parin ensimmäisen vuoden ajaksi lisätä myös autoliikkeiden tukemismaksun, että selvästi ilmenee mihin osa rahasta menee. Onhan bensan hinnassakin hiilidioksivero, siis energiasisältöveron, huoltovarmuusmaksun ja arvonlisäveron lisäksi...
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • j-a
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2005
              • 1522
              • PohojosPohojammaa

              Originally posted by 599gtb View Post
              No väitätkö että kun myyt auton sanotaan vaikka 3 vuoden päästä että autovero olisi siitä täysin sulanut?
              Ei todellakaan ole et joudu myymään sitä saksa hinnalla
              En. Väitän vain että se "arvo" on kuvitteellista. Todellista arvoa autossa on lähinnä sen käyttöarvo (sisältäen status, muoti, yms.elementit) ja keräilyarvo. Globaalissa taloudessa minkään hyödykkeen arvo sinällään ei nouse vaikka joku olisi niin pöljä että maksaisi siitä enemmän.

              Esimerkki:
              Tilataan Alanyasta 5 miljoonaa rantarolexia a 1€, määrätään niille 99€ maahantuontivero ja jaetaan kaikille Suomalaisille. Onko meillä nyt puolen miljardin rolex-varallisuus kansakunnassamme?
              Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

              Ylimääräisenä tarjolla:

              E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

              F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Sama asunnon ostossa. Nouseeko asunnon arvo varainsiirtoveron verran? No ei tietenkään eikä veroa edes makseta "yleisestä neliöhinnasta".

                ********



                Pariisiin ei edes pääse 20-vuotta vanhemmilla autoilla.
                Kuten todettua, päästöllä on hintansa. Ken päästää hän maksaa.

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5181
                  • Kuopio

                  Originally posted by nullzwei View Post

                  Ihan oikein että Berner pani kunnolla haisemaan! Ja sitäpaitsi ihan kelpo selvitys tehty! Tuossa naisessa on oikeasti munaa!
                  Totta. Vaikkakin Berner on vain käsinukke esittämässä työryhmien ideoita ja hänelle on ihan sama kuinka nyt oman poliittisen uran ryvettää.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • L.H
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2479
                    • Lohja

                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Sama asunnon ostossa. Nouseeko asunnon arvo varainsiirtoveron verran? No ei tietenkään eikä veroa edes makseta "yleisestä neliöhinnasta".

                    ********



                    Pariisiin ei edes pääse 20-vuotta vanhemmilla autoilla.
                    Kuten todettua, päästöllä on hintansa. Ken päästää hän maksaa.
                    Pitääköhän tämä tieto paikkaansa:

                    Originally posted by Kauppalehti
                    "Toisaalta meikäläisen museoautoiän saavuttaneet, eli yli 30-vuotiaat harrasteautot, vapautetaan ajokiellosta."
                    Tosta sun linkistä löysin vain maininnan: Other private vehicles can also be liberated from the obligation to bear a Crit'Air Vignette. But this happens only by means of a special approval from the state or the community.
                    Here are particular opportunities for vintage cars, old tourist vehicles, breakdown services, etc.



                    Koko Suomen liikenteen vertaaminen Pariisiin menee kyllä samaan höpöhöpö kategoriaan sen kanssa, että autovero jotenkin nostaisi auton arvoa.
                    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                    Comment

                    • lj123
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2015
                      • 1215
                      • Lohja

                      Originally posted by bemmeri View Post

                      [I]Selvitys esimerkiksi kertoo, että jo maksettua autoveroa aiotaan hyvittää, mutta vain vaihtoautoja myyville yrityksille näiden varastoarvojen alentuessa. Yksityiset autonomistajat eivät saa hyvitystä
                      Onkohan "logiikka" siinä että noissa liikkeiden autoissa on kirjanpidossa arvo, johon voidaan vedota, ja leikkiä että hyvitystä ei ole vedetty hatusta. Tietysti kun kauppa nyt on joka tapuksessa seis, ja jos tuollainen tulisi niin olisi heti samana päivänä kannattanut lyödä 30% lisää hintoihin. Kun ei ne kaupaksikaan mene niin saa ainakin isomman hyvityksen.

                      Tavallisen kuluttajan autonhan arvo selviää aina vain hetkellisesti, silloin kun se myydään. Ja jokaisen -84 Escorttia ei ole resursseja lähteä arvioimaan.

                      Ymmärrän tuon helppouden kannalta ja omissa autoissa ei veroa ole mukana kuin satasia niin ihan sama, mutta jotenkin mietityttää voiko noin epätasa-arvoisen systeemin rakentaa.
                      E39 M5 -99
                      F11 530d Xdrive -14

                      Comment

                      • Timelord
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 504
                        • Loimaa

                        Originally posted by nullzwei View Post
                        Trafi juuri korotutti ajoneuvoverotta ajavan ja kiinni jäävän sakkomaksun tonniin.
                        Köyhillä se elämä kallistuu kiinni jäädessään.
                        Työkaveri jäi pari vuotta sitten poliiseille nalkkiin katsastamattomalla ja liikennekäytöstä poistetulla autolla ajosta. Sai muutaman ehtoon painaa pidempää päivää töissä...
                        W201 2,5D
                        W123 280ce
                        E21 316
                        ex-E60 530ia
                        ex-E53 4,4i
                        ex-E39 523i
                        ex-E34 520ia
                        ex-E21 318i

                        Comment

                        • lj123
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2015
                          • 1215
                          • Lohja

                          Originally posted by Timelord View Post
                          Köyhillä se elämä kallistuu kiinni jäädessään.
                          Työkaveri jäi pari vuotta sitten poliiseille nalkkiin katsastamattomalla ja liikennekäytöstä poistetulla autolla ajosta. Sai muutaman ehtoon painaa pidempää päivää töissä...
                          No tuossa nyt vaan toteutuu se, että tyhmyydestä sakotetaan.
                          E39 M5 -99
                          F11 530d Xdrive -14

                          Comment

                          • 599gtb
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2011
                            • 490
                            • Vantaa

                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Sama asunnon ostossa. Nouseeko asunnon arvo varainsiirtoveron verran? No ei tietenkään eikä veroa edes makseta "yleisestä neliöhinnasta".

                            ********



                            Pariisiin ei edes pääse 20-vuotta vanhemmilla autoilla.
                            Kuten todettua, päästöllä on hintansa. Ken päästää hän maksaa.
                            tiedät itsekin että tällä ei ole mitään tekemistä päästöjen kanssa jos olisi niin sähkö autoissa ei olisi mitään maksuja.
                            ex bmw 540ia e34 1993
                            ex bmw e32 735i

                            Comment

                            • Thmas
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2008
                              • 531
                              • HEL

                              Auton käyttäjänä pohdiskelen tätä siltä kantilta, että Berner-veron kustannus pitäisi olla pienempi kuin nykymallissa kustannus autoveron kuoleentumisesta autosi arvossa, jotta siinä olisi jotain ideaa.

                              Esimerkin kautta, laskin verot kahdelle 320d:lle.

                              Auto 1: E90 320 dA 130 kw, co2 149 g/km, ensimmäinen käyttöönotto 1.4.2009, ajettu 150 tkm.

                              - tuodessa veroa joutuu maksamaan n. 3062 e (Mahti)

                              Auto 2: E90 320dA 130 kw, co2 149 g/km, ensimmäinen käyttöönotto 1.4.2011, ajettu 110 tkm

                              - tuodessa veroa joutuu maksamaan n. 4016 e (Mahti)

                              2 vuotta ja 40 tkm ajoa syö autoveron osuutta auton hinnasta 4016 e - 3062 e = 954 e eli 477 e/vuosi. Eli jos tuon 320d:n omistaja joutuisi maksamaan uudessa mallissa Berner-veroa enemmän kuin tuon autoveron osuus kuoleentuu (477 e/vuosi) niin se on tottakai paska juttu auton omistajalle.


                              Sitten kun tullaan siihen faktaan, että suomalainen ajaa keskimäärin yli 11 vuotta vanhalla autolla, olkoon se vaikka Toyota Avensis 1.8 VVt-i..

                              Auto 1: Avensis 1.8 VVT-i, co2 171 g/km, ensimmäinen käyttöönotto 1.4.2004, ajettu 250 tkm

                              - tuodessa veroa joutuu maksamaan 611 e.

                              Auto 2. Avensis 1.8 VVT-i, co2 171 g/km, ensimmäinen käyttöönotto 1.4.2006, ajettu 210 tkm

                              - tuodessa veroa joutuu maksamaan 886 e.

                              Eli keskiverto Toyota-kuskilla kulu autoveron osuuden alenemisesta on 2 v / 40 tkm matkalla on 886 e - 611 e = 275 e eli 137,5 e/vuosi.

                              Summa summarum. Mitä vanhemmalla ja halvemmalla autolla ajaa, sitä huonompi ja epäreilumpi muutos olisi auton käyttäjälle. Jos taas suunnittelit uuden ämmäläisen ostoa, hurraa Berner!
                              Audi e-tron 55

                              Exiä:
                              1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by nullzwei View Post
                                Ken päästää hän maksaa.
                                Tää sama pitäis sit kyl siirtää myös koskemaan asuntoja. Ja samalla tyylillä, että puulämmitteiset/öljylämmitteiset kiinteistöt kunnon päästömaksun piiriin. Jos kerran ruvetaan tekemään Suomesta maailmaa puhdistavaa esimerkkiä. Puu lämmitteisestä saunasta puhumattakaan.
                                Itseasiassa pitäisi siirtyä henkilökohtaiseen päästökauppaan jossa huomioidaan niin auto, kiinteistön päästöt, tupakointin jne.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X