Diesel bemarit palaa?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4644
    • Tampere

    #76
    Originally posted by JaniLap View Post
    Saksalaista ja korealaista alkuperää näkyy olevan käytetty ainakin vuodesta 2011 alkaen, ja vielä esim. vuonna 2017.

    Saksalaisversio on varaosanumerolla 11717810751 (N47 ja N57 -moottorit) ja korealaiset varaosanumerolla 11717823210 (N47 ja N57 -moottorit) sekä 11718513691 (B47 -moottori).

    Paksua spekulointia vielä tässä vaiheessa, että onko noissa korealaista alkuperää olevissa se jumittumisriski merkittävästi suurempi ja saksalaisissa pienempi? Ainakin BMW Korea on ilmoittanut että se hankkii takaisinkutsun valmiiksi saattamista varten EGR:n osat Saksasta.

    Edelleen tuo aiemmin BMW:n tiedotteessa ilmoitettu tarkka rajaus takaisinkutsuttavien autojen valmistusajankohdasta (4/2015 - 10/2016 muille paitsi 6-sylinterisille erikseen 7/2012 - 6/2015) tuntuu suoraan sanottuna hatusta repäistyltä kun vertailee noita EGR-komponenttien valmistusajankohtia. Mihin se perustuu, vai tuotantoteknisiin ongelmiin korealaistehtaassa tuolla välillä, vaikka saksalaisosaa on varmasti käytössä N-sarjan koneissa? Itselleni on toistaiseksi mysteeri, miksi takaisinkutsu kuitenkin näyttää koskevan N-sarjan moottoreissa vain 6-sylinterisiä, vaikka myös N47 -moottorilla varustettuja on todistettavasti palanut useita ja korealaisosaa on asennettu niihinkin? Edelleen esim. B47 -moottoria on kuitenkin asennettu jo 2014 valmistuneisiin autoihinkin, mutta alkupään osatko ovat niin toimintavarmoja, ettei takaisinkutsuun ole nyt aihetta? Vai onko tuolla ajanjaksolla käytetty saksalaisosaa?

    Tällä välin voi ainakin jokainen asiasta kiinnostunut käydä vilkaisemassa onko omassa dieselissä saksalaista vai korealaista valmistetta? Löytyneekö keneltäkään saksalaisosaa noista B-sarjan EGR:stä?

    Loppupeleissähän ne on kaikki kuitenkin "Designed in Germany".
    Jospa noihin on päätynyt Kobe steelin feikki terästä

    Oliko saksan ja korean tuotteilla eri varaosanumero?

    Onko kukaan koskaan tutkinut mistä tuollainen egr jäädytin alkaa vuotamaan? Saumasta vai hapertuu puhki? Paljastaisikohan kuukle? Jos hapertuu puhki niin sitten puhdistamisesta ei taida paljon iloa olla.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • j-a
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2005
      • 1522
      • PohojosPohojammaa

      #77
      Mulla on autotallissa laatikossa tuollainen EGR+jäähdytin -yhdistelmä mikä viime keväänä (Toukokuu 2018) paukahti loppuvuodesta 2011 valmistuneessa 3-litraisessa dieselissä. Vähän vajaan tonnin lysti oli sen vaihto Wetterillä, pyysin tuon rikkinäisen osan talteen. Mahtaisikohan tässä olla mitään saumaa takautuvasti olla vailla osaa rahoista takaisin BMW:ltä? Ei varmasti ollut ensimmäinen porsinut tuollainen. Merkkihuollettu peli, ja alle 2v aiemmin vaihdettu takuuseen EGR jo kertaalleen...
      Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

      Ylimääräisenä tarjolla:

      E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

      F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2793
        • Tampere

        #78
        Originally posted by fraatti View Post
        Jospa noihin on päätynyt Kobe steelin feikki terästä

        Oliko saksan ja korean tuotteilla eri varaosanumero?

        Onko kukaan koskaan tutkinut mistä tuollainen egr jäädytin alkaa vuotamaan? Saumasta vai hapertuu puhki?
        Niin ja johan se STX:n keisissä nähtiin miten teräs taipuu korealaisten käsissä.

        Mutta aiheeseen liittyen varaosanumero on saksalaisen ja korealaisen EGR-jäähdyttimen kohdalla erilainen. Saksalaista alkuperää ovat N-sarjan TU moottoreihin valmistetuista ensimmäinen versio (11717810751) ja vastaavasti korealaisvalmisteet näyttävät oolevan uudempaa versiota varaosanumerolla 11717823210. Tulkitsen tämän niin, että kun ETK:n mukaan varaosanumero vaihtui niin uusi versio on korealaisvalmiste.

        B47-moottoreissa kaikki vastaantulleet EGR-jäähdyttimet ovat olleet korealaisvalmistetta varaosanumerolla 11718513691.

        Hieman erikoista mielestäni on, että tästä huolimatta BMW Korea korostaa että "Since the start of production, intake manifold material has not changed. Korea's EGR operating system is the same as that of Europe."

        Pitää tietysti siltä osin paikkaansa, että korealaista osaa on asennettu myös eurooppalaisiin autoihin, mutta "Since start of production" voi ymmärtää monella tapaa ainakin N-sarjan jäähdyttimien kohdalla, ja onko tuota imusarjaa tarkoituksenmukaista sotkea tähän mukaan kun juurisyy lienee vuotava EGR-jäähdytin joka toki johtaa muovisen imusarjankin syttymiseen?

        Tuosta EGR-jäähdyttimen vuotopaikasta en ole löytänyt muuta tietoa kuin että se voi alkaa vuotamaan sisällepäin ja glykoli voi syttyä. Ainakin nyt Koreassa tuon jäähyn kunto tarkastetaan ensin endoskoopilla ja mikäli ei todeta syöpyneeksi, niin sitten ei vaihdeta (puhdistetaanko edes)?

        Monikanavaisia teknisiä rakenteitahan nuo EURO 6-malliset EGR:t ovat ja seinämät ovat varmasti ohuempia kuin vaikkapa EURO 4-mallisissa.

        Ilmeisesti jonkinlainen tekninen parannus EGR-jäähyyn on kuitenkin saatu tehtyä, koska BMW Korea kuvaa takaisinkutsuhuoltoa seuraavasti: "The EGR module (EGR cooler, EGR valve) is replaced with the improved product, and the EGR pipe cleaning operation is in progress."
        Last edited by JaniLap; 27-08-2018, 22:38. Reason: Lisää lätinää
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • jaegarmaisteri
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 384
          • Turku

          #79
          Originally posted by JaniLap View Post
          BMW lähettää autonomistajille kirjeen ja ohjeet takaisinkutsusta, mikäli auto kuuluu kampanjan piiriin. Asiakkaan oma-aloitteisuutta ei edellytetä eikä pyydetä.
          Toimiiko tuo vaikka on tuontiauto. Omat tiedot on rekattu kyllä ja auton tiedot myös merkkiliikkeen tietokantaan. Joskus olen kuullut huhua ettei ole takaisin kutsua tullut kun tuontiauto ollut kyseessä. Meneekö tornihuhuksi tuo?
          Last edited by jaegarmaisteri; 27-08-2018, 22:44.
          F13 640i - 12 - 375hp/500Nm
          --------------------------------------------
          ex. E63 635d -09 - 372hp/680Nm
          ex. F30 330da -12 - 331hp/618Nm
          ex. E46 320Cia -99 - ~150hp
          ex. E90 335dA -08 - 346hp/633Nm
          ex. vRS -11 - 270hp/428N
          ex. S60 -01 - ~170hp/xxxN :think
          ex. VW Jetta :think
          ex. Opel Ascona :think

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2793
            • Tampere

            #80
            Originally posted by jaegarmaisteri View Post
            Toimiiko tuo vaikka on tuontiauto. Omat tiedot on rekattu kyllä ja auton tiedot myös merkkiliikkeen tietokantaan. Joskus olen kuullut huhua ettei ole takaisin kutsua tullut kun tuontiauto ollut kyseessä. Meneekö tornihuhuksi tuo?
            Tiedän että tällaisia huhuja liikkuu, että takaisinkutsuja jäisi ilmoittamatta mikäli ajoneuvon ensirekisteröinti ei ole tehty Suomessa. Toisaalta vastaavanlainen tilannehan on kun Suomessa ensirekisteröity ajoneuvo vaihtaa omistajaa - mistä tieto uudesta omistajasta kuitenkin kulkee BMW:lle?

            Omakohtaiset kokemukseni tuontiautojen omistajana ovat toistaiseksi olleet sellaisia, jossa BMW Suomi on oma-aloitteisesti lähettänyt takaisinkutsun kotiosoitteeseeni. En kuitenkaan väitä, että se menisi aina näin kun en työskentele BMW:llä vaan puhun asiakkaan suulla. Täsmällisempää tietoa omaavien kommentit tähän olisivatkin tervetulleita.

            Edelleen voidaan sitten pohtia, onko tietojen hankinta ja ajoneuvojen omistajien tavoittaminen erilaista, jos kyseessä on varsinainen takaisinkutsu tai nk. autonvalmistajan oma vapaaehtoinen aktio? Oletan kuitenkin, että BMW:llekin asiakaspalvelu ja asiakassuhteiden ylläpito ovat tärkeitä, jolloin kaikki tapaukset pyritään huomioimaan.

            Ajoneuvorekisteristähän tieto omistajista on paikannettavissa. Trafi voi luovuttaa pyynnöstä julkista tietoa liikenneasioiden rekisteristä erilaisiin liikenteeseen ja liikenneturvallisuuteen liittyviin tarkoituksiin. Tämä tarkoittaa, että tietoa hyödyntävät yritykset kuten korjaamot tai katsastusasemat voivat rekisteristä saamansa tiedon perusteella esimerkiksi etsiä auton varaosia ja lähettää katsastuskutsuja.
            Last edited by JaniLap; 27-08-2018, 23:19.
            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • ///Joonas
              Bimmer Rookie
              • Feb 2013
              • 187
              • Göteborg

              #81


              melkein palanut
              .

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2793
                • Tampere

                #82
                Originally posted by ///Joonas View Post
                melkein palanut
                Näitä sähköpaloja erityisesti E61 klassikkotapauksia koskien on kerätty tähän ketjuun.
                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Titansilber
                  BTCF Member
                  • Apr 2006
                  • 526

                  #83
                  Minulla on käyttiksenä vuoden 2013 F30 330d xDrive M Sport (N57-D30A, WBA3E31010F143855).

                  Varasin sille huoltoajan syyskuulle, Laakkonen Espoo. Huoltoneuvoja sanoi, että autolle on "aktio" vaihtaa EGR cooler, joka siis nyt huollon yhteydessä samalla vaihdetaan.

                  Anssi

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2793
                    • Tampere

                    #84
                    Originally posted by Titansilber View Post
                    Huoltoneuvoja sanoi, että autolle on "aktio" vaihtaa EGR cooler, joka siis nyt huollon yhteydessä samalla vaihdetaan.

                    Anssi
                    Viitsisitkö laittaa aktionumeron näkyville? Kysyn lähinnä siksi, että aiemmin (oliko v. 2016) oli hieman vastaavanlainen aktio EGR koskien - ettei kyse ole siitä että ei ole vielä tuota aiempaa tehty autoosi?
                    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • Titansilber
                      BTCF Member
                      • Apr 2006
                      • 526

                      #85
                      No eihän minulla siitä tavallisena kadunmiehenä mitään muuta tietoa ole, kuin että autoni kuuluu ajaa sinne huollon pihaan 12.9.2018.

                      Mutta kun mainittuna päivänä siellä olen juttusilla, niin otan tuon numeron ylös.

                      Anssi

                      edit: kesällä 2017 autoa huollettiin elokuussa peräti kahdesti, mutta EGR-asioista ei silloin vielä mainittu mitään, eli vaikuttaa melko tuoreelta caselta
                      Last edited by Titansilber; 27-08-2018, 23:36.

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2793
                        • Tampere

                        #86
                        Originally posted by Titansilber View Post
                        No eihän minulla siitä tavallisena kadunmiehenä mitään muuta tietoa ole, kuin että autoni kuuluu ajaa sinne huollon pihaan 12.9.2018.

                        Mutta kun mainittuna päivänä siellä olen juttusilla, niin otan tuon numeron ylös.
                        Kadunmiehltä se arvokkain hiljainen tieto on usein saatavissa, joten hienoa jos sen koodin saisit nähtäville.

                        Ja jos ennen auton huoltoon vientiä ehtisit vilkaista millainen tarra siinä EGR-jäähdyttimessä on? Onko saksalaista vai korealaista terästä? Tässä olisi nyt samalla mahdollisuus murskata orastava hypoteesini jonka mukaan ne vaihdettavat coolerit ovat korealaisia?
                        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • Robi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 7606
                          • Vantaa

                          #87
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Kadunmiehltä se arvokkain hiljainen tieto on usein saatavissa, joten hienoa jos sen koodin saisit nähtäville.

                          Ja jos ennen auton huoltoon vientiä ehtisit vilkaista millainen tarra siinä EGR-jäähdyttimessä on? Onko saksalaista vai korealaista terästä? Tässä olisi nyt samalla mahdollisuus murskata orastava hypoteesini jonka mukaan ne vaihdettavat coolerit ovat korealaisia?
                          Mä voin napata kuvan tosta yhdestä joka odottelee vakuutusyhtiön korvauspäätöstä. Siihen vaihtuu sulanut Imusarja sekä egr kaikkinensa.
                          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                          Tiedustelut priva tai 0452210069

                          Current
                          E61 530d
                          E39 530d
                          E39 520iA
                          E46 330xd
                          E28 528i

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2793
                            • Tampere

                            #88
                            Originally posted by Robi View Post
                            Mä voin napata kuvan tosta yhdestä joka odottelee vakuutusyhtiön korvauspäätöstä. Siihen vaihtuu sulanut Imusarja sekä egr kaikkinensa.
                            Kiitos, laita ihmeessä näkyville. Tuo edellä nick Titansilberille esittämäni pyyntö liittyy tilanteeseen, jossa tuo EGR-jäähdytin on jo BMW:n puolesta todettu olevan vaihdon tarpeessa - autoa ja coolerin kuntoa näkemättä.
                            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7551
                              • Jyväshyvä

                              #89
                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Viitsisitkö laittaa aktionumeron näkyville? Kysyn lähinnä siksi, että aiemmin (oliko v. 2016) oli hieman vastaavanlainen aktio EGR koskien - ettei kyse ole siitä että ei ole vielä tuota aiempaa tehty autoosi?
                              0013890200

                              Ei siinä automaaattisesti sitä EGR jäädytintä vaihdeta...

                              "The following exchange rates are expected:
                              Remove and install small parts for mixing tube and clean them. 100%
                              Replace the exhaust-gas recirculation cooler. 30%"
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • Juhis
                                BTCF Honorary Member
                                • Jul 2002
                                • 19181
                                • -

                                #90
                                Originally posted by JaniLap View Post
                                B47-moottoreissa kaikki vastaantulleet EGR-jäähdyttimet ovat olleet korealaisvalmistetta varaosanumerolla 11718513691.
                                Onko myös tässä osanumerossa ollut palamiseen liittyviä vikoja?
                                All good things come to those who wait.

                                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                                Sound Factory Bar & Nightclub

                                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                                Comment

                                Working...
                                X